Publicerat Augusti 7, 200917 yr Har tittat på Swedteam, Chevalier och liknande, men det känns som att det kostar mer än det smakar. Om man inte har jakt som yrke. En kompis tipsade om en nytt märke, Benisport, tydligen ett spanskt märke med riktigt bra kvalitetskläder, enligt honom. Bra priser också, med tanke på de material de använder i kläderna, BENISPORT. Berätta gärna vad ni har för kläder och vad ni tycker om dem.
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Jag använder mig av Pinewood. Tycker dom är bekväma och slitstarka och ligger i hyfsat pris:) http://www.pinewood.se/web/index.html
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Använder också Pinewood, men kommer nog byta upp mig till Swedteam nästa år.. "Kostar det så smakar det."
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Jag har hållit mig till extremerna, Chevalier och Härkila, men har konstaterat att dessa hightechkläder försämras med åren och de håller inte den kvalitet som borde motsvara priset. Jag har konstaterat att jag kan köpa ett nytt ställ varje år från ITAB för pengaran av vad ett chevalierställ kostar och, tja, det är vad jag testar detta år. Har nyss fått hem prylarna och kan konstatera att det verkar vara rejäla grejor. De jag beställde var en smula små men det var bara att skicka tillbaka så fixade de detta. Så om dessa ställ håller måttet under säsongen (köpte såväl ofodrat som fodrat/snåltex) blir det detta jag kommer att använda också framöver.
Publicerat Augusti 7, 200917 yr Jag har jagat ett antal år i Härkilas pro hunter och är duktigt nöjd. Kostar en slant, visst, men kvalitéten på stället är sådant att jag bedömer att jag inte behöver köpa nytt ställ på ett antal år till. Jag har suttit på älgpass mååånga timmar i hällande ösregn och inte blivit blöt överhuvudtaget. Jag tror definitivt på att satsa på kvalité...men sedan måste jag erkänna att jag är ganska förtjust i mina gamla klädesbyxor från Armén: m/58... Men, men: det blir lätt så att man har flera kläder efter vad och hur man skall jaga...jag skulle inte drömma om att pyrscha i mitt Härkilaställ... Annars så har Dunderklumpen ett bra inlägg: satsa på ett OK ställ, t ex från ITAB och byt upp dig efter tycke, smak och erfarenhet...
Publicerat Augusti 11, 200917 yr hej, tror säkert att Pinewood och ITAB har helt okej grejer som du blir nöjd med. själv har jag valt Chevalier, mycket för att jag gillar att ha "bra grejer" och kan tänka mig att betala för det...
Publicerat November 12, 200916 yr Hej, Beträffande byxor för höst/vinter har jag helt enkelt bara ett råd, och det är Härkila. Mina förra lappmarksbyxor har hållt i hop i 9 säsonger, under samma tid har gått ut 3 par kängor och nåt stövelpar vilket ändå säger lite om hur mycket det används. Köpte prohunter i år och dom är ok, men hade föredragit lappmarksbyxorna igen om dom bara funnits. Sommarbyxorna är pinewood, mjuka, tysta och lätta. Jackor har jag såväl Härkila, Chevalier och Swedteam. Alla används, men beroende på jaktform. Inte samma slitage på dem heller. På jackorna är det primärt lösningarna som styr med radiofickor etc. Mest överskattade av premium märkena är Chevalier enligt mina egna erfarnheter. Detta gäller rätt över linen från kängor till jackor.
Publicerat November 12, 200916 yr en liten bifråga om jag får hoppa in, på prohunter var sitter patronhållarna?
