Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kvällens skörd

Featured Replies

Publicerat

Denna snygging kom på ca 38 meter, tyvärr slammrar min kamera så förb.. att det blev lite väl försiktig

Är vinden rätt på Lördag sitter han löst till :)

post-2338-1249839277_thumb.jpg

post-2338-1249839308_thumb.jpg

post-2338-1249839330_thumb.jpg

Publicerat
Denna snygging kom på ca 38 meter, tyvärr slammrar min kamera så förb.. att det blev lite väl försiktig

Är vinden rätt på Lördag sitter han löst till :)

Härliga bilder ;)

Publicerat

Fina bilder, vi höll på att bli översprungna av en likadan när vi grävde i gryt på morgonen idag. Han hetsade en get och de gick förbi oss två ggr på nära håll utan att uppmärksamma oss. Tredje gången kunde inte terriern låta bli utan han skällde ut dom och då försvann dom....

Den bocken ligger också illa till nästa söndag....

Peter

Publicerat

B)

du ser ut att få en bra start på jakten i höst!.. bara å gratta!..

Mvh

Publicerat

Fina bilder Roger! B) Ser lovande ut inför bockjakten om den inte har startat redan. B)

Publicerat

tjusigt tjusigt!

Ska se om jag lyckas lägga in en bild på min guldbock också. Lyckades fotta han häromdagen!!

Publicerat

Ingen vidare kvalité men om man begrundar noga ser man längden på hornen. B)

Hatar att ha dålig kamera.

Har även bild på en 4taggare som verkar ganska korkad. Så lyckas jag inte få denna härlighet så tror jag att jag ger mig på han istället. Deras revir gränsar till varandra.

post-1846-1249848082_thumb.jpg

Publicerat
Ingen vidare kvalité men om man begrundar noga ser man längden på hornen. B)

Hatar att ha dålig kamera.

Har även bild på en 4taggare som verkar ganska korkad. Så lyckas jag inte få denna härlighet så tror jag att jag ger mig på han istället. Deras revir gränsar till varandra.

Hör du herr Mattson...... Är detta verkligen inte en 3D attrapp? post-2745-1249851359_thumb.jpg B)

Publicerat

Nefan :D Äkta vara. Geten står bakom han fast hon syns inte på bilden. Jag har iallafall inte lyckats hitta henne. Men när jag tog ett steg fram till så stack dom så då såg man henne.

jo nä men handär .. är en fin bock. Värd sin vikt i guld så att säga ;)

Publicerat
  • Författare
Nefan :P Äkta vara. Geten står bakom han fast hon syns inte på bilden. Jag har iallafall inte lyckats hitta henne. Men när jag tog ett steg fram till så stack dom så då såg man henne.

jo nä men handär .. är en fin bock. Värd sin vikt i guld så att säga ^_^

Lite sent nu men värt ett försök, åk till Ab Lantbruk, köp 1 eller 2 saltstenar, sätt dem 12-15 meter från tornet.

Jag kollade 2 av mina i går, och det har varit mycket skrap/fejnings arbeten runt och mellan de två stenarna

(ca 400 meter) Bocken jag plåtade i går kom från den ena stenen och gick mot den andra, tror han använder

dem som revir markering samt att den har koll på vilka andra i familjen som vistas där.

Beklagar kvaliten på bilderna, jag saknar ett bra tele (400-500 mm) någon gång när jag får råd

ska jag köpa ett,, de kostar ju bara 40,000-50,000Kr :D

Sen att Nikon låter som ett jävla tröskverk gör den inte idealisk för vilt fotografering på nära håll.

Publicerat
Lite sent nu men värt ett försök, åk till Ab Lantbruk, köp 1 eller 2 saltstenar, sätt dem 12-15 meter från tornet.

Jag kollade 2 av mina i går, och det har varit mycket skrap/fejnings arbeten runt och mellan de två stenarna

(ca 400 meter) Bocken jag plåtade i går kom från den ena stenen och gick mot den andra, tror han använder

dem som revir markering samt att den har koll på vilka andra i familjen som vistas där.

Beklagar kvaliten på bilderna, jag saknar ett bra tele (400-500 mm) någon gång när jag får råd

ska jag köpa ett,, de kostar ju bara 40,000-50,000Kr :(

Sen att Nikon låter som ett jävla tröskverk gör den inte idealisk för vilt fotografering på nära håll.

Ja det är nackdelen med systemkamerorna.. Det finns ju fan inga tysta sådana! Jag köper istället en filmkamera för 35 papp :D Dom låter iallafall inte!

Saltsten har jag hemma! Ska göra det. Men de som suger är att jag inte har något torn vid denna bock! :( Inte bemödat mig att lägga upp något torn då jag inte vet hur denna kille rör sig riktigt! Men nu vet jag vilket område som är hans revir iallafall.

Edit: Ändrade inlägget ifall nån i jaktlaget skulle råka läsa detta. Då har mitt arbete med denna bock vart förgäves. Jag tog bort namnet på området där han finns.

