Publicerat November 9, 200520 yr Har du en 22:a, fabrikat, riktmedel? Jagar du med den, och i så fall vad jagar du med den? Vilken ammunition använder du? Själv tror jag att jakten med 22LR är grovt underskattad, mina personliga erfarenhet säger mig att man kan få stort jaktligt utbyte i form av fina jaktminnen även då det gäller småviltsjakt med finkalibriga vapen. Dessutom är det bra att hålla efter våra predatorer som alldeles för få ängnar sig åt... Om inte vi stod inför ett blyförbud skulle jag mycket väl kunna tänka mig en 17HMR. För tillfället får jag nöja mig med min sako finnfire varmint bestyckad med en leupold 6,5-20x40. Bössan skjuter bättre än undertecknad varför sockerbitar och lovliga predatorer lever extremt farligt när de hamnar framför bösspipan... 8)
Publicerat November 9, 200520 yr Kul ämne, Jag har en Remington model 34 från 1932-35, för närvarande är det bestyckad med ett Pecar 2 3/3x64 med 22mm tub i ett sidomontage. Bössan är väldigt lätt, runt 2,5kg och har ett tubmagasin med plats för 12st .22lr eller 21st .22 short rifle. Jag provade att använda CCI-Stinger, men träffbilderna blev för stora, 7cm på 50 meter, så efter lite tester fastnade jag för Remingtons High Velocity Hollow Point med räffbilder runt 3cm på 50 meter. Absolut ingen superprecision och jag kan ärligt säga att jag skjuter bättre än bössan, men det räcker gott och väl för avstånd upp till 60 meter. 2 3/4 gångers förstoring och små mål har ju sina begränsningar. Jag använder den främst till skyddsjakt vid en koladugård där kajor, skator, duvor och småfågel skitar ner, en och annan björktrast åker också med. Annars är det väldigt roligt att stå och plinka med 21 skott i magasinet, det känns som om skotten aldrig tar slut.
Publicerat November 9, 200520 yr Anschutz 1451 sporter .22lr med en Fountain 2-7x33. Skjuter grymma skottbilder. Inom 10krona på 80m. Använder endast CCI minimag helmantel och Federal Eagle Hålspets till predatorerna. CCI stinger sög fett i denna bössa. Däremot så skjöt Winchester Laser ngt så när. Dock ej bra!!! De blir mest vinterripa. Men jagar även nötskrika, järpe, skator o annat otyg. Så fort jag gått kurs i snarning får den nytt ändamål Kul tråd! De som har samma bössa får gärna tippsa på ammo som går bättre. Hål i hål på 5skotts serier/ 80m skulle va nåt de
Publicerat November 9, 200520 yr Författare Trevligt med svar! -Ja, visst är det ett kul ämne! Det tål verkligen att diskuteras! Jag skall försöka få tummen ur och fota min egen 22:a... Själv använder jag Remington High Velocity samt CCI Stinger till jakt och Eley Club Extra när jag vill ha de där riktigt små träffbilderna! Annars har jag testat alla möjliga fabrikat och modeller som jag har kunnat lägga vantarna på....
Publicerat November 9, 200520 yr Anschutz Achaiver...tror jag den heter en "lightsporter" liten och nätt fick den alltid följa med förut...och senaste årets bisamuppgång och sonens injagning har gjort att den går en ny vår till mötes. Har en Weaver 4X28 en småviltare som är paralaxad på närmare håll. Sköt för det mesta med CCI mini Mag som den går riktigt bra med men tyckte att Bisamen dog bättre med subsonic så jag bytte under brinnande säsong. Och den går bäst med subsonic av alla modeller....det blev till att välja mellan eley och cci....och jag tog eley. Det blir nog till att byta till ett ljusstarkare sikte (har en Nickel 6x42 som bara ligger och skrotar) för bisamskymmningarna till våren.
