Publicerat Juli 22, 200916 yr Jag tycker den där kampanjen som brukar vara i svensk jakt som går ut på att skjuta rovdjur är lite smått fuskig. Jag menar, de är klart att de finns mer tillgång till djur nere i småland än de finns här uppe? Dom borde helt klart dela upp tävlingen i 3 olika landsdelar. en nedre, en mellan och en i norr. Om vi går tillbaka i tiden. Var ifrån har dom flesta vinnare varit ifrån? övre kalix kanske? Mej knappast!!
Publicerat Juli 22, 200916 yr Jag tycker den där kampanjen som brukar vara i svensk jakt som går ut på att skjuta rovdjur är lite smått fuskig.Jag menar, de är klart att de finns mer tillgång till djur nere i småland än de finns här uppe? Dom borde helt klart dela upp tävlingen i 3 olika landsdelar. en nedre, en mellan och en i norr. Om vi går tillbaka i tiden. Var ifrån har dom flesta vinnare varit ifrån? övre kalix kanske? Mej knappast!! Jag håller med Andreas
Publicerat Juli 22, 200916 yr Nu kommer en gammal klycha som faktist stämmer här Det viktiga är inte att vinna, det är att delta. Annars måste man utesluta alla som jagar vit-/svartfågel vid tippar för det är orättvist osv Andreas
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare Nu kommer en gammal klycha som faktist stämmer härDet viktiga är inte att vinna, det är att delta. Annars måste man utesluta alla som jagar vit-/svartfågel vid tippar för det är orättvist osv Andreas men de är inte de jag påpekar här.. De jag påpekar är att en från norrland har inte en chans i helvete att vinna tävlingen. Och därför borde man ha skilda tävlingar för olika delar av landet. Sen är man självklart med bara för att delta. Men de skulle ju vara roligt om norrlänningar hade någon chans också.
Publicerat Juli 22, 200916 yr Kan hålla med men o andra sidan borde ju meningen med tävlingen vara att vi jägare kommer ut o skjuter mera predatorer och ju fler men skjuter ju bättre är det ju så....... Sen är det ju åxå så att ju fler vilt det finns ju mera tål den stammen en högre predator stam så det kanske går på ett ut Nu har jag snart traslat in mig i ett hörn så jag inte vet hur jag ska hitta ut men jag hoppas ni förstår vad jag menar /Lasse
Publicerat Juli 22, 200916 yr Eller så ger man upp sina fina övriga jakt för att flytta någonstans där det finn en miljard med kråkor, ja det är klart att det inte är rättvist, att bosätta sig utanför en svinfarm i östergötland eller skåne torde ge lite fördelar. Gör ditt bästa o var nöjd. /Christian
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare gammal och vis, njaaa... vad är då vittsen med tävling, om bara dom i söder vinner? fast iofs så är ju hela jägareförbundet i maskopi med södern så....
Publicerat Juli 22, 200916 yr gammal och vis, njaaa... vad är då vittsen med tävling, om bara dom i söder vinner? fast iofs så är ju hela jägareförbundet i maskopi med södern så.... Nu är det ju inte säkert att det är någon från södern som vinner, det räcker ju men EN fågel för att vinna /Lasse
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare "kalle i småland vann rovdjurkampanjen för han har skjutit 240 grävlingar,och 30 illrar (som inte ens finns i norrland)"
Publicerat Juli 22, 200916 yr "kalle i småland vann rovdjurkampanjen för han har skjutit 240 grävlingar,och 30 illrar (som inte ens finns i norrland)" Aj faan, ber om ursäkt, fick för mig att det var deras nya kråkjakt kampanj som du menade Nu är jag med på banan igen och kan nog inte annat en hålla med dig, problemet med alla dessa tävlingar är att det för den vanlige jägaren aldrig går att vinna för det finns så många som har special marker med onormalt mycket vilt av just rätt slag på tex mink farm som då och då blir attackerad av puckon som släpper ut Minkarna. Jag har faktiskt en släkting som van ett år och det gjorde han med rent samvete, han trälar som bara den med rävjakten och sköt över 60 rävar på ett år. Sen är det ju olika förutsättningar mellan norr och söder så då borde man nog ha två eller tre parallella tävlingar. /Lasse
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare Aj faan, ber om ursäkt, fick för mig att det var deras nya kråkjakt kampanj som du menade Nu är jag med på banan igen och kan nog inte annat en hålla med dig, problemet med alla dessa tävlingar är att det för den vanlige jägaren aldrig går att vinna för det finns så många som har special marker med onormalt mycket vilt av just rätt slag på tex mink farm som då och då blir attackerad av puckon som släpper ut Minkarna. Jag har faktiskt en släkting som van ett år och det gjorde han med rent samvete, han trälar som bara den med rävjakten och sköt över 60 rävar på ett år. Sen är det ju olika förutsättningar mellan norr och söder så då borde man nog ha två eller tre parallella tävlingar. /Lasse kul att du är med mig Lasse
