Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Husqvarna 640

Featured Replies

Publicerat

Jag har en gammal 640 som bara står och dammar och jag vet inte vad ska göra med den.

Det e ju den gamla modellen med flaggsäkring så ska man montera kikare så blir det ju ett högt montage.

Jag har funderat på att bygga om den till en riktig hundförarpang men sånt kostar pengar och då kanske det e lika bra köpa nytt eller bättre begagnat?

en det e ju enda min morfars bössa så det svider lite att he bort den. Men det e bättre att den kommer till användnign att den ska stå och skräpa.

Nån som vet om kan bygga om den och kan komma med lite tips och råd?

Publicerat

Det är klart att man kan bygga om den.

Ett enkelt sätt är att sätta dit ett Timney tryck med sidosäkring,

det lämnar kvar flaggsäkringen orörd och medger att för det fall att man väljer ett QR-montage av sikte att man kan använda flaggan vid jakt där siktet är av pangen.

En uppfräschning light är nya riktmedel som ersätter de gamla så att bössan blir enklare att skjuta snabbt med.

För det fall att man som jag är rekylskygg så kan en snygg röd gummibakkappa göra stor nytta och se bra ut.

/Christian

Publicerat
Ett enkelt sätt är att sätta dit ett Timney tryck med sidosäkring,

Är det något man kan göra själv? (Har själv en 640 i 8x57..). Bold-tryckena är billigare. Skillnad?

mvh/Må

Publicerat

det går nästan inte att hitta bättre hundförar material.

jag hade en 640 med kvartssäkring och det tyckte jag var helt ok kanske lite jävligt om man ska in i snåren men en billig lösning är det iaf.

ev på med ett aimpoint då kan du ha flaggan kvar, också en mycket billig lösning.

även ett stockbyte är inte fel tycker jag.

Publicerat

Jag har en sån fast i 8*57.

Har beställt en ny T3 i samma kaliber och byter in den gammla 640 i stället.

Den har gått i fyra generationer. :blush: Men man måste se till funktionen oxå.

640in har rapplig slutstyckgång och är den lider av byrålåds effekt.

Kolven är absolut inte byggd för att man ska ha optik på. Ingen kindkontakt möjligtvis kontakt med hakan. :blush:

Samt att slutstycket tar i okularet på siktet om man har mindre än 50mm objektiv. Och har man 50mm objektiv har man ingen kindkontakt om man inte skaffar kolvkamms höjare.

Så enligt mitt tycke:

Ska man ändå bygga om hela studsaren kan man lika väl byta vapen om man nu inte råkar se det hela som ett kul projekt.

Men det är snabbare och smidigare att köpa nytt vapen och kanske till och med billigare, om man nu hittar ett bra begagnat vapen.

+ en Tikka T3 är så smidig att hantera :ph34r:

Mvh.

Publicerat

Jag är inte helt klar på att det bara är att trycka dit dem,

dvs Timney tryckena på en 640 för jag minns inte rakt av vilken låda det är,

en M98 låda är det bara att kolla av hur stort anlägget är mellan trycket och slagstiftet om det är en viss höjd, finns min o max var det bara att pligga i stiftet och spänna en insexsbult.

Instruktionerna var enkla så att tom jag förstod dem,

ett urtag ur kolven tillkommer så klart men det är ju bara en frågan om snickeriarbete.

Bold vs Timney, har ingen uppfattning, vet bara att jag har en 1,3 kg trycke med 1,0 mm förtryck, vilket är eoner mycket bättre än vad orginalet var.

/Christian

Publicerat

jag har en husqvarna 8x57js med m98 som jag ska lämna in nu i början av augusti och göra om min säkring.

Publicerat
  • Författare
Jag har en sån fast i 8*57.

Har beställt en ny T3 i samma kaliber och byter in den gammla 640 i stället.

Den har gått i fyra generationer. :blush: Men man måste se till funktionen oxå.

640in har rapplig slutstyckgång och är den lider av byrålåds effekt.

