Publicerat Juli 30, 200916 yr hejsan. Jagsatt och funderade lite här och kom på en sak. Jag har varit nära på att köpa en 375 hh ganska länge. Men varje gång ändrar jag mig lika snabbt. Inte pga rekylen eller något sånt, För sånt tror jag man lär sig att ta. Utan de är av en enkel orsak och de är att jag skulle bli pank varje gång jag skulle köpa ammunition. Sån simpel grej som ammopriser kan göra att jag avstår från att köpa en drömbössa. Tror någon här att de kommer bli mycket billigare och framförallt vanligare med såna kaliber som 375 inom några år? För vi tar ju efter USA inom allt. Så varför inte ta efter deras ammopriser? Är rulliansen för liten på ammo för att de ska bli snorbilligt eller? Har ni någon gång tvekat på att köpa en bössa pga för udda kaliber eller för dyr ammo? (Nu kommer säkert alla vapenkunniga nedvärdera mig pga att ja tvekar )
Publicerat Juli 31, 200916 yr Under de drygt 20 år som jag har hållit på med jakt och skytte har det funnits flera perioder när det har varit "trendigt" med lite grövre kalibrar. Dessa trender har dock aldrig hållit i sig utan snarare har det vänt efter några år. Du skall vara en rätt flitig skytt och användare för att nå bra resultat med 375 H&H. 375 H&H har ju som bekant snart 100 år på nacken och att den nu helt plötsligt skulle bli jättepopulär har jag svårt att se. Inte heller att vis skulle få väsentligt sänkta ammunitionspriser förefaller troligt utan den enda lösningen är nog att börja ladda själv. Henrik
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare Du skall vara en rätt flitig skytt och användare för att nå bra resultat med 375 H&H.Henrik Förklara?
Publicerat Juli 31, 200916 yr 375HH är en utmärkt kaliber för högvilt i vårat land men som du är inne på så kostar det att öva, jaktammon blir inte så dyr tycker jag. För att öva måste man handladda eller vinna på triss, det finns inte som till andra kalibrar, billiga övningskulor utan endast jaktkulor, visserligen några av billigare sort, men ändå avsedda för jakt och kostar därefter. Att man måste öva mer med en 375HH eller 458Lott än med en 6.5'a anser jag är skitsnack faktiskt, öva måste man, men mängd träning kan man sköta med en 22LR, på älgbanan kan man öva serier med 6.5'an edyl, och sedan göra några serier med 375'an samt naturligtvis precisionsträna ett antal serier (vilket jag tycker är viktigare än löpande älgskytte). Personligen skjuter jag 25-50talet plugg med 375'an per säsong med kontrollskjutning och träning inräknat, med 22'an blir nog 300-500 skott och med 6'5an kanske 100-150 plugg. Jag känner 100% förtroende för 375'an, den håller runt 30mm stadigt på 100m, laddar 270gr-300gr sierra eller Hornady för övning, och då laddat skarpt för jakt, inga rena övnings laddningar, för jakten byter jag kula till en barnes orginal eller fabriksladdat TXP (fick en ask ) när dom är slut blir det nog Hornady 300gr som jag kommer att ladda för såväl jakt som övning. Men summa sumarium, har du inte bra med pengar över eller otrolig tur med triss skrapandet så blir det dyrt att öva, handladdning är nästan ett obligatorium för dessa grövre rör för att det skall bli någon vettig ekonomi i det hela. Alfie som tycker om sin 375HH
Publicerat Juli 31, 200916 yr Zorox, handladdning är ett måste om du ska kunna övningsskjuta med 375:an. Jag laddar då en lätt 220 gr som gör det mycket enklare att öva med bössan. Det Henrik menar, tror jag, är att det krävs mycket mer övning med en grov bössa för att bli bekväm med den eftersom rekylen tar ett antal skott att vänja sig vid. Det är helt enkelt lättare att lära känna en bössa med mindre rekyl. Men om du inte handladdar och vill skjuta grovt - titta på en 9,3x62 istället. Där finns det billigare övningsammo och potentialen hos 9,3:an är väl så bra. Skulle jag någon gång byta bort min 375:a så skulle jag absolut välja 9,3. Den är på intet vis sämre än 375:an, förutom det där lilla extra hastighetsövertaget som 375:an har, men det kan man både ha och mista utan att det betyder något.
