Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Beretta ultralight

Featured Replies

Publicerat
Ehh?

Skjuter rätt stora mänger änder med Gyttorps papphylsa stål us 4 och de är tveklöst 12/70 och så länge jag sköter mitt åtagande avseende avståndsbedömning och sving så trillar änderna väldigt snällt..

Mvh!

Håller med det behövs verkligen inga 76mm patroner för att änderna ska trilla i kaliber 12. Ska du ha en 20 så är iaf berettas bockar 20/76 så det löser sig om det är så.

/petter

Publicerat
  • Författare
Håller med det behövs verkligen inga 76mm patroner för att änderna ska trilla i kaliber 12. Ska du ha en 20 så är iaf berettas bockar 20/76 så det löser sig om det är så.

/petter

Jag instämmer att jag inte tycker att 12/76 är krav för sjöfågeljakt. Har du provat 20/76 stål? Om det finns nån som ger tillräckligt bra träffbild och effekt så är det färdigfunderat =)

Publicerat
Jag instämmer att jag inte tycker att 12/76 är krav för sjöfågeljakt. Har du provat 20/76 stål? Om det finns nån som ger tillräckligt bra träffbild och effekt så är det färdigfunderat =)

Nej jag har inte testat. Men finns det kal 20 i stål us 3-4 så tror jag inte det är några problem, precis som med allt annat hagelskytte så är avtåndet och skyttens prestation mer avgörande än haglens fart och mängd.

Jagade och sköt uteslutande med en beretta kal 20 under några år, tycker dem är skitsköna. Förutom att dem väger mindre på vågen så känns dem otroligt smidiga och välbalanserade.

Ska nog skaffa mig en igen snart :P

Fördelarna med kaliber 12 är väl möjligtvis ammoutbudet.

/Petter

Publicerat
Ehh?

Skjuter rätt stora mänger änder med Gyttorps papphylsa stål us 4 och de är tveklöst 12/70 och så länge jag sköter mitt åtagande avseende avståndsbedömning och sving så trillar änderna väldigt snällt..

Mvh!

Jo, så länge man har koll på avståndet så funkar de..... Men det blir liasom inte blyprestanda...

/T

Publicerat

/petter

Njae, det är skitsvårt att få till en vettig hagelpatron i kaliber 20 med stål. Även i en 76mm hylsa. Man har helt enkelt för liten volym för att det ska gå - man måste upp i US 4 eller US 3. Och även om man kan få till farten så blir det för få hagel om man ska ha en vettig förladdning.

För jakt i kaliber 20 är det vismut som gäller. Men annars är det en synnerligen potent hagelkaliber....

/T

• 5 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack alla för bra inlägg.

Efter att ha provat, tack jimbolo, så inser jag att en sån ska jag ha. Och nu kan det vara dags att fortsätta, då det kommit ut en på blocket, dock var det en tidig 90-talare med svart låda, så då undrar jag är det nått att ha? Och är 10000:- ett bra pris? Kontra att åka till torsbo och betala 18000 för en ny.

Publicerat

Har en med svart låda, den är underbar. Och jag väljer hellre en slät svart låda än maskinstämplad "gravyr". SKulle utan vidare ta en begagnad för 10 KSEK (pruta bort en tusenlapp, jag fick min för 8500 och då var det ett (1) skott skjutet i den bössan).

Publicerat
  • Författare
Har en med svart låda, den är underbar. Och jag väljer hellre en slät svart låda än maskinstämplad "gravyr". SKulle utan vidare ta en begagnad för 10 KSEK (pruta bort en tusenlapp, jag fick min för 8500 och då var det ett (1) skott skjutet i den bössan).

Härligt att läsa =)

Nu sitter jag och hoppas att de som hade lyckats fått första tjing på bössan inte köper den, så att jag får =)

Publicerat
Härligt att läsa =)

Nu sitter jag och hoppas att de som hade lyckats fått första tjing på bössan inte köper den, så att jag får =)

Det var en som hade första tjing på min bössa också, men den personen var lite långsam av sig... Jag ringde upp och erbjöd mig att åka och hämta bössan omedelbart, betala den och åka hem med licensen samt en icke licenspliktig del (kolv). Det gick finfint det.

