Publicerat Augusti 3, 200916 yr Bara några veckor kvar nu till Allvaret. Hur ligger era hundar till - är det "kniven mot strupen"-träning som gäller, eller är dom tip-top med klockren dressyr, god kondition och perfekt musklad kropp?
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Benz och Daimler jagar varandra i trädgården hela dagarna så deras kondition bör det inte vara nåt fel på. Båda hundarna är rena muskelknippen, tack vare allt busande. Dressyren är väl sådär, speciellt när det gäller Benz
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Hur kan man träna någon hund i denna värme? Man måste ha en 5 l dunk med vatten med sig till husse o hunden om man ska ut o cykla. Olidligt! Ca +25 dagtid o runt +15-20 natten.
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Mina vuxna hundar ligger till så att de är i full kondition och bara väntar på att bli släppta. Tränar ju både kondis och lydnad med dem året om, så..
Publicerat Augusti 3, 200916 yr Benz och Daimler jagar varandra i trädgården hela dagarna så deras kondition bör det inte vara nåt fel på. Båda hundarna är rena muskelknippen, tack vare allt busande. Dressyren är väl sådär, speciellt när det gäller Benz Får dom kondis eller bara muskler av buset? Gjorde på det sättet ett år, såg så fina ut, men orkade inte i skogen som sig brukar ändå tyvärr. Jag har inte tränat som i "träna" så mycke lydnad på min kille faktist, skulle kunna vart lite bättre men har tjuvsläppt & tränat i skogen lite, han håller iaf måttet av mina egna krav såhär inför jakten. Konditionen har jag inte legat i med som tidigare år heller, bara för att han förr nästan vart "övertränad" i början av jakten & haft så mycke energi att han sprungit mycke för just springet. Ser nu att han är mer samlad & orkar iaf med skogsjakten i hyffsat tempo. Tror att efter v 25 så kommer han ändå att vara som en formel 1.
Publicerat Augusti 4, 200916 yr En viss motionsträning (joggande/cyklande) pågår hela tiden från en till två månader efter jaktens slut i februari till jaktens början mot slutet av augusti. En aning intensivare de sista veckorna innan släpp. Betydelse ?? vet ej men inbillar mig iaf att det definitvt är bättre för hundarna än enbart promenader eller dylikt, jaa ingen motion alls.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Idag pallade jag mig upp vid 4-tiden och tog hunden med mig och for ut och cyklade en ca. 2 mil efter grusvägen bakom huset och över golfbanan bar det av också. Det var disigt och bra luftfuktighet. Solen var inte så skarp. Nu sover hon skönt efter frukost. I går em. var jag själv ute och cyklade ca. 2 mil. Jag måste få tillbaka muskelaturen ordentligt i bägge benen och då speciellt i h. ben och runt knäet efter operationen.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Som Jonsson sa, denna värme gör det livsfarligt att träna hunden på dagarna.. Så man får pallra sig upp vid 4:a snåret och ge sig ut med henne, och se till att vara hemma innan värmen slår till på allvar, men faktum är ju att tidiga mornar i skogen är det bästa som finns.. Hundens kondis är helt ok, muskulaturen likaså, och om husse inte avslutade träningsrundan med att ta en kopp kaffe och en cigg när han kom hem, så skulle nog hans kondis vara bra också... Tur att hon har matte som förare på jakten..
