Publicerat Augusti 31, 200916 yr Allt jag har klämt iväg med min Sako ligger rätt i sida, det bara skiljer i höjd. (har visserligen bara testat 4 olika sorter än men ändå) Noterar skillnaden mellan nollställningen och den aktuella ammon och skriver upp det på asken. Nu kan jag enkelt skruva x antal klick på kikaren om jag byter ammo. (fast så här gör nog ni alla så det var nog ingen nyhet )
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Hmm men nu får ni väl ge er,52 mm på högvilt är ingenting och långt mer än väl inom normal spridningen för stående skytte på jaktliga avstånd i Sverige, snubbla inte på skosnörena och blanda samman precisionskytte av typen vak/smygjakt, och vanligt passskytte vid driven jakt eller svensk älgjakt. Jag har en dubbelstudsare som sprider 60 mm med 2x2 skott, skulle jag skjuta på 200 meter på en räv, nej, på allt svenskt vilt som vi jagar i form av drevjakt inklusive älg på de avstånd som där förekommer, ja så klart, det är ju det vapnet är till för. En vuxen älg har en träffyta av 0,8 kvadratmeter om man är snål 0,5, en träffbild med 52 mm spridning motsvarar 0,0022 kvadratmeter om man förutsätter att den är cirkelformad. Ser ni vad jag försöker att peka på här? Som en ren bisak, när man släppte Hsq 146 och andra modeller så var garantin tre skott inom en snusdosa och liknande, dvs en påtagligt sämre precisionsgaranti än vad ni idag anser oacceptabel. Det är ganska många älgar som har paltats med ovan sagda vapen. Men med detta ger jag mig. God lunch/Christian Kan bara hålla med, vid jakt på allt vilt större än räv så är en träffbildpå 50 mm mer än godkänt. De enda gångerna man inte ska nöja sig med mindre är kanske vid toppjakten. Det är ju trots allt skillnad på praktisk jagkt och skytte i skjutbana. Om man däremot har ett vapen som fixar bättre träffbilder ska man naturligtvis inte nöja sig med mindre, kanske då för att det är roligt.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Jag har problem att hitta jaktammunition som samskjuter med övningsammunitionen till min .308:a. Jag använder Normas jaktmatch Fågel 9,7g 150grains som ger ganska fina träffbilder och siktet är inskjutet med denna kula. Har testat Norma Oryx 11,7g 180 grains som ger en träffbild ca 5 cm under på 100m och Lapua 9,7g 150grains ca 10 cm under på samma avstånd. Jag vill helst inte fippla med kikarinställningen och heller inte höfta upp/ner när det verkligen gäller.Hur gör ni andra med detta problem? Finns det fabrikat som samskjuter jakt- och övningsammunition eller måste man börja handladda för att uppnå detta? Jag laddar och skjuter med oryx och normas fmj. Oryx är främst till älg. Som endel tidagre har sagt så är träffområdet på älg relativt stort. Därför är det möjligt att ha lägre krav på täta träffbilder på älgkulorna..... Helmanteln använder jag till övning och fågeljakt. Där kan avstånden bli långa och målen relativt små. Då blir även kraven på täta träffbilder större. Nu har jag lite tur och har hittat rätt laddningar för mina behov. Min oryx går ca 40mm högre än helmantel på 100, och 50mm lägre på 200. I sida skiljer det 3-4mm. Med oryxen håller jag mitt i älgen på alla håll upp till ca 250m, med träff i lunga. Helmanteln måste jag hålla upp någon cm på orre/tjäder vid håll på mer än ca 180m för att träffa mitt i. Behöver aldrig justera på kikaren, men det klart jag använder en lite mer flackskjutande kaliber än 308 Jag skjuter in med ca 4-5 cm överslag på 100 med helmanteln, brukar kontrollskjuta med båda kulorna på 200, 250 och 300m. Så jag vet hur kulbanan ser ut i verkligheten. Det är bra att öva på det håll man tänker skjuta på i skogen och inte bara på en 80 eller 100m bana och tro man ska träffa där man vill på tex 250m..... Det kräver övning och kunskap om patronen som skall användas.
