Publicerat Augusti 16, 200916 yr Skulle fara och göra en sista skjutning med bössan dagen före bockpremiären och hade köpt en ny ask Norma Jaktmatch, och vad tror ni händer? Jo jag får tändhatts genomslag på patronen som skickar plasthylsan på slutstycket rakt in i kinden på mig! Så nu undrar jag om detta har hänt någon annan här på forumet och om någon vet om det beror på ammunitionen eller på slagstiftet? Kan jaktmatchen ha för högt laddtryck? Har skjutit en 50 ask Norma förut utan problem samt flera askar Laupa och Sako utan att det har varit genomslag på dom, men efter att ha tittat på hylsorna efteråt så såg jag att det hade varit genomslag på en hylsa tidigare också! Det har jag som sagt aldrig varit med om tidigare och nu blev det två på en skjutning.. Förslag på åtgärder och eller möjliga anledningar mottages! Kan ju inte skjuta någonting med bössan innan jag har varit och fixat en ny skydds plast grej på slutstycket, vill ju inte ha krutet in i ögat, så bockjakten får ske med älgbössan istället vilket inte var meningen M.V.H. Bo jonsson
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Skulle fara och göra en sista skjutning med bössan dagen före bockpremiären och hade köpt en ny ask Norma Jaktmatch, och vad tror ni händer?Jo jag får tändhatts genomslag på patronen som skickar plasthylsan på slutstycket rakt in i kinden på mig! Så nu undrar jag om detta har hänt någon annan här på forumet och om någon vet om det beror på ammunitionen eller på slagstiftet? Kan jaktmatchen ha för högt laddtryck? Har skjutit en 50 ask Norma förut utan problem samt flera askar Laupa och Sako utan att det har varit genomslag på dom, men efter att ha tittat på hylsorna efteråt så såg jag att det hade varit genomslag på en hylsa tidigare också! Det har jag som sagt aldrig varit med om tidigare och nu blev det två på en skjutning.. Förslag på åtgärder och eller möjliga anledningar mottages! Kan ju inte skjuta någonting med bössan innan jag har varit och fixat en ny skydds plast grej på slutstycket, vill ju inte ha krutet in i ögat, så bockjakten får ske med älgbössan istället vilket inte var meningen M.V.H. Bo jonsson alltså vad för det flöd in i skall på dig ? :S trodde det är omöjligt för nånting att flyga iväg mot huvet i moderna studsare, pipan ger efter eller liknande före nåt sånd skall hända ?
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Författare alltså vad för det flöd in i skall på dig ? :S trodde det är omöjligt för nånting att flyga iväg mot huvet i moderna studsare, pipan ger efter eller liknande före nåt sånd skall hända ? Det som flög in i kinden på mig var den svarta plastbiten som ligger bakom slutstyckshandtaget och skyddar bakänden på slagstiftet..
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Det som flög in i kinden på mig var den svarta plastbiten som ligger bakom slutstyckshandtaget och skyddar bakänden på slagstiftet.. Har den verkligen nån funktion, förutom att skydda från att skit kommer in i slutstycket?? Bara undrar en sak..........du skjuter väl inte in med jaktmatch??? Är ju inte säkert att dom skjjuter lika som jaktammon.........
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Författare Har den verkligen nån funktion, förutom att skydda från att skit kommer in i slutstycket?? Bara undrar en sak..........du skjuter väl inte in med jaktmatch??? Är ju inte säkert att dom skjjuter lika som jaktammon......... nä jag skulle skjuta för nöjes skull med jaktmatch och sen kolla träffläget med Lapua 3,6g blyspets, men jag slutade när plasten flög in i kinden! Fast jag håller med om att den nog inte har någon funktion annat än möjligt att skydda ögat från krutgaser och skydda baksidan av slagstiftet.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Har den verkligen nån funktion, förutom att skydda från att skit kommer in i slutstycket?? Bara undrar en sak..........du skjuter väl inte in med jaktmatch??? Är ju inte säkert att dom skjjuter lika som jaktammon......... och varför inte skjuta in med jaktmatch? blir lite dyrt att skjuta helt in med jakt ammo. skjuter man sedan på normala korta håll är det ju inte riktigt skillnad om du skjuter 1 ner med jakt ammo och en mitt i med jaktmatch.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr och varför inte skjuta in med jaktmatch? blir lite dyrt att skjuta helt in med jakt ammo.skjuter man sedan på normala korta håll är det ju inte riktigt skillnad om du skjuter 1 ner med jakt ammo och en mitt i med jaktmatch. Går ju naturligtvis att "grov-inskjuta" med jaktmatch/annan övningsammo, bara man är medveten om att träffläget kanske inte är det samma. Har varit med om att det skiljt 30cm mellan jaktammo/jaktmatch,men det skiljer ju naturligtvis från bössa till bössa. Finns ju tyvärr skräckexempel på jägare(???) som tror att all ammo går lika...........
