Publicerat Augusti 3, 200916 yr Har fått ett litet uppdrag att befria mitt jobb från lite duvor som tagit sig in i våra lagerlokaler och orenar något fruktansvärt. När dessa skall tas av daga, måste då apporterande hund medföras på jakten som när man jagar duva normalt eller gäller andra regler vid skyddsjakt?
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Utan att kunna hänvisa till någon paragraf så skulle jag säga att du kan lugnt skjuta dina duvor inomhus utan jycke. Tipset är att göra det nattetid, du får då tag på samtliga fåglar. Mvh!
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Det var som jag misstänkte... Ska man ta på natten för att de är i vila då? De sitter oftast på sämre ställen då än på morgon/eftermiddag då de brukar vara mer runt i lokalen. Det är visserligen inga problem att ta dem på natten, det är på jobbet och det ligger 400 m hemifrån. Dessutom precis utanför detaljplanerat område
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Tar du dem på natten så kan de inte flyga ut, tar du dem på dagen så skjuter du x antal sen flyger resten ut.. Mvh!
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Fransson- vad har du tänkt att panga dem med? Har du en 22:a eller ett skyddsjaktsluftgevär? /Christian
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Fransson- vad har du tänkt att panga dem med?Har du en 22:a eller ett skyddsjaktsluftgevär? /Christian Jag har en 22:a så fort licensen är avklarad. Damen hos polisen var mycket förstående idag och skulle göra vad hon kunde för att snabba upp processen.
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Tar du dem på natten så kan de inte flyga ut, tar du dem på dagen så skjuter du x antal sen flyger resten ut..Mvh! OK, då är jag med. De kommer att har hyfsat svårt att komma ut om vi bommar alla dörrar samt ett par fönster som de har tagit sig in genom. Dock komemr det att bli lite sport att få dem fram till skjutbara ställen då det finns en del prång och gömslen på mitt jobb...
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Sweet, ett tips är att PM:a Hippen om vad som är lämpligt ammoval för inomhusbruk, det är ju en understatement att säga att han är vår inhouse expert på detta.. /Christian
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Författare Det ska jag göra. Hippen är utan tvekan mannen att fråga...
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Har funderat på samma sak,men det är då utomhus som gäller. Är det inget krav på hund då?
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Tror inte det då det rör sig om skyddsjakt.. kan dock meddela att hund underlättar otroligt mycket ofta. Defransson.. är det mörkt ute så behöver ni inte bomma igen några fönster, de blir kvar ändå. Ingen belysning alls utan in, tänd ficklampa sikta och skjut. Släck sen så blir de desorienterade.. Mvh!
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Utan att vara någon expert på ämnet så vill jag ändå rekommendera att ha apportör med sig när det går! Så kul är det inte att behöva avbryta det man håller på med för att man har skammat en fågel och börja knata, då är det skönt att ha med sig hunden som gladeligen springer iväg och gör jobbet åt en! Funkar det med hund, använd hund är min åsikt. (men det kanske inte alltid är lämpligt och då får man klara sig själv)
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Skulle vilja säga så här.. funkar det att ha hund.. och man har en hund.. så använd den eller ha med iaf Mvh!
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Ok,tack för svaren. En kompis som är bonde frågade om jag kunde ta bort lite duvor på hans gård,men jag var osäker på hundkravet och eftersom jag inte har hund så har jag inte vågat.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr hipshot du kanske kan lägga något gott ord för någon kula med "bra" död i o som är seg så man slipper skjuta sönder taket? gäller främst inomhus bruk men även utanför när dom kan sitta lite varstans på taket. mvh//Marcus
Publicerat Augusti 4, 200916 yr hipshot du kanske kan lägga något gott ord för någon kula med "bra" död i o som är seg så man slipper skjuta sönder taket?gäller främst inomhus bruk men även utanför när dom kan sitta lite varstans på taket. mvh//Marcus 22kort? =)
Publicerat Augusti 4, 200916 yr hipshot du kanske kan lägga något gott ord för någon kula med "bra" död i o som är seg så man slipper skjuta sönder taket?gäller främst inomhus bruk men även utanför när dom kan sitta lite varstans på taket. mvh//Marcus Nu hetter jag inte Hipshot men Subsonic eller Zimmer ammo funkar om avståndet är max 15 m. Över det så får man problem med både anslaget och kulbanan. Dock går även denna ammo genom t ex glas, eternit, tunna allutak så skjut med förstånd.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Lär inte vara bra för patronläget. Det finns 22kort patroner med en kula med hög kulvikt vilket ger en lika lång patron som en 22lr. Kommer dock inte ihåg vad de heter. I övrigt vet jag många som skjuter 22kort i sina 22lr-vapen utan några problem, men det kanske inte är så bra?