Publicerat Augusti 31, 200916 yr Författare Jag kommer högst troligen inte att ta skott över 150 m i dagsläget med min begränsade rutin och då talar jag om rådjursjakt. Vill verkligen inte vara med om att skadeskjuta ett djur! Har studerat lite ballistikgrafer och är egentligen mer rädd för vindavdrift än för höjdavdrift. Jag har införskaffat mig en avståndsmätare som gör att jag ganska enkelt kan anpassa höjden efter avstånd, men vinden kan man ju bara gissa sig till vilket känns lite otäckt faktiskt. Jag menar att 10 cm avdrift på 150 m i en sån moderat vindstyrka som 5 m/s får man inte bortse ifrån.
Publicerat September 1, 200916 yr Jag kommer högst troligen inte att ta skott över 150 m i dagsläget med min begränsade rutin och då talar jag om rådjursjakt. Vill verkligen inte vara med om att skadeskjuta ett djur! Har studerat lite ballistikgrafer och är egentligen mer rädd för vindavdrift än för höjdavdrift. Jag har införskaffat mig en avståndsmätare som gör att jag ganska enkelt kan anpassa höjden efter avstånd, men vinden kan man ju bara gissa sig till vilket känns lite otäckt faktiskt. Jag menar att 10 cm avdrift på 150 m i en sån moderat vindstyrka som 5 m/s får man inte bortse ifrån. Du är inne på rätt spår...... Är det blåsigt ute så får man korta hållen, om det regnar eller snöar halvskapligt bör man ta hänsyn till det också. Sidvind är sämre än med- eller motvind. Sen får du olika träfflägen beroende på om du står plant med målet, skjuter uppåt eller nedåt. Stark kyla kan påverka träffbilden negativt. Val av stöd påverkar. Lägga handen med bössan i på en gren ger en annan träffbild än när du skjuter i bänk med en sandsäck som stöd. Sidstöd mot ett träd brukar flytta träffen jämfört med stöd under ifrån. Övningsskjut mycket med det stöd du kommer att ta vid jakt. Eg ska bössan skjutas in med jägarmässigt stöd och inte i bänk då det kan skilja en heldel i träffläge. Avståndsmätare är bra.(önskar att jag kan prioritera ett sådant inköp senare) Den eliminerar felbedömningar. 120 eller 160m kan vara svårt att avgöra på ett öppet fält/hygge. (Snabbare kula=mindre höjd/vindavdrift)
Publicerat September 7, 200916 yr Både jag och funktionärerna på banan blev lite förvånade över skillnaden mellan jaktmatch och oryx till min 9,3-a (Hva 1640). Oryxen (18g) gick 10 cm lågt och 15 cm vänster.... Det var ju bara att ställa om siktet efter oryxen så det var ju ingen större fara, om än rätt irriterande. Precis likadant för mig fast med Norma Jaktmatch och Norma Alaska. Jaktmatch gick till vänster och Alaska till höger (ca 15-17 cm spridning). Detta var mina första skott sedan jägarexamen med en .30-06 och jag blev minst sagt lite förvånad. Men tog fram skruvmejseln och började skruva på siktet så att Alaskan tog 3-5 cm över mitt på 80 meter. Det blev en dyr inskjutningsrunda. Sköt två askar Alaska bara för att få in träffpunkten på den kulbanan (vet inte hur ni gör, men jag skjuter serier om 3-4 skott och justerar sedan). Men men jag vill vara säker när jag väl skall lägga mitt första skott mot ett vilt. Läste att någon får panik över att träffbilden är 20 mm. Själv hade jag 30-35 mm(med skjutstöd och i lugn och ro) och var mer än nöjd med min Zoli .30-06 som köptes för billig peng. Tänkte precis som någon annan här att en älg är rätt stor och 10 mm hit eller dit på 100 meter gör inte mycket för min jakt.
