Publicerat Juli 27, 200916 yr http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=176938 Om du inte läst denna förr sä är det en riktigt bra artikel om gamla hva-bössor.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Jag har just nu bara en husqvarna 640, med kort pipa, 46 cm, Kolven köpte jag från Bobergs. Och träffbilden är jag inte ledsen över. Väntar bara på min ljudämpare, för flaman är rätt så stor. Är annars super nöjd. =)
Publicerat Juli 28, 200916 yr Mitt tips är att du inte kortar pipan, du mecklar balansen i vapnet, en av de få saker som Hq annars faktiskt har fått till på sina tidigare modeller. även med en ny kolv från McM bros har min lilla drev påk en otrolig pekbarhet och balans, tror att det var Herr Berg här inne som med en innerlighet förordade McM:s tillverkning av kolvar, "pangen är som en förlängning av jaget" fritt översatt av undertecknad. Börja med att ordna tryck/säkring/riktmedel, därefter kolv och sist piplängd om du fortfarande anser det nödvändigt. Men det är bara min ringa åsikt. Pinky a real mans rifle! /Christian
Publicerat Februari 23, 201214 yr Hej! Tar upp denna gamla tråd för ett ögonblick Farsan har en Hva 640 i 6,5x55 men hur jag letar på nätet hittar jag bara 8x57 och 9,3:or.. Är det en 640 han har eller skrev handlaren fel när han köpte den för 20 år sedan? /Gustaf Edit: hittade nu en på staffans vapen
Publicerat Mars 7, 201214 yr Husqvarna tillverkade 640 i din kaliber. serie 60 001-60409 och 60 501- 60 793. totalt ca 64000 stycken! mellan åren 1944-53. så vad de me de.. KS
Publicerat Juni 2, 201312 yr ASG- det är en Mcmillan stock, det är bara att surfa in på deras hemsida, jag har sålt pangen och stocken vidare och senast jag hörde gjorde den förtjänstfullt tjänst som en riktigt älg och bjärn-dräpare. Ett sanningens ord i detta då, jag saknar stocken men inte pangen, endera dag köper jag mig nog en likadan för en lätt pang till skogsbruk och annat. /Christian
Publicerat Juni 2, 201312 yr Skånepaug- det gick utmärkt att använda de öppna riktmedlen, iofs med viss "köttpåse" på kinden, dvs med viss men inte betungande ansträngning, nu är jag kass med öppna så det blev/blir aldrig aktuellt att skjuta så för min del. Det var och är förhoppningsvis en vacker kolv, en av de "snyggare" McM jag har sett i fråga om utförande och puts. /Christian