Publicerat Augusti 4, 200916 yr Var på älgbanan idag för att skjuta in nya studsaren och påminna mig om hur kul det är att vara där. Vad som slog mig var att av 16 st skyttar var endast 5 st under 60 år fyllda, visst det kanske var så just denna dag men det känns som ett ganska förenklat svar. Många av 60+arna sköt sina 3 serier och drog sen hem som en avlöning, så kön vart betydligt kortare för varje omgång. Speciellt dyrt är det ju inte heller 15 kr/serie för icke medlemmar torde väl inte skrämma de unga från att lära känna sin bysse och försöka skjuta guld. Vad är det då som håller de unga borta från banan? Jag upplever att de flesta unga jägare är välinformerade om skytteövningens betydelse. Eller beror det på att unga jägare inte får tag i jaktmarker och därav inte finner någon motivering till att besöka banan? Vad tror ni kloka och erfarna hunters där ute i cyberrymden?
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Vi kan väl säga så här. Jag är 38 och näst yngst i jaktlaget på +20 gubbar. Kanske det blir så att jag blir yngst till detta år. O jag har stått utan mark i några år o skulle fortfarande göra det om jag inte fått draghjälp ifrån några +65 gubbar. Har lite dålig koll på styrelsen i jaktklubben på ca 120 medlemmar men jag tror att jag är yngst i den. Jag tror nog att jag var yngst på årsmötet med i alla fall 80st närvarande. På en del jaktskytteklubbar så släpps inte de yngre in i gemenskapen bland de äldre utan blir alltid ett femte hjul så att säga. Sen kan man undra hur det kan komma sig att vi får färre jaktkortslösare för varje år samtidigt som antalet marklösa jägare ökar i lika rask takt som arrende priserna trissas upp. Det är inte så att man inte släpper in nya i den takt som det faller ifrån utan att de istället blir hänvisade till de marker som har arrendepriser som är värre än löjligt höga? Jag är medlem i 3st jaktskytteklubbar. Jag ser den utvecklingen du pratar om på en del håll. På andra håll inte. En del riktigt fina anläggningar har förvånande liten aktvitet. Jag tror att jag själv stått för +50% av all aktvitet av ena klubbens +100 medlemmar i en av värmlands finaste anläggningar. Det måste till ett generationsskifte på många håll och läget blir mer akut för varje år. Man har bromsat detta så länge att 2/3 av styrelse eller jaktlag kanske inte ens är i livet om 10-15år. Samtidigt så har vi sjukt många som tar jägarexamen men som aldrig får jaktmark utan ger upp efter ett par år.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Kan inte påstå att jag känner igen problemet med "bara" gammla skyttar, men visst när jag tänker efter så är flertalet är klart mycket äldre en mina 38 år, och jag känner mig ibland inte så ung. Vad jag saknar är dels angagemang hos lite yngre men kanske mest möjligheten för de yngra att komma intill och bestämma. Som det nu är så styr järnmaffian allt, skjutbanorna och även i jaktlaget så är det de äldre som styr.........Nu var jag nog lite orättvis Ibland känns det som om det är för mycket politik i besluten, För att förtydliga mig... Jaktledaren sitter med i div styrelser och samråd så vårat jaktlag "MÅSTE" vi ha samma avskjutningsregler som jägarförbundet och eller sammrådet förespråkar, ingen diskution eftersom han sitter där han gör så känner han ett jätte tryck på att "hans" jaktlag måste föregå med gott exempel. Bra iofs men inte alltid om ni förstår vad jag menar. Många ggr kan jag känna att jakten och skyttet inte får vara roligt utan det ska blenadas in en massa andra värderingar i den. Som att det inte är roligt att skjuta hare på pürsch. Varför inte menar jag , det är väl samma spänning i att skjuta en hare så som att skjuta en räv/grävling. Nu har jag svamlat ut nog mycket och hur mycket OT som helst. /Lasse
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Personligen tycker jag älgbanan är ganska tråkig och inte utvecklar skyttet något speciellt. Det är väldigt statiskt och på de flesta håll långa köer=väldigt få skott per besök. Åker hellre ut i skogen eller till vanliga skjutvallar och skjuter med lite mer fantasi. Tycker dem skulle försöka utveckla älgbanan till att bli mer realistisk, med olika skjutvinklar, hastighet, avstånd och byta ut älgen till andra figurer. Man kan ha kvar det vanlig systemet som en vanlig tävlingsgren om man absolut måste kunna räkna poäng. Som det är nu jagar de flesta bara sin guldserier. Oftast genom att lära in ett mönster i skyttet med fasta riktpunkter på älgen som sällan har någon större nytta av i skogen då avstånd och hastighet på målet troligtvis inte stämmer med det intränade. Det finns banor som är pigga på att hitta på lite varierat skytte men på många håll känns det lite som "Så här har vi alltid gjort och skall alltid göra" Detta beror säkert på en kombination av att ekonomin inte räcker till för förändringar men också det inte verkar ske någon föryngring bland banchefer, skjutledare mm. Vi yngre kanske inte släpps in eller så är vi för lata //Petter