Publicerat November 9, 200520 yr Anschutz Achaiver...tror jag den heter en "lightsporter" liten och nätt fick den alltid följa med förut...och senaste årets bisamuppgång och sonens injagning har gjort att den går en ny vår till mötes.Har en Weaver 4X28 en småviltare som är paralaxad på närmare håll. Sköt för det mesta med CCI mini Mag som den går riktigt bra med men tyckte att Bisamen dog bättre med subsonic så jag bytte under brinnande säsong. Och den går bäst med subsonic av alla modeller....det blev till att välja mellan eley och cci....och jag tog eley. Det blir nog till att byta till ett ljusstarkare sikte (har en Nickel 6x42 som bara ligger och skrotar) för bisamskymmningarna till våren. Vad gör ni me råttorna? Tar ni rätt på skinnen, äter kroppen mm mm. Kör du me 10-magasin? Min 10:a krångla bara så jag bytte mot 2st 5:or. Ser ju nästan ut som min. Önskar de fanns bisam här med. Men får nöja mig me bäver! Bisam i större förpackning ;D
Publicerat November 9, 200520 yr själv har jag en Anschuts Match 64 toppad med en Fontaine 3-9x40. är supernöjd med denna bössa...skjuter i princip hål i hål med vad man än matar den med. använde den förut till tävling, då toppad med en diopter av samma märke som bössan, men nu tjänstgör den som Bisam, Kråk och skat bössa. enda nackdelen som jag kan finna är att det är en enkelskottare. Här en träffbild: 10skott@50m (innomhus bana =obefintlig vind) stöd var Tävlings rem (vet it vad den kallas) ammo var Norma nr2 tävlings amunition.
Publicerat November 9, 200520 yr Kör samma serie utomhus i svag vind : Kanske ska upp på vår inomhusbana o skjuta en serie jag med. Då får man ju veta riktigt hur träffbilden e! Du har PM fredde!
Publicerat November 9, 200520 yr Kör samma serie utomhus i svag vind :Kanske ska upp på vår inomhusbana o skjuta en serie jag med. Då får man ju veta riktigt hur träffbilden e! Du har PM fredde! nääää...törs int...då ser de ju ut som om man skjutit med hagel ;D ;D
Publicerat November 9, 200520 yr Visst är 22:orna underskattade,har haft flera olika genom åren men idag har jag en Anschutz Akatell med en Burris signature 3,5-10x44 Ao,skjuter med Eley subsonic eller Eley Hv hp. Har jagat Bisam i piteå,vinterripa i jokkmok-----genom sverige ner till-----vildkanin i malmö med mina 22:or,idag blir det mest kattor,kråkor och några trevliga dagar under mina grova hagmarks ekar när ringduvorna går till som bäst. Blev också 2500 skot på viltmålsbanan i år. /Micke
Publicerat November 10, 200520 yr Min BRNO mod 2-E går väldans bra med Normas jaktmatch, 10-15mm på 50m och ca 60mm på 100m håller den, har köpt lite olika HP kulor som skall testas nu, bilder kommer På bössan sitter en 3-9 Leupold Scandinavian. Det har trillat det mesta för den bössan, många järpar har den på sitt samvete, en och annan kråka, mås och skata med. Samt en hel del tamdjur vid hemslakt, mest grisar, men en och annan tjur har fällt in årorna för den.
Publicerat November 10, 200520 yr Brno 452 lux med Leupold Scandinavian 2-7x33.Plastbäddad,trimmat tryck och säkring.Fixat slutstycks-gången .Fixat finishen på stocken samt monterat kindstöd.Jagar uteslutande vinter-ripa med den och skjuter fullt tillräckliga träffbilder med Winchester Lazer och Super Speed.Inför den stundande säsongen byts den dock ut mot en Brno Varmint då jag fått för mig att jag behöver mer att hålla i.Brno gör bra och robusta vapen i halvfabrikat : när man fått ordning på trycket och råheten i säkring och slutstycke är dom riktigt trevliga att skjuta med.
Publicerat November 10, 200520 yr Skottlistan för min Quad växer ;D Använde den på Gotland o mulade en hög kaniner och det gick utmärkt, speciellt då jag lyft över siktet från rådjursstudsaren till 22-an. Sen har jag nog pluppat ett 25-tal katter med den med. Den är ju lite väl lätt bössan men efter att ha monterat benstöd samt Sure Fire lampa så var den grymt bra att skjuta frihandsskott med. Den behöver lite piptyngd, undrar om man ska montera någon typ av pipvikt då man övningsskjuter på bana månne? Glömde... tuben är en Zeiss 2,5-10x50 och det fungerar ok. Har en Tasco 6-24x40 med paralax och kulbanekorrigerare som ligger men är inte helt nöjd med optiken där. Zeissens optik och Tascons funktioner och förstoring vore optimalt! Sköt en grupp på 8 mm med Remington Thunderbolt förut men använder uteslutande Subsonic till jakt då dämparen inte funkar med vanlig plugg. Wichesteters Subsonic går bäst för dagen, CCI gick inte lika bra. En kul grej med dessa bössor är att pluggen är så billig, köpte på mej en j-la massa sorter och testade inför Gotland och konstaterade att Laser gick utmärkt i bössan men valde att jaga med CCI Velociter tror jag den heter pga att den hade en bra kula och sköt full tillräckligt för att fimpa kaniner. Lite segt är det dock att kulan är så vindkänslig. Sköt bom på två kaniner på runt 80 m sannolikt pga 12-14 sekundmeter från sidan.. skitsvårt att kompensera! Mvh!
