Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarmontage...

Featured Replies

Publicerat
Här sågas Remington på löpande band och det är väl inte helt rättvist tycker jag och bäva månne ni när Mr Mauser läser detta :(

Visst förekommer det sneda lådor då bössorna trots allt är rätt billiga kan man inte jämföra dem med sådana som kostar det dubbla, men jag själv har sällan sett Remington bössor så sneda att man dem inte klarar att skjutas in med normala kikare däremot rätt många montage av handlare som är rena skräck exempel. Faktum är att jag sett få helt standard bössor som skjuter bättre än Remington åtminstone på dem skyttetävlingar jag varit på har Remnington standard bössor visat sig klart konkurrens kraftiga så att dem kräver modifiering för att fungera är inte lika självklart för mig <_<

Nu var inte frågan om den skjuter bra eller inte - utom om de är raka eller inte. Och det är de billigare modellerna som regel inte......

Konstruktionen må vara bra, men kvaliteten på detaljarbetet suger. Och frågan var ej heller att jämföra dem med dubbelt så dyra, mer än i termer av att man kan förvänta sig bättre kvalitet och mindre problem med dessa. Man får vad man betalar för.

Sedan varför folk köper ny lågprisproduktion utan att vilja inse att ett lågt pris har ett annat pris är för mig en gåta.

/T

Publicerat

Handlarns skyldighet att fixa montaget om han har sålt och monterat det, Polarn köpte sig en flång ny Tikka T3 som handlarn monterade nytt sikte och nya fästen siktet åt honom, nya grejer han kom inte närmre än en halv meter från siktpunkten på 80m vallen. De fick skimsa upp fästena bak för att han skulle få ner träffbilden ungefär en meter.

Publicerat
Nu var inte frågan om den skjuter bra eller inte - utom om de är raka eller inte. Och det är de billigare modellerna som regel inte......

Konstruktionen må vara bra, men kvaliteten på detaljarbetet suger. Och frågan var ej heller att jämföra dem med dubbelt så dyra, mer än i termer av att man kan förvänta sig bättre kvalitet och mindre problem med dessa. Man får vad man betalar för.

Sedan varför folk köper ny lågprisproduktion utan att vilja inse att ett lågt pris har ett annat pris är för mig en gåta.

/T

Nä fråga var som jag förstod det "vad bör man förvänta sig när handlarn monterat?" och mitt svar att en handlare inte är detsamma som vapentekniker så att man kan i princip förvänta sig vadsomhelst beroende på vilken handlaren som monterat.

Publicerat
  • Författare

Kom precis hem från handlaren och jag är nu mer än nöjd vad gäller deras service. När jag kom dit så blev jag mött i dörren av herren som hjälpte mig att prova ut min hagelpåk. Han kände igen mig när jag kom in i butiken och frågade om jag var nöjd med mitt hagelgevär. Jag är supernöjd så det gjorde honom glad. Sen berättade jag om mitt problem med kulgeväret vilket fick honom att bli lite bekymrad.

Han ropade till sig en annan herre som fick ta sig an en snabb besiktning av bössan. Tydligen har dom en man som extraknäcker hos dem om helgerna som har arbetat som vapentekniker inom försvaret i skåne. Tyvärr uppfattade jag inte hans namn, men utan prut så la han ner cirka tre timmars jobb på min remington. Först mättes montaget, och sen gjorde han något med pipan som jag inte riktigt förstod men han mumlade om att allt såg jättebra ut. Därefter monterades kolven loss och då började han muttra om att kolven låg an längs nästan hela vänstersidan mot pipan. Vi slipade ur lite av plasten, sen moterades pipan tillbaka för provskjutning. Genast bättre resultat. Vet inte hur det är med plast/ kompositkolvar och friliggande pipa. Plast är ju ett dött material varför det inte borde vara hela världen om lite ligger an, men enligt herren som jobbade med geväret så var det rejält med tryck mot pipan från kolven.

Pipan monterades efter provsjutningen loss än en gång, mer material slipades bort på vänster sida för att pipan skulle få ligga fritt och nu började det likna någonting. Med nollställd kikare så träffade han tavlan iallafall. Vi tog ur lite material till och provade igen. Nu började han skottställa och sköt riktigt bra med geväret.

Jag hade tur för deras ordinarie vapensmed hade semester, men killen som la ner energi och möda på att få fason på mitt gevär var supertrevlig och verkligen hjälpsam. Det kostade mig inte en spänn mer än bensinkostnaden så jag kommer absolut att återvända till deras affär.

Nu återstår för mig att skottställa geväret på banan och jag känner att jag nu har en sportslig chans att få precision i bössan. Montaget är oförändrat, men kolven är modifierad. Om sen pipan ska vara helt friliggande eller inte vet jag inte, men den känns fortfarande stadig när man lägger an trots att en hel del material slipades bort för att få pipan fri.

Ska bli roligt att åka till banan på tisdag. Måste nog köpa med mig mer ammunition bara...

Tack för alla tips på vägen.

Publicerat

Jag säger bara Sweet,

nu har du en pang som heter duga, se till att få jagat lite med den också inte bara ligga på banan.. ;)

/Christian

Publicerat
  • Författare

Avsikten med pangen är inte att ligga på skjutbanan och jaga träffbilder, den ska med på mina första stapplande steg som jägare. Men innan jag ge mig i lag med vilt i naturen så vill jag se att den skjuter där jag pekar :D

Nu efter att jag fått bössan modifierad så börjar jag förstå varför den var inbytt efter så kort tid. Den var begagnad när jag köpte den, och jag fick den till ett bra pris med baser och ringar. Stackarn som hade den innan kan inte ha träffat mycket av vad han siktade på.

Kunde inte hålla mig så nu ikväll var jag på banan och sköt in paketet. Lite mer pyssel så kan jag nog skjuta tätare, men den träffar okej där jag siktar nu. Har skottställt på 150 meter men ska skjuta lite mer innan jag känner mig säker. Jag sköt sista två skotten med ca 20 - 25cm spridning. Tyvärr tog ammunitionen slut och jag behöver absolut träna mer för jag glömde många detaljer som behövs för att skjuta bra. Var nog för exalterad av att den gick att skjuta för att kunna fokusera tillräckligt på skyttet. Det regnade ganska kraftigt också vilket inte gjorde skyttet enklare precis.

Men jag är på gång nu iallafall. Sambon tycker jag är knäpp som ligger och andas och torrklickar på vardagsrumsgolvet så jag får nog lägga ner för idag.

Plötsligt växte begäret efter ett riktigt precisionsgevär dramatiskt :D

Ska vaka räv imorgonkväll, mest troligt kommer jag att få frossa om någon valp skulle visa sig så det blir väl mest en spännande spaningstur.

Skitjakt på er!