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Går ju naturligtvis att "grov-inskjuta" med jaktmatch/annan övningsammo, bara man är medveten om att träffläget kanske inte är det samma. Har varit med om att det skiljt 30cm mellan jaktammo/jaktmatch,men det skiljer ju naturligtvis från bössa till bössa. Finns ju tyvärr skräckexempel på jägare(???) som tror att all ammo går lika........... på vilken längd har du skjutit med om det är hela 30 cm ? :( det är nog mycket. då förstår man nog
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Författare på vilken längd har du skjutit med om det är hela 30 cm ? :( det är nog mycket. då förstår man nog Fast nu glider vi lite långt från ämnet, är det slagstiftet eller ammon tror ni? har norma svagare tändhatt än laupa?
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Fast nu glider vi lite långt från ämnet, är det slagstiftet eller ammon tror ni? har norma svagare tändhatt än laupa? ursäkta ursäkta kommer ihåg att jag läste länge sen att norma jaktmatch hade nåt problem, om det var genomslag eller oantända hattar kommer jag ej ihåg. hur mycket har du skjutit med bössan ? vad för kaliber är det ? låter ju konstigt om man skjutit några hundra och inte haft genomslag med att sedan mittiallt fått genomslag, det skulle ju betyda då att slagstiftet blivit längre ifall det inte är fråga om ammunitionen. men jag skulle nog tippa att det är ammon. hoppas nån riktigt kunnig kommer och svarar
Publicerat Augusti 16, 200916 yr Fast nu glider vi lite långt från ämnet, är det slagstiftet eller ammon tror ni? har norma svagare tändhatt än laupa? Ber om ursäkt för trådkapningen!!!!!! Avslutas härmed att meddela att det var mellan Norma jaktmatch och Lapua Mega 12g, 30.06, HVA 1640.
Publicerat Augusti 16, 200916 yr När 2 patroner från samma ask har tecken på genomslag tror jag mer på att tändhatten har blivit felplacerad i hylsan men jag är långt ifrån duktig på området. Har haft erfarenhet av problem med en patron från Norma tidigare denna har jag skickat till Norma för utredning, varifrån jag fick svaret att det var fabrikationsfel. Så fick jag lite kompensation Så mitt förslag är att ta kontakt med Åke Nilsson på Norma så kan han lämna den till deras labb och göra en utredning på vad som har hänt. Mvh Roffe
Publicerat Augusti 17, 200916 yr En fråga:Blev du skadad ? Jag var med Bosse då detta hände... Nej, han blev inte mer skadad än vad han redan är. Vad gör en plastbit på en gråssten? Skämt åsido... Klarade sig fint, men klart förvånad. Det var vi båda två... Tycker inte att det ska hända med köp-ammo & en ny bössa. Hoppas att han blir kompenserad av nån av fabrikatörerna iaf.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Jag var med Bosse då detta hände... Nej, han blev inte mer skadad än vad han redan är. Vad gör en plastbit på en gråssten?Skämt åsido... Klarade sig fint, men klart förvånad. Det var vi båda två... Tycker inte att det ska hända med köp-ammo & en ny bössa. Hoppas att han blir kompenserad av nån av fabrikatörerna iaf. de är ju just de:P att hitta vilka som är skyldiga. Tikka eller Norma? Jag tycker endå att de måste bero på patronerna.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Kanske något långsökt, men hur många skott har pipan gått sen du rengjorde den sist? Gott att du kom undan med blotta förskräckelsen! Jag har haft ett par tändhattsgenomslag men de har gestaltat sig mer som små rökpuffar runt slutstycket.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Jag tror om jag får gissa, att du fått ´för mycket avlagringar i pipan detta har gjort att gastrycket blivit för högt och tänhatten brustit och krutgaser gått utt bakvägen. Gör rent vapnet noga i pipan med amoniak, och ta ett par skyddsglasögon på dig när du skjuter.