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Jag är 32 år och Jaktledare i vårt jaktlag, resten är "gamla gubbar". Vad gäller skjutbanorna så är jag inte någon storbesökare där, detta pga det kyliga mottagande man får av de äldre herrarna med fina bössor och baretta skjutvästar. Så tänk på de ni äldre herrar, försök att inte ge så kyligt intryck och se ner på "bond jägarna" med rassel bössor snickar byxor... Ta lite extra hand om de nya killarna och tjejerna vare sig de är gamla eller unga. Visa dem tillrätta och förklara var man ska anmäla sig och presentera dem fär de ansvariga så de vet vem de ska prata med. Bara lite tankar men det är så jag upplever det.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Haha, här hemma blir man utstirrad när man kommer med skjutväst Ehnebom - som skjuter en hel del trots sin moderata ålder
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Haha, här hemma blir man utstirrad när man kommer med skjutvästEhnebom - som skjuter en hel del trots sin moderata ålder Man kanske skulle flytta till glada Huddik.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Nu har jag inte varit på speciellt många skjutbanor men den första jag besökte (för att övningsskjuta inför examen) var en katastrof. Jag och min tjej (som jagat i flera år) åkte dit och fick ett kallt bemötande. Vi blev stundtals helt ignorerade och när de pratade med oss sa det inte mycket vettigt. Min tjej fick många dumma kommentarer, bland annat att hon som kvinna inte kunde lära mig speciellt mycket gällande skytte. Det var första och sista gången vi var där... Nu har jag besökt några mer skjutbanor med väldigt trevligt folk. så detta var kanske ett skräckexempel. Men som Waxin säger, tänk på bemötandet...
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Jag är 32 år och Jaktledare i vårt jaktlag, resten är "gamla gubbar". Vad gäller skjutbanorna så är jag inte någon storbesökare där, detta pga det kyliga mottagande man får av de äldre herrarna med fina bössor och baretta skjutvästar. Så tänk på de ni äldre herrar, försök att inte ge så kyligt intryck och se ner på "bond jägarna" med rassel bössor snickar byxor... Ta lite extra hand om de nya killarna och tjejerna vare sig de är gamla eller unga. Visa dem tillrätta och förklara var man ska anmäla sig och presentera dem fär de ansvariga så de vet vem de ska prata med. Bara lite tankar men det är så jag upplever det. Här är det mer tvärtom, dvs 6,5 och mollskin som härskar, och tyvärr med det en tvångsmässighet att det "ska vara som det alltid har varit". Kan ju säga att min vapengarderob inte imponerar på dessa herrar.. Jag har helt lessnat på klimatet på "våran" skjutbana, jag fick kritik för att jag sköt för mycket ( ca 2 ggr i veckan var jag upp..), gubbarna vet bäst och kan allt, fast hantera ett vapen på säkert sätt är inte en av dom sakerna som dom behärskar, hagelbanan får inte användas till annat än att träna och tävla på för klubbtävlingen, nyckel till älgfiguren måste hämtas hos banansvarige, inga egna nycklar får finnas tydligen, så när det gick upp för dom att jag hade en egen nyckel efter svärgubben, så vart det surt.. Dock hittade jag en bana jämte pistolbanan som jag skjuter på, med 80 m löpälg, 50 m viltmålsbana, fina skjutstationer både inomhus och utomhus mm, en jättefin anläggning, och dom tog 50 kr/år för medlemskap, och vart direkt tillfrågad om jag ville ha en egen nyckel som kvitterades ut mot en dep av 150 kr. Trevligt folk dom jag träffat hittills, inget revirpink som det verkar, jag har iofs 5 mil till den, med det är det värt alla dagar i veckan. Har också fått nys om en 100-200-300m bana en mil därifrån, som också tydligen är befolkat av vettiga människor. Grymt trött på den svenska jaktlagsmentaliteten, som även ofta kommer fram på den lokala skjutbanan, med alla dessa småpåvar, så jag skiter nog i älgjakten detta år, möjligen att jag går med hunden en eller två dagar för att byta av frun, men annars får det vara. Inte konstigt att de yngre, och framför allt kvinnor, drar sig för att bli utsatta för dessa stofiler. Tacka vet jag ensamjakten, eller med en eller två goda kamrater..