Publicerat Juli 31, 200916 yr En frdel som är att öva mycket med grova kalibrar är att man blir så otroligt mycket mer bekväm med småkalibrar så som 308, 30-06 och 6,5. Före det att jag köpte min 338wm så tyckte jag att det var jobbigt att stå och mängdträna med en 30-06. Nu efteråt så börjar man ibland fundera på om det verkligen är någon rekyl på bössan. Jag har hittat riktigt prisvärda kulor från hornady som gör det ekonomiskt möjligt att mängdträna även med en 338. Så jag bruykar försöka skjuta ca 250 skott med stöd på tavla varje år och sedan kanske 10 -15 älgserier med den. I den kalibern är faktiskt helmantel betydligt dyrare än en halvdålig blyspets. Färdigladadd ammo till stora kalibrar kommer nog alltid vara dyr eftersom det kräver omställning av maskinerna och den omställningskosten läggs på färre antal skott än på mindre och vanligare kalibrar. Men handladdat kan man få till ritkigt rimliga priser som på intet sätt avskräcker. Jag håller dock med om att det tar ett antal skott innan man blir bekväm med rekylen från större bössor, men det är något man har igen på skyttet med mindre kalibrar.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare Hur lång tid tog det för er med större kalibrar att bli "van" rekylen? Hur gick ni till väga och vad rekomenderar ni?
Publicerat Juli 31, 200916 yr Magnum förstod nog var jag menade, under rätt många år har jag växlat mellan "normalkalibrar" som 6.5x55, 308 win och grövre kalibrar som 9.3x62 och inte minst just 375 H&H. I samtliga fall har det tagit 50-100 skott innan skyttet med den grövre kalibern har varit acceptabelt men lika bra som med 308win , 6.5x55 blir det aldrig. Att det givetvis ända kan vara tillräckligt bra är en annan femma. Min poäng är att det är svårare att skjuta bra med en grövre kaliber och att man behöver lägga några extra pass på skjutbanan för att komma upp i en bra nivå. Nu kan det givetvis vara så att både du och Alfie är betydligt bättre kulskyttar än vad jag är och dessa problem inte gäller er, i sådana fall är ni bara att gratulera och jag önskar er all lycka på Dianas Stigar! Under mina år som skjutinstruktör och jägare har jag stött på rätt många jägare med olika former av grovkaliberbössor. Av dessa är det kanske 20% som klarat av att hantera sina grova bössor på ett fullgott sätt och gemensamt för dem var att de alla lagt rätt mycket tid på skjutbanan för att komma överens med sina bössor. Problemet blir såklart att det dels kostar en hel del att skjuta de där 100-200 skotten årligen som krävs men visst sjutton går det. För egen del så har jag sedan ett antal år fastnat för 9.3x62 som ett fullgott alternativ de gånger som jag inte bedömer att min 308:a räcker till. Henrik
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare Henrik : Att jag och alfie är bättre kulskyttar än dig är de ingen som har påstått. Iaf inte jag! Så jag tycker de var lite onödigt och spydigt sagt. Jag har inte varit stor på mig här på forumet och är inte de nu heller. De enda ja ville veta var lite fakta från dom som har stora kalibrar. Jag har aldrig sagt att jag är bra på att ta rekyler. Där av frågan i mitt förra inlägg!
