Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bly hagel?

Featured Replies

Publicerat

Jag har hört att man inte får använda blyhagel längre men ändå så använder folk bly fortfarande. :D

Skulle behöva en uppdate på Vad / Vart man får använda blyhagel.

Mvh:Pontus :P

Tacksam för svar :blush:

(Btw : Alla har varit Rokkie någon gång...) :P

Publicerat
Jag har hört att man inte får använda blyhagel längre men ändå så använder folk bly fortfarande. :D

Skulle behöva en uppdate på Vad / Vart man får använda blyhagel.

Mvh:Pontus :P

Tacksam för svar :blush:

(Btw : Alla har varit Rokkie någon gång...) :P

Du får inte skjuta med blyhagel i våtmarker och på skjutbanor, men för övrig jakt är ok. Än så länge.....

/T

Publicerat
Du får inte skjuta med blyhagel i våtmarker och på skjutbanor, men för övrig jakt är ok. Än så länge.....

/T

Efter diskussion på en fest i gott minne, där jag tog mig friheten att upplysa en överjävligt "duktig jägare" om vissa jaktregler, så ber jag om att få tillägga "grunt vatten" till pmt´s lista över blyförbud.

"Än så länge....." är precis läget, blyförbudet kommer sakta men säkert närmare, vare sig vi vill eller inte.

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Efter diskussion på en fest i gott minne, där jag tog mig friheten att upplysa en överjävligt "duktig jägare" om vissa jaktregler, så ber jag om att få tillägga "grunt vatten" till pmt´s lista över blyförbud.

"Än så länge....." är precis läget, blyförbudet kommer sakta men säkert närmare, vare sig vi vill eller inte.

Raggarö

;)

Fyfan altså ska man jaga med stål då eller? Det har jag bara hört dåligt om ;)

Publicerat

därför har vi det enkelt,man får inte jaga sjöfåglar med bly i finland, slipper en massa tjat. men se här e de minsan 6 meter så här får jag jaga bla bla tjat tjat ;)

bara priset på tungsten skulle falla. skulle inte ha nåt problem att bara jaga med det =)

Publicerat

För att nyansera detta lite så tycker jag stål fungerar utmärkt men då har jag inga problem att hålla in hållen iofs..

Mvh!

Publicerat
För att nyansera detta lite så tycker jag stål fungerar utmärkt men då har jag inga problem att hålla in hållen iofs..

Mvh!

stål skotten fungerar bra också =), iallafall mina mirage t3 magnums =) och dom har fallit på" normala " håll

Publicerat

Nu har inte jag använt stål på ganska länge men när jag gjorde det så var det bara skit. Skammad fågel som trots bra träffar inte dog. Livsfarligt för tänderna också för att inte prata om hur jävligt det rikoshetterar när det tar något hårt. Alla skjuter inte mot fågel som flyger mot molnfri himmel utan i stenig trädbevuxen terräng mot lyftande pippisar. Hunden får väl bära skyddsglasögon, skottsäker väst, hjälm och pansarkalsonger för att inte bli skadad när stålkulorna kommer farande tillbaks som glödgade bålgetingar. Brandrisken är uppenbar om man skjuter i mörker mot marken men det är inget jag rekommenderar att testa utan att ha skydd för kroppen och bra skyddsglasögon.Tungsten är inget alternativ med priser som gränsar mot det guldet har. Tjugofem kronor styck är ju ett pris som bara politiker och våra bäst betalda chefer har råd med även om jag håller med om att de fungerar helt tillfredsställande. Stålet har dessutom nackdelen att inte ge de öppna träffbilder jag eftersträvar vid skogsjakt. Att begränsa avstånden på tjäder till 10-15 meter är knappast någonting realistiskt då jag vill äta det jag skjuter på och att stålblästra viltet ger ingen mat.