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Älgbanan= en årlig nödvändighet Träning på bana/jaktstigar/ löpande rådjur och grisbana/fältskytte med kikarsikte/sporting= intressant, nyttigt och relevant träning, att skjuta på älgar i halvsken är inte så intressant. Jag noterar dock samma sak som trådstartaren, det är för lite folk, vilket inkluderar ungdomar ute och skjuter, något jag tror beror på div klubbars egocentriska världsbild och stagnerade utveckling i skyttegrenarna. Exempelvis, har man en träning med grupp korthållskyttar, kan man hålla "öppet hus" för alla med en 22:a så att de får ta del av kunskaperna om positionsskytte, ställningar, andning, avfyrningteknik. för de längre banor, de få som vi har i Sverige är det läge att låsa upp dessa för fler skyttar, fram till för ett år sen var det en tynande krets fältskyttar som hade monopol på dessa inom det civila. Jag har ett förflutet som luftgevärsskytt, jag var dock inget vidare duktig och därmed inget att satsa på för klubben som 13-åring meddelades jag av tränaren i min ålders grupp att jag inte platsade i deras progress grupp, där tre av tränarnas barn samt en kille o en tjej till var med varpå jag inte fick något bistånd för min tävlingsverksamhet. Att som 13-åring själv eller med föräldrar finansiera ett vapen, dräkt, resor och tävlingsavgifter blev för mycket och jag slutade att tävla. Var det något positivt? Tja för dem som blev lagda i gräddfilen var det det. Det är dags för en ny andastid på skjutbanor och klubbar, alla skall vara välkomna, alla skall trivas, ingen skall vara eskluderad från att träna vissa grenar. Nåväl nog om detta. /Christian
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det kanske är dags att vi "yngre2 tar över kontrollen på skjutbanorna. Som det nu är så är det de äldre som har tid och uppenbarligen energi till att driva skjutbanorna. Jag undrar om jag har energin att vara på banan en till två ggr/vecka bara för att alla andra ska kunna skjuta. Vårat jaktlag hyr banan 2 ggr varje år för att kunna vara där själva och skjuta, vi är ett fåtal som är med och hjälper till de andra kommer bara dit för att skjuta(om de ens visar sig) och sedan har de alltid något annat att göra så de måste iväg. Detta göra ju att vi som håller i det hela tröttnar på att alltid göra det och gör lite som vi vill och tycker. kan det vara därför som de "gamla" på landets skjutbanor gör som de gör? /Lasse
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det är väl en ganska naturlig sak att det inom de flesta organisationer av frivillig natur blir de som har ständigt sommarlov som står för en bestående del av arbetet, att då helt förta dem bestämmanderätten kommer inte leda någonstans, de slutar bara då, men exempel på det negativa har vi i han som var banansvarig på Sollentuna under ett antal år, oklart om han fortfarande är det, mannen bodde sommartid på banan i en husvagn, oaktat hur mycket medlem man var och hur organiserat man sköt var han där och skällde, en gång ansåg han att jag hade ett helauto vapen med mig, jag hade ju precis tömt min dåvarande G19 i ett svep och det var minsann auto eld, på frågan om var det var förbjudet/var det påstådda vapnet fanns och varför han nästan fysiskt angrep mig angående detta så bara "hötte" han med näven och gick till sin husvagn igen. Knappast en ambassadör för skyttesverige, notera att detta är ett exempel ur mitt liv, jag känner inte mannen och han hade kanske bara en dålig dag, vad vet jag. En balansering av styrelser/ en nyansering av verksamheter/träningen/ en öppenhet mot nya medlemmar är vad som behövs. För egen del jobbar jag 55-60 timmar i veckan, att hinna med att vara banvakt två- tre gånger på ett år är inga bekymmer man jag kan inte vara på banan varje vecka annat för eget skytte, jag snittar ganska exakt ett träningspass per vecka på bana. /Christian
