Publicerat Augusti 11, 200916 yr Jag har problem att hitta jaktammunition som samskjuter med övningsammunitionen till min .308:a. Jag använder Normas jaktmatch Fågel 9,7g 150grains som ger ganska fina träffbilder och siktet är inskjutet med denna kula. Har testat Norma Oryx 11,7g 180 grains som ger en träffbild ca 5 cm under på 100m och Lapua 9,7g 150grains ca 10 cm under på samma avstånd. Jag vill helst inte fippla med kikarinställningen och heller inte höfta upp/ner när det verkligen gäller. Hur gör ni andra med detta problem? Finns det fabrikat som samskjuter jakt- och övningsammunition eller måste man börja handladda för att uppnå detta?
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Skjut in bössan så att den går rätt med jaktammon (Oryx 11,7g) istället, spelar ju ingen roll om träffläget ligger 5cm högt på tavlan med övningsammon (JM 9,7g). /Petter
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Det finns INGA sånna kombinationer. Du kan få samskjutning på ETT avstånd men resten av kulbanan stämmer lik förbannat inte. Dessutom skiljer det sig mellan olika vapen så vad som samskjuter på 80m för dig behöver inte göra det för din kompis....
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Skjut på olika avstånd, från 50m till ditt tänkta max skjutavstånd. Se hur stor skillnad det är hela vägen. Om du hittar en kombination där skillnaden är max 5cm har du hittat guld, tror jag.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Om man handladdar och har både tur och lägger massa jobb på det kan det gå att finna en kombination som samskjuter. Jag förstår inte varför man är så rädd att justera på kikaren för är den av skaplig kvalitet fungerar det toppen
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Det finns INGA sånna kombinationer. Du kan få samskjutning på ETT avstånd men resten av kulbanan stämmer lik förbannat inte. Dessutom skiljer det sig mellan olika vapen så vad som samskjuter på 80m för dig behöver inte göra det för din kompis.... Håller med Kråkis ... Skjut in bössan med jaktammunitionen. Övningsammunitionen går det skjuta med ändå även om den är hög eller låg, då det är samlingen av hålen i tavlan du skall bry dig om.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Det viktiga är (som påpekats) att du träffar där du ska med jaktammunitionen. Så skottställ bössan med jaktammunitionen. Sen kollar du hur övningsammunitionen går och får du fina träffbilder med den så är det bara att välja en annan riktpunkt med övningsammunitionen. Att hitta en övningsammunition och jaktammunition som går exakt lika är nog näst intill omöjligt. Men med tur kanske man kan hitta något som bara skiljer en 5 cm i höjd.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr fast jag gör gärna så att jag skjuter in med övning först och tränar med detta och skjuter godkännt för att få in rätt skjutning, sedan skjuter jag in med jaktamo jag känner att jag måste få göra på detta "krångliga" sätt för jag vill inte stå på skjutbanan och tänka nu ska jag sikta där för att det ska bli rätt och sedan i skogen tänka om för att få rätt träffbild...
Publicerat Augusti 12, 200916 yr fast jag gör gärna så att jag skjuter in med övning först och tränar med detta och skjuter godkännt för att få in rätt skjutning, sedan skjuter jag in med jaktamo jag känner att jag måste få göra på detta "krångliga" sätt för jag vill inte stå på skjutbanan och tänka nu ska jag sikta där för att det ska bli rätt och sedan i skogen tänka om för att få rätt träffbild... Förvisso och det är därför man tar ett par klick på tuben för att justera för träningsammon, har man inte mer koll på grejorna att man inte vågar skruva på dem, ja då skall man ta en hel träningsdag bara för att lära sig det till nästa pass på banan. För egen del skjuter jag 150 SGK som jaktammo 155:or och 168:or som träningsammo, på 100 meter är det en skillnad om mindre än 5 mm i höjd på dem. På 300 meter är det ett par klicks skillnad i höjd mellan de olika laddningarna men det får vara ursäktat och jag har det på range carden så det är bara att läsa innantill. Talar vi om älgbanan är det ju bara att bängla på, älgen är enorm. /Christian
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Jag har problem att hitta jaktammunition som samskjuter med övningsammunitionen till min .308:a. Jag använder Normas jaktmatch Fågel 9,7g 150grains som ger ganska fina träffbilder och siktet är inskjutet med denna kula. Har testat Norma Oryx 11,7g 180 grains som ger en träffbild ca 5 cm under på 100m och Lapua 9,7g 150grains ca 10 cm under på samma avstånd. Jag vill helst inte fippla med kikarinställningen och heller inte höfta upp/ner när det verkligen gäller.Hur gör ni andra med detta problem? Finns det fabrikat som samskjuter jakt- och övningsammunition eller måste man börja handladda för att uppnå detta? Vore jag i dina kläder så skulle jag skjuta in med Oryx, sedan kolla hur högt jaktmatchen går. Sedan antingen kompensera för överslaget på bana, men enklast är ju att kolla hur många klick du behöver skrúva på siktet. Själv har jag en jävla tur att min M/65a, 6,5x55 samskjuter med det mesta, från Nosler BT 120g till Oryx ..........