Publicerat
Nu har inte jag använt stål på ganska länge men när jag gjorde det så var det bara skit. Skammad fågel som trots bra träffar inte dog. Livsfarligt för tänderna också för att inte prata om hur jävligt det rikoshetterar när det tar något hårt. Alla skjuter inte mot fågel som flyger mot molnfri himmel utan i stenig trädbevuxen terräng mot lyftande pippisar. Hunden får väl bära skyddsglasögon, skottsäker väst, hjälm och pansarkalsonger för att inte bli skadad när stålkulorna kommer farande tillbaks som glödgade bålgetingar. Brandrisken är uppenbar om man skjuter i mörker mot marken men det är inget jag rekommenderar att testa utan att ha skydd för kroppen och bra skyddsglasögon.Tungsten är inget alternativ med priser som gränsar mot det guldet har. Tjugofem kronor styck är ju ett pris som bara politiker och våra bäst betalda chefer har råd med även om jag håller med om att de fungerar helt tillfredsställande. Stålet har dessutom nackdelen att inte ge de öppna träffbilder jag eftersträvar vid skogsjakt. Att begränsa avstånden på tjäder till 10-15 meter är knappast någonting realistiskt då jag vill äta det jag skjuter på och att stålblästra viltet ger ingen mat.

Tja, nu kan du omöjligt göra hagel av tungsten (wolfram) utan det är två alternativ som gäller:

Wolframkarbid i plast - ger samma egenskaper som bly, men än så har man problemet att dessa måste gjutas vilket ger ojämna hagel dvs de sprider ett eller två steg mer än bly....

Wolfram i järn - ger järnhagel som väger som bly, men som är är så hårda att man får våldsamma problem med chokerna. Och om man inte gillar järn i skogsbruket så gillar man under inga omständigheter wolframuppblandat järn....

Sedan har vi bismuth/vismut som är en metall nära blyet i vikt och med samma egenskaper på det stora hela.

Så alternativen finns, och de kostar faktiskt inte mycket mer än en seriöst gjord hagelpatron med bly. Eley Grand Prix kostar ganska lika vare sig man kör bly eller vismut. Men man ska bara beställa tillräckliga volymer - då sjunker priset. Så nej 25kr/st är ask för ask.....

Så tagga ned dommedagssnacket.

/T

Publicerat

Den bästa alternativ patron jag provat är helt klart Remington Wingmaster. Som ska vara någon tungstens blandning.

Har aldrig sett en hagelsvärm som håller ihop så bra, kanske lite för bra tillåmä.

Den stora nackdelen är väl priset på denna, 39-56 nok/st. Hehe snacka om att man vill vara säker på att träffa när man skjuter ^_^

Mvh Daniel

Edit: Tungsten Bronze och Stål var det i den.

Publicerat

Pmt

Man använder ju tungstenspolymer som då kallas tungstenshagel. Jag har testat dom utan invändningar annat än priset. Gyttorps vismuth patroner kostar enligt Jaktvapenguiden 2009 630kr för 25 patroner och det ger enligt min matte 25kr lite styvt. Tungsten, wolfram,plastpolymer kalla det vad du vill kostar några kronor mindre med ett pris på 230kr för 10 respektive 410 för 25. Eley tar 385 för 25st cal 20 så vill du sälja askar för 25 kr åt mig så köper jag omedelbart 5000 skott. Vismuth är sprött och spricker till ett pulver om det tar ben vilket inte är sådär lyckat. Jag vill ha hagel som är komprimerbara och har samma eller bättre egenskaper än bly. Däremot vill jag inte ha hagel som kommer ut ur pipan staplade på varann då mina hagelhåll är ganska korta med stående. Stål är och kommer att förbli skit! Danskarna skulle inte komma över och handla bly i sverige annars och finnarna hade inte förbjudit det i skogen. Norrmännen är väl för dumma för att förstå bättre. Den tonen du höll i ditt förra inlägg behöver du inte använda åt mig jag har skjutit lite för mycket hagel under mitt jägarliv för att inte kunna säga vad som funkar och inte funkar.

Publicerat

Sen när gör Norma hagel-ammo??????????????????.............

Publicerat

Felskrivning alt förväxling kulammunition..