Publicerat Augusti 5, 200916 yr här e jag ( viftar med handen men syns inte då det står en massa gamla gubbar i vägen och pratar skit över hur man skall göra för att skjuta halsskott på en skenande älg på 250 m och hur 7,62x52R är den enda rätta kalibern ) yngst i jaktlaget på nya 22 år, har 3 andra som jagar och en som skall börja, av dom 4 jagar 2 älg, men vi är alla i skillda jaktlag. för att göra det enklare så gör vi såhär. jägarna heter D , H , J , T , F D jagar älg men i ett annat jaktlag än H och F H jagar älg men i ett annat jaktlag än F och D F jagar älg med i ett annat jaktlag än H och D medan J bara jagar småvilt för han gillar inte älgjakt(de gamla gubbarna som styr och skalbar som bara den ) H D J jagar alla småvilt i samma jaktlag, medan F och T får inte vara me i det jaktlaget för att, F är redan med i ett jaktlag och T skulle slippa och jaga till ett annat jaktlag. "man får inte vara i 2 jaktlag samtidigt utan att äga skog" vi får bara ha 30 % icke skog ägare i vårt jaktlag fick vi som svar , de har nu nå på 41% som inte äger skog, var är det för skillnad om 2 grönjölingar kommer med, juu vi är unga och använder heroin och jagar älg med hagel på 300 m som är mera oetiskt än halskott på 250 m på löpande älg. + så är vi inte järntyrannernas vänner/barn/svärbröder/svärbarn. enda bekant T och F har i jakt laget är D H och J , som alla har gått i bantis , skola mm. kan vara att jag får köpa småvilts kort men för dyra pengar nå om 20 år är bara 30 % av resterande medlemmar i liv.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Det finns säkerligen guldgruvor för unga runt om i landet men i det stora hela verkar det som att verksamheten fungerar ganska lika på Sveriges skjutbanor. En jaktkompis (22 år) har i våras röstats in som ungdomsskytteledare i en JSK utanför Katrineholm för att en föryngring ska kunna ske i den klubben. Mycket tack vare hans provledare som börjar bli till åren och brinner för att nya unga jägare ska våga sig till banan och där knyta kontakter för att komma in på i jaktlag. Kompisen vart samtidigt avhyst från en annan bana som ligger mycket närmare hans jaktmark med motiveringen att denna bana endast är till för jaktlagen omkring området. Det roliga med banan jag var på igår var att deras KM-mästare de senaste åren var dryga 30 år och var mer engagerad att få in nya medlemmar för att utmana honom till guldet än de som sköter klubben och banan. Jag är 28 år (bara) och har inte varit på banan överdrivet mycket, men det beror mycket på att bössa mest har blivit en accessoar i skåpet som man dammar av när man äntligen lyckats komma med på en mark. Har haft kontakt med flera jaktlag som gärna har tagit med en som gästjägare (passkytt) men som inte kan erbjuda plats då Olle 104 år fortfarande betalar för sin plats i laget men bara vill ha köttet. Sen är ju priserna som de är här i Sörmland. Hujedamig! //Roffe