Publicerat November 13, 200916 yr Som vänsterskytt vill jag ha radiofickan på höger sida och då blir utbudet begränsat. Har haft Chevalier men blev besviken. Är inne på mitt femte ställ som jag är kanon-nöjt med, Pinewood jacka samt ett par gla postorder byxor av okänt märke. Eftrersom det är lite skillnad i färgen så är man kanske inte snyggast i skogen men ärligt vem bryr sig. Grejorna funkar bra och det är det viktigaste. Och de kostar inte "skjortan" (lite Fredags humor)
Publicerat November 13, 200916 yr Märket är inte så viktigt för mig. Jag brukar kolla in grejerna "live" och då kan man oftast bedöma kvaliten. Mässor typ Bosjökloster är syveräna att kolla in grejer på. Mest överskattade märke enl. mig är Chevallier där jag har byxor och jackor som blixlåsen gått sönder på men samtidigt är en av deras tunnare flecchandskar de bästa på marknaden så det kan variera inom märket. Ett märke som jag är sugen på att testa är Hillman. Jag kände på deras camoställ på mässan och det verkade gediget samtidigt som det är billigt.
Publicerat November 13, 200916 yr Har kört med kläder från ITAB i flera år för både sommar och vinter och är absolut inte besviken. Har 2 till i jaktlaget som har samma grejer och dom är också helnöjda.
Publicerat November 13, 200916 yr Min garderob är ganska så blandad, har Skaljacka från Pinewood. Riktigt bra till ett fint pris och den är knäpptyst. Inget prassel och den är väldigt bra i blöt väderlek. Blir det kallare så kliver jag i mitt Härkila Prohunter ställ. Provade och köpte efter rekommendation från några kamrater. Prohunterstället kostar en bra slant, men jag ångrade inte mitt köp efter att i ösregn knatat runt i över 14timmar utan att bli genomsur. Vätan den gången kom från inifrån. Billigast i min garderob är utan tvekan min M90 uniform som är väl inkörd sen min värnplikt varför den är tyst och behaglig under sommaren, och den tidiga hösten. Har dock fått impregnera lite då den släppte igenom vatten ovanför knäna på byxorna. Blir det smällkallt vilket sker ibland så hoppar jag i en vinterrock från armen. M58 tror jag den heter, vilken är utrustad med huva. Även denna har jag impregnerat för att hålla den värsta vätan utanför. Kängor köpte jag på Stadium och är fortfarande nöjd. 599kr duger för mig. Blir dom slitna gråter jag inte när jag kastar dem. Annars är det stövlar som gäller för hela slanten. Supernöjd med Hunterstövlar, dock inte någon vintermodell men med neoprenfoder varför dom håller mig varm en bra bit under nollgradigt. Därefter åker arméns vintersockor på... Låt ögat och plånboken avgöra, var lyhörd men framförallt känn efter själv vad du trivs i. Funktionalitet är A och O. Någon frågade vart patronhållarna sitter i Prohunterstället. Det finns i både byxfickorna, och i jackfickorna. Det är för övrigt den enda nackdel jag hittat vad gäller Prohunter stället. Patronhållarna verkar vara gjorda för megadunderpatroner då min 308win ammo tenderar att kasa långt ner i hållaren och blir sådeles lite mariga att få ur hållaren. Kräver ibland två händer för att få ur patronerna ur hållaren i fickan.
Publicerat November 13, 200916 yr Vad som jag kan tycka är lustigt är när det kommer nån nybörjare som har det gott ställt. Då är det bara märkeskläder för hela slanten och gärna då det dyraste vilket gör att det lyser "nybörjare" om personen fast deras avsikt säkert var att visa vilken hejare till jägare de är.
Publicerat November 13, 200916 yr Som vänsterskytt vill jag ha radiofickan på höger sida och då blir utbudet begränsat. Har haft Chevalier men blev besviken. Är inne på mitt femte ställ som jag är kanon-nöjt med, Pinewood jacka samt ett par gla postorder byxor av okänt märke. Eftrersom det är lite skillnad i färgen så är man kanske inte snyggast i skogen men ärligt vem bryr sig. Grejorna funkar bra och det är det viktigaste. Och de kostar inte "skjortan" (lite Fredags humor) Hej vänsterbroder! Jag har Härkilas vindtäta tärnaby på sommar-tidig höst, den har ficka på bägge sidorna. Nu använder jag Swedteam dakota, även den är anpassad för minoriteter. Speciellt de föbenade 31orna är ju omöjliga att ha på skjutsidan.
