Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dämparen till TRG:n kom idag

Featured Replies

Publicerat

vad har du för kaliber på TRGn? såg riktigt riktigt fräsch ut måste jag säga!

Publicerat
  • Författare
vad har du för kaliber på TRGn? såg riktigt riktigt fräsch ut måste jag säga!

Det är en plain Jane 308. Och ja - den är ganska ny :ph34r:

Publicerat
Det är en plain Jane 308. Och ja - den är ganska ny :blush:

tänkte väll jag också. tyckte lådan såg ganska kort ut så jag tänkte att de kan ju inte vara en 338 :ph34r:

Är du nöjd med den? jag har alltid hör att man inte ska stödja direkt på pipan när man skjuter. Men hur kan de då komma sig att man sätter benstöden som man gör på TRG ?

Publicerat
  • Författare
Är du nöjd med den? jag har alltid hör att man inte ska stödja direkt på pipan när man skjuter. Men hur kan de då komma sig att man sätter benstöden som man gör på TRG ?

Benstöden sitter inte på pipan. De sitter i ett block som lådan sitter i. En ganska optimal lösning, med andra ord :ph34r:

Jag är väldigt nöjd såhär långt, men behöver trycka några tusen kulor genom pipan för att bli varm i kläderna.

Publicerat
Benstöden sitter inte på pipan. De sitter i ett block som lådan sitter i. En ganska optimal lösning, med andra ord :ph34r:

Jag är väldigt nöjd såhär långt, men behöver trycka några tusen kulor genom pipan för att bli varm i kläderna.

jaha då förstår jag :blush: JAg nöjer mig med min tikka t3 varmint stainless sålänge. Den är jävligt fin att skjuta med den också.

Publicerat

Törs man fråga vad ekipaget kostat såhär långt?

Enkel matte ger vid handen att dina 2000 rundor kommer att gå på en 15-20 tusen iallafall. Ingår det i totalbudgeten? För egen del hoppas jag få ihop en egen långhållsrigg i 6,5X55 för under 10 000 sek. Vore kul att träffas sedan när vi båda är "varma" i kläderna och konstatera hur många kronor/millimeter träffbild en din investering ger.

Tag absolut inte dessa som kax eller illariktat välmenande. Jag är duktigt avundsjuk på din bössa men saknar budgeten för detta helt och hållet!

Publicerat
  • Författare

Ja, hela riggen är inte billig - det är sant. Det ligger nog uppåt 60 med sikte och kringutrustning inräknat :P

Men jag skaffade inte denna för att få "bäst precision". Det går inte att jämföra två bössor krona för krona och att säga att den ena är bättre för den skjuter bäst i förhållande till sitt pris. Utan jag ville ha en nyckelfärdig lösning som jag kan trivas med framöver och som förhoppningsvis kan hjälpa mig att utvecklas som skytt. Med andra ord är ergonomi väldigt viktigt, och det får du inte med en standardbössa hur du än vänder och vrider på det. Så för att matcha i ergonomi så får du byta stock på din Tikka eller what-have-you.

Sen om det är värt dessa pengar - ja, det är den resandes ensak, som Henrik brukar uttrycka det. För en "normal" ekonomiskt lagd person som inte skjuter särskilt mycket så tror jag inte man lägger dessa pengar på en slik pjäs. Men jag är inte "normal" - jag hatar kompromisser och jag hatar att vänta :P

Dock skadar det inte att TRG skjuter j----t bra rätt ur kartongen :P Men jag är som sagt inte ute efter bästa precision, för då hade jag låtit snickra ihop en bänkbössa i 6PPC med tight neck och hela faderullan.

Publicerat

vore man ute efter max precision per krona så skulle man se mycket cg 80 men ack så tråkigt. vad ska man med pengar till förutom att handla.

Publicerat

Jag är en hygglit flitig läsare av dina trådar så jag förstår precis andemeningen med bössan. Fältmässighet mm. Men just en bössa i dina härad har ju varit en dröm sedan jag gick igenom kungens 8-veckorskurs för prickskyttar. Då var det ju som bekant AI som var på tapeten. Jag kan nog sluta mig till att din bössa i mångt och mycket är bättre än en sådan bössa.

Min syftning på "jämförelseindex" krona för krona är snarare för att befästa tesen "man får vad man betalar för".

Jag har bestyckat mitt vapenskåp med 3 bössor för totalt under 5 000 kronor så jag vet vad man får om man snålar.

Det jag vid något tillfälle skulle vilja få möjlighet att mäta är vad presanda kostar.

Publicerat
vore man ute efter max precision per krona så skulle man se mycket cg 80 men ack så tråkigt. vad ska man med pengar till förutom att handla.

Jag har en CG80 i skåpet för tävlingsbruk och det är en fin bössa. Men inte så särdeles fältmässig. Denna bössa är redo för sin 4:e pipa eftersom jag återigen har slitit ut en pipa...

Dock så kommer denna pipa att hålla betydligt längre eftersom det numer är jag själv som betalar ammunitionen.