Publicerat Juli 21, 200916 yr Jomenvischt. Alla lär nog ha lite saker som skär i den jaktliga självkänslan, över bilden av sig själv som en Überjäger. Det finns gott om vilt som jag inte har haft naturlig kontakt med, typ ripa eller rapphöns, som jag inte har skjutit. Och annat vilt som är osannolikt att skjuta, som lodjur. Men det finns naturligtvis, hos mig och hos andra, lite skavsår på självkänslan vad gäller annat vilt. Jag har, aldrig hittills i mitt liv, fällt dovhjort eller tjäder. Hur är det med er andra?
Publicerat Juli 21, 200916 yr usch ja. Jag har en lista längst bak i jaktdagboken där djuren i jaktkortet kryssas av vart efter jag fällt ett av den arten. Sånt jag inte fällt: Bisam Mink Sorkar Orre Kanadagås Stjärtand Alfågel Fasan Skogshare ;( Älg Vitsvanshjort (med i jaktkortet men finns ej på fasta åland) Dovhjort (med i jaktkortet men finns ej på fasta åland) Vildsvin (med i jaktkortet men finns ej på fasta åland) Grävling (med i jaktkortet men finns ej på fasta åland) Alla andra djur har jag ett kryss i rutan för.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Björn Lo Varg Stor Älgtjur aka Alaskatjur Sikahjort Kronhjort Bäver Säl Gems Audad Antilop Allt afrikanskt vilt samt ett antal olika vilda fåglar. Men skall jag vara allvarlig vill jag verkligen, verkligen, verkligen en dag få jaga och skjuta en vatten buffel, på nära håll och med hjärtat i halsgropen så att jag verkligen vet att jag har jagat. Min förhoppning är att det blir en ny art för varje jaktår, men man vet aldrig, ibland lyckas man ibland inte. /Christian
Publicerat Juli 21, 200916 yr Hmmm... Björn och Lo står väl högst på "att-skjuta-listan" I övrigt har jag förmånen att ibland jaga på marker där det både kan nedläggas gris/dov/kron/älg
Publicerat Juli 21, 200916 yr Av de vanligare viltet har jag aldrig skjutit varken hare eller bäver. Vilket är ganska konstigt då det finns god tillgång på mina jaktmarker. Det är väl ingen jakt jag prioriterar helt enkelt. Jag har inte sjkutit något av våra stora rovdjur. Sen bor man ju där man bor så det finns mycket vilt som man inte har tillgång till. Önskelistan är lång .
Publicerat Juli 21, 200916 yr högst på listan står då ska alla djur fällas för hund antingen p ådrev eller på stånd björn lo kronhjort dov hoppas kunna försvinna i höst vildsvin hoppas kunna försvinna i höst grävling hoppas kunna försvinna i höst mårdhund hoppas kunna försvinna i höst tjäder tupp älg sen är de väll alla andra arter som jag har kvar
Publicerat Juli 21, 200916 yr Hjortvilt av båda slag... Hade varit trevligt. Sen fick jag aldrig skjutit mig en Järpe trots att jag jagade i ett område förr där det fanns rätt hyfsat av dom. Jo...Och så tjädern förstås.. Mvh
Publicerat Juli 21, 200916 yr Et riktigt varmint skytte i USA på prairie dogMvh. Du och jag; Flex.. Annars har jag dessa som inte hamnat framför pipan ännu: Varg Björn Varg Kronhjort Varg Dovhjort Varg Vildsvin Varg Mufflon Varg Lodjur Varg Gotlandskanin Varg Kanadickmoose Varg Grizzly Jo just det ja...varg också.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Ripa Bisam Lo Björn Varg Några sjöfågelarter. Samt att det finns några av dom man skjutit som man vill uppgradera.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Vet liksom inte vad man skall lägga in i "borde ha fällt"... Jag skulle gärna skjuta lokatt för hund, eller möjligen björn..har inte skjutit någon av dessa arter Jag har inte skjutit ngn tjäder...eller mufflon. I övrigt har jag faktiskt skjutit det mesta i landet....hm börjar kanske bli gammal eller nått
Publicerat Juli 21, 200916 yr Bäver-den med svans. Kronhjort - har haft dom framme flera ggr i vintras men vi får bara skjuta kalv. Mufflon- har sett dom i vintras men kom inte åt. Men man måste ha nya mål och drömmar här i livet.