Publicerat
  • Författare
Det var en som hade första tjing på min bössa också, men den personen var lite långsam av sig... Jag ringde upp och erbjöd mig att åka och hämta bössan omedelbart, betala den och åka hem med licensen samt en icke licenspliktig del (kolv). Det gick finfint det.

Ja jag var sugen att försökar nått sånt jag med, men det är 30mil, och jag fick inte tag på säljarn förens på eftermiddan.

Publicerat
Ja jag var sugen att försökar nått sånt jag med, men det är 30mil, och jag fick inte tag på säljarn förens på eftermiddan.

Ah, då åker du och hälsar på killen i morgon <_<:-)

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
Kaliber 20 är en fin kaliber, men som du har sagt är det inte en bössa för stålhagel och jag jagar en hel del sjöfågel och vi har inte nått alternativhagel på vapenaffären här i stan. Jag kan ha sökt dåligt men det enda jag hittade var för 14kr/st. Så en kaliber 20 får vänta ett tag.

Jag jagar med en kaliber 20. (Beretta)

Trevligaste hagelbössa jag hållt i !

Änder och gäss skjuter jag med 28gramms 6or. Bly så klart där jag får , över fastland.

Till sjöarna köpte jag Tungsten Matrix 30gramms 5or. 25st 250kr på Kjells vapen.

Till mindre fågel kör jag 7,5or 24g.

Visst saknar jag utbudet i bland av olika sorters ammo.

Men när man lägger ner mer fågel än dem med 30-36g i kal 12 gör så myser man och älskar sin lilla 20 ännu mer. :D

Och de flesta vill tafsa på min lilla 20 efteråt.

De gånger jag bommar är helt och hållet mitt fel inte kaliberns.

Håller man sig till max 25-30m så funkar 20 fin fint.

Publicerat
  • Författare

Då var det affärat! :wub:

Licensansökan inlämnad och det lät som att det skulle gå bra. Jag var ute och provsköt och provjagade igår och ingen bom på lerduvorna och fåglarna föll i skogen. Härligt!

Vad gäller rekylen så är jag possitivt överraskad. Jag har haft ett problem jag inte insätt tidigare, jag känner inte rekylen från vanliga hagelvapen, inte äns om jag gör lite fel. Med en UL med hårdplastbakkappa så käns det när man hamnar fel i anlägget. Då kan man börja lära sig <_< Jag tycker rekylen från 32g var jämförbart med 43g i en 3,5kg bock, och det stämmer ganska väl med kvoterna.

Nä nu har jag inte tid att sitta här mer, nu ska jag sitta vid postlådan och se om de är klara snart på polisen :blush:

/Lycklig nu UL ägare

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Sunsvalls vapenhandläggare är härliga människor! =)

Denna gång har jag fått väntat längre på licensen än jag någon sin gjort, lämnade in den på fredag eftermiddag och den kom med onsdagsposten. Bra jobbat!

Så nu har jag hunnit ut och skjutit lite och måste säga att det är det bästa vapnet jag hållit i mina händer. Nu har 50 skott gått genom pipan, några på fågel och några på duvor, och ingen bom. Dock en lerduva som överlevde med 10 hål i sig ;)

Publicerat

Ja du ser hur dåligt inflytande jag kan ha på folk :mad: *ASG* :mad:

Kul att du e nöjd!!!

Ble de nytt eller beg?

Publicerat
  • Författare
Ja du ser hur dåligt inflytande jag kan ha på folk :) *ASG* :huh:

Kul att du e nöjd!!!

Ble de nytt eller beg?

Ja du ser =)

Det blev beggad, en tidig 90-talare som nästan uteslutande varit jaktbössa.

Vi gjorde affären hos Svante Nillssons i Uppsala, killen jag köpte av jobbar inte där men tyckte det var bra att träffas där och affära ändå. Svante Nilsson ska ha lite ros i historian, mycket duktig och trevlig karl, som även fast att det inte var han som sålde, var hjälpsam och kilade bakkappan på bössan så att den passade mig perfekt, och bjöd på ett easyhit för "det ska man ha". Tackar.