Publicerat November 11, 200520 yr Från höger: Winchester Laser Sellier&Bellot HV HP Winchester Power point Test media var blöta tidningar, skjutavstånd ca 10m. Inträngningen var ganska likvärdig, mellan 20-22cm. Laser och S&B höll ihop bra medans Power Point kulan fragmenterade den främre delen.
Publicerat November 11, 200520 yr Jag glömde ju min avatar ;D ;D ;D....med kulor som plockats ur grävlingar jag skjutit.
Publicerat November 13, 200520 yr Är det en enkelskottare eller full trumma? Svår att få licens på för avfångning?
Publicerat November 13, 200520 yr Full trumma 8 skott och det är svårt att få license.... svar JAAAAA...men det gick. 350 gram lätt gör att den alltid följer med...
Publicerat November 14, 200520 yr Har för inte så länge sedan bytt till mig en ny begagnad 22:a. En Anschutz 1450, enkel bokkolv och utan lull-lull, dock jävligt smäcker och lätt. Jagat mest nötskrika med den hittils, kommer att bli ännu mer. Den skjuter rätt bra med Winchester Lazer, synd att den slamsar så mkt kött bara, brutal kula i liten förpackning. Annars så skjuter den bra med den Subsonic ammunition jag hittils prövat. Som plus skjuter en även bra med S&B standard ammunition som brukar gå att köpa billigt. Har monterat på ett 3-9*40 Husqvarna billig optik. Är helt igenom nöjd med min lilla Anschutz.
Publicerat November 15, 200520 yr Funderar lite på att testa nattjakt på fågel.. Upptäckt att kajorna tar nattkvist i ett träd utanför jobbet. Nu efter lövfällning så lär det vara plättlätt att skjuta dem där de sitter i trädet på natten! Testat en gång tidigare men det var innan lövfällning och då ruskigt svårt att hitta dem i siktet. Nu har jag bytt sikte så det kanske kan vara värt att testa igen månne? Mvh!
Publicerat November 15, 200520 yr Har en Winchester 250 bygel som mest används som övningspang då det hittills inte varit nåt kl4 vilt som ställt sig ivägen för den skjuter med Winchester Lazer eller High Velocity, har även fått ett parti remington både HV och Stinger så vi får se om det blir nåt fällt med "lillpangen"
Publicerat Januari 19, 200620 yr tjenna! som du vet så måste jag som vanligt smälla högst.... jag skjuter mycket småvilt med min criko 22wmr. har använt den i första hand till trädskällar jakt,Ypperlig. ripa ,perfekt. räv-vak, kanon. Grannens katt,...............soptippsjakt, sköjj. mm.mm.mm. 22wmr tycker jag är en mycket potent liten ärta,som fäller bra mycket större vilt än vad den är tillåten för. skulle det sitta en tyskhare på åkern så lever den farlig på avstånd upp till 135m. Ps. vi får ta en skjut dag snart!!!
Publicerat Januari 20, 200620 yr Författare Ps. vi får ta en skjut dag snart!!! Det låter som en bra idé!
Publicerat Januari 21, 200620 yr Har en Brno 452 Varmint med Sightron S2 4-16x42. Jag skjuter med CCI Std, CCI MiniMag och Federal HP HV nånting... Väntar med spänning på att få hem nåra askar CCI Quick-Shock å provskjuta... Jagar ripa, kråk- och måsfågel och diverse andra "skade" djur. Skulle gärna pröva å jaga bisam, verkar j*vligt roligt! Synd att man bor lite ocentalt för bisam-jakt... (hälsingland)
Publicerat November 13, 200718 yr Trevligt med svar!-Ja, visst är det ett kul ämne! Det tål verkligen att diskuteras! Jag skall försöka få tummen ur och fota min egen 22:a... Själv använder jag Remington High Velocity samt CCI Stinger till jakt och Eley Club Extra när jag vill ha de där riktigt små träffbilderna! Annars har jag testat alla möjliga fabrikat och modeller som jag har kunnat lägga vantarna på.... Wooaw! Vilken tråd jag hittade! Tänkte starta en 22lr tråd men nu behövs det ju inte Var ju ett tag sen det skrev här men Kindbo! Bilder på din bössa som du lovade??? Har själv sökt licens på en Sako Finnfire Varmint så vore kul att höra om du provat nå Subsonic i din?