Publicerat Juli 21, 200916 yr började mest jaga för att få chanses att nångong få chans på ett vilddsvin, så top 3 jag vill fälla på min lista, Vildsvin Björn Kanadgås sedan kommer rådjur på en tät fyra älg har jag inte skjutit , men den har jag ingen "stor lust att jaga" fasst älgjakt är skoj skoj. oi faktist det som crowfear talar om, varg skulle sitta fint
Publicerat Juli 21, 200916 yr Läser allas inlägg och konstaterar: FAN! JAG JAGAR FÖR LITE!!! Skulle behöva fälla allt undantaget: Älg - Been there done that... Skulle dock inte sitta fel med en rejäl oxe i år... Räv - Alltid kul men har ju skjutit iaf några. Rådjur - Dock aldrig fällt en bock... Tjäder, orre, järpe Gäss Hare - Fällt en för 10 år sen... (Räknas det?) Vill skjuta för hund!!! Slutsats: JAG BEHÖVER MARK NÄRMARE DÄR JAG BOR OCH MER TID I SKOGEN!!! MvH Patrik
Publicerat Juli 21, 200916 yr Vilt som jag borde fällt: en stilla höstdag anno 2002 var jag med på en drevjakt med tre pers och en drever - en helt idealisk setup. Hade blivit anbelfalld att stå 20 meter in i skogen från kortsidan av ett hygge. Där kom mycket riktigt en bock travande framför det stilla dreverdrevet, men jag stod och sms:ade (Jesus H Christ!) med dåvarande puman bördig från Småland. Så trots en inskjuten kombi i famnen så bommade jag chansen pga detta. Bocken stannade bakom en trädstam och anade oråd... och drog strax därefter åt motsatt håll Vilt som jag velat fälla: framför allt ibex i Spanien. Vart oerhört inspirerad av en jaktfilm därifrån. Men det är liiite utanför min budget...
Publicerat Juli 21, 200916 yr Äh... jag sitter nöjd.. O nu tror ni jag fällt allt men så är det givet inte. Har lixom inga direkta drömmar om o fälla de vilt jag inte fällt. I sverige blir de väl Björn, lo, Mufflon o kronhjort. Kronhjort kommer nog inom kort, ökar på våra marker. Men trivs förträffligt med det jag har. O speciellt när man frusit svultit o farit illa o ändå lyckats få tag på nått vilt som på ett eller annat sätt varit skadat, eftersök alltså.. För mig är det en våldsamt tillfredställande, jepp lite kinki... Känna att man lever lixom.. o gjort en god gärning på samma gång.
Publicerat Juli 21, 200916 yr "vill ha" listan med bågen är ju givetvis lång.. dom nordiska djuren är väl främst rådjur.. det blir som en pånyttfödelse den dagen jag får ta ett med bågen.. Sen finns det mufflon som flera nämnt samt vitsvanshjort och vildsvin här uppe i norden på listan.. Men det som värmer mest att tänka på.. Vattenbuffel med bågen..... :S Absolut mitt drömvilt att få fälla med bågen. samt olika afrikahjortar.. men buffeln dära är nog.. namnam
Publicerat Juli 21, 200916 yr Varg och lodjur! Det är det som står högst uppe på önskelistan. Sen så finns ju alla andra jaktbara djurarter i vårt avlånga land men då blir listan för lång . Så varg och lodjur skriver jag bara upp.
Publicerat Juli 21, 200916 yr Finns mycket som man vill lägga på listan med det som jag ser som realistiskt. Bäver har alltid varit sugen att testa. Säl har dykt upp nu när Sealhunter drog igång säl racet så säl kan jag med lite tur plocka bort snart. Kronhjort har gjort ett försök när jag var i Tyskland fick aldrig läge så det gav mer smak. När det gäller storlek på viltet så har det ingen större betydelse för det är upplevelsen som är avgörande och inte trofen. Lasse
Publicerat Juli 21, 200916 yr Det går snabbare att lista vad jag har fällt =) [X] Tjäder [X] Räv [X] Bäver [X] Kråka / Skata [X] Hare På att-göra-listan för detta året står: [ ] Rådjur [ ] Älg [ ] Grävling [ ] Duva [ ] Orre [ ] Järpe [ ] Nötskrika
Publicerat Juli 22, 200916 yr Det skulle vara roligt att få fälla björn, lo och varg ngn gång. Sedan finns det ju gott om fåglar man inte fällt... Man får ta en sak i taget.
Publicerat Juli 22, 200916 yr Jag satt o skrev ett inlägg här i går när telefonen ringde om eftersöket, jag funderade då på att skriva älgtjur och nu har jag skjutit en men den räknas inte. Dov skulle jag vilja skjuta ett mycket vackert och vad det verkar lite mystiskt och svårjagat djur mellan varven. Bäver, kron, älgtjur, och givet vis alla våra större rovdjur. /lasse
Publicerat Juli 22, 200916 yr älg och vildsvin skulle jag vilja fälla i år för att ha kött i frysen. jag är tråkig jag vet men det är ofta min förutsättning jakt => kött =>frysbox. Ett vilt jag skulle kunna tänka mig att jaga är björn, mest för upplevelsen och för att den ökar i antal mer och mer. varg, tja, vet inte. kanske också för att jag vill ha en bössa till mer lämpad för den jakten. Jag skulle vilja ha tag i en fin räv i år för att göra en pälsmössa till dottern, jag kommerdock att vänta tills senhöst/vintern för detta. /Kalle