Publicerat Januari 23, 201115 yr Du är inne på rätt spår...... Är det blåsigt ute så får man korta hållen, om det regnar eller snöar halvskapligt bör man ta hänsyn till det också. Sidvind är sämre än med- eller motvind. Sen får du olika träfflägen beroende på om du står plant med målet, skjuter uppåt eller nedåt. Stark kyla kan påverka träffbilden negativt. Val av stöd påverkar. Lägga handen med bössan i på en gren ger en annan träffbild än när du skjuter i bänk med en sandsäck som stöd. Sidstöd mot ett träd brukar flytta träffen jämfört med stöd under ifrån. Övningsskjut mycket med det stöd du kommer att ta vid jakt. Eg ska bössan skjutas in med jägarmässigt stöd och inte i bänk då det kan skilja en heldel i träffläge. Avståndsmätare är bra.(önskar att jag kan prioritera ett sådant inköp senare) Den eliminerar felbedömningar. 120 eller 160m kan vara svårt att avgöra på ett öppet fält/hygge. (Snabbare kula=mindre höjd/vindavdrift) jag håller mej runt 4-5cm på 200m 6skott från ryggsäcken, och 1,5-2cm i bänk på samma avstånd. Men jag tror den kommer gå bättre när jag skjutit ur pipan lite eftersom jag bara pangat 38skott. Måste nog skjuta kanske 20 skott till
Publicerat Januari 23, 201115 yr jag håller mej runt 4-5cm på 200m 6skott från ryggsäcken, och 1,5-2cm i bänk på samma avstånd. Men jag tror den kommer gå bättre när jag skjutit ur pipan lite eftersom jag bara pangat 38skott. Måste nog skjuta kanske 20 skott till vad för vapen har du? 1,5-2cm på 200m med 6 skott är ändå jäkligt bra om man snackar ett vapen som kan brukas för jakt ändå!
Publicerat Januari 23, 201115 yr Tack för alla vettiga åsikter! Jag glömde nämna att jag också har för avsikt att använda den helmantlade kulan för fågeljakt också, främst toppfågel då. Annars skulle jag naturligtvis skjuta in bössan med jaktkulan. Tråkigt bara att Norma tar nästan 30:- per bula för Oryxen... Bara att ta fram 50-öringen då för att ändra kikaren beroende på ammo. Jag handladdar just för den anledningen. Försöker att få de båda kulorna(normas fmj och oryx) att samskjuta så bra det går. Sen blir det viktigaste för mig att helmanteln går som jag vill. Det är svårare att träffa en orre på 200m än en älg på 80.... Så om blyspetsen vinglar iväg en aning spelar mindre roll. Nu droppar min oryx några cm mer än helmanteln vid 200m men den sitter ändå innom träffområdet. Jag vill inte heller ställa mig och fippla med kikaren när skottchans på älg eller fågel uppenbarar sig, det tar oftast nog med tid att mantla rätt kula!
Publicerat Januari 23, 201115 yr Både jag och funktionärerna på banan blev lite förvånade över skillnaden mellan jaktmatch och oryx till min 9,3-a (Hva 1640). Oryxen (18g) gick 10 cm lågt och 15 cm vänster.... Det var ju bara att ställa om siktet efter oryxen så det var ju ingen större fara, om än rätt irriterande. Kan ju även vara olika rekyl på patronerna som bidrar till olika träffläge. Jag antar att Oryx:en kickar lite mer än JM. /Må
Publicerat Augusti 10, 201114 yr vad för vapen har du? 1,5-2cm på 200m med 6 skott är ändå jäkligt bra om man snackar ett vapen som kan brukas för jakt ändå! Jag har en Tikka t3 varmint stainless i kaliber 308w, jo de är en riktig mördare
Publicerat Januari 4, 201313 yr I min Husqvarna 1650 kal 30-06 skjuter norma jaktmatch och norma Alaska ihop med träffbilder runt 4cm. Med Barnes kula och normakrut skjuter den ca 4 cm högt jämfört med jaktmatch och med hornady 220gr skjuter den ca 4 cm vänster utifrån Jaktmatch med träffbilder runt 2.5cm. Det tycker jag är bra för en jaktbössa.