Publicerat Augusti 5, 200917 yr Ja det är ju lätt att se att de flesta är överäns om att beretta har bra kvalite och är svåra att nöta ut, men om man vill ha en lätt bössa för lång skogspromenader och mycke duvor på banan, är det då enbra sattsning att sattsa på ultralighten? Sen undrar jag om nån lycklig ägare kan säga mig om det är bra sving i den trots att den är lättare. Jag var in och klämde på en idag och bliv riktigt sugen.
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Författare Jag måste fråga en sak till, hur kommer det sig att de finns i pris från 18-25 tusen, på samma affär som tex http://www.norajaktosportskytte.se/
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Begagnade respektive nya kanske? För nötande på lerduvebanan är väl ultralighten inte optimal, rätt piplätt och slåss lite.. Lättare bössor har mer rekyl än tyngre osv. Men konstruktionen som sådan är inga problem med, tvivlar på att du nöter ut den. Skulle du dock göra det så finns gott om reservdelar. Mvh!
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Författare Begagnade respektive nya kanske? För nötande på lerduvebanan är väl ultralighten inte optimal, rätt piplätt och slåss lite.. Lättare bössor har mer rekyl än tyngre osv. Men konstruktionen som sådan är inga problem med, tvivlar på att du nöter ut den. Skulle du dock göra det så finns gott om reservdelar. Mvh! Nja, det står nya på båda, och torsbo har lika. Det låter betryggande, så kan man alltså byta lådan när det har kommit så långt. Slagkraften tycker jag är helt ok, bara man kan ha en bra bakkappa, och det torde väll finnas/gå att anpassa en houge kappa. Tror du den är så piplätt att den ger dålig sving?
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Vad gäller hållbarhet så tror inte jag att denna bössan är varken bättre eller sämre än någon annan bössa i 68*-serien. Dock är inte denna bössan optimal för lerduveskytte då rekylen kommer att bli mer påtaglig. Lådan, som är lite tjockare än normalt, är förstärkt med titan på de ställen som tar stryk så den lär nog hålla. Ny generation jägare, ny generation vapen... Skall bli kul att se vad som vinner i slutändan
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Har en Beretta ul (686 tror ja) Jag har skjutit tusentals skott på lerduva, tusental skott på kråkor o använder den till all jakt. Jag har inga problem med svingen. Hurvida det e lättja eller praktiskt med tyngre vapen/pipor vet jag ej. Anledningen att jag använder min till allt e för att jag ville bli ett med bössan inför jakt o sen har de bara fortsatt Har inge neggativ att säga alls om byssen!
Publicerat Augusti 5, 200917 yr Har inte ultralighten bara 67cm pipor?? Eller finns den med 71?? Har testat den med 67 pipor, kändes "död", fick jobba mycket med vänstern för svingen är i det närmsta obefintlig. Satsa på en vanlig Beretta, men smaken är ju olika.
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Ultralighten finns i olika utföranden, tex gravyrer, kolvträts kvalite osv därav prisskillnaden. /Petter
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Författare Tack för alla svar! Om man köper en med 67cm pipor och inte trivs, så går det väll att köpa 71cm till, för visst är väll lådformen standard?
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Tack för alla svar!Om man köper en med 67cm pipor och inte trivs, så går det väll att köpa 71cm till, för visst är väll lådformen standard? Jag har inte en aning om vad det skulle kosta att få ett extra pipset till en Beretta men det är inte gratis direkt... Jag hade satsat på 28" pipor direkt!
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Prisskillnaden kan bero på att de billigare bössorna är inköpta innan någon prishöjning så att säga, de har stått ett tag i hyllorna. De dyrare är nyligen hemtagna till de priser som är nu typ.. Tror det var samma visa då Exabit köpte sin TRG, han tog en äldre ny bössa som var hemtagen till ett äldre pris.. Mvh!
Publicerat Augusti 6, 200917 yr hej, finns med 71 cm. pipor och det är vad jag personligen skulle välja - framförallt för svingens skull. pappa har en Ultralight Lyx - betalade 14´kr. för en begagnad bössa i nyskick med bra kolvträ! dock tyckte skjutinstruktören på Susegården att han hellre borde valt en "vanlig" bössa eftersom han varken är liten eller klen
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Personligen tycker jag att alumiumbaskyklerna ger mycket märkliga egenskaper, därtill är den lilla viktminskningen närmast löjlig liten. Balansen blir märklig och jag gillar dem inte alls, pipan blir tyngre och man man får tyngdpunkten för långt fram vilket gör att man tvingar jobba mer med svingen. I synnerhet om man har korta pipor som inte håller farten alls. Aluminium som material är inte optimalt på en baskyl, och de flesta tillverkare utom Bretton brukar ha lite problem med att de spricker eller bågnar efter flitigt användande. Så frågar du mig så är det en ruskigt övervärderad bössa men ganska mediokra egenskaper. Ska man ha en lätt bössa finns det vettigare val, är det "bara en bock" man ska ha skulle jag förr ta en vanlig 686:a. /T
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Författare Så frågar du mig så är det en ruskigt övervärderad bössa men ganska mediokra egenskaper. Ska man ha en lätt bössa finns det vettigare val, är det "bara en bock" man ska ha skulle jag förr ta en vanlig 686:a./T Har du någont exempel på de vettigare valen? Söker nu efeter en godhjärtat människa som kan förbarma sig och låta mig känna på svingen
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Ska du prata med mitt goda hjärta ska du nog inte be om att få känna på svingen. Men byssen kan du få klämma o provskjuta om du vill Du har PM. Jag e också nyfiken på bättre alt. där vikten ej överstiger 2,7kg. För en med kronisk nackskada e de mkt viktigt med dessa få hg lättare bysse. Skulle jag tävla eller bara krossa duvor skulle jag genast köpa en tyngre beretta el dyl. men för rörlig jakt e de "lätt" som gäller för mig.
