Publicerat Augusti 15, 200917 yr Kan man verkligen göra detta med vanlig t-sprit?? tar inte det smak? En i mitt lag gör det vid passning han säger att det är både billigt och bra!
Publicerat Augusti 15, 200917 yr Allt beror väl på mängden men t-sprit smakar verkligen inte bra, det är ju meningen och att desinficera saker med finns det mer lämpade produkter, vad är det för fel på apotekets alkogel i det läget? Sen är det kanske lite löjligt att rengöra kniven vid passning om man inte kör hela registret med handskar och rena plastpåsar/plastbackar. Fel är det väl inte men det är inte rätt heller. /Christian
Publicerat Augusti 15, 200917 yr Går lika bra att koka den på stormköket. Garanterat ingen dålig smak.
Publicerat Augusti 15, 200917 yr har ättika i en liten sprayflaska i bilen/ryggsäcken perfekt att annvända till att rengöra kriven före och efter passning. Andreas
Publicerat Augusti 15, 200917 yr har alltid med minst 1 xtra kniv för slakt, med plastslida som man kan rengöra, kniven i bältet har ja till allt annat. tänk själv hur mycket gukka som sitter i en läderslida. alltid plast handskar vid slakt, handsprit å handskar vid styckning
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Äh.. "Lite skit rensar magen..." Precis, varför finns de dem som tänker på hygien?? För din del kan jag rekommendera kontainern på baksidan av de flesta resturanger och livsmedelsbutiker. Klart mycket billigare om man kan tänka sig lite bakterier...
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Nog för att exet kan tycka jag är en lort-Olle, men ändå. Så menar ni att det finns de som decinfiserar kniven innan passning ?
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Nog för att exet kan tycka jag är en lort-Olle, men ändå. Så menar ni att det finns de som decinfiserar kniven innan passning ? Det kan väl bero på var man varit med kniven tidigare.
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Det intressant är hur fortsättning av djur görs som Christian N skrev. Är det plast handskar på från passning till frys hur hängs djuret osv. Det med T-sprit känns inte lockande med tanke hur T-sprit smaken är. Har fått en liten gnutta vid något till fälle när man har slarvat vid stormköks matlagning. Ska man ha något känns apotekets Alkogel som gällande både till händer och kniv. Försöker själv använda plast handskar i hela kedjan och rengör kniven hemma när jag har använt den varmt vatten och diskmedel. Men jag ska nog stoppa ner en flaska alkogel i ryggsäcken inför jakten för under älgjakten kan det bli ett par älgar som passas varje dag så man kan rengöra kniven och händer om man saknar handskar inför varje passning. Lasse
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Precis, varför finns de dem som tänker på hygien??För din del kan jag rekommendera kontainern på baksidan av de flesta resturanger och livsmedelsbutiker. Klart mycket billigare om man kan tänka sig lite bakterier...
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Det kan väl bero på var man varit med kniven tidigare. Jag tycker bara det är lite överdrivet att desinficera. Det räcker att diska kniven tycker jag. Det är inget kirurgiskt ingrepp man gör. När man passar ett djur.
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Att, desinficera, oskadliggöra smittämnen kan uppnås på en mängd olika sätt. Framförallt beroende på vailka smittoämnen som ska oskadliggöras. Diska med hett vatten och diskmedel osadliggör många smittoämnen. Dock är det onödigt komplicerat att desinfecera sin smutsiga kniv med hjälp av hett vatten och diskmedel i fält, där är alokogel eller kokning betydligt enklare. /Hygoff
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Alla så klart, säg att du petar naglarna ena stunden och tar ur i nästa, eller om du skurit hemmalagad korv och sen tar ur, då talar vi jordbakterier, ev salmonella samt allla andra förruttnelsebakterier som finns på våra fingrar. Att hålla köttet rent hela vägen kan leda till att man förbättrar lagringskapaciteten hos köttet samt dess smak avsevärt. /Chris
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Eller om vi vänder på det: Hur många avstår från att köpa mjölken i kyldisken om den har gått några dagar över bästföre-datumet? Det är hysteriskt många som väljer bort ett paket bröd eller ett salladshuvud som har fått lite mögelprickar. Med resonemanget "lite skit rensar magen och mycket gör den ren" borde folk slåss om paketen med mjölk som var bäst före i förrgår likaså grönsakerna med mögelangrepp, men så är inte fallet. Många är extremt noga med att hälla ut mjölken som passerat bäst före och slänga de halvruttna äpplena samtidigt som de inte tycker att det där med hygien är så viktigt. Jag har svårt att få ihop vår rädsla för bakterier på varor som finns i kylskåpet med avsaknaden av förståelsen med hygien på skärbrädor, knivar egna händer mm.