Publicerat Juli 31, 200916 yr Nu har jag visserligen undsluppit att sitta och markera på älgbanan sedan många år men då jag gjorde detta var trenden tydlig att våldsammare smällar och stora hål innebar lägre resultat. Så jag tror att detta med magnum kalibrar är lite lurigt för som Henrik nämner kräver dessa mer träning och med tanke på hur snål dem flesta är med ammunitions kontot på vanliga kalibrar så är det ett fåtal förunnat att kunna utnyttja den extra effekt en magnum ger men helt klart finns dem, men för svensk jakt är det sällan man behöver denna extra effekt fast vill man köpa en ska man givetvis göra det för mycket med kaliber val handlar om vad man själv gillar mer än praktiska fördelar.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Instämmer verkligen angående träning och handladdning när det gäller grövre doningar. Man måste ha råd med att träna med sin grovsing - annars kan det knappast gå väl. Att köpa max en 20-ask ammo till sin grovsing varje år för att ha till den "årliga inskjutningen" tycker jag är klart oansvarigt. Då är det mycket bättre att gå ner i kaliber och ha råd att träna med sin bössa istället. Jag har haft ett antal roliga grovsingar senaste åren, bl.a. 375 H&H, 416 Rem Mag/Rigby/Wby Mag, 458 Win Mag, och 460 Wby Mag. Hade inte skaffat en enda av dem om jag inte handladdat, för även om det kostar en del att skjuta med dem ändå så blir det betydligt billigare än köpeammo. Som Henrik och övriga skriver så är det svårare att bemästra en grövre pang - främst psykologiskt men även rent fysiskt. Att i det läget kombinera denna svårighet med en låg träningsmängd gör förstås bara saken ännu värre. 9,3x62 känns som den övre gränsen om man ska ha råd att träna någorlunda med fabriksladdat.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Zorox, det var inte min mening att du skulle uppfatta mitt inlägg som spydigt. Skytte är väldigt individuellt och jag är fullt medveten om att det finns ett antal skyttar som verkligen gillar att skjuta bössor med kraftig rekyl och som dessutom gör det bra. Exabit är ett tydligt exempel på detta, karln klarar av att placera sig bra på kuljaktstigar med 460 WBY!!! Den som jag redan i mitt första inlägg försökte få fram är att det är svårare att skjuta bra med kraftigt rekylerande kalibrar vilket innebär att man behöver lägga mer tid och fler skott på skjutbanan om man väljer dessa kalibrar. Det finns rent tekniska anledningar till att det är på detta viset, en kraftig rekyl avslöjar obönhörligen eventuella fel i skyttetekniken bland annat eftersom bössan helt enkelt rör sig mer i skjutögonblicket. Alfie konstaterade att det jag skrev var "skitsnack" vilket givetvis står honom fritt, uppenbarligen har han inte upplevt de problem som jag beskrivit vilket som jag ser det måste innebära att han är en betydligt bättre kulskytt än vad jag är. Detta eftersom jag aldrig kommit till en nivå där jag skjuter lika bra med 9.3x62/375 H&H som vad jag gör med 6.5x55/308win. Samtidigt har jag väldigt många gånger upplevt att skyttar som jag på olika sätt kommit i kontakt med skaffat sig olika typer av magnumbössor och argumenterat för att "rekylen spelar ingen roll", vilket i mina ögon är ungefär lika begåvat som att påstå att "hastigheten spelar ingen roll när jag kör bil". Visst sjutton spelar rekylen roll men likt ökande hastighet går det att lära sig att hantera den på ett riktigt bra sätt men det kräver i bägge fallen övning. Egentligen ser jag bara ett sätt att lära sig att hantera rekyl och det är att vänja sig vid den men det tar tid och kräver idog övning. För att detta skall vara möjligt krävs det antingen att du handladdar eller att du har en STOR plånbok. Sedan kan man såklart som en del istället sänka kraven och konstatera att det räcker med en träff inom älgbaneälgens träffområde för att skyttet skall vara tillräckligt bra och då krävs det inte alls lika mycket träning Av någon för mig outgrundlig anledning är det här med magnumkalibrarnas roll i vår vapengarderob tydligen känsligt Henrik
Publicerat Juli 31, 200916 yr Har ni någon gång tvekat på att köpa en bössa pga för udda kaliber eller för dyr ammo? Ja, när jag såg priset på verkyg, hylsor, och kulor till 505 Gibbs...men det var en väldigt kort tvekan, de (Det går alltid att lösa om man letar runt lite här i världen...)