Publicerat Augusti 5, 200916 yr På "min" hemmabana är det inte riktigt som ni beskriver. Visst, det är oftast samma folk som står på trapbanan och maler, där en medelålder på kanske 40 år. Vid fasantornet är det rätt blandat, skjutledarn ca 50 år sen endel pensionärer samt vi unga (ett gäng på 7-8 stycken mellan 20-30 år). I Augusti- början av September på vår älgbana är vi oftast samma folk som skjuter, likadant där, "vårt gäng" och några kring 50-strecket som skjuter konternuerligt. I slutet av träningsperioden däremot, då kan kön vara på 20 pers varav minst hälften pensionärer. I styrelsen i Jaktskytteklubben är det rätt blandade åldrar. Kompisen är yngst på 23 år, därefter är det några stycken kring 30-strecket. Givetvis endel medelålder och ett gäng pensionärer. Med de lite yngre i styrelsen tror jag det blir lite mer balans mellan "rutin" & nytänkade.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Jag är 32 år och Jaktledare i vårt jaktlag, resten är "gamla gubbar". Vad gäller skjutbanorna så är jag inte någon storbesökare där, detta pga det kyliga mottagande man får av de äldre herrarna med fina bössor och baretta skjutvästar. Så tänk på de ni äldre herrar, försök att inte ge så kyligt intryck och se ner på "bond jägarna" med rassel bössor snickar byxor... Ta lite extra hand om de nya killarna och tjejerna vare sig de är gamla eller unga. Visa dem tillrätta och förklara var man ska anmäla sig och presentera dem fär de ansvariga så de vet vem de ska prata med. Bara lite tankar men det är så jag upplever det. Klockrent! Ibland kan det kännas som att vara mexikan och komma in på en western saloon när man besöker en ny skjutbana. Tänk på att utan föryngring kommer vi bli så få att vi kommer få mycke större problem att göra oss hörda.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Andledningen till att jag knappt är på älgbanan är väll att jag inte är ett dugg intresserad av älgjakt. Jagar älg samanlagt 2-6 veckor/år.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Andledningen till att jag knappt är på älgbanan är väll att jag inte är ett dugg intresserad av älgjakt.Jagar älg samanlagt 2-6 veckor/år. Det är låter rätt mycket, 7-8 dagar brukar det bli för min del . Jag är således heller inte överförtjust i älgjakten, men det är en rätt skön paus när den lediga veckan kommer i Oktober.
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det är låter rätt mycket, 7-8 dagar brukar det bli för min del . Jag är således heller inte överförtjust i älgjakten, men det är en rätt skön paus när den lediga veckan kommer i Oktober. de är inte så mycket i norrland
Publicerat Augusti 5, 200916 yr När man läser vissa beskrivningar om hur det kan vara på vissa banor/klubbar så känner jag nog att jag hittat rätt klubb för mig. Jag har nyligen blivit medlem i klubben och gjorde mitt första besök där i går för att bekanta mig med bössan. Efter att ha tillbringat ca två timmar i ensamhet på skjutvallen så började det dyka upp folk. Jag kunde ana en viss nyfikenhet hos många av dom gentemot mig men dom flesta sa hej och många började prata lite med mig. Jag kände en väldigt avslappnad attityd hos dom andra ”gubbarna”. Jag blev till och med övertalad till att låna klubbvapnet och gå ett varv på trapbanan. Samt att en av ”gubbarna” följde mig runt och gav mig goda råd och tips. Eftersom det i sig var så kul att skjuta trap vilket jag aldrig gjort tidigare så blev det ett varv till med en annan ”mentor”. Det var på det hela taget en mycket trevlig dag, med mycket mersmak. Men en sak var i varje fall säker medelåldern är hög i klubben, jag är snart 50 år ung men tillhör dom som drar ner medelåldern! Men jag kände mig välkommen och omhändertagen så jag längtar efter att åka dit och skjuta igen! Vad beträffar vapnen dom andra ”gubbarna” hade så varierade utbudet mellan hela skalan från gamla Husqvarna studsare till moderna värstingar. Men den gemensamma nämnaren var att det syntes att dom användes, flitigt!
