Publicerat Juli 16, 200916 yr Jaha, precis hemkommen från skjutbanan och är på ett minst sagt uselt humör just nu. Varför - jo det sak jag försöka berätta samtidigt som jag söker svar på några frågor? Har haft mitt gevär i skåpet i cirka en vecka så det var verkligen på tiden att den fick smälla lite. Avsikten med besöket var att skjuta in skiten, de smög sig ganska så direkt kan man kanske säga. Slängde upp pangen i skjutstödet på inskjutningsbanan. Slutstycket drogs ur och jag riktade in pipan på tavlans mål så noga jag kunde, satte mig sen för att se hur pass kikaren låg på målet inför första och andra smällen innan jag började ratta grejerna rätt. Såg ut att ligga lite högt, och det visade sig att lite hög var dagens underdrift. Efter två smällar så såg jag en träff på tavlan, inte så farligt i sidled men väldigt högt upp i tavlan. Ville inte börja ratta i höjdled än så jag la kornet mitt på tavlan, och rakt på tavlans underkant för att kunna mäta hur pass högt bössan gick. Mätte fram ca 30cm då jag inte hade något måttband så uppskattades detta grovt. Nåväl raskt tillbaka till pangen i skjutstödet för att börja räkna klick på kikarens justerskruvar. *KLICK* *KLICK* hördes fem gånger sen tog det stopp. "¤#/¤&(¤#&%¤&%¤%. Den ramsan som lämnade min mun hade gjort satan själv generad. Jag kunde med andra ord inte höjdkompensera ett smack för den stod praktiskt taget så lågt ställd som var möjligt. Bör kanske tillägga att jag i brist på övning lät en mer rutinerad snubbe träffa tavlan men han gick också bet. Vi var överrens om att scandiums jaktmatch kanske inte är världsbäst men absolut borde träffa tavlan hyfsat på 100m. Mer än lovligt sur packade jag ner skiten i fodralet och promenerade bort till älgbanan där polaren väntade. Planen var ju att älgen skulle få smäll men det snöt sig ganska kraftigt. Nu till frågorna. Vad bör man kunna förvänta sig av handlaren när han monterar baser, ringar, och kikare vid avhämtandet av sitt gevär? Vad kan man enkelt åtgärda för att hamna mer rätt i siktet. Vill ju helst börja med nollställt kikarsikte när jag ska börja skjuta in. Helst ska väl kikaren ligga så pass rätt i sitt montage att man med få klick på rattarna ska hamna rätt eller tänker jag fel? Problematiken med montaget var att det satt lägre ringar tidigare, jag ville ha lite högre för att kikaren inte skulle ligga och smygnudda pipan varför ett par marginellt högre QR baser monterades av handlaren. På någon vänster måste felet åtgärdas, hur vet jag inte men jag är sjukt besviken just nu. Önskar mig ett stabilt montage såklart, grabbarna på skjutbanan mumlade om att man kan lägga brickor imellan för att höjdjustera men detta låter inte som någon stabil lösning. Seså ös tips över mig är ni snälla, muntra gärna upp mig med glada tillrop om enkla lösningar för just nu känner jag bara för att bryta skiten på mitten och kasta allt i närmaste å. Höll faktiskt på att dänga hela kalaset i golvet men hejdade mig i sista sekunden då jag kom på att Zeissen var ganska dyr Sist lite fakta: Remington 700SPS 308win Leupold QR baser med okända ringar. Zeiss Diavari 3-12x56 Tack på förhand M
Publicerat Juli 16, 200916 yr Har handlarn monterat så KRÄV att det ska åtgärdas konstnadsfritt. Allt annat är utopi!