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Författare Tack för alla vettiga åsikter! Jag glömde nämna att jag också har för avsikt att använda den helmantlade kulan för fågeljakt också, främst toppfågel då. Annars skulle jag naturligtvis skjuta in bössan med jaktkulan. Tråkigt bara att Norma tar nästan 30:- per bula för Oryxen... Bara att ta fram 50-öringen då för att ändra kikaren beroende på ammo.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr på vintern skjuter ja in med helmantel eftersom ja då enbart jagar typ räv och fågel. Och framåt våren skjuter ja in med halvmantel eftersom de då blir jakt på bäver,räv och senare på året även rådjur och älg.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Har laddat 4 olika kulor till 308:an, skjuter jag 3 av varje ( 12 tot ) har jag en spridning på 52 mm och det är jag nöjd med till den jakt jag bedriver. Laddat följande kulor. Norma FMJ 150 gn, Norma Vulcan 180 gn, Nosler Ballistic Tip 165 gn och Barnes TTSX 180 gn.
Publicerat Augusti 12, 200916 yr Har laddat 4 olika kulor till 308:an, skjuter jag 3 av varje ( 12 tot ) har jag en spridning på 52 mm och det är jag nöjd med till den jakt jag bedriver. Laddat följande kulor.Norma FMJ 150 gn, Norma Vulcan 180 gn, Nosler Ballistic Tip 165 gn och Barnes TTSX 180 gn. en fråga utan att låta besservisser. Hur kan man vara nöjd med 52 mm spridning? Ja får panik när ja har 20 mm spridning
Publicerat Augusti 13, 200916 yr en fråga utan att låta besservisser. Hur kan man vara nöjd med 52 mm spridning?Ja får panik när ja har 20 mm spridning För att man är realist och kanske begränsar skotthållen, Z menar du på allvar att alla dina laddningar är 20 mm och mindre? Det är ju helt fantastiskt i så fall. Vi har en överdriven tanke om att man måste skjuta tätt för att jaga, så är inte fallet. /Christian
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Jag har problem att hitta jaktammunition som samskjuter med övningsammunitionen till min .308:a. Jag använder Normas jaktmatch Fågel 9,7g 150grains som ger ganska fina träffbilder och siktet är inskjutet med denna kula. Har testat Norma Oryx 11,7g 180 grains som ger en träffbild ca 5 cm under på 100m och Lapua 9,7g 150grains ca 10 cm under på samma avstånd. Jag vill helst inte fippla med kikarinställningen och heller inte höfta upp/ner när det verkligen gäller.Hur gör ni andra med detta problem? Finns det fabrikat som samskjuter jakt- och övningsammunition eller måste man börja handladda för att uppnå detta? Min 308 skjuter nästan exakt lika med Norma jaktmatch 9,7g och Norma BST 9,7g. Skillnaden är att träffbilderna blir lite bättre med BST vilket inte är negativt.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr För att man är realist och kanske begränsar skotthållen,Z menar du på allvar att alla dina laddningar är 20 mm och mindre? Det är ju helt fantastiskt i så fall. Vi har en överdriven tanke om att man måste skjuta tätt för att jaga, så är inte fallet. /Christian ja C,jag är allvarlig. Men då snackar vi inte om 300 meter utan kanske 100-150 meter med min tikka t3 varmint. Har varit på skjutbanan under svåra förhållanden i vintras och ja blir djupt deprimerad när inte bössan håller ihop träffbilderna. Håller fortfarande fast vid att skulle jag ha en spridning på dryga 50 mm på 100 meter, hur blir de då på en räv på 150-200 meter? Inte acceptabelt för min del iaf. Och innan han ändra inlägget så sa han att han var NÖJD med 50 mm spridning, och de handlade inte om att alla mina laddningar inte sprider. Skulle mina laddningar börja sprida så mkt så skulle ja nog börja tänka på annan laddata.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Edit- jag tycket att jag är ältig, hitta det i en ordbok om ni kan. /Chris
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Att sedan varken du eller jag är nöjda med det resultatet är ingen anledning att ringakta andra, uppmuntra till mer och hårdare försök till att skjuta/ladda bättre./Chris Förstår inte alls vad du menar med ringakta? skrev klart och tydligt "utan att vara besservisser hur kan man.....) andledning är enkel. Jag vill veta vad som får en att vara NÖJD (och därmed uppfattar ja som att han inte vill förbättra) en träffbild på 52mm. Simpelt tycker ja. Frågan är solklar och de enda som krävs är väll ett solklart svar, som tex "jag jagar bara älg så de duger för mig" eller något liknande.