Publicerat Juli 22, 200916 yr Går dock aldrig få helt "jämna" spelregler i dessa tävlingar. Isåfall är det ju fusk med finnarna som har mer minkfarmar än oss svenskar generellt. Helt omöjligt att fånga över hundra minkar på mina marker som årets vinnare gjorde vill jag minnas. Sen har norrlännigarna generellt sett mkt större marker o jaga på, och en bra rävåtel uppe hos er (ja vi har ju för fan knappt snö ens ) i kombination med lockjakt eller en duktig rävstövare med terrier så kan "ni" säkerligen skjuta minst lika mkt räv som en jägare här nere. Sen är det ju självklart fusk att ni får jaga räv 1,5 månad längre än skåningarna Och mårdjakt, hur lätt är det o placera fällorna rätt när vi knappt har snö? Finns för o nackdelar med båda landsändar, och viktigast av allt är trots allt inte o vinna, som är stört omöjligt om man inte har stora marker, bra hundar o är sjukpensionär ungefär
Publicerat Juli 22, 200916 yr Författare Går dock aldrig få helt "jämna" spelregler i dessa tävlingar. Isåfall är det ju fusk med finnarna som har mer minkfarmar än oss svenskar generellt. Helt omöjligt att fånga över hundra minkar på mina marker som årets vinnare gjorde vill jag minnas. Sen har norrlännigarna generellt sett mkt större marker o jaga på, och en bra rävåtel uppe hos er (ja vi har ju för fan knappt snö ens ) i kombination med lockjakt eller en duktig rävstövare med terrier så kan "ni" säkerligen skjuta minst lika mkt räv som en jägare här nere. Sen är det ju självklart fusk att ni får jaga räv 1,5 månad längre än skåningarna Och mårdjakt, hur lätt är det o placera fällorna rätt när vi knappt har snö? Finns för o nackdelar med båda landsändar, och viktigast av allt är trots allt inte o vinna, som är stört omöjligt om man inte har stora marker, bra hundar o är sjukpensionär ungefär ja eller så sätter ni upp en norsk kråkfälla så har ni genast vunnit Ne men skämt och sido. Vilttätheten är större söderöver. Så enkelt är de. Men tycker ärligt någon här att de vore en DUM idé att dela upp tävlingen i söder,mellan och norra sverige?
Publicerat Juli 23, 200916 yr Ställ frågan i Jägarförbundets area. Detta kanske redan har diskuterats internt hos dom, vad vet jag, men dom kanske kan komma upp med ett svar om hur dom tänkt menar jag.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Författare Ställ frågan i Jägarförbundets area. Detta kanske redan har diskuterats internt hos dom, vad vet jag, men dom kanske kan komma upp med ett svar om hur dom tänkt menar jag. ja vem vet
Publicerat Juli 23, 200916 yr Nu kommer en gammal klycha som faktist stämmer härDet viktiga är inte att vinna, det är att delta. Annars måste man utesluta alla som jagar vit-/svartfågel vid tippar för det är orättvist osv Andreas Jag måste hålla med För det går inte att göra en sådan här tävling rättvis. Nu har jag inte kollat upp några regler eller så men. Det snackas om fördelar i södra Sverige. Ta då jaktiden på räv och jämför mellan norra 15 april och södra 28 februari så är det orättvist åt andra hållet. Nej landet skiljer sig så mycket även på väldigt korta sträckor så det går inte att få rättvisa. Nej asm har helt rätt det är bara att delta
Publicerat Juli 23, 200916 yr Ställ frågan i Jägarförbundets area. Detta kanske redan har diskuterats internt hos dom, vad vet jag, men dom kanske kan komma upp med ett svar om hur dom tänkt menar jag. Hmm, tror inte det hjälper så mycket med tanke på att det är Jaktjournalen som anordnar tävlingen dock Jägarförbundet anordnar väl i år nån tävling med inriktning på kråkfågel endast...
Publicerat Juli 23, 200916 yr Känns som att ni säger Svensk-jakts rovdjurskampanj men menar Jakt-Journalens rovdjurskampanj. Eller ? Sen att ta allvarligt på sånna här tävlingar ska man nog inte göra. För vissa skjuter 5 grävlingar på sin 500hektars mark ena året för att sen skjuta 20st andra året ,för att tredje året skjuta 50 st ! ( tex.) Min erfarenhet är att skjuter man många grävlingar på mina marker blir det genast mindre med grävling andra året.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Ställ helst frågan till Svensk Jakt då det är tidningen som kör dessa projekt, förbundet är väl inte så hårt inblandade. Mvh!
Publicerat Juli 23, 200916 yr Ja det låter som jaktjournalen... Som vanligt får SJF kritik för vad andra gör... Om man får poäng för fällda björnar och lodjur - diskrimineras inte vi i södra sverige då? Jag tror man missar poängen med sådana här kampanjer om man gör allt för att vinna och letar orättvisor, för det här handlar om att delta, vilket alla jägare och allt matnyttigt vilt tjänar på.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Har Svensk Jakt någon sådan? Nytt eller?Trodde bara det var Jaktjournalen som hade rovviltstävling. I Svensk Jakt har de väl bara haft tävling på mink och kråka. + räv.
Publicerat Juli 23, 200916 yr Författare Ja det låter som jaktjournalen... Som vanligt får SJF kritik för vad andra gör...Om man får poäng för fällda björnar och lodjur - diskrimineras inte vi i södra sverige då? Jag tror man missar poängen med sådana här kampanjer om man gör allt för att vinna och letar orättvisor, för det här handlar om att delta, vilket alla jägare och allt matnyttigt vilt tjänar på. mycket möjligt att de är jag som är ute och cycklar ang vilka de är som arrangerar. Men DOCK så tycker jag fortfarande att de inte är helt riktigt med tävlingsreglerna. Jag håller med till fullo att man ska delta bara för deltagandets skull. Men vafan spelar de för roll om norr,mellan och söder "tävlar" var för sig? Skulle vara mycket roligare att se tycker jag. För då ser man riktigt hur många rävar man sköt som mest i norr,mellan och söder tex.