Publicerat Juli 17, 200916 yr Remington 700SPS 308winLeupold QR baser med okända ringar. Zeiss Diavari 3-12x56 Tack på förhand M Remingtonlådor är ökänt snedborrade dessvärre =( Du får skaffa ringar som är justerbara i sidled och slipa in dem.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Mitt tips är att du plockar loss kikaren, låter dom undre ringhalvorna sitta kvar. Slipar in dom och monterar en annan kikare och provar igen. Funkar det då får du skicka in kikaren på service
Publicerat Juli 17, 200916 yr Egentligen kan man inte förvänta sig nånting när en krämare gör ett hantverk. Men bortsett från det är det inte hans fel att dina bössa är krokig. Förmodligen ligger felet i att pipan sitter snett i lådan eller att lådan är lite sned. Han kan inte belastas för det. Själv har jag alltid vägrat montera QR eftersom det med jämna mellanrum uppstår sådana här problem. Vad gäller avtagbart så föredrar jag en mix mellan recknagel och apel. Det är både justerbart i sida och med olika supportklackar möjligt att ställa höjden på. Håkan
Publicerat Juli 17, 200916 yr om det gick fem klick på kikaren så låter det som handlaren nästan vet om att sakerna sitter krokigt om han monterat dem så ingår det på något sätt att sakerna går att använda, annars ska han inte montera dem. alla kan göra ett dåligt jobb och ska då få chansen att rätta till det, det är först efter det som man kan gå vidare. /Kalle
Publicerat Juli 17, 200916 yr Öhh.. ni menar alltså att man får stå sitt kast o själv försöka rätta till det montage som handlaren satt dit?? Kan väl ändå inte va rätt? Har det hänt nått speciellt med konsumentköplagen under tiden jag hade semester? Jag hade alldrig nöjt mig med det.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Öhh.. ni menar alltså att man får stå sitt kast o själv försöka rätta till det montage som handlaren satt dit??Kan väl ändå inte va rätt? Har det hänt nått speciellt med konsumentköplagen under tiden jag hade semester? Jag hade alldrig nöjt mig med det. Det kan ju inte vara krämarens problem om din bössa är vind och sned eller du har en kass kikare.... man kan inte förvänta sig underverk av en krämare. De drar fast skiten och lämnar ut den. Om bössan är rak och siktet ok - så blir det relativt bra om man gör så. Men köper du nått snett så faller det..... Vill man ha ett ordentligt jobb på sneda lådor får man vända sig till en kompetent smed - inte en babblande fåne som lever på att kränga turkiska kvalitetsprodukter..... Håkan har rätt: du kan inte förvänta dig hantverk av en krämare. /T
Publicerat Juli 17, 200916 yr Det måste åtgärdas av handlaren om det är nya grejor. Även om det är bössan som är sned, för jag menar att om det är så att remington säljer sneda bössor och i efterhand säger att det är ok att det är så då borde man ju ha informerat om det i förväg. Stå på dig.Jag vet inte vad som står i konsument köplagen men kolla upp det och var tuff låt hela köpet gå tillbaka hota även med att hanlaren får stå för licens kostnaden.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Det kan ju inte vara krämarens problem om din bössa är vind och sned eller du har en kass kikare.... man kan inte förvänta sig underverk av en krämare. De drar fast skiten och lämnar ut den.Om bössan är rak och siktet ok - så blir det relativt bra om man gör så. Men köper du nått snett så faller det..... Vill man ha ett ordentligt jobb på sneda lådor får man vända sig till en kompetent smed - inte en babblande fåne som lever på att kränga turkiska kvalitetsprodukter..... Håkan har rätt: du kan inte förvänta dig hantverk av en krämare. /T Oavsett vem som gör jobbet så är det ett jobb/produkt som tas betalt för o då har du rätt att kräva att det fixas eller åtmindstonde pengarna tillbaka o bössan återställd som den va innan. Smed eller de ni nu kallar krämare har samma skylldighet. Att bössan är sned innan spelar väl ingen roll. Funkar inte fästet, eller jobbet inte är ok så reklamera! Fins ingen som helst anledning att inte reklamera. Ju mer vi bråkar om sånt här desto minder med krämare blir det förhoppningsvis...