Publicerat
  • Författare
Ja det är nackdelen med systemkamerorna.. Det finns ju fan inga tysta sådana! Jag köper istället en filmkamera för 35 papp :rolleyes: Dom låter iallafall inte!

Saltsten har jag hemma! Ska göra det. Men de som suger är att jag inte har något torn vid denna bock! :lol: Inte bemödat mig att lägga upp något torn då jag inte vet hur denna kille rör sig riktigt! Men nu vet jag vilket område som är hans revir iallafall.

Edit: Ändrade inlägget ifall nån i jaktlaget skulle råka läsa detta. Då har mitt arbete med denna bock vart förgäves. Jag tog bort namnet på området där han finns.

Hitta en bra skrap o fejnings plats och en bra liten gran att göra om till hållare för stenen, han hittar dit , du slipper

leta efter honom...

Publicerat

Jag var ute nu ikväll o slarvade ihop en saltsten vid ett av våra torn. Får väl se om de hittar dit nå djur!

Roger har du koll på hur länge det tar innan djuren börjar aktivera en ny saltsten så att säga`?¨

Publicerat

Nå? inget svar på min fråga?

Publicerat

det hänger väldigt mycket på vart du satt den!.. en helt ny plats kan de ta tid för!.. ett bra ställe är nära något vattenhål, där du vet dom dricker!..

men om du bara satt upp den i "skogen" kan du få vänta!.. mer exakt svar än så är nog svårt att ge!.. sorry!..

MVh

Publicerat
  • Författare

Precis som Tomas säger, svårt att säga exakt tid, de kommer att vittra den speciellt om det rengnar lite

men sen är det mera bara att vänta tills de hittar den så att säga

Publicerat

tornet samt stenen är beläget rätt så nära (ca 50meter) ifrån ett riktigt vattenkärrsområde. Så med lite tur hittar dom dit snabbt.

Men liksom.. 1 vecka? 1 år? Rent generellt går det att ge svar på ett ungefär?

Publicerat
  • Författare
tornet samt stenen är beläget rätt så nära (ca 50meter) ifrån ett riktigt vattenkärrsområde. Så med lite tur hittar dom dit snabbt.

Men liksom.. 1 vecka? 1 år? Rent generellt går det att ge svar på ett ungefär?

En vecka minst tror jag, men beror på när de går förbi den förstås

Publicerat
En vecka minst tror jag, men beror på när de går förbi den förstås

Okej. Men de är inte så att dom skyggar för den osv ?

Hur ofta saltar dom sig själva om dom har möjlighet då?

Publicerat

underbara bilder Roger, kan säga att efter 3 år i USA så får man en väldigt kraftig hemlängtan när man ser bilder eller pratar med kompisarna om bockjakten, för den är trotts allt väldigt speciell som med alla premiärer :blink:

Skit jakt på dig

johan

Publicerat

de är jätte svårt att säja! vi har stenar som aldrig blivit besökta! just för dom varit på fel ställe!, sedan har vi också stenar som vi måste sätta nya på två ggr om året! du får helt enkelt vänta å se vad som händer,

skyggar för dom gör dom inte!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Då jag inte äger en åtelkamera är det svårt att säga hur ofta ett djur besöker stenen, men att

dömma av hur upptrampat det är runt mina skulle jag säga 2ggr i veckan/djur, det kan förstås

varit älg där med men inne i skogen bakom stenen (ca 15 m ) är det mycket legor, dessa var inte där

förra året, detta tyder på att vistas mera där och troligen i sammband med iddisling av mat på dagen.

Som jag sa första vändan, kanske det är försent inför lördagen, men i september har de säkert börjat använda den.

Hur satte du den, och på vad ?

Publicerat
  • Författare
underbara bilder Roger, kan säga att efter 3 år i USA så får man en väldigt kraftig hemlängtan när man ser bilder eller pratar med kompisarna om bockjakten, för den är trotts allt väldigt speciell som med alla premiärer <_<

Skit jakt på dig

johan

Tack Johan

Publicerat

Jag kan ärligt säga att jag inte hade motorsåg med ut i skogen då båda var på Föglö för tillfället. Så med handjagarn orkar man ju inte dra omkull fetingträd direkt. (gav mig dock på en 30 cms törvetall men gav upp efter 1/3... )

Så jag kapade sonika ner en liten asp eller dylikt o högg ur me min lilla handyxa så att saltstenen gick ner upp på..

Använde idag alltså ingen platta eller något sådant. .. Väldigt provisoriskt detta. Men den kommer att hålla ett år om inte älgen raserar den. Vilket dom alltid gör.

Så när jag ska förnya den så tar jag med motorsågen o tar omkull dendär törvetallen o fixar en sten på den.

10 meter från stenen kastade jag ut en påse med äppel igår också.

Åtelkamera ja.. Funderade faktiskt på en såndär ifrån Erätukku.. 2 för 299 eller va de va..