Publicerat Juli 31, 200916 yr Ett annat stort problem som jag har med min någorlunda grova pang är att pipan blir så förbaskat varm så fruktansvärt fort. Man kan bara skjuta 10 smäll i snabb fart innan pipan nästan brinner upp som det känns. Så det tar lång tid och mycket kaffedrickande att skjutträna med den. Som sagt. I början så tog det väl kanske 100 skott innan man kunde skjuta tillräckligt avslappnat med den för att skjuta "bra". Nu när jag haft den i snart 10 år så tycker jag att det inte så mycket att prata om. Men det som gäller är kontinuerlig träning året om. Jag brukar försöka vara upp på banan minst 2ggr i månaden året runt. Ibland är dock skjuttiderna inte så förlåtande så då får man åka till till jaktmarken och dra några smällar i grushögen istället. Det viktigaste är inte hur man skjuter, bara man skjuter mycket och lär känna sitt vapen. För den jakt jag bedriver, mestadels smyg och vakjakt så räcker det ganska bra med fasta tavlor. Det bästa tycker jag är om man kan ställa upp några tavlor där man väntar sig att få göra jaktskotten och skjuter från den plats där man tänkt sitta om man som jag har mycket fasta torn. Där blev det väldigt mycket off topic kände jag.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare Det känns som att storviltskalibrar är mer en hobby än nödvändigt i vårat avlånga land. Det är inge fel med de. Men alla här måste väll hålla med om att man kan lika gärna klara alla jakt i sverige med tex 308 än att ha en 460 wby som kostar typ 3000kr för 20 jaktskott. Men de är ju så med allt. Visst klarar man sig med en saab 900, men vissa kör land rover endå
Publicerat Juli 31, 200916 yr Det känns som att storviltskalibrar är mer en hobby än nödvändigt i vårat avlånga land.Det är inge fel med de. Men alla här måste väll hålla med om att man kan lika gärna klara alla jakt i sverige med tex 308 än att ha en 460 wby som kostar typ 3000kr för 20 jaktskott. Men de är ju så med allt. Visst klarar man sig med en saab 900, men vissa kör land rover endå ... men det är ju ba om det blir ett stort hål i nalle på rätt ställe om man har storviltsstudsaren med sig och under förutsättning att den är lovlig.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Alfie konstaterade att det jag skrev var "skitsnack" vilket givetvis står honom fritt, uppenbarligen har han inte upplevt de problem som jag beskrivit vilket som jag ser det måste innebära att han är en betydligt bättre kulskytt än vad jag är. Detta eftersom jag aldrig kommit till en nivå där jag skjuter lika bra med 9.3x62/375 H&H som vad jag gör med 6.5x55/308win.Henrik Jag menade inte att det du skrev var skitsnack, jag menade att JAG tycker att det blir det när man pratar om grövre kalibrar och att man måste träna mer med dom än med andra, alla kalibrar måste man träna med, smått som grovt, men man måste inte skjuta 1000 plugg med grova rören hela tiden, det duger bra att mängdträna med mindre kostsama alternativ och sedan "skjuta in sig" på det grova rören innan jakt. Det fungerar iaf för mig, alla är vi olika, det passar med all säkerhet inte alla, man får prova sig fram på banan helt enkelt. Du skriver ju precis själv att det genast blir en massa prat så fort man talar om magnum. Ber om ursäkt om jag stött mig med någon Det har absolut inte varit min mening
Publicerat Juli 31, 200916 yr JAG tycker att man ska prova sej fram till en sådan kaliber som både passar en som person o plånbok. Samt att man ska HA råd att kunna köpa både Övning o jakt ammo. Min ena 640 9,3-62 som jag har byggt om har inte kostat mej mer än 7000 spän plus kikaren har jag redan i år skjutit över 700 övning o kanske en 50 jakt, O de har då inte gjort mej fattig.. =) För JAG tycker att Övning ger färdighet.. =)
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare JAG tycker att man ska prova sej fram till en sådan kaliber som både passar en som person o plånbok. Samt att man ska HA råd att kunna köpa både Övning o jakt ammo. Min ena 640 9,3-62 som jag har byggt om har inte kostat mej mer än 7000 spän plus kikaren har jag redan i år skjutit över 700 övning o kanske en 50 jakt, O de har då inte gjort mej fattig.. =) För JAG tycker att Övning ger färdighet.. =) True! Bra sagt. Mina tankar just nu är, varför ska jag ha en storviltsstudsare? Jag är student, har eget boende, har hund dvs a lot of utgifter! Och sen en viktig faktor är att jag jagar knappt älg och björn. Jag jagar till 98% småvilt. Förutom första septemberveckan och på hösten i skolan. Då är de lite älgjakt.