Publicerat Juli 17, 200916 yr jag instämmer med NS, men han skall ges möjlighet att fixa till det. precis som du kan gå till ev handlare med bössan och be dem rätta till en sned borrning i lådan eftersom du köpt den med förutsättningen att den var rakt borrad. har du köpt den beggad är det en annan femma.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Hrm grabbar, forumister, konsumenter och jägare, Enligt konsumenttjänstlagen vilket är den som reglerar "utförarens" arbete skulle han 1, avbrutit arbetet när han insett att pangen/lådan/systemet/pipan/hålen var krokiga och överlagt med komsumenten om vad man bör göra alt 2, avbrutit arbetet, meddelat konsumenten att det är fel på grejerna och att han inte kan uppdra att utföra arbetet då det är fel i den underliggande varan som utesluter att han kan utföra en tjänst som är fackmässig och enligt god utförande sed. Vilken "utförare" gör så och vilken konsument kan ta detta som besked, jo enbart en äkta vapensmed och en initierat konsument. Vad som händer i realia är att krämaren "vet" om att just Rem är lite krokiga och att det bara är att smeta ihop grejerna, kollimera dem och ignorerar grundläggande regler om när optik är optimalt monterat med mera. Att reklamera arbetet i detta fall kommer inte ge mer än pengarna åter på monteringsarbetet och det är om man kan visa att man kan förvänta sig ett annat arbete, dvs är inte montaget förenat med fel, ie icke fackmannamässigt så står man där. En reklamation av Rem bössan är knappast trolig som en vettig åtgärd, de kommer om de ens tar tillbaka vapnet att säga att visst är det lite krokigt men det är inom felmarginalen och således är det bara att gilla läget. Det är grejen med Rem jmfr med Blaser exempelvis, den ena är en färdig produkt att använda, den andra är ett halvfabrikat i många fall. Jag skulle säga att 95% av den samlade jägarkåren inte är beredd att betala för de kostnader som bra arbeten på vapen kostar, många vill bara att skiten skall bultas samman och anledingen till att de inte gör det själva är att de saknar rätt kunskaper, något som också återspeglas i de krav som ställs på "krämare" "utförare" eller vapensmeder. Detta sagt från någon som veckovis arbetar med ärenden som ligger i ARN och med vad jag ibland uppfattas som konsumenter med lätt förhöjda uppfattningar av vad som kan krävas av en utförare. /Christian
Publicerat Juli 17, 200916 yr Oavsett vem som gör jobbet så är det ett jobb/produkt som tas betalt för o då har du rätt att kräva att det fixas eller åtmindstonde pengarna tillbaka o bössan återställd som den va innan.Smed eller de ni nu kallar krämare har samma skylldighet. Att bössan är sned innan spelar väl ingen roll. Funkar inte fästet, eller jobbet inte är ok så reklamera! Det finns en anledning till att amerikanska kikare eller kikare avsedda för den amerikanska marknaden har stora justerområden..... Det ingår i konceptet. Liksom snedborrade lådor. Att sedan inte krämaren fattar det själv kan man ju ha åsikter kring - men okunskap är inte olagligt. På en Sauer eller Blaser skulle jag inte acceptera det, men på en amerikansk pang ingår det. Fins ingen som helst anledning att inte reklamera.Ju mer vi bråkar om sånt här desto minder med krämare blir det förhoppningsvis... I så fall ska man reklamera att man måste tanka bilen med...... I mina ögon är det inget man ens ska försöka tjafsa om - det är bara att bita i det sura äpplet. Billigt är inte alltid bra..... /T
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare Tack för alla synpunkter och funderingar. Mitt sinneslag är något mildare idag, och mer rationellt varför jag tänker sundare. Initialt ville jag köpa ett vapen för att inte stå tomhänt vid bockjaktspremiären. Tanken var att det inte skulle vara för dyrt, utan mer vara lämpligt som ett första vapen innan man börjat inse vad man egentligen söker. Mina pengar satsades istället på optiken, velade länge och väl men köpte till sist ett Zeiss och vad jag sett hitills har inte gjort mig besviken. Jag kommer givetvis att vända mig till handlaren med en önskan att få hjälp att lösa mitt problem. Remington kanske inte håller världsklass, men bör ändå vara fullt användbart tills man har råd att handla finbössa. Sako, eller oavsett fabrikat så kommer garderoben att utökas vad det lider. Då jag är nöjd med den service jag hittills fått av handlaren, notera att jag inte nämnt några namn någonstans fast med tanke på var jag bor kanske man