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Eller om vi vänder på det:Hur många avstår från att köpa mjölken i kyldisken om den har gått några dagar över bästföre-datumet? Det är hysteriskt många som väljer bort ett paket bröd eller ett salladshuvud som har fått lite mögelprickar. Med resonemanget "lite skit rensar magen och mycket gör den ren" borde folk slåss om paketen med mjölk som var bäst före i förrgår likaså grönsakerna med mögelangrepp, men så är inte fallet. Många är extremt noga med att hälla ut mjölken som passerat bäst före och slänga de halvruttna äpplena samtidigt som de inte tycker att det där med hygien är så viktigt. Jag har svårt att få ihop vår rädsla för bakterier på varor som finns i kylskåpet med avsaknaden av förståelsen med hygien på skärbrädor, knivar egna händer mm. När det handlar om styckning av djur. Ett djur som är avklätt och rengjort. Då är renlighet A och O för knivar, händer och skärbrädor. Det jag hänger upp mig på är passningen i skogen. För så fort kniven går igenom pälsen fastnar bakterier på kniven. Och in i kroppen. Eller talar vi om varandra ?
Publicerat Augusti 16, 200917 yr Detta visar på vikten att inte ta ut förmycket i skogen, lämmna mellangärdet och alla röda organ, ta bara ur tarmarna i skogen. inte göra som "det gammla gardet" ut med allt och sen åka älgtrack eller dras av en traktor genom ris och jord. Andreas
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Livsmedelshygien är alltid trevligt att diskutera! Lite klargöranden - hoppas ni inte missunnar. - Mekanisk rengöring med vatten (väta och gnugg) kan få bort väldigt mycket av skit från kniv och annat - Sprit är bra desinfektion, liksom Jodopax - bomullstuss doppad i detta, sen gnugg - sen sköljning - inga problem. - Jag kör väldiskad kniv - det räcker oftast - värst är knivar med mycket veck, sprickor och svår-rengjorda blad - där fastnar mycket skit. - Vi har inte så mycket förruttnelsebakterier på fingarna - Salmonella cirkulerar knappast i större mängder i vår natur förutom vid fågelbord och en del rävar, harar mm. Främst är det problem med importerat kött, grönt mm, samt en del kreatursbesättningar på öland, växjö och södra skåne. Kolibakterier, som vi och alla andra djur har i tarmarna, tillsammans med Proteusbakterier - är förruttnelsenbakterier. De kan ställa till det rejält då de antar "EHEC-formen" - barn kan dö mm. Dock har människor sällan denna form. Men magsjuka kan vi bli. - På nävar och i sår har vi Stafylokocker och Streptokocker - när de växer till bildar de gifter som gör att vi kräks inom 3-6 timmar. Inte ovanligt. Använd handskar för att skydda köttet från era händer - inte tvärtom. - Bakterier i kött hittar man alltid - A och O är en obruten kylkedja inkl. rel. snabb nedkylning. Då växer inte bakterierna till. Så man kan aldrig skydda sig mot dessa, bara tillse att de inte blir fler: tina aldrig i rumstemp, häng kroppar ventilerat och rel. torrt, flå inte för sent, ta ur fort osv. Jag kan prata i timmar om korrekt slakthygien - det här var bara lite grovt. Men bra att ämnet luftas! Många är de gånger man kännt sig risig och aldrig kopplat det till det viltkött man ätit en tid tidigare. Det är där det brister. Och som vanligt - en del fixar det, andra inte, och då främst oinvigda och barn eller äldre - de kan fara illa. //jonas
Publicerat Augusti 17, 200917 yr Detta visar på vikten att inte ta ut förmycket i skogen, lämmna mellangärdet och alla röda organ, ta bara ur tarmarna i skogen. inte göra som "det gammla gardet" ut med allt och sen åka älgtrack eller dras av en traktor genom ris och jord.Andreas Detta låter intressant... Skall nog ta till mig detta och säga det till jaktlaget.
Publicerat Augusti 19, 200917 yr Detta visar på vikten att inte ta ut förmycket i skogen, lämmna mellangärdet och alla röda organ, ta bara ur tarmarna i skogen. inte göra som "det gammla gardet" ut med allt och sen åka älgtrack eller dras av en traktor genom ris och jord.Andreas Har man möjlighet är det bättre att ta ur allt i slaktboden eller i slakteriet - såvida det inte går alltför lång tid från skott till urtagning, samt beroende på var skottet satt. En kropp som släpas på backen drar till sig smuts oavsett om bröstorganen är kvar eller ej.
Publicerat Augusti 20, 200917 yr givetvis, men det blir ändå mindre skit om mellangärdet sitter kvar =) själv hänger vi våra kalvar utomhus/under tak/typ friggebod med viltsäck utanför stugan, så där vill vi inte ha mer skit (tarmar osv) än nödvändigt då det kan dra till sig stora djur med tänder sen vill slakterierna helst att man inte skär sönder mellangärdet, de röda organen ska ju besiktigas som du vet. Andreas
Publicerat September 17, 200916 yr injektionstvättar typ cutisoft wipes borde ju vara perfekta. billiga, tar ingen plats, engångsförpackade.
Publicerat September 17, 200916 yr Sen är det kanske lite löjligt att rengöra kniven vid passning om man inte kör hela registret med handskar och rena plastpåsar/plastbackar.Fel är det väl inte men det är inte rätt heller. /Christian +1 !