Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Desinfektera kniven

Featured Replies

Publicerat

Intressant. Har själva aldrig varit med om några knivar rengjorda i sprit innan man passar ett djur.

Har växt upp med jakt och har ätit vilt i princip varje dag sedan jag var bäbis, iaf de år jag bodde hemma hos mina föräldrar, har aldrig blivit sjuk tvärt om, jag är tack och lov alltid frisk. Viktigare tror jag nog det då är med hängningen om man vill ha ett perfect mört kött.

Att släpa ett passat djur genom genom en hage full med kodynga är klart ingen höjdare.

Är ett djur öppnat är det klart lätt att det kommer in en massa skit som inte hör hemma där, viktigare att vara försiktig där än att tvätta knivar i sprit, det är min uppfattning iaf.

Min kniv den kan gå igenom bukskinet på en hjort för att sedan torkas av i mossan eller lite halm och i nästa ögonblick skära en skiva fläsk.

Det har jag aldrig mått dåligt av.

Överhyggien är av ondo, som jag ser på det.

Men jag har börjat använda plasthanskar vid styckning, iaf om det är vildsvin :rolleyes:

Ps. lägg pengarna på en bättre whisky ist :D

Publicerat
Livsmedelshygien är alltid trevligt att diskutera!

Lite klargöranden - hoppas ni inte missunnar.

- Mekanisk rengöring med vatten (väta och gnugg) kan få bort väldigt mycket av skit från kniv och annat

- Sprit är bra desinfektion, liksom Jodopax - bomullstuss doppad i detta, sen gnugg - sen sköljning - inga problem.

- Jag kör väldiskad kniv - det räcker oftast - värst är knivar med mycket veck, sprickor och svår-rengjorda blad - där fastnar mycket skit.

- Vi har inte så mycket förruttnelsebakterier på fingarna - Salmonella cirkulerar knappast i större mängder i vår natur förutom vid fågelbord och en del rävar, harar mm. Främst är det problem med importerat kött, grönt mm, samt en del kreatursbesättningar på öland, växjö och södra skåne. Kolibakterier, som vi och alla andra djur har i tarmarna, tillsammans med Proteusbakterier - är förruttnelsenbakterier. De kan ställa till det rejält då de antar "EHEC-formen" - barn kan dö mm. Dock har människor sällan denna form. Men magsjuka kan vi bli.

- På nävar och i sår har vi Stafylokocker och Streptokocker - när de växer till bildar de gifter som gör att vi kräks inom 3-6 timmar. Inte ovanligt. Använd handskar för att skydda köttet från era händer - inte tvärtom.

- Bakterier i kött hittar man alltid - A och O är en obruten kylkedja inkl. rel. snabb nedkylning. Då växer inte bakterierna till. Så man kan aldrig skydda sig mot dessa, bara tillse att de inte blir fler: tina aldrig i rumstemp, häng kroppar ventilerat och rel. torrt, flå inte för sent, ta ur fort osv.

Jag kan prata i timmar om korrekt slakthygien - det här var bara lite grovt. Men bra att ämnet luftas! Många är de gånger man kännt sig risig och aldrig kopplat det till det viltkött man ätit en tid tidigare. Det är där det brister. Och som vanligt - en del fixar det, andra inte, och då främst oinvigda och barn eller äldre - de kan fara illa.

//jonas

Sitter här o funderar på kniven Eka swingblade. Den måste ju vara svår att hålla ren?

/Nissen

Publicerat

Enklast är att tänka, en kniv för yttre snitt, öppning vid passning samt flåning, skär alltid under huden utåt. Sen skild kniv för inre medicinska jobben (kroppen steril tills man rört den med "smutiga saker") Hanskar byts ALLTID vid byte av jobb med skinnet till jobb med köttet!! Förkläde bra men byt om det kommit i kontakt med skinn eller smuts. Normal diskning av redskap och ytor räcker bra. Vatten å tvål till händerna även i skogen, viktigt att torka händerna torra, bakterier trivs i fukt.