lätt kan gissa sig till då det inte finns många i trakten, så är det för att jag inte önskat smutskasta någon som inte fått chansen att agera. OM bössan skjuter så galet snett i sig själv, eller om det är montaget återstår att se. Handlaren ska få se över grejerna för jag vill inte tro att bössan skjuter så illa utan snarare att något i montaget är galet. Som glad amatör i utrustningsdjungeln får man förlita sig på omgivningen säger. Har sökt mycket information om remington, och montage och inte uppfattat fabrikatet som så illa. Har snarare läst om många som skjuter väldigt bra med modifierade remingtonbössor. Felet kan vara busenkelt att åtgärda vad vet jag. Återkommer med rapport efter besökte hos handlaren. Tack för alla synpunkter och funderingar, allt är av värde då jag själv är för okunnig bland alla fabrikat och varianter som finns ute i djungeln. Förresten, helvete vad snabbomladdad Blasern är. Stod på älgbanan igår och kollade in när dom sköt blaser. Andrasmällen satt ju innan älgen hunnit sätta fart. Lite fusk tycker jag då man i mina ögon inte sköt i löpet. Guld blev det iallafall för den snubben. Tack M
Publicerat Juli 17, 200916 yr Förresten, helvete vad snabbomladdad Blasern är. Stod på älgbanan igår och kollade in när dom sköt blaser. Andrasmällen satt ju innan älgen hunnit sätta fart. Lite fusk tycker jag då man i mina ögon inte sköt i löpet. Guld blev det iallafall för den snubben.Tack M För det första så är det ju inget problem att göra det med en vanlig repeter heller Och för att svara på fusket så tycker jag absolut att det är helt okej. Är du så duktig att skjuta så man hinner få iväg två snabba skott inom en eller två sekunder så ska man inte klandras för det. Det är guld värt i skogen
Publicerat Juli 17, 200916 yr Detta är ju helt OT men vi är flera skyttar som om vi skall vara "ärliga" och utföra skjutningen enligt reglemente får stå och vänta på att älgen skall åka, någon gång på slutet av det glada 80 talet fick jag ett ryck efter ett antal raka guldserier och sopade i väg alla fyra pilarna på ett löp, inte helt populärt men ack så nyttigt, man måste bara skjuta "good enough" inte allt perfekt, detta avser löpande vilt. /Christian
Publicerat Juli 17, 200916 yr Författare För det första så är det ju inget problem att göra det med en vanlig repeter hellerOch för att svara på fusket så tycker jag absolut att det är helt okej. Är du så duktig att skjuta så man hinner få iväg två snabba skott inom en eller två sekunder så ska man inte klandras för det. Det är guld värt i skogen Visst är det bra att kunna ladda om och skjuta snabbt, toppen. En automatkarbin, eller en halvautomat är förmodligen ännu snabbare bara bössan hinner landa efter rekylen så man sätt andrasmällen på rätt ställe. Låt mig förtydliga min synpunkt. Om man står och tränar på älgbanan för att bli en säkrare skytt mot älg eller vilt i rörelse är det viktigast att kunna skjuta väldigt snabbt, eller att träffa djuret i rörelse. Den värdemätare jag sätter på skyttet i löpet är förmågan att bedöma, samt nyttja sin färdighet att träffa rätt på djuret i rörelse. Snubben som sköt snabbt med Blasern kanske är hur giftig som helst på att sätta skotten rätt även när älgen kommit upp i fart. Men av vad jag såg så hann inte älgen komma igång förrän han satt in sin andrasmäll. Då tycker åtminstonde jag att man lika bra kan skjuta på stillastående älgbild. Det framgick inte av mitt förra inlägg men så tänker jag. Den guldserien som dokumenterades smäller inte så högt i mina ögon. Men det var roligt att kolla in folket som sköt för där var många duktiga skyttar som presterade fina serier. Hoppas jag blir lika duktig efter en hel del övning. Visst kan man ladda om snabbt med en repeterstudsare, inga konstigheter. Men blasern i mina ögon såg riktigt snabb ut. Personligen hade jag säkert laddat om snabbare med en blaser än med en vanlig repeter studsare. Ekonomin finns inte för ett blasergevär just nu bara. M
Publicerat Juli 17, 200916 yr I så fall ska man reklamera att man måste tanka bilen med...... /T Jag är väl trög men de där fattade jag inte Skulle möjligen va om jag tankade diesel i bensinaren eller tvärt om då är felet mitt men annars så räknar jag med att det är rätt bränsle i rätt pump är det inte det så skulle jag nog bli rätt förbannad på den som bär ansvaret. Som Maichel redan nämnt så är det bäst o börja hos handlaren först = reklamera jobbet osv. Problemet kankse är lätt avhjälpt.