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Kanske något långsökt, men hur många skott har pipan gått sen du rengjorde den sist?Gott att du kom undan med blotta förskräckelsen! Jag har haft ett par tändhattsgenomslag men de har gestaltat sig mer som små rökpuffar runt slutstycket. Jag tror om jag får gissa, att du fått ´för mycket avlagringar i pipan detta har gjort att gastrycket blivit för högt och tänhatten brustit och krutgaser gått utt bakvägen.Gör rent vapnet noga i pipan med amoniak, och ta ett par skyddsglasögon på dig när du skjuter. Då kan jag klämma in åter en kommentar, i Bosses ställe. Bössan var väl rengjord just innan skjutningen, enligt konstens alla regler, men kan det vara så att det kan skapas avlagringar i pipan som inte försvinner med de vanliga rengöringen? Tror inte att han skjutit så himla mycke, men ett par 100 skott kanske (Bosse får säga till om jag har fel.). Tror att det med rökfpuff runt slutstycket uppstod iaf vad vi uppmärksammade vid skottet då den där fina plastbiten åkte i ansiktet.
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Ok. Jag har fått tändhattsgenomslag dels av överladdning och dels av nerskitad pipa vilket gav högre och högre tryck. Det kan rimligen inte vara så många grejer som detta kan bero på? 1. Överladdad patron 2. Slagstift som inte är helt runt = "punkterar" tändhatten 3. För stort glapp mellan slagstiftet och hålet i slutstyckets stötbotten = tändhatten kratrar sig och kryper ut där 4. Nerskitad pipa som ger höga tryck (i princip en pipa där loppet har en mindre diameter, krasst uttryckt) 5. Eroderad övergångskona vilken ger högre initialfriktion à la rivjärn Jag skulle anta att punkt 1 är det vanligaste, men det rimmar inte riktigt med Norma fabriksammunition (hade det varit S&B övningsammo så hade det varit case closed). Det skulle vara intressant att se hur tändhatterna ser ut på skjutna hylsor där man inte fått genomslag. Där skulle man möjligen kunna se om man ligger "på gränsen".
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Författare Ok, då börjar vi med att säga att bössan var väl rengjord och jag har alltid dragit genom pipan efter skjutning med en boarsnake eller hur det nu stavas, jag har skjutit ca 160 skott (en ask norma jaktmatch+ 4 askar lapua och en ask sako + dom skott jag sköt från den nya norma jaktmatch ca 10st) under ca ett års tid, kalibern är 223. Så om pipan är så skitig att man måste rengöra den med amoniak redan nu så hur ofta ska man behöva göra det i så fall? var tionde skott? tror inte det är fallet, om jag blåst 1000 skott så kanske men inte nu. Anslaget på dom patroner som inte hade genomslag var ganska djupa men runda i kanterna och inga utbuktningar vad jag kommer ihåg. I alla fall så spelar det ingen roll längre för bössan och ammon är inlämnad nu för testning hos Fritid och vildmarksliv, och dom ringde direkt till Norma och Sako. Sako sverige hade inte haft det här problemet vad dom kunde komma ihåg tidigare, men det kunde bero på för långt slagstift eller för kraftig fjäder, men som sagt så kommer ammon också att testas för att se om Norma har fått en sändning med för klena tändhattar så jag återkommer med info så snart jag hört någonting! Tur att det gick under garanti i alla fall så förutom att jag verkligen vill jaga bock med bössan nu så kostar det i alla fall mig ingenting samt att dom sa att dom skulle försöka skynda sig så mycket dom kunde , fast om den måste skickas till finland för utredning så kan det nog ta sin ringa tid.... Och som Kung Cocos sa så är jag inte skadad på något sätt... annat än jag var tidigare? blev mest förvånad, fast måste nog fara till banan och kolla så man inte har gått och blivit skotträdd, men om så är fallet så får man väl ta och leka lite med 22lr så det går bort, och sen leka lite till med 30.06 för att säkerställa att man är botad hehe.. Men när jag var på fritid så blev jag grymt sugen på Tikka T3 varmint dom hade inne, så rädd för Tikka som märke är jag då inte så det är nog inge prob. med det heller,, fast som cocos sa så är man lite skadad...