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Här är det i skrivande stund rådimma och + 15 grader, så man behöver ju tack och lov inte masa sig upp kl 04:00 för att aktivera hundar
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Som Jonsson sa, denna värme gör det livsfarligt att träna hunden på dagarna.. Så man får pallra sig upp vid 4:a snåret och ge sig ut med henne, och se till att vara hemma innan värmen slår till på allvar, men faktum är ju att tidiga mornar i skogen är det bästa som finns.. Hundens kondis är helt ok, muskulaturen likaså, och om husse inte avslutade träningsrundan med att ta en kopp kaffe och en cigg när han kom hem, så skulle nog hans kondis vara bra också... Tur att hon har matte som förare på jakten.. Nej, det är verkligen inte bra att vara ute och träna hundarna på dagen i denna värme, och sedan är det som skönast och lugnast på tidig morgonkvist. Sedan är det gott med en kopp kaffe när man kommer tillbaka.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Konditionen är i topp på hundarna husses kunde vara bättre . Lydnadsträning har det blivit en del men som vanligt för lite.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag har varit så elak att jämtarna fått simma efter båten pga värmen, vet inte om det ger sån jätteträning men dom slipper gå varma då det häromkring lägger mellan 20 och 30 dygnet runt. Dom rymde en gång från segelbåten när vi låg typ 300meter ut för ankar i havet och sov, simmade till land och ställde en älg så det var då jag insåg att jag hade jämtlabradorer och började simträna dom varma dagar.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag har varit så elak att jämtarna fått simma efter båten pga värmen, vet inte om det ger sån jätteträning men dom slipper gå varma då det häromkring lägger mellan 20 och 30 dygnet runt.Dom rymde en gång från segelbåten när vi låg typ 300meter ut för ankar i havet och sov, simmade till land och ställde en älg så det var då jag insåg att jag hade jämtlabradorer och började simträna dom varma dagar. Våran jämte älskar att att bada, och simmar så fort hon får chansen. Vi har en beryktad älgko på våran mark, som vi kallar "Sjökoa", hon har alltid dubbelkalv och varje gång hon får en hund efter sig så hoppar hon i havet och simmar ut med kalvarna till en ö några hundra meter ut, ingen av hundarna har följt henne tidigare, men vi är övertygad om att våran kommer att göra det om hon får tag på kon. Dock inget positivt med det, dels för drunkningrisken för hunden, det är öppet hav runtom, dels måste man ju ut med båt för att hämta jycken. Så det blir nog att någon av de andra hundarna får gå den rutan på jakten, där sjökoa huserar.. Men själva simträningen är nog inget negativt träningsmässigt, tvärt om, skonsamt mot leder bla.
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Ytterligare ca 1 mil avverkad på tidig morgonkvist med cykel! Runt 4 alltså!
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Författare Ytterligare ca 1 mil avverkad på tidig morgonkvist med cykel! Runt 4 alltså! Duktigt! Det är som sagt enda tidpunkten hundar kan vistas ute, om det inte är utfläkt i skuggan eller i älven...
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Duktigt!Det är som sagt enda tidpunkten hundar kan vistas ute, om det inte är utfläkt i skuggan eller i älven... Tack! Ja, det är det och det är synd om hundarna i denna värme! Jag nyttjar golfbanorna och grusvägen där jag bor för att cykla! Då kan det bli ca 1 mil.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Bra träningstemp. nu! +2,1 tidigare på morgonen. Vi ska ut o trampa en mil el. något åt det hållet innan golfspelarna börjar dagens morgongympa.
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Bra träningstemp. nu! +2,1 tidigare på morgonen. Vi ska ut o trampa en mil el. något åt det hållet innan golfspelarna börjar dagens morgongympa. Svalt och skönt. Brukar få höra att jag är hurtig på morgonen, men har mött min överman!
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Vi har snart jagat i en månad nu så kondisen börjar tom bli ok på husse... Det är bra med tyskar de kan jaga hela året så konditionen är aldrig något problem för hundarna iaf /Håkan H
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Svalt och skönt.Brukar få höra att jag är hurtig på morgonen, men har mött min överman! Ja, det är det! Haha! Det vet jag inte. Jag har ju haft en del annat att tänka på det senaste 1/2-året. Jag är på god väg att komma tillbaka nu på allvar själv och även jycken. Jag har varit ute på en cykelrunda med hunden först idag på morgonen och sedan for jag själv med cykeln i ca. 1,5 mil innan frun skulle till kneget. Jag har snart avverkat ca. 50 mil på cykel för att träna upp rörlighet och muskellatur i låret och runt det opererade knäet.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Vi har snart jagat i en månad nu så kondisen börjar tom bli ok på husse... Det är bra med tyskar de kan jaga hela året så konditionen är aldrig något problem för hundarna iaf /Håkan H Åh fan! rådjursrena tyskar!