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Z- Varken vill eller tänker göra en sak av det, så jag nöjer mig där, tack för ett gott meningsutbyte. Med vänliga hälsningar Christian
Publicerat Augusti 13, 200916 yr Ska försöka och förklara lite bättre, spridningen på var och en av 3 skotts serierna med de 4 kulorna är. FMJ 31 mm, TTSX 29 mm, Nosler 35 mm och Vulcan 24 mm. det finns laddningar som är bättre på varje kula men då blir spridningen betydligt större än 52 mm. det är på höjden som mesta spridningen blir. Vad jagar jag? I Strömsund jagar jag älg och man hoppas att någon björn ska komma förbi. Här i södra delen blir det älg, rådjur, gris, räv mm i olika former, vak, drev, osv. Jag väljer helt enkelt kula efter jakt typ. Avslutar med 2 frågor till Zorox. Hur många olika kulor har Du inom 20 mm? och vad menar Du med att jag ändrat inlägget? Mvh Bonzo
Publicerat Augusti 14, 200916 yr I Strömsund jagar jag älg och man hoppas att någon björn ska komma förbi. //En av Strömsunds urinvånare... Annars kan jag ärligt talat hålla med zorox att 52 mm låter ganska mycket, men tillägger att det inte är precisionen som dödar.
Publicerat Augusti 14, 200916 yr Hmm men nu får ni väl ge er, 52 mm på högvilt är ingenting och långt mer än väl inom normal spridningen för stående skytte på jaktliga avstånd i Sverige, snubbla inte på skosnörena och blanda samman precisionskytte av typen vak/smygjakt, och vanligt passskytte vid driven jakt eller svensk älgjakt. Jag har en dubbelstudsare som sprider 60 mm med 2x2 skott, skulle jag skjuta på 200 meter på en räv, nej, på allt svenskt vilt som vi jagar i form av drevjakt inklusive älg på de avstånd som där förekommer, ja så klart, det är ju det vapnet är till för. En vuxen älg har en träffyta av 0,8 kvadratmeter om man är snål 0,5, en träffbild med 52 mm spridning motsvarar 0,0022 kvadratmeter om man förutsätter att den är cirkelformad. Ser ni vad jag försöker att peka på här? Som en ren bisak, när man släppte Hsq 146 och andra modeller så var garantin tre skott inom en snusdosa och liknande, dvs en påtagligt sämre precisionsgaranti än vad ni idag anser oacceptabel. Det är ganska många älgar som har paltats med ovan sagda vapen. Men med detta ger jag mig. God lunch/Christian
Publicerat Augusti 14, 200916 yr ja C,jag är allvarlig. Men då snackar vi inte om 300 meter utan kanske 100-150 meter med min tikka t3 varmint.Har varit på skjutbanan under svåra förhållanden i vintras och ja blir djupt deprimerad när inte bössan håller ihop träffbilderna. Håller fortfarande fast vid att skulle jag ha en spridning på dryga 50 mm på 100 meter, hur blir de då på en räv på 150-200 meter? Inte acceptabelt för min del iaf. Och innan han ändra inlägget så sa han att han var NÖJD med 50 mm spridning, och de handlade inte om att alla mina laddningar inte sprider. Skulle mina laddningar börja sprida så mkt så skulle ja nog börja tänka på annan laddata. herregud ett medel på 20mm och under på fem skott är riktigt bra, kanske man skulle ta och kolla närmare t3an sauern börjar ju bli överträffad.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Både jag och funktionärerna på banan blev lite förvånade över skillnaden mellan jaktmatch och oryx till min 9,3-a (Hva 1640). Oryxen (18g) gick 10 cm lågt och 15 cm vänster.... Det var ju bara att ställa om siktet efter oryxen så det var ju ingen större fara, om än rätt irriterande.