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Jag har oxå en UL en äldre som jag gav 8,6 för i fjol. Min tanke har hela tiden varit att ha en lätt och smidig bössa, både att bära och bruka. Om det är rätt det vet jag inte men så går mina tankar ju mindre att bär desto bättre. Den jag har är i bruks-skick och den kommer inte att bli finare men jag tar med den jämt i stället och jag använder den. Jag hade problem med lerduvorna i början på säsongen men nu går det bättre efter jag skjutit in den på slammtavla och byggt på den ca: 1 cm. Detta var mina tankar kring lätt bössa.
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Har du någont exempel på de vettigare valen?Söker nu efeter en godhjärtat människa som kan förbarma sig och låta mig känna på svingen Beror helt på vad du vill ha för egenskaper på din pang. Men några synnerligen ruddimentära: Kolla på en Beretta/Browning/SKB i kaliber 20 Ska det vara ultralätt, kolla på en Beretton - men förbered dig på en lite udda upplevelse...... Ska det bara vara lite smidigare och en anings lättare än en "vanlig bock" kolla efter en SvS med lite snitt och kvalitet. Vikt är nämligen en sak, hur man uppfattar vikten en helt annan. Så en lätt bössa kan vara lätt att bära kan vara ett as att svinga - och omvänt.... /T
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Författare Beror helt på vad du vill ha för egenskaper på din pang.Men några synnerligen ruddimentära: Kolla på en Beretta/Browning/SKB i kaliber 20 Vikt är nämligen en sak, hur man uppfattar vikten en helt annan. Så en lätt bössa kan vara lätt att bära kan vara ett as att svinga - och omvänt.... /T Jag vill ha en som är både lätt att bära och att svinga, men jag tror i min enfald att en 2kg bössa är FÖR lätt för mig, och framförallt vet jag absolut ingenting om sånna. Jag är beredd att betala de pängarna för att få en kompromiss, för jag vill ha en lätt bössa i båda bemärkelserna som jag både kan jaga och skjuta bana med. Kaliber 20 är en fin kaliber, men som du har sagt är det inte en bössa för stålhagel och jag jagar en hel del sjöfågel och vi har inte nått alternativhagel på vapenaffären här i stan. Jag kan ha sökt dåligt men det enda jag hittade var för 14kr/st. Så en kaliber 20 får vänta ett tag.
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Ska du prata med mitt goda hjärta ska du nog inte be om att få känna på svingen. Men byssen kan du få klämma o provskjuta om du vill Du har PM. Jag e också nyfiken på bättre alt. där vikten ej överstiger 2,7kg. För en med kronisk nackskada e de mkt viktigt med dessa få hg lättare bysse. Skulle jag tävla eller bara krossa duvor skulle jag genast köpa en tyngre beretta el dyl. men för rörlig jakt e de "lätt" som gäller för mig. Köp en Bennelli Montefeltro Beccaccia, jag köpte den där nya halvautomaten som är ultralätt, sväljer 3" hylsor och känns rätt trevlig fast det är en halvautomat! 2,750kg tro mig den är lätt, och har perfekt balans
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Jag vill ha en som är både lätt att bära och att svinga, men jag tror i min enfald att en 2kg bössa är FÖR lätt för mig, och framförallt vet jag absolut ingenting om sånna. Jag är beredd att betala de pängarna för att få en kompromiss, för jag vill ha en lätt bössa i båda bemärkelserna som jag både kan jaga och skjuta bana med. Kaliber 20 är en fin kaliber, men som du har sagt är det inte en bössa för stålhagel och jag jagar en hel del sjöfågel och vi har inte nått alternativhagel på vapenaffären här i stan. Jag kan ha sökt dåligt men det enda jag hittade var för 14kr/st. Så en kaliber 20 får vänta ett tag. Tja, då rasar det redan här ärligt talat..... En UL har 70mm patronläge, en vettig stålpatron med HV kräver 76mm hylsa. Så ska du ha en bössa för stålhagel måste den ha 76mm läge - annars är det meningslöst. Så du blir det till att leta efter nått lätt med 76mm patronläge och de blir lite färre..... Och du kan glömma aluminiumbaskyler som regel - det finns nått undantag men generellt är aluminium inte rätt material för en magnumbössa. Så lätt att svinga - jo det borde du kunna hitta, men lätt att bära blir nog fasen lite knastigare.... Vill minnas att Franchi gör en lätt bössa med 3" lägen, men nu brukar ju Franchi göra ganska slafsiga kreationer så det faller nog på risig kvalitet där tror jag. /T
Publicerat Augusti 6, 200917 yr Författare Så dom busar altså med mig när de säger att det är 76 på den? http://www.jakt.se/hagelvapen/bock/Beretta-Ultralight.html
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Så dom busar altså med mig när de säger att det är 76 på den?http://www.jakt.se/hagelvapen/bock/Beretta-Ultralight.html Helt rätt dem dem busar med dig dem är 70mm. /Petter
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Författare Helt rätt dem dem busar med dig dem är 70mm./Petter Ajaj, det var ju inte bra det.
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Så dom busar altså med mig när de säger att det är 76 på den?http://www.jakt.se/hagelvapen/bock/Beretta-Ultralight.html Ja mig veterligen har den bara gjorts i 2 3/4"..... Man ska ALDRIG lita på en krämare, aldrig någonsin..... /T
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Ehh? Skjuter rätt stora mänger änder med Gyttorps papphylsa stål us 4 och de är tveklöst 12/70 och så länge jag sköter mitt åtagande avseende avståndsbedömning och sving så trillar änderna väldigt snällt.. Mvh!