Kolven är absolut inte byggd för att man ska ha optik på. Ingen kindkontakt möjligtvis kontakt med hakan. :blush:

Samt att slutstycket tar i okularet på siktet om man har mindre än 50mm objektiv. Och har man 50mm objektiv har man ingen kindkontakt om man inte skaffar kolvkamms höjare.

Så enligt mitt tycke:

Ska man ändå bygga om hela studsaren kan man lika väl byta vapen om man nu inte råkar se det hela som ett kul projekt.

Men det är snabbare och smidigare att köpa nytt vapen och kanske till och med billigare, om man nu hittar ett bra begagnat vapen.

+ en Tikka T3 är så smidig att hantera :ph34r:

Mvh.

Så funderar jag oxå jag är lite sugen på en t3 men då helst en battue men då vill jag ha en mer allround kaliber, som oxå funkar på lite längre avstånd, det e ju inte för inte som den kallas för paltbössa.

640n är ingen skönhet och byrålådseffetken är ett faktum som du säger.

Så jag har funderat om jag byter bort bådaälgbössorna mot nåt mellanting, då jag ibland är hundförare och ibland inte.

Men vilken kaliber ska man då ha? Ojoj nu har man fått kaliber ångest :wub:

Men t3 battue i 30-06 skulle kanske inte vara så dumt :wub:

Publicerat
Så funderar jag oxå jag är lite sugen på en t3 men då helst en battue men då vill jag ha en mer allround kaliber, som oxå funkar på lite längre avstånd, det e ju inte för inte som den kallas för paltbössa.

Så jag har funderat om jag byter bort bådaälgbössorna mot nåt mellanting, då jag ibland är hundförare och ibland inte.

Men vilken kaliber ska man då ha? Ojoj nu har man fått kaliber ångest :ph34r:

Men t3 battue i 30-06 skulle kanske inte vara så dumt :blush:

battue i 30-06 är helt optimalt som allroundbössa! Men rekylen kan bli skapligt kraftig.

Om jag hade köpt en battue så hade jag nog köpt den i 308 eller 8x57js

Publicerat
  • Författare
battue i 30-06 är helt optimalt som allroundbössa! Men rekylen kan bli skapligt kraftig.

Om jag hade köpt en battue så hade jag nog köpt den i 308 eller 8x57js

jo det e sant men jag vill ha lite tryck då det är gott om nalle och hunden börjar bli intresserad av dom.

Publicerat
jo det e sant men jag vill ha lite tryck då det är gott om nalle och hunden börjar bli intresserad av dom.

jag förstår inte riktigt vad du menar? Har inte tex 8x57js tryck'? :ph34r: skulle du fråga bröderna svanberg vad dom skjuter björn med så är de 6,5x55 och 308 :blush:

Publicerat
  • Författare
jag förstår inte riktigt vad du menar? Har inte tex 8x57js tryck'? :P skulle du fråga bröderna svanberg vad dom skjuter björn med så är de 6,5x55 och 308 :P

Jo nog har den det men det finns mer ammo åt en 30-06 och jag vet att kalibern funkar på riktigt långa avstånd.

Och det finns dom som jagar björn med 6,5 och det finns dom jagar med 9,3x62

Publicerat

Men vilken kaliber ska man då ha? Ojoj nu har man fått kaliber ångest :P

Men t3 battue i 30-06 skulle kanske inte vara så dumt :P

Med oryx 11,7g (12,7g i 8*57), inskjutna på 150m alla tre kalibrar.

(Enligt Norma)

308. 150m +-0mm. 300m -492mm

30,06. 150m +-0mm. 300m -454mm

8*57. 150m +-0mm. 300m -500mm

Alltså, det skilljer 46mm typ ögat på en älg.

I en Battue med kort pipa är 308 eller 8*57 mkt bättre 30,06 tappar lite fart då blir skillnaderna ännu mindre.

Mvh..

Publicerat
  • Författare
Med oryx 11,7g (12,7g i 8*57), inskjutna på 150m alla tre kalibrar.

(Enligt Norma)

308. 150m +-0mm. 300m -492mm

30,06. 150m +-0mm. 300m -454mm

8*57. 150m +-0mm. 300m -500mm

Alltså, det skilljer 46mm typ ögat på en älg.

