Publicerat Augusti 24, 200916 yr Problemet med stål är väl att det är en ekvation där högre hastighet/större hagel/öppnare choker/hög kvalitet/kortare skjutavstånd ger någorlunda likvärdiga resultat jämfört med bly, om jag får tro mina kollegor på Nya Zeeland. Det krävs alltså ett digert "omtänk" , inte bara ett patronbyte, därav mycket av stålets dåliga rykte. Du är klok! Det är skillnad på stål och bly och paradoxalt nog så stämmer stålets hastighet bättre med mitt sätt att skjuta på änder. Jag skjuter påtagligt mycket bättre med de stålpatroner som jag använder än bly givet att man ska stå och plocka ned änder! Dock syns stålets nackdel, andelen änder som måste avlivas vid inleverans är större än motsvarande antal bly/alternativ skjutna änder då man är ute och tassar på de styvare hållen. Så stålet har nog fått oförtjänt mycket skit tack vare att det går så mycket snabbare på kort håll för att sedan tappa fortare eller hur det nu är. Mvh!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Kanske skulle gå ihop på jaktsidan och göra en storbeställning som vi delar upp. Jag är på
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Du är klok! Det är skillnad på stål och bly och paradoxalt nog så stämmer stålets hastighet bättre med mitt sätt att skjuta på änder. Jag skjuter påtagligt mycket bättre med de stålpatroner som jag använder än bly givet att man ska stå och plocka ned änder!Dock syns stålets nackdel, andelen änder som måste avlivas vid inleverans är större än motsvarande antal bly/alternativ skjutna änder då man är ute och tassar på de styvare hållen. Så stålet har nog fått oförtjänt mycket skit tack vare att det går så mycket snabbare på kort håll för att sedan tappa fortare eller hur det nu är. Mvh! Det är nog första gången jag blivit kallad klok i en "blyfråga" Det är oxå skillnad på "död" mellan stål/bly när det gäller knipor som summit in bland vettarna, det är usel effekt på stålhaglen (ska kanske revidera detta efter jag analyserat färdigt vad 76 mm gör för skillnad hastighet/spridning gentemot 70 mm patronläge) Raggarö
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Det är nog första gången jag blivit kallad klok i en "blyfråga" Det är oxå skillnad på "död" mellan stål/bly när det gäller knipor som summit in bland vettarna, det är usel effekt på stålhaglen (ska kanske revidera detta efter jag analyserat färdigt vad 76 mm gör för skillnad hastighet/spridning gentemot 70 mm patronläge) Raggarö Ditt resonemang är klokt så varför inte det? Men stål har i mina ögon egentligen bara ett existensberättigande som fast steel om man ska jaga, de jag har provat har faktiskt imponerat prestandamässigt. Att ta vanliga 12/70 och gå upp två US för att få "samma prestanda" är bra korkat, det håller knappt i teorin. Därtill kräver de lite olika framförhållningar pga retardationen. Men eftersom jag gillar gamla pangar och gamla lätta pangar så blir det vismut för min egen del. Men som sagt HV skott i kaliber 12/3" är lösningen på bly/stål prestandan i min värld. Därtill ger de attans jämna träffbilder..... /T
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare Tack har fattat nu (Btw : F#n vad folk kan skriva mkt på kort tid) Mvh : Pontus