Publicerat Augusti 4, 200916 yr hipshot du kanske kan lägga något gott ord för någon kula med "bra" död i o som är seg så man slipper skjuta sönder taket?gäller främst inomhus bruk men även utanför när dom kan sitta lite varstans på taket. mvh//Marcus Finns ju dunsthagel oxå iofs, har för mig det har diskuterats i någon annan tråd. Alltså hagelpatroner med kantantändning avsedda för vapen i kaliber 22lr.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Om jag inte har kollat helt fel står det att man ska ha hund vid jakt efter ringduva. Antar att mängden ringduvor inne i byggnader är marginell. Intressant skillnad det här med skyddsjakt annars som vi fick reda på när vi var i England och jagade. Där använde de inte hund vid skyddsjakten alls för den trampade ju sönder grödan lika mycket som duvorna förstörde. Så de duvorna som hamnade på liggsäd hämtade man in manuellt men resten fick ligga kvar i säden. De ramlar ju ner till marken och hamnar inte i tröskan. Rätt tänkvärt faktiskt då jägare som rantar runt i grödor sabbar en hel del faktiskt. Vår jaktguide var rätt trött på danskar och svenskar som tvunget skulle hämta alla fåglar hela tiden. Han tyckte att fågel hämtade man när man hade jagat klart för dagen. Avliva skammad fågel gjorde man med bössan från gömslet. Eventuellt kunde man gå ut och rätta till skjuten fågel om man märkte att de som kom in skyggade på något sätt.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Nu hetter jag inte Hipshot men Subsonic eller Zimmer ammo funkar om avståndet är max 15 m. Över det så får man problem med både anslaget och kulbanan. Dock går även denna ammo genom t ex glas, eternit, tunna allutak så skjut med förstånd. RW.. Subsonic går faktiskt galet bra, visst, krokig kulbana men upp till 60 meter är det inga problem att skjuta med dem. Däremot Zimmer.. hövva.. Och visst brassar de igenom det mesta, sköt igenom en katt samt golvet på en kattfälla med just Zimmer.. Mvh!
Publicerat Augusti 4, 200916 yr Dunsthaglen suger.. riktigt kass faktiskt. Jag köpte någon påkostad variant från CCI men de dög bara till att avliva med på dm långt håll typ. Zimmerpatronen är, åtminstonde de RWS som jag har, en 22 lr hylsa med en 22 kort kula. Kan strula i matningen, min kvadd gillar dem inte. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det finns 22kort patroner med en kula med hög kulvikt vilket ger en lika lång patron som en 22lr. Kommer dock inte ihåg vad de heter. I övrigt vet jag många som skjuter 22kort i sina 22lr-vapen utan några problem, men det kanske inte är så bra? Känns inte som att det är bra att skjuta med en kula som är för kort för patronläget. Förutom att precisionen blir lidande så kan det väl finns risk att krutgaser bränner i patronläget på ett felaktigt sätt. Använder man en längre kula så borde dock problemen inte uppstå.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr RW.. Subsonic går faktiskt galet bra, visst, krokig kulbana men upp till 60 meter är det inga problem att skjuta med dem. Däremot Zimmer.. hövva..Och visst brassar de igenom det mesta, sköt igenom en katt samt golvet på en kattfälla med just Zimmer.. Mvh! Har skjutet på råkungar med sub och jag tyckte de dog dåligt och då pratar vi bara om 25-35m. Standard ammo fungerar betydligt bättre, speciellt om det är lite grenigt.