I en Battue med kort pipa är 308 eller 8*57 mkt bättre 30,06 tappar lite fart då blir skillnaderna ännu mindre.

Mvh..

Jo men titta på anslagsenergin på 300 meter istället

Då ser du skillnad.

Publicerat

Då ser du skillnad.

en 9,3 har knappt mer rekyl och bra med energi, det är lika bra att kliva upp ett steg om du är rädd att 8x57 inte levererar.

Publicerat

Då ser du skillnad.

Jag tror att anslagsenergin är djupt överskattad. Finns viktigare faktorer.

För om kulan går igenom så vet man inte hur mycket energi som den avlämnat. Och en kula då med mindre anslagenergi men som expanderar fort och ger större sårkanal, kanske rent av ger mer lämnad energi (i djuret).

Och en 30,06med 11,7g kula mot en 13g kula ger ganska så olika anslags energier. Men i praktiken innebär det typ inget.

Det skiljer 1,3 gram! Älgen är lika död med båda två.

Då har enligt mig kulans diameter och dess funktion större betydelse. En ett ynka gram i samma konstruktion mer eller mindre har.

Vill man ha märkbar effekt så måste man gå upp ivf till 9,3*92 eller nån större magnum.

Det kanske är en 300wm du ska ha om du ska skjuta älgar på 300m ?

Mvh..

(nu kommer jag väl få kuljakts entusiaster emot mig :D )

Publicerat
  • Författare
Jag tror att anslagsenergin är djupt överskattad. Finns viktigare faktorer.

För om kulan går igenom så vet man inte hur mycket energi som den avlämnat. Och en kula då med mindre anslagenergi men som expanderar fort och ger större sårkanal, kanske rent av ger mer lämnad energi (i djuret).

Och en 30,06med 11,7g kula mot en 13g kula ger ganska så olika anslags energier. Men i praktiken innebär det typ inget.

Det skiljer 1,3 gram! Älgen är lika död med båda två.

Då har enligt mig kulans diameter och dess funktion större betydelse. En ett ynka gram i samma konstruktion mer eller mindre har.

Vill man ha märkbar effekt så måste man gå upp ivf till 9,3*92 eller nån större magnum.

Det kanske är en 300wm du ska ha om du ska skjuta älgar på 300m ?

Mvh..

(nu kommer jag väl få kuljakts entusiaster emot mig :D )

Jag säger inte att 8x57 är nån sämre men med 30-06 finns det mer fabriksladdat att välja på då jag inte laddar själv :D

Publicerat

Man ska inte förakta affektionsvärdet i ett vapen som kommer från morfar. En gammal Hva kan bli ett utmärkt vapen. Är redan ett utmärkt vapen men det finns såklart förbättringspotential. Vi är några entusiaster här på forumet som tycker det är jättetrevliga bössor.

Frågan är om det verkligen är en 640, om det är 9,3x57 borde det vara en 146. 640 gjordes efter kriget och i kaliber 9,3x62

Kolla serienumret och googla efter Hva serienummer på kulvapen, då tar du snabbt reda på när den är gjord. fram till 1941 är det 146 från 1945 till 1952 eller nåt så är det 640. Förutsatt att den inte är så gammal att det är en 96mekanism och därmed mod 46. Om det är en m98 mekanism så tycker jag absolut du ska ta till vara den och ta till vara släktklenoden.

Det finns oändligt med modifieringar till m98mekanismen, bara att välja och vraka på säkringar och stockar m.m.

Länkar till tråden om min 146a, kanske lite inspiration :wacko:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16499&hl=

mvh

Markus

Publicerat
  • Författare
Man ska inte förakta affektionsvärdet i ett vapen som kommer från morfar. En gammal Hva kan bli ett utmärkt vapen. Är redan ett utmärkt vapen men det finns såklart förbättringspotential. Vi är några entusiaster här på forumet som tycker det är jättetrevliga bössor.

