Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hund vid skyddsjakt på duva

Featured Replies

Publicerat

RW.. då är det nog dags att du kontrollerar att Winchesters subbar går ok i din bössa.. Vi skjuter uteslutande med subbar i byarna och de är verkligen grymt effektiva! De vi skjuter med har en rejäl hålspets, såg att det finns ungefär samma plugg från Winchester utan hålspets även.

Mvh!

Publicerat
Har skjutet på råkungar med sub och jag tyckte de dog dåligt och då pratar vi bara om 25-35m. Standard ammo fungerar betydligt bättre, speciellt om det är lite grenigt.

skiljer ju sig bara en 10-20 m/s mellan sub och standard velocity ?

Publicerat
RW.. då är det nog dags att du kontrollerar att Winchesters subbar går ok i din bössa.. Vi skjuter uteslutande med subbar i byarna och de är verkligen grymt effektiva! De vi skjuter med har en rejäl hålspets, såg att det finns ungefär samma plugg från Winchester utan hålspets även.

Mvh!

Vill minnas att det var en gul ask märkt med nånting som började med WIN.... jag testade med, Eley standard är bättre.

Publicerat
skiljer ju sig bara en 10-20 m/s mellan sub och standard velocity ?

Tja, jag testade bara en 50 ask så jag ska kanske testa lite mer men å andra sidan så har jag ju skjutet 4-5000 med standard och det funkar ju fint så varför ändra ett vinnande recept. Standard brukar man desutom få till bättre pris. HighVelosity dödar bra och går lika bra genom kvist men slår sönder så förbaskat så de går bort.

Publicerat

Aha!

Då måste det vara den solida kulan du skjutit med, testa hålspetsen! De snabbare prylarna susar mest rätt igenom känns det som, subbarna stoppar upp bättre och de är dessutom tystare och trevligare än de vanliga pluggen tycker jag.

Mvh!

Publicerat
Aha!

Då måste det vara den solida kulan du skjutit med, testa hålspetsen! De snabbare prylarna susar mest rätt igenom känns det som, subbarna stoppar upp bättre och de är dessutom tystare och trevligare än de vanliga pluggen tycker jag.

Mvh!

Jag ska ändå fylla på förådet inför nästa säsong så då tar jag några hundra subar men jag undrar lite hur en hålspets reagerar för kvist. Visst är det bra om kulan stoppas upp i fågeln men sen kanske man inte ska överdriva faran. Själv har jag skjutet ca 6-7000 skott inom tättbebygt område och än har jag inte träffat nån människa fast å andra sidan räcker det med att nångång träffa en... :wub:

Publicerat

Förstår tanken där RW.. jag kan få ångest för ett enda skott med bössan i byn, ruggigt som fan! Därför känns Cyclonen förjävla bra även om effekten är sämre..

Mvh!

Publicerat
Förstår tanken där RW.. jag kan få ångest för ett enda skott med bössan i byn, ruggigt som fan!

Mvh!

Det är allt bra mesigt där i fjollträsk, här räknar kommunjägarna med lite svinn när de jagar :wub:

Publicerat

Mmmmm men så blir ni ju inte fler där uppe heller,

det är tom så att polisen uppåt i landet har anammat samma inställning och pepprat lite hus o bilar o sånt.

För egen del hade jag varit fjantigt försiktig med att panga inne bland hus o folk.

/Christian

Publicerat
Mmmmm men så blir ni ju inte fler där uppe heller,

det är tom så att polisen uppåt i landet har anammat samma inställning och pepprat lite hus o bilar o sånt.

/Christian

Vill minnas att det var i uppsala eller västerås det pepprades hus..?

Publicerat

svårt o få en kula som dödar bra men ändå inte slår sönder de där förbannade strunt taket ;)

hp sub ammo funkar kalasbra tycker jag med den lilla erfarenheten jag har. kört cci o nog dör dom alltid! kaniner likaså. grymt effektiv tycker jag! dock är ju stinger aningen vassare men man ska inte ha ett fartyg för o ta sig över en bäck :blink:

får helt enkelt testa zimmer. är de liknande kulbana som sub så är de inga problem. zimmern kommer ju ändast att användas för duva.

kaninerna stryker med med annan ammo ^_^

Publicerat

feg som fan jag oxå när de gäller o skjuta när de ligger lite närmre hus! har kunnat plocka ett 10 tal duvor o lika många kajor o en o annan revirkråka om jag bara vågat skjuta utanför ladan. o de enda som finns som kulfång är havet o någon liten jävla stuga som förstör allt :blink:

hur pass farlig är en 22 lr kula skjuten ur en sub laddad patron? säger att man skjuter i 50graders vinkel? o hur långt bort måste folk passa sig? eller vinkeln kanske är ännu större. ju mer "rakare" uppåt de är desto slöare borde den väl va påvägen ner då projektilen nästan vänt i luften o "svävar" neråt istället för o ha lite fart av krutet som va i arslet för den för en stund sen?

bara lite funderingar dedär. ingen fakta