Publicerat September 18, 200916 yr Ja, nu är ju säsongen redan i full gång för en del av husets hundar men iaf,.. Samtliga hundar är i full kondition. Perfekt hull, välmusklade och har mkt bra flås hela flocken. De vuxna labbarna apporterar för fullt flera dagar i veckan redan sedan juli/augusti. Vi har nu tex varit på både and och rapphönsjakter denna vecka och njutit för fullt av både skytte, våra samt andras hundar och då våra kompisars spaniels framförallt! Tog till och med ett par dagars semester för att hinna med allt dessa dagar;) Provmässigt går det bra. Tiken fixade snabbt två raka elit ettor på b-prov i juli/augusti men har fått en tagg i en tå och lite annat så efter 1:orna har vi inte hunnit med fler prov förutom ett där hon fick en 3:a då det visade sig att hon hade fått feber. NU ska hon inte gå fler b-prov utan vi provade istället ett a-prov igår. Gick inte alls Vi åkte ut på en "teknisk eye wipe" redan på första apporten och sen brast hon i lydnad och fokus på nästa försök så det blev stolpe ut. Gör iof inget för hon är på G mkt bra annars och har mognat härligt denna sommar och jag har inte räknat med att hon ska vara klar förren nästa år. Labbehannen har värmt upp med ett internationellt a-prov innan SM för Retriever och vi åkte ut där med. Inget stort fel iof utan bara precis som jag visste så blev han lite stark på en apport så att jag fick styra lite mkt och omständigt en stund och där fick vi bara ett "B" så då lyfte jag på hatten och åkte hem efter grundomgången. Svårt med a-proven. Spelar ju ingen roll om man gör ursnygga apporter före eller efter. Med ett "B" går man ändå inte till final och det är ju bara det jag har som mål med den hundens starter. Eftersom labbehannen jagar så otroligt mkt och faktiskt även får stöta mm ibland så är det inte helt lätt att hålla honom i riktigt bra "finlirform" men han ska få denna hösten på sig sen ska han få bli "bara praktiskt jakthund" efter retrievermästerskapet och då får husse jaga på hur mkt han vill igen. Är bara jag som är riktigt intresserad av tävling men även jag "jagar" ju rätt mkt så tid för riktigt bra träning och tävling finns inte alltid och då är det svårt att hålla hundarna på topp helt och hållet på de rena tävlingarna där man måste slåss med "de riktiga tävlingsrävarna". Nå, strunt samma. NU ska iaf jag hålla hårt i labbehannen sista månaden. Husse får köra min Golden istället på andjakterna så ska jag styra upp Pepper lite mer så får vi se om det håller sen på nästa a-prov. Bara han inte börjar jobba i vassen på proven för det är ju då jag "tappar honom" då han är en sån där hund som tar för sig rejält när det handlar om sök i stora vassar. Inget fel alls i det men på tväling vill man kanske inte ha ett stort och stark vassjobb *S* Taxen har opererats för sina fula tonsiller och är i god form. Nu hoppas vi bara att han ska slippa fler åkommor och få jaga för fullt och jag hoppas att vi ska komma ut på något drevprov och fixa den där "sista ettan" denna vinter. Vi får se. Han verkar iaf i bra form nu och jag längtar till 1 oktober så han äntligen ska få släppa loss igen. Terriern är i full gång hon med. Har fått driva lite hare och har gjort sina första grytprov samt fältanlagsprov med jättefina resultat. (mer ingående om resltaten mm kan man se på vår blogg eller hemsida Kennel Reloads eller Peggy Westerlunds blogg) Hon har även börjat värma upp med lite arbete på gris i hägn och det var riktigt roligt att se henne där så nu ser vi fram mot lite försök ute i "verkligheten". Hon har bara fått driva lite hare i småbackarna och på åkrarna annars nu i september men 1 oktober smäller det ju även för henne då både hon och Taxen ska släppas i SKOGEN den dagen. DET är iaf bästa dagen på året tycker jag för då är ALLT igång igen. Vi får se om vi hinne rmed ett skogsanlagsprov också för hennes del. Hur som helst. HUndarna är i fin form och vi ser fram mot många trevliga jaktdagar med våra fyrfota vänner. Hösten är igång och det är underbart!!