Frågan är om det verkligen är en 640, om det är 9,3x57 borde det vara en 146. 640 gjordes efter kriget och i kaliber 9,3x62

Kolla serienumret och googla efter Hva serienummer på kulvapen, då tar du snabbt reda på när den är gjord. fram till 1941 är det 146 från 1945 till 1952 eller nåt så är det 640. Förutsatt att den inte är så gammal att det är en 96mekanism och därmed mod 46. Om det är en m98 mekanism så tycker jag absolut du ska ta till vara den och ta till vara släktklenoden.

Det finns oändligt med modifieringar till m98mekanismen, bara att välja och vraka på säkringar och stockar m.m.

Länkar till tråden om min 146a, kanske lite inspiration :wacko:

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16499&hl=

Nu tror jag det är en m96 man spänner hanen när man styr fram slutstycket, och den e ganska stött men den pipan är inte skjuten mycket med. Gjorde en snabb sökning och den e tillverkad 1932 och det e helt klart roligara att ha en släktklenod än en plastbössa. :P

Publicerat
Nu tror jag det är en m96 man spänner hanen när man styr fram slutstycket, och den e ganska stött men den pipan är inte skjuten mycket med. Gjorde en snabb sökning och den e tillverkad 1932 och det e helt klart roligara att ha en släktklenod än en plastbössa. ;)

Kolla i slutet på Markus tråd där är det bilder på min 9,3 samma modell 4 år yngre än din är väldigt nöjd med denna bössa som är ganska omgjord. Har inte kostat några stora pengar för att inhandla och fixa till den som den är nu.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Kolla i slutet på Markus tråd där är det bilder på min 9,3 samma modell 4 år yngre än din är väldigt nöjd med denna bössa som är ganska omgjord. Har inte kostat några stora pengar för att inhandla och fixa till den som den är nu.

Lasse

Jo jag har redan varit där ;):D

Har du gjort allt själv?

Publicerat

Går över till din tråd.

Hade tur att få tag i denna när den var på väg till skrot från ett dödsbo kolven var i uselt skick.

Vapen handlaren visste att jag var på jakt efter en 9,3x57 för en billig peng så han ringde mig när han fick in denna pang.

Säkringen var redan omgjord men jag fick tag i en kolv med lite skönhets fel korta pipan total längd 98,5 cm och på med siktet som fanns i mina ägor han hade ett par ringar låg så när allt var färdigt så var priset 1500,0 för allt det var inte prutbart var även inskjuten så det var bar att gör finliret. Så lägg ner lite pengar på den så får du ett trevligt vapen.

Lasse

Publicerat
  • Författare
Går över till din tråd.

Hade tur att få tag i denna när den var på väg till skrot från ett dödsbo kolven var i uselt skick.

Vapen handlaren visste att jag var på jakt efter en 9,3x57 för en billig peng så han ringde mig när han fick in denna pang.

Säkringen var redan omgjord men jag fick tag i en kolv med lite skönhets fel korta pipan total längd 98,5 cm och på med siktet som fanns i mina ägor han hade ett par ringar låg så när allt var färdigt så var priset 1500,0 för allt det var inte prutbart var även inskjuten så det var bar att gör finliret. Så lägg ner lite pengar på den så får du ett trevligt vapen.

Lasse

Finns det kolvar at få tag i?

Hur skjuter den då den är så kort?

Publicerat
Finns det kolvar at få tag i?

Hur skjuter den då den är så kort?

Kolven kommer från Värnamo vapen han har byggt om en hel del vapen så han brukar ha någon på hyllan.

Inga problem med skyttet helt godkänt på 100 m till det jag har den så blir det inte längre håll.

Lasse

Publicerat
helt klart roligara att ha en släktklenod än en plastbössa. :P

så sant, så sant ;)

Det behöver, som L-B skriver, inte vara någon jätteinvesterning att fixa till morfars bössa. Om du sedan vill komplettera så kan du ändå hålla kvar plats i skåpet till den, kanske bara till drevjakt men det är väl alldeles utmärkt att kunna ha en dedikerad drevjakt/hunförarpang.

mvh

Markus