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Det är synd att det kan vara så illa på vissa ställen. Jag har blivit intresserad för jakt ganska nyligen ungefär vid mitten av förra jaktåret och har först i år riktigt angagerat mig i skytte träning. Jag och mina kompisar har precis tagit jägarexamen så vi försöker väl hålla ner medelåldern med ett fåtal andra Jag märker på vad ni andra har skrivit att det är riktigt behagligt på vårann skjutbana i enköping. Jag tror jag bara mött en gubbe som är otrevlig, alla andra som jag träffat där är jättesnälla och försöker hjälpa till så mycket de kan. Som sagt det är synd att det är som det är på vissa skjutbanor, själv tycker jag det är super kul att åka till skjut banan vilket troligen kommer gynna skyttet i längden. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200916 yr Författare Man kanske kunde göra en efterlysning på denna sida. Alla i och omkring Nyköping hoppa på tåget till älgbanan en tisdag kväll eller lördag morgon så åker vi dit och sätter gubbarna på plats Undrar om gubbgillet skulle bli förvånade när 20 ungtuppar dyker upp och önskar skjuta hålihål på pappälgen. Oxelösund (där ja bor) har/ska ha en egen JSK men det är förträffligt svårt att få tag i någon hemsida eller kontaktperson så man får veta när man får komma dit för lite skytteövning. //Roffe
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag var på en älgbana där jag inte varit o skjutit särskilt mycket de sista åren fast jag fortfarande är medlem. Skjutledaren fick ihop det till 3guldserier o kvittoutskrifterna däremot visade 4 guldserier med 20, 20, 19, 19 (guldmärket, fast jag bryr mig egentligen inte så mycket över det och har aldrig hämtat ut något märke men det måste alltid vara något knas där ) Hur som helst så överaskade åldersfördelningen på övriga skyttar positivt. Det var nog mer folk under 40 än över. Stämningen var god och jag tror att alla trivdes riktigt bra. Kommer det att hålla i sig så behåller jag nog medlemskapet i den klubben trots allt. Det är den banan jag brukar skjuta klart sämst på av alla och det var så även denna gången så jag behöver den träningen.
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag måste nog hålla med Micke-71. Idag var jag skjutledare på skjutbanan och det var mycket yngre folk. Vet inte varför det var så idag men jag tror bara det var en handfull över 45. Flera stycken under 20. Det roliga i kråksången var att det var de yngre som sköt bäst, kanske för att de övar mera vad vet jag. Det tråkiga är att få ihop folk som kan hjälpa till, ingen vill utan man får nästan tjata på dom för att de ska komma, men sen när de väl är där så ska de tala om för en att nu har jag ställt upp var är alla andra Att en annan har nästan en timmes arbete kvar efter att de har åkt hem det skiter de blankt i, tror att det få bli lite nya regler för detta nästa år. Nu gör vi så att vårt älglicensområde har hand om banan 2 ggr varje år, vi är tre jaktlag så om det kommer två från varje lag så klara vi av att sköta banan. För att vi har hand om banan så får vi låna den gratis två ggr om året. Det blir ett himla ringande varje gång innan vi ska ha hand om den samt innan våra egna skjutningar. Folk kan tydligen inte läsa för det står i programmen som följer medlemskortet vilka som har banan, kan inte vara så svårt att veta när det är dags att infinna sig. Mitt eget skytte gick bättre idag, men jag började med en sop serie. Sedan rundade jag av med tre vettiga serier kommer inte ihåg siffrorna men gissar på 17-19 per serie. Inga nollor eller tavelträffar, bara det ett plus. Gick ett varv på trappen med men där sög mitt skytte duktigt, 17 eller vad det blev, fattar inte det /Lasse
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Jag har skjutit ca 2500skott med 22'an ca 2000 trap/skeet och bara 50 med 30-06'an. Det visade sig ju att jag blivit "rekylrädd" och dippar pipan i tid och otid precis i skottögonblicket. Hade flera 12skott serier med 10 femmor/femettor och 2 nollor vertikalt. Av 48 skott så hade jag nog 4-5 nollor (2T träff och 3 bom) 4-5st 4'or 2st 3'or och resten (ca 38st) 5-5'1or. Enda förklaringen jag har är att jag reflexmässigt skyddar mig mot rekylen. Jag ser det också att när jag ska nypa till så vill pipan dyka som Stockholmsbörsen i höstas. Bara att börja nöta 30-06 och 8x57 fram till jakten börjar alltså...... På miniälgen med 22'an snittar jag just nu 58 av 60.... Så där lider jag inte av det här problemet. Mikael