Men visst finns svindyra alternativ, Gyttorps mest påkostade säljs nu mera i 10-pack.. Kostnaden där vet jag inte men den lär ska vara smått grotesk.

Men tänkte på det, tjäder jagar man väl i skogen? Där funkar ju bly..

Mvh!

Publicerat

Visst ska det vara gyttorp.

Publicerat

Vilka volymer behöver man komma upp i för att prata om vettiga priser per skott då? Kanske aktuellt för jaktlag att börja gå ihop och köpa skott som sedan delas upp bland de delbetalande?

Publicerat
Pmt

Man använder ju tungstenspolymer som då kallas tungstenshagel. Jag har testat dom utan invändningar annat än priset.

Vilket jag hävdar är fel benämning - de ska kallas tungstenpolymerer. Annars blandar folk ihop dem med järn/tungstens hagel.... Jag har provat lite olika alternativhagel och för min egen del kör jag med vismut, tungstenspolymererna öppnar lite flör mycket för min smak....

Normas vismuth patroner kostar enligt Jaktvapenguiden 2009 630kr för 25 patroner och det ger enligt min matte 25kr lite styvt.

Och sedan när blev Jaktvapenguiden en sanningssägare? Där är så mycket fel i den blaskan att det är direkt pinsamt. Jag beställer från Eley själv (minsta vplym är som regel 1000 patroner) - så jag vet vad du kan få det till sverige för....

Tungsten, wolfram,plastpolymer kalla det vad du vill kostar några kronor mindre med ett pris på 230kr för 10 respektive 410 för 25. Eley tar 385 för 25st cal 20 så vill du sälja askar för 25 kr åt mig så köper jag omedelbart 5000 skott. Vismuth är sprött och spricker till ett pulver om det tar ben vilket inte är sådär lyckat. Jag vill ha hagel som är komprimerbara och har samma eller bättre egenskaper än bly.

De priserna kan du komma runt om du vill, men visst man får jobba för det.

Vismut är sprödare ja, men det är marginellt och kan hanteras genom inblandning av tenn.

Däremot vill jag inte ha hagel som kommer ut ur pipan staplade på varann då mina hagelhåll är ganska korta med stående. Stål är och kommer att förbli skit!

Tungstenspolymerer är då det vettigaste alternativet - vilket inte heller kostar skjortan om du köper dem i tillräckliga volymer och på rätt ställe....

Danskarna skulle inte komma över och handla bly i sverige annars och finnarna hade inte förbjudit det i skogen. Norrmännen är väl för dumma för att förstå bättre.

Stål är inte bra, men det är det mest ekonomiska alternativet till bly. Men å andra sidan kostar bra blyhagelpatroner med, och billiga bra hagelskott är nu inte en rättighet....

Den tonen du höll i ditt förra inlägg behöver du inte använda åt mig jag har skjutit lite för mycket hagel under mitt jägarliv för att inte kunna säga vad som funkar och inte funkar.

Jag citerar: Tjugofem kronor styck är ju ett pris som bara politiker och våra bäst betalda chefer har råd med även om jag håller med om att de fungerar helt tillfredsställande.

Du har fel i priset, och att det är en rättighet att ha billig ammunition..... Sånt här kallar jag jag för flanellskjorteromantik och onödigt trams som inte tillförtråden ett skit.

/T

Publicerat

Pmt Du skrev att det var ask för ask för 25kr. Som jag skrev. Jag köper av dig 5000 patroner omgående för 1kr eller 2,5kr/st om det är 10 patroner/ask Du avser av tungstenspolymerhagelpatroner. Gärna us5 i 32 eller 35 grams laddning.

Publicerat
Pmt Du skrev att det var ask för ask för 25kr. Som jag skrev. Jag köper av dig 5000 patroner omgående för 1kr eller 2,5kr/st om det är 10 patroner/ask Du avser av tungstenspolymerhagelpatroner. Gärna us5 i 32 eller 35 grams laddning.

Ja 25 kr/styck per smäll vilket du hävdar att de kostar. Men det är ask för ask, och vem fan är så korkad att man köper en synnerligen udda ammunitionssort hos en krämare "ask för ask"????