Publicerat Juli 17, 200916 yr ..........OM bössan skjuter så galet snett i sig själv, eller om det är montaget återstår att se. Handlaren ska få se över grejerna för jag vill inte tro att bössan skjuter så illa utan snarare att något i montaget är galet. Som glad amatör i utrustningsdjungeln får man förlita sig på omgivningen säger. Har sökt mycket information om remington, och montage och inte uppfattat fabrikatet som så illa. Har snarare läst om många som skjuter väldigt bra med modifierade remingtonbössor. Väldigt bra med modifierade bössor var det ja...... Remington är Remington, och det ska man ha i minnet. Enligt deras koncept så kan de vara tämligen vinda och man får köpa otik och fäste efter det. Eller så får man "böja om" med halvfabrikatet och rätta till. Då kan man få vad det egentligen borde ha varit från början kan man ju tycka - och få en modifierad bössa. Felet kan vara busenkelt att åtgärda vad vet jag. Återkommer med rapport efter besökte hos handlaren. Felet är tämligen enkelt åtgärdat, bara att shimsa och se glad ut. Men vill du slippa sånt här klydd så trålar du begagnatstället i stället och köper en begagnad studsare av lite vettigare tillverkning. Förmodligen blir det hur som billigare än en ny Remington..... För sanningen är den att det finns inga billiga och bra bössor: man får alltid betala med nått - antingen i pengar eller i klyddande. /T
Publicerat Juli 17, 200916 yr Jag är väl trög men de där fattade jag inte Skulle möjligen va om jag tankade diesel i bensinaren eller tvärt om då är felet mitt men annars så räknar jag med att det är rätt bränsle i rätt pump är det inte det så skulle jag nog bli rätt förbannad på den som bär ansvaret. Som Maichel redan nämnt så är det bäst o börja hos handlaren först = reklamera jobbet osv. Problemet kankse är lätt avhjälpt. Att gnälla på att Remington är sned ur låda är milt uttryckt naivt. Att köpa en europeisk glugg med snävt justerområde till en sådan bössa är allt annat än lämpligt. Man måste då köpa montage och glugg som har väl tilltagna justermåner till amerikansk lågprisproduktion. Det ligger på nivån att gnälla på att man måste tanka bilen: köper man en Remingtom får man räkna med att man måste klydda med montaget. Ungefär som att man måste tanka en bil..... Det finns inga billiga lösningar, så trist är det. /T
Publicerat Juli 17, 200916 yr Att gnälla på att Remington är sned ur låda är milt uttryckt naivt. Att köpa en europeisk glugg med snävt justerområde till en sådan bössa är allt annat än lämpligt. Man måste då köpa montage och glugg som har väl tilltagna justermåner till amerikansk lågprisproduktion.Det ligger på nivån att gnälla på att man måste tanka bilen: köper man en Remingtom får man räkna med att man måste klydda med montaget. Ungefär som att man måste tanka en bil..... Det finns inga billiga lösningar, så trist är det. /T Jag håller med dig pmt, men jag tycker att handlaren borde upplyst om detta, det är ju ingen direkt nyhet Andreas
Publicerat Juli 17, 200916 yr Här sågas Remington på löpande band och det är väl inte helt rättvist tycker jag och bäva månne ni när Mr Mauser läser detta Visst förekommer det sneda lådor då bössorna trots allt är rätt billiga kan man inte jämföra dem med sådana som kostar det dubbla, men jag själv har sällan sett Remington bössor så sneda att man dem inte klarar att skjutas in med normala kikare däremot rätt många montage av handlare som är rena skräck exempel. Faktum är att jag sett få helt standard bössor som skjuter bättre än Remington åtminstone på dem skyttetävlingar jag varit på har Remnington standard bössor visat sig klart konkurrens kraftiga så att dem kräver modifiering för att fungera är inte lika självklart för mig
Publicerat Juli 17, 200916 yr ja Lars, din 700 går ju riktigt bra =) men jag tycker fortfarande att om man lämnar in bössan för ett montage så ska handlaren informera om lådan är skev och förklara att det finns justerbara montage som rättar till problemet. Andreas
Publicerat Juli 17, 200916 yr ja Lars, din 700 går ju riktigt bra =)men jag tycker fortfarande att om man lämnar in bössan för ett montage så ska handlaren informera om lådan är skev och förklara att det finns justerbara montage som rättar till problemet. Andreas Visst men många handlare är just handlare med tummarna konstigt placerade och inte vapentekniker vilket gör att jag ogärna skulle lita på dem när det gäller montage biten.
Publicerat Juli 17, 200916 yr Min syn på remington bössorna är nog lite "mellanmjölksaktig" d v s jag köper inte rakt av att lådorna genomgående är så sneda som en del inlägg gör gällande även om de numera har en väldigt varierande kvalité. Den militära produktionen som t ex LTR verkar hålla en betydligt jämnare kvalité än vad den civila produktionen gör. Att de däremot i skrämmande hög utsträckning är snedborrade för kikarmontage håller jag nog med om, rent allmänt kan man konstatera att min gamle lektor i konsumenträtt hade en poäng när han sade att "om något verkar vara för bra för att vara sant, då är det för bra för att vara sant" Visst är det så att det går att bygga riktiga tätskjutare på rem 700 låsen men det innebär inte med automatik att remingtons standardbössor skulle vara exeptionella med avssende på precision utan de är ett tydligt exempel på vad jänkarna kallar "rätt kvalité" Henrik