Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3

Featured Replies

Publicerat
står det forrest milfoam på det är det det =). men du men dy behöver inte lägga i nytt skum.

du sprutar in endast engång. sedan torkar du bössan med lappar tills dom är vita.

ahaa! Bra !

Men om man torkar tills dom e vita så då torkar man ju bara torrt..

Testa sätt i nytt skum igen.. Då blir dom ju blåa igen ju o det är ju avlagringar som har lösts upp.

Jag gjorde tidigare som du sade här ovan. O det slutade med att jag lämnade in bössan för "koll" o genomgång. O fick sedan veta att han hade fått göra som JAG skrev här ovan ca 50 ggr innan den blev ren :S Inte undra på att tändhattarna var flata som kvinnorna i pride..

Publicerat
ahaa! Bra !

Men om man torkar tills dom e vita så då torkar man ju bara torrt..

Testa sätt i nytt skum igen.. Då blir dom ju blåa igen ju o det är ju avlagringar som har lösts upp.

Jag gjorde tidigare som du sade här ovan. O det slutade med att jag lämnade in bössan för "koll" o genomgång. O fick sedan veta att han hade fått göra som JAG skrev här ovan ca 50 ggr innan den blev ren :S Inte undra på att tändhattarna var flata som kvinnorna i pride..

man skall ju låta skummet stå länge innan man börjar dra rent så den slipper till de sista avlagringarna :)

Publicerat
man skall ju låta skummet stå länge innan man börjar dra rent så den slipper till de sista avlagringarna :)

Skummet borde väl mättas om man har riktigt skitig pipa vilket då borde medföra att det inte "hinner" hela vägen "in" innan det slutar göra verkan. ? Anser jag.

men räcker det med detta medel för att rengöra pipan? det var dit jag ville komma.

Puss

Publicerat
  • Författare
Oavsett så vad orsaken till ditt problem är så skulle jag aldrig skjuta 160 skott med en 223:a med bara en boresnake som "rengöringshjälpmedel" mellan varven. Boresnaken tar i bästa fall bort lite krutrester och sot, men lär knappast komma åt kopparavlagringar. Och skjuter du med en 223:a som har både liten kaliber kombinerat med rätt hög hastighet så kan det nog komma att bli rätt kladdigt med koppar i loppet. Så din pipa är inte "rengjord" om du bara använt en boresnake.

Jag är sedan ett par år en varm anhängare av Forrest Milfoam och den amerikanska motsvarigheten Gunslick Foaming Bore Cleaner. Det är ett lödder (mycket likt raklödder) som man sprutar i pipan från patronläget mha slangmunstycket, tills det kommer ut i mynningen. Sen låter man det ligga nån timma eller två innan man kör några torra lappar genom loppet. Funkar kanonbra och luktar ingenting. Perfekt för lata människor som jag som avskyr att stå och tvaga pipan med borstar och ammoniakbaserade solventer när man kan använda tiden till bättre saker :P

Sa inte att jag bara använder boresnake, använder även break-free som smutslösningsmedel, och den gör då att allt blir skinandes rent och att allt glider jävligt lätt, vet ej hur effektivt det är mot koppar men den tar då bort all skit! :D

Och duger den åt försvarsmaktens ak5:or så varför skulle den inte duga åt mig? :angry:

Nog finns det alltid bättre medel men har läst i en jakt eller vapentidning där dom gjorde tester med olika "koppar bortagningsmedel" och då var det väl bara ett par tre eller något sånt som gjorde ett riktigt jobb med att ta bort kopparavlagringar, resten gjorde inte ett skit! kommer dock inte ihåg om break-free eller forrest milfoam var med i testen, och min fru är expert på att kasta mina tidningar efter att dom har legat och skräpat ett tag :D så vilken tidning det var kommer jag inte ihåg..

Men som allt annat så är det väl alltid bäst om man kommer över något proffsmedel för dom brukar ha en högre koncentration av medlet som är verksamt mot vad det än må vara, än det som får säljas till gemene man. B)

Men jag anser att med genomdragning med boresnake och smörjning av pipan med break-free och genomdragning med lapp innan skjutning och det bara är ca 160skott skjutna med bössan så ska fan inte pipan vara så skitig av avlagringar att det ska orsaka att man får genomslag och delar flyger av av vanlig jaktmatch... min åsikt och den står jag för! <_<

Publicerat

Skulle vara skoj att höra nån med mer kunskap just ang dessa rengöringsmedel.