Beställer du dem direkt från Eley (vismut) eller tex Hull (eller en annan anständig tillverkare av ammuniution) så hamnar du på helt andra priser. Sist jag beställde betalade jag 3,50/skott, inklusive frakten till hamnen för Eley GrandPrix.

Och tittar man vad ammunitionen kostar i danmark så är det som vi köper svindyrt här relativt billigt där, märkligt nog. Men så är det ju numera deras "vardagsammunition".

/T

Publicerat

Jag är inte vapenhandlare eller grossist och är därför hänvisad till de affärer vi har häruppe. En rundringning till fritid och vildmarksliv gav ett pris på ca10-11 kr styck både vismuth och tungsten och Bälinge vapen 17kr/st för tungsten. Det är ganska långt från 25 kr/ask och inte riktigt 25kr/st men närmare än 1-2,50kr/st. Jag frågade om dom var intresserade av att köpa och för det priset så fanns intresse så nu har du en rejäl beställning om Du kan leverera.

Publicerat
Jag är inte vapenhandlare eller grossist och är därför hänvisad till de affärer vi har häruppe. En rundringning till fritid och vildmarksliv gav ett pris på ca10-11 kr styck både vismuth och tungsten och Bälinge vapen 17kr/st för tungsten. Det är ganska långt från 25 kr/ask och inte riktigt 25kr/st men närmare än 1-2,50kr/st. Jag frågade om dom var intresserade av att köpa och för det priset så fanns intresse så nu har du en rejäl beställning om Du kan leverera.

Jag är varken handlare eller grossist heller, men jag kan skicka ett mail till en tillverkare...... Svårare än så är det inte. Beställ själv.

/T

Publicerat

Bara att skicka. Får jag hagel för det priset så kan jag bunkra. Ännu har jag lager men blir det fågelår så tar det slut fort.

Publicerat
Vilka volymer behöver man komma upp i för att prata om vettiga priser per skott då? Kanske aktuellt för jaktlag att börja gå ihop och köpa skott som sedan delas upp bland de delbetalande?

Kanske skulle gå ihop på jaktsidan och göra en storbeställning som vi delar upp.

Publicerat
Kanske skulle gå ihop på jaktsidan och göra en storbeställning som vi delar upp.

Klokt initiativ!

/T

Publicerat
:rolleyes:

Fyfan altså ska man jaga med stål då eller? Det har jag bara hört dåligt om :D

Var glad så länge du har valmöjligheten, dvs möjligheten att välja bly. Har provat ett gäng olika "miljöhagel" och kan väl säga att för stål krävs det mer utvärdering av 76mm patroner i "nybössan", Eley vismut funkar bra i "Gamm-Valmeten", men det gör ju även Eley´s blyskott.

Problemet med stål är väl att det är en ekvation där högre hastighet/större hagel/öppnare choker/hög kvalitet/kortare skjutavstånd ger någorlunda likvärdiga resultat jämfört med bly, om jag får tro mina kollegor på Nya Zeeland. Det krävs alltså ett digert "omtänk" , inte bara ett patronbyte, därav mycket av stålets dåliga rykte.

Raggarö

Publicerat

Arean på ett hagel blir kvadratiskt större med diametern och vikten ökar kubiskt för samma material. Med lägre densitet så minskar genomträngningen inte linjärt vilket medför sämre verkan då det inte bara är chockverkan som krävs. Finska tester på tjäder skjutna på olika avstånd ger att man inte kan förvänta sig säkert dödande skott på över 25 meter på flygande fågel och att vid sittande får man minska avståndet ännu mera. Det gör att jag helt förkastar stålet som ett alternativ i skogen. Banskytte helt ok med stål men man ser även där att stålet helt tappar sin verkan vid ca 40 m som inte är något överhåll vid sporting. Jag har skjutit lite med stål vid jakt på änder sedan det blev blyförbud och det är inte många nedsättande namn om lagstiftare som inte passerat mina läppar när jag fått skicka ut hundarna på apport trots att det regnat dun efter en kärnträff.