Publicerat Augusti 8, 200916 yr Författare Det är kul och läsa att det finns "ordentliga" banor här ute i Sverige. Jag funderade på om jag skulle våga mig till banan i morse men avstod efter lite övervägande. (Att be sambon som jobbat sent passa lilleman för att ja ska "leka av mig" med bössan e ingen bra idé, fruktansvärt morgonhumör ) Så det är torrklickningar och fantasier jag får ägna mig åt närmsta veckan. //Roffe
Publicerat Augusti 9, 200916 yr Jag har sagt det förut och säger det igen! Den dagen det inte finns några tjugoåringar som är intresserade av jakt så kan vi alla ställa in våra bössor! Jag tror nämligen att i varje vegan så bor det en förlorad jägare. Veganerna har ju nämligen ett brinnande intresse för miljö och djur och det har ju vi jägare också. Visst finns det en massa gamla gubbar som är omöjiga att omvända men som tur är så har dom oftast bara två intressen och det är rådursjakt och älgjakt. Så min uppmaning till alla er som har tillgång till jakt ta med er ungdomarna ut. För faktum är att de flesta roliga jakterna får "vi unga" ha ifred. Kan ju bara säga det att en av mina bättre jaktupplevelser var när min systerson var med och sköt sin första morkulla. Han var vid det tillfället mycket ung och en blivande ornitolog nu är han en fågelintresserad jägare.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Har hållt mig borta från skjutbanan ett par år för jag var nästan rädd för detta kyliga mottagande på skytteklubben. Men i år åkte jag och kompisen dit för att öva, vi tecknade ett medlemskap och började skjuta. Gubbarna var faktiskt riktigt trevliga när man varit uppe ett par gånger. Pratades äve lite på att jag och kompisen skulle komma in i jouren nästa säsong och hjälpa till vid älgbanan.
Publicerat Augusti 23, 200916 yr Var uppe i lördags o sköt igen. Jag kom o fundera på en sak. Och sedan börjar man räkna lite på det. Man säger att ca 3% av landets invånare löser jaktkort, dvs jagar aktivt. I storstäderna är det procentuellt mindre antal jägare så jag antar rakt av 4% i den här hålan. På 30 000 invånare (det var nästan 40 000 sist jag kollade ) så blir det då 1200st som löser jaktkort. Vi har 2st större jaktskytteklubbar i kommunen och 2st små byklubbar. Rent logiskt så bör då de 2 stora då dela på 2/3 av jägarna. Dvs 400st var. 1.5månad innan älgjakten så bör det då vara knökfullt och 12 timmar kö för att få skjuta. Särskilt om jaktlagen har bronskrav som de så ofta påstår. Jag tror vi var 5st som sköt, precis som vi brukar vara på den andra stora klubben. Bössan hinner inte ens svalna ordentligt mellan serierna. Vad ska man säga om det. "Skäms ta mig f-n!!! "
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Jag var på kuljaktstig i helgen, över 150 pers var det som gick den. jag gick med en kompis som är 13 år äldre och var mycket aktiv på kulstigar förr, enligt honom var det då vanligt med 40-50 deltagare på varje kulstig så om det stämmer så ökar intresset för ett sorts skytte i alla fall. Vad jag tänkte på var att vi var övervägande 20-50 åringar som gick stigen, inte många över 60 som var där. Det kan ju iof bero på att de inte tycker det är roligt vad vet jag, allt eftersom man själv blir äldre så tycker man kanske att det är fler o fler "unga" /Lasse
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Det beror ju på att jaktstigarna drar folk från ett stort område eftersom det bara anordnas på ett mindre antal ställen och tillfällen. Hur många jaktkortslösare bor det inte inom jaktstigens "upptagningsområde" som bör ha intresse att besöka den? 10 000 eller kanske rent av 20 000 jägare? 100st är ju bara 0.5-1%.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare Tror det är allt för vanligt runt om i detta avlånga land att relativt få är på banan eller på jaktstigarna. Man kanske kan be SJF att de ska begära anslag (heter det så?) av regeringen för att få fler att öva skytte i dess olika former. Jag tror det är många banor som inte har råd att göra om sina skjutvallar till lite mer utmanande skytte vilket förmodligen skulle leda till fler besök, främst av yngre skyttar. Synd också att en del jaktstigar inte blir av då det krävs många personer som arbetat ideellt med dessa och i dessa bråda dagar så finns det mycket som går före en-två dagars uppoffrande på jaktstigen. Mvh Roffe
Publicerat September 27, 200916 yr Hörde hur en gubbe hade varit på jaktaffären för att köpa jaktmatch i 6.5x55, det här var ett par år sedan. Handlaren plockade fram en ask med prislappen 250kr och gubben började skruva på sig. -Det här var dyrt, förra asken kostade 55kr...... Vi hade kretsälgskytte och ifall jag påstår att uppslutningen var dålig så är det en underdrift. De som dyker upp är ju de som minst behöver träningen. Bevisligen funkar inte vanliga hot, inte ens hot om grovt könsstympande våld heller. Hur gör man då för att lura iväg dom till banan på skjutningarna? Gratis whiskey? Kanske lite opassande.....