Publicerat November 13, 200916 yr Vad som jag kan tycka är lustigt är när det kommer nån nybörjare som har det gott ställt. Då är det bara märkeskläder för hela slanten och gärna då det dyraste vilket gör att det lyser "nybörjare" om personen fast deras avsikt säkert var att visa vilken hejare till jägare de är. He-he, jo dom finns här med, inte alltid att prislappen är borta ens. Och nytvättade till vaje helg, tvättar en gång om året själv - dom står rätt fint själva i slutet av Januari
Publicerat November 13, 200916 yr He-he, jo dom finns här med, inte alltid att prislappen är borta ens. Och nytvättade till vaje helg, tvättar en gång om året själv - dom står rätt fint själva i slutet av Januari Tvätta... Spolar av dem ibland så blod å sånt försvinner, annars kan de börja lukta. Smuts trillar av nästa gång man använder dem. Skinn däremot ska man smörja så det inte spricker annars får inte de heller nån direkt omvårdnad.
Publicerat November 13, 200916 yr Hej vänsterbroder!Jag har Härkilas vindtäta tärnaby på sommar-tidig höst, den har ficka på bägge sidorna. Nu använder jag Swedteam dakota, även den är anpassad för minoriteter. Speciellt de föbenade 31orna är ju omöjliga att ha på skjutsidan. Jo Jag tänkte köpa ett swedteam sett av grannen som säljer jaktprylar men prise avskräckte mig en aning.
Publicerat November 13, 200916 yr Vad som jag kan tycka är lustigt är när det kommer nån nybörjare som har det gott ställt. Då är det bara märkeskläder för hela slanten och gärna då det dyraste vilket gör att det lyser "nybörjare" om personen fast deras avsikt säkert var att visa vilken hejare till jägare de är. Tror inte det har så mycket med att dem vill visa sig duktiga! Allas kläder är väl nya första gången man har dem? lite löjligt om man måste grisa ner sig innan jakten bara för att inte sticka ut från andra i gruppen. Eller köpa skitgrejer fast man har råd.
Publicerat November 13, 200916 yr Tror inte det har så mycket med att dem vill visa sig duktiga! Allas kläder är väl nya första gången man har dem? lite löjligt om man måste grisa ner sig innan jakten bara för att inte sticka ut från andra i gruppen.Eller köpa skitgrejer fast man har råd. Var nog inte renheten han syftade på utan att man måste ha det dyraste, finns många som gärna visar upp sig. Gäller inte bara jägare även om vi är lite "märkesbögar" innerst inne allihop. Finns väl eg 3 huvudkriterier som jag har för jaktstället. Vatten tätt/avvisande Vind tätt/avvisande Går inte sönder för minsta lilla kvist man går emot. Sen så är ju det man har under minst lika viktigt som själva stället.
Publicerat November 13, 200916 yr Tror inte det har så mycket med att dem vill visa sig duktiga! Allas kläder är väl nya första gången man har dem? lite löjligt om man måste grisa ner sig innan jakten bara för att inte sticka ut från andra i gruppen.Eller köpa skitgrejer fast man har råd. Givetvis är nya kläder nya men de flesta köper bara ett nytt plagg åt gången vilket inte märks på samma sätt som när nån kommer med hela gardroben ny. Själv är jag ute i naturen året om och då blir kläderna inte nya så länge och mycket sällan är nya under jaktsäsongen. Att jag använder kläderna mycket är varför jag mer o mer gårifrån märkeskläder som sällan håller kvalité gentemot pris.
Publicerat November 13, 200916 yr Vet någon om man kan få härkilas kläder med radio fickan på "rätt" sida, brorsan är vänsterskytt eller får man kolla på dom som har på båda sidorna