Publicerat Augusti 24, 200916 yr Byggde detta stöd men min studsare sprider skotten något grymt när jag skjuter med denna vad kan det bero på? ca 12 cm spridning på 80m. jag ställer upp den på ett gjutet bord när jag skjuter med den! Med vanliga sansäckar som stöd är det nästan hål i hål! Lite förslag på vad som är fel eller vad man ska göra!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Släng skiten eller använd det vid rengöring, om jag påminner om att ett vapen rör sig typ 4-6 cm bakåt i rekylen och att den inleds i samma moment som kulan börjar i loppet, vad tror du det beror på då? Min uppfattning är att det är anläggningen mot de bakre "stödet" som orsakar störst störningar i skyttet. /Christian
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare Så dessa stöd som sälj på marknaden är också bara skit? Jag provade även att ha kolven längre fram så den kunde röra sig men jag tyckte fortfarande spridningen var för stor!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr En del bössor skjuter hyggligt ifrån dom. Jag provade en gång en 1600 i 6.5 från mitt HF-stöd. Det var över ett helt A4. Från sandsäck så sköt den hål i hål. Det är dock bra att ha bössan i vid vapenvård och annat micklande med dom. Mikael
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare En del bössor skjuter hyggligt ifrån dom. Jag provade en gång en 1600 i 6.5 från mitt HF-stöd. Det var över ett helt A4. Från sandsäck så sköt den hål i hål. Det är dock bra att ha bössan i vid vapenvård och annat micklande med dom. Mikael Jo det är klar att det kan vara bra att ha dem vid vapen vård. Men hur kommer det sig att dom bara funkar med vissa vapen i så fall?
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Min teori än inte att bössan hinner röra sig så mycket bakåt för att åstadkomma den extrema spridning jag sett. Det tar väl ca 0.001sekund för kulan att komma ur pipan från att den lämnat hylsan. Ungefär hälften av rekylenergin kommer ifrån kulans acceleration, andra hälften från mynningsblåset när kulan lämnat pipan och påverkar då inte längre kulans träffläge Jag tror lite så här mellan tumme o pekfinger att man har ca 3 joule i rekylenergi enbart från kulans acc med 6gr jaktmatch i en 6.5'a. Med ca 4kg vapenvikt inklusive kikare så blir då motsvarande rekylhastighet ca 1m/s. Även om vi felaktigt antar att bössan haft 1m/s hela tiden under denna tusendels sekund så har den inte hunnit mer än 1mm bakåt. 1000mm/sek x 0.001sekund. Jag tror att det har med pipsvängningar och resonans att göra. Vissa bössor har en svängning som inte matchar stödets resonans så värst bra. Sandsäckar är däremot döda (resonansfria) så man slipper detta problem. Bänkskyttestöden är däremot av en inte lika självsvängande konstruktion och toppas med just döda sandsäckar. Därför så samlar mitt hf stöd damm och används till micklande och vapenvård. Jag byggde ett nytt stöd istället som jag kombinerar med Caldwell skjutsäck. Stödet blev tyvärr för högt och jag har av ren lathet inte kapat ner det. Det håller ihop skotten mycket bättre. Men höjden gör att jag får möblera om efter 2-3 skott och då har jag ofta ett annorlunda träffläge med 10-15mm med en 30-06'a. Men jag skjuter submoa med