Publicerat Juli 31, 200916 yr Författare du har ju redan en svinbra kaliber i 8x57an. jo visst är den bra. Ett lågförstorat kikarsikte på den så har jag min egna lilla "storviltsbössa"
Publicerat Augusti 21, 200916 yr Magnum förstod nog var jag menade,under rätt många år har jag växlat mellan "normalkalibrar" som 6.5x55, 308 win och grövre kalibrar som 9.3x62 och inte minst just 375 H&H. I samtliga fall har det tagit 50-100 skott innan skyttet med den grövre kalibern har varit acceptabelt men lika bra som med 308win , 6.5x55 blir det aldrig. Att det givetvis ända kan vara tillräckligt bra är en annan femma. Min poäng är att det är svårare att skjuta bra med en grövre kaliber och att man behöver lägga några extra pass på skjutbanan för att komma upp i en bra nivå. Nu kan det givetvis vara så att både du och Alfie är betydligt bättre kulskyttar än vad jag är och dessa problem inte gäller er, i sådana fall är ni bara att gratulera och jag önskar er all lycka på Dianas Stigar! Under mina år som skjutinstruktör och jägare har jag stött på rätt många jägare med olika former av grovkaliberbössor. Av dessa är det kanske 20% som klarat av att hantera sina grova bössor på ett fullgott sätt och gemensamt för dem var att de alla lagt rätt mycket tid på skjutbanan för att komma överens med sina bössor. Problemet blir såklart att det dels kostar en hel del att skjuta de där 100-200 skotten årligen som krävs men visst sjutton går det. För egen del så har jag sedan ett antal år fastnat för 9.3x62 som ett fullgott alternativ de gånger som jag inte bedömer att min 308:a räcker till. Henrik Tänkte dela med mig av mina erfarenheter är en förmodligen ganska genomsnittslig skytt men jag har aldrig haft nåra större problem att träffa det jag vill varken på bana eller i skogen har bara haft 308or förut nu har jag en 9,3x62 och har märkt att det är betydligt svårare att skjuta bra med den, har brännt iväg c.a 200 smällar i år på banan med den och jag kan bara konstatera det är betydligt svårare att skjuta grovt!Så mitt råd är om du är intresserad av en grovsing provskjut först så det inte blir en obehaglig överaskning även en vanlig kaliber som 9,3x62 kan vara för mycket och det är inget att skämmas för men det är bara min ringa åsikt
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Ja, det här med magnum kalibrar verkar ju onekligen intressera många inklusive mig själv. Vad säger ni som har provat lite olika grova kalibrar. Vilket är den trevligaste att skjuta med? (kommer antagligen att få lika många svar som det finns kalibrar med namnet magnum i )
Publicerat Augusti 23, 200916 yr jo visst är den bra. Ett lågförstorat kikarsikte på den så har jag min egna lilla "storviltsbössa" Det kan du vara lugn över.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Ja, det här med magnum kalibrar verkar ju onekligen intressera många inklusive mig själv. Vad säger ni som har provat lite olika grova kalibrar. Vilket är den trevligaste att skjuta med? (kommer antagligen att få lika många svar som det finns kalibrar med namnet magnum i ) det är så jäkla svårt att säga, en 225 gr kula i 950 m/s kan kännas mindre än en 225 gr kula i 750 m/s med en bra stockning vs en värdelös.