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Oavsett så vad orsaken till ditt problem är så skulle jag aldrig skjuta 160 skott med en 223:a med bara en boresnake som "rengöringshjälpmedel" mellan varven. Boresnaken tar i bästa fall bort lite krutrester och sot, men lär knappast komma åt kopparavlagringar. Och skjuter du med en 223:a som har både liten kaliber kombinerat med rätt hög hastighet så kan det nog komma att bli rätt kladdigt med koppar i loppet. Så din pipa är inte "rengjord" om du bara använt en boresnake. Jag är sedan ett par år en varm anhängare av Forrest Milfoam och den amerikanska motsvarigheten Gunslick Foaming Bore Cleaner. Det är ett lödder (mycket likt raklödder) som man sprutar i pipan från patronläget mha slangmunstycket, tills det kommer ut i mynningen. Sen låter man det ligga nån timma eller två innan man kör några torra lappar genom loppet. Funkar kanonbra och luktar ingenting. Perfekt för lata människor som jag som avskyr att stå och tvaga pipan med borstar och ammoniakbaserade solventer när man kan använda tiden till bättre saker
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Forrest Milfoam använder också forrest milfen och gillar den också då löddret bli blått så vet man att det fungerar
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Oavsett så vad orsaken till ditt problem är så skulle jag aldrig skjuta 160 skott med en 223:a med bara en boresnake som "rengöringshjälpmedel" mellan varven. Boresnaken tar i bästa fall bort lite krutrester och sot, men lär knappast komma åt kopparavlagringar. Och skjuter du med en 223:a som har både liten kaliber kombinerat med rätt hög hastighet så kan det nog komma att bli rätt kladdigt med koppar i loppet. Så din pipa är inte "rengjord" om du bara använt en boresnake.Jag är sedan ett par år en varm anhängare av Forrest Milfoam och den amerikanska motsvarigheten Gunslick Foaming Bore Cleaner. Det är ett lödder (mycket likt raklödder) som man sprutar i pipan från patronläget mha slangmunstycket, tills det kommer ut i mynningen. Sen låter man det ligga nån timma eller två innan man kör några torra lappar genom loppet. Funkar kanonbra och luktar ingenting. Perfekt för lata människor som jag som avskyr att stå och tvaga pipan med borstar och ammoniakbaserade solventer när man kan använda tiden till bättre saker Är det det medlet som jag också använder ? Som typ blir blått så länge de finns skit kvar? Så länge de kommer blått lägger du i nytt skum o låter de ligga igen osv osv.. När trasan till slut e "vit" när den kommer igenom så menar dom att alla avlagringar är borta? Har nån blå vitrandig flaska med liknande lödder i.. Räcker det med att jag använder det då? Blir lite orolig när jag läser sånthära.. Jag har iallafall aldrig använt nåt annat än detta lödder o jag lever förstås ännu.. Men kanske det bara är räntan? mvh C-A
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Är det det medlet som jag också använder ? Som typ blir blått så länge de finns skit kvar? Så länge de kommer blått lägger du i nytt skum o låter de ligga igen osv osv.. När trasan till slut e "vit" när den kommer igenom så menar dom att alla avlagringar är borta? Har nån blå vitrandig flaska med liknande lödder i.. Räcker det med att jag använder det då? Blir lite orolig när jag läser sånthära.. Jag har iallafall aldrig använt nåt annat än detta lödder o jag lever förstås ännu.. Men kanske det bara är räntan? mvh C-A står det forrest milfoam på det är det det =). men du men dy behöver inte lägga i nytt skum. du sprutar in endast engång. sedan torkar du bössan med lappar tills dom är vita.