Publicerat
  • Författare

Jag fick just tillbaka den svarta snabba skönheten från reparationen! Och som den har varit efterlängtad! Nu till saken som har diskuterats, det som var felet var att slagstiftet var lite för långt och för spetsigt, så det som har blivit gjort med den var att vapensmeden har filat till slagstiftet så att det har blivit rundare och en tiondels milimeter kortare! Så nu ska den funka utan genomslag! Ska ut och testa den imorgon eftermiddag och se hur hylsorna ser ut nu i motsats till dom såg ut tidigare.. Men som sagt glad är man att den nu är hemma igen så man slipper släpa Benellin på rådjursjakt! :rolleyes:

Publicerat
Nog finns det alltid bättre medel men har läst i en jakt eller vapentidning där dom gjorde tester med olika "koppar bortagningsmedel" och då var det väl bara ett par tre eller något sånt som gjorde ett riktigt jobb med att ta bort kopparavlagringar, resten gjorde inte ett skit! kommer dock inte ihåg om break-free eller forrest milfoam var med i testen, och min fru är expert på att kasta mina tidningar efter att dom har legat och skräpat ett tag så vilken tidning det var kommer jag inte ihåg..

Jag kommer väl ihåg testet.

Forrester skummet som jag själv använder tog väl en del koppar men var inte på något sätt något mirakel i effektivitet. Ganska ineffektivt faktist.

KG-12 Var väl mirakelmedlet som piskade skiten ur alla konkurenter som var mer eller mindre ineffektiva om inte mitt minne sviker mig. http://www.cleenboreusa.com/kg/kg12testresults.asp

Mikael

Publicerat
Skulle fara och göra en sista skjutning med bössan dagen före bockpremiären och hade köpt en ny ask Norma Jaktmatch, och vad tror ni händer?

Jo jag får tändhatts genomslag på patronen som skickar plasthylsan på slutstycket rakt in i kinden på mig!

Så nu undrar jag om detta har hänt någon annan här på forumet och om någon vet om det beror på ammunitionen eller på slagstiftet?

Kan jaktmatchen ha för högt laddtryck? Har skjutit en 50 ask Norma förut utan problem samt flera askar Laupa och Sako utan att det har varit genomslag på dom, men efter att ha tittat på hylsorna efteråt så såg jag att det hade varit genomslag på en hylsa tidigare också!

Det har jag som sagt aldrig varit med om tidigare och nu blev det två på en skjutning..

Förslag på åtgärder och eller möjliga anledningar mottages!

Kan ju inte skjuta någonting med bössan innan jag har varit och fixat en ny skydds plast grej på slutstycket, vill ju inte ha krutet in i ögat, så bockjakten får ske med älgbössan istället vilket inte var meningen

M.V.H.

Bo jonsson

Har haft precis samma problem. Sköt två askar NJM utan problem - förutom att de spred rätt rejält - men med den tredje asken började problemen. Sköt tre skott, sedan genomslag och styrhylsan i ansiktet. Lämnade in bössan och fick en ny plasthylsa monterad. Provade igen - samma sak igen efter fem skott. Bössan skickades ner till Sako's vapensmed i Huskvarna tillsamman med tomhylsorna. Efter en vecka fick jag svaret att tändhatttarna var för mjuka. Efter detta har jag inte vågat/haft lust att skjuta med NJM i 223:an(Tikka T3 Varmint 223R). Kan ju vara en felaktig batch, alternativt har kvaliteten försämrats hos Norma. I 30-06:an fungerar NJM perfekt, både mekanik och precision.

Någon som vet något mer?

/Hasse

Publicerat
Har haft precis samma problem. Sköt två askar NJM utan problem - förutom att de spred rätt rejält - men med den tredje asken började problemen. Sköt tre skott, sedan genomslag och styrhylsan i ansiktet. Lämnade in bössan och fick en ny plasthylsa monterad. Provade igen - samma sak igen efter fem skott. Bössan skickades ner till Sako's vapensmed i Huskvarna tillsamman med tomhylsorna. Efter en vecka fick jag svaret att tändhatttarna var för mjuka. Efter detta har jag inte vågat/haft lust att skjuta med NJM i 223:an(Tikka T3 Varmint 223R). Kan ju vara en felaktig batch, alternativt har kvaliteten försämrats hos Norma. I 30-06:an fungerar NJM perfekt, både mekanik och precision.

Någon som vet något mer?

/Hasse

Jag har haft enorma problem med rn vapensmed i Huskvarna trakten (troligen samma) med ett garantiärende. DÅ gick det med våld att repetera in en patron i patronläget från magasinet och vapensmeden sa att det inte är något fel. Jag skulle konsultera en annan vapensmed och sen sprätta Sako på fingrarna eller så kan du be Sako kontakta Norma och så får väl Sako berätta för Norma hur man gör ammunition.

Bara mina synpunkter, jag har hört mycket gott om vad jag misstänker är samma smed men jag har som en lite annan synpunkt efter mina problem.