Publicerat September 27, 200916 yr Vi hade kretsälgskytte och ifall jag påstår att uppslutningen var dålig så är det en underdrift. De som dyker upp är ju de som minst behöver träningen. Tyvärr så är nog det verkligheten rakt igenom landet riktigt jävla skrämmande är vad det är
Publicerat September 27, 200916 yr Lite matematik i regionen säger att det går 400-1000 aktiva jägare per jaktskyttebana och då är antalet som aktivt träningsskjuter imponerande 10-30st. Igår så var det ordinarie skjutning på en bana. En gubbe valde att även detta år betala sina serier för att skjuta godkänt som icke medlem. Det skilde några kronor mot medlemsavgiften så jag ställde på honom att det är ju lika bra att han blir medlem och skjuter gratis. Nää varför skulle han det? Han skjuter ju inget mer än så och skämdes inte ens för att säga det. Att det är dyrt o skjuta och att alla kanske inte har råd o skjuta har jag viss förståelse för. Men det finns ju klubbar som har 22lr som klubbvapen och 50m viltmålsbanor att träna på. Då kostar 50 skott runt 25kr.
Publicerat September 27, 200916 yr Författare Hörde hur en gubbe hade varit på jaktaffären för att köpa jaktmatch i 6.5x55, det här var ett par år sedan. Handlaren plockade fram en ask med prislappen 250kr och gubben började skruva på sig. -Det här var dyrt, förra asken kostade 55kr...... Tänk om ammon fortfarande kunde vara lika billig, då borde fler leta sig till banan Vi hade kretsälgskytte och ifall jag påstår att uppslutningen var dålig så är det en underdrift. De som dyker upp är ju de som minst behöver träningen. Bevisligen funkar inte vanliga hot, inte ens hot om grovt könsstympande våld heller. Hur gör man då för att lura iväg dom till banan på skjutningarna? Gratis whiskey? Kanske lite opassande..... Jag tror att den nya generationen måste få komma fram mer och att det kommer nya moment jämte pappälgen. Mer utmanande skjutövningar. Jag har försökt och få ihop ett gäng på jobbet för att introducera dem för lite lerduveskytte men det var få intresserade även från den "civila" sidan, till trotts att jobbet skulle stå för kalaset Mvh Roffe
Publicerat September 27, 200916 yr Jag har massor av idéer på hur man skulle kunna skoja till älgbaneskyttet men det kostar pengar. Kanske massor av pengar. Och hur övertygar man gubbarna som ofta styr om att man vill förnya skyttet för en mindre förmögenhet? Att få till en compactsporting där plats och en del utrustning redan finns ska väl vara lika lätt som att lära en gris att flyga enligt de som försökt. Att föreslå att man bygger om älgbanan..... Inte ens jag är så dum att jag skulle våga nämna det.
Publicerat September 28, 200916 yr Jag tror att den nya generationen måste få komma fram mer och att det kommer nya moment jämte pappälgen. Mer utmanande skjutövningar. Jag har försökt och få ihop ett gäng på jobbet för att introducera dem för lite lerduveskytte men det var få intresserade även från den "civila" sidan, till trotts att jobbet skulle stå för kalaset Mvh Roffe Jag tog nyss jägarexamen, och innan vi hade uppskjutning, så var vi i Rovdjurs centret ( Orsa björnpark ) och sköt i en simulator, det var väldigt nyttigt och mkt roligare än att sitta och nöta på älgbanan. Alla i mitt jaktlag har tagit i mot mej med öppna armar typ och alla är jätte mån om att "lära" mej skjuta och är jätte bra tror jag skjutit ca 500 skott i sommar
Publicerat September 28, 200916 yr Det är ju så det ska funka. Tyvärr så ser verkligheten inte likadan ut överallt. De som vill lagstifta årliga skjutprov får ju starkare argument för varje år som jägarna själva misslyckas med att få iväg gubbarna till skjutbanan. Funderar på "sidoaktiviteter" eller någon form av skoj variation av skyttet som skulle öka intresset för jaktlagsskjutningar.
Publicerat September 29, 200916 yr har löst problemet med att jag och ett gäng yngre kamrater brukar gå ihop och boka skjutbanorna en hel eftermiddag från 12-17. Det kostar 600 spänn och man slipper allt tjöt från gubbarna ..
Publicerat September 29, 200916 yr Författare Crajk: De låter som du har haft en mycket medveten och inspirerad instruktör/utbildningsansvarig. Och det e skoj, förstå vad många fler som skulle må bra av och få den starten i "jaktlivet". Skönt att de finns jaktlag som inte uppför sig som klaner i Afghanistan och få in sitt systemi hela Sverige. Jag önskar dig all lycka med jakten (skitjakt på dig ) och tycker det är skoj att de har funkat bra för dig. pfrep: Det är en lösning, en bra lösning. Men visst vore det skoj och kunna åka till banan när ordinarie skjutningar är också. Sen framförallt så är det fortfarande för få som åker till banorna. Synd att det inte finns fler anläggningar som Crajk beskrev i tidigare inlägg med simulatorskytte för att variera skyttet lite. Mvh Roffe
Publicerat September 29, 200916 yr här har ni en 17 åring som har skjutit guld på älgbanan så vissa enstaka fall finns det i alla fall:P har jävligt svårt oh få skriva upp till jägareexamen bara:/ verakar som om de gör det på våren här i norrköping. skulle gärna vilja ha vapen licens till skoljakten som vi ska ha i vinter. ingen av er här som är godkänd examinator som man kan åka oh skriva upp för?
Publicerat September 29, 200916 yr Grabben är 15 och han sköt silver på sin premiär på älgbanan. Ett par veckor senare fick jag pisk av honom på älgen så han fick ett ultimatum. Gör om det där en gång till och du får inte skjuta något mer förräns du fyller 18 o kan skaffa egna vapen..... Vilka j-a ungar, inte något som helst hyffs. Nä det var ju bara för mig att göra färdigt projektet med en 8x57'an till honom så han kan sitta med på passet nu och ha egen bössa.
Publicerat September 29, 200916 yr Crajk: De låter som du har haft en mycket medveten och inspirerad instruktör/utbildningsansvarig. Och det e skoj, förstå vad många fler som skulle må bra av och få den starten i "jaktlivet". Skönt att de finns jaktlag som inte uppför sig som klaner i Afghanistan och få in sitt systemi hela Sverige. Jag önskar dig all lycka med jakten (skitjakt på dig ) och tycker det är skoj att de har funkat bra för dig. Mvh Roffe jo, instruktörerna va bra när vi sköt i simulatorn så va de 2 instruktörer, en som undervisa i skyttet och den andra tog med resten och gick igenom anläggning vi sköt allt från rakt frångående lerduvor till skeet, "vanliga fålgar" sen så sköt vi på både björn och älg , både stilla stående och i rörelse i skogs miljö när vi sedan var ut på skjutbanan så var det 2 instruktörer där också kankse ska tillägga att vi var 3 st elever i min grupp så man fick mkt tid med en handledare alla vi 3 gjorde alla praktiska prov och klarade dom på 2 timar typ sen bjöd dom på mat efter de
Publicerat September 29, 200916 yr Författare jo, instruktörerna va bra när vi sköt i simulatorn så va de 2 instruktörer, en som undervisa i skyttet och den andra tog med resten och gick igenom anläggning vi sköt allt från rakt frångående lerduvor till skeet, "vanliga fålgar" sen så sköt vi på både björn och älg , både stilla stående och i rörelse i skogs miljö när vi sedan var ut på skjutbanan så var det 2 instruktörer där också kankse ska tillägga att vi var 3 st elever i min grupp så man fick mkt tid med en handledare alla vi 3 gjorde alla praktiska prov och klarade dom på 2 timar typ sen bjöd dom på mat efter de De e najs som det heter. Jag fick inte lika trevligt bemötande, för provet med avståndsbedömning så stod vi bakom kojan till älgbanan och gubben frågar om det är skotthåll till granen 15 m fram om jag har hagel. -Ja det är gott o väl inom skotthåll svarar jag. -Bra då har du koll på avstånden. Men det var några år sedan och det var en lördag förmiddag och gubben skulle upp till Norrland för att vara med på älgjaktspremiären i september. Mvh Roffe
Publicerat Oktober 11, 200916 yr Intresant tråd om skjutbanor och övnings skjutning. Är själva skjutledare i en klubb med en ca 300 medlämmar, det har jag varit i 30 år, ända sedan jag var 20år. Tycker vi har rätt många yngre som tränar hos oss. Många som kommit in via 22 skyttet på rådjurs och gris figur där jag själv är skjutledare. Klubben har egna 22or så många kommer för att prova på och många stannar kvar i klubben och köper så småningom egna vapen, dessutom behöver man inte vara medlem för skjuta på 50 meters banan. Många av dom gammla rävarna har upptäckt att det ger lika bra träning med 22an som om man står och bankar på med 30-06an på älgbanan vilket har ökat antalet skott i kaliber 22 dom senaste åren. Vi har en årsavgift på 250 kronor vilket knappast skrämmer bort folk och då blir alla bjudna på mat på årsmötet som vi har i egna lokaler i anslutning till banan. Men jag kan hålla med om att det finns många banor som har en annan syn på det hela, klubbar som är mest till för inbördes beundran, väldigt slutna svåra att komma med i. Den lokala banan här hemma där jag bor har en väntelista som det kostar 2500 kronor för att bara stå i kö. Har blivit erbjuden medlämskap men avböjt, kör hellre dom 4milen till min gammla klubb där vi är mera jordnära och har roligt och kan prata och hjälpas åt med det mesta. För att uppmuntra alla som på något sätt ställer upp idiellt så bjuder klubben på en grillfest under sommaren vilket är väldigt uppskattat. Våra tävlingar försöker vi variera med olika avstånd och kombi tävlingar där vi även skjuter trapp och skeet vilket också har ökat intresset för tävlingar.http://www.vallakrajsk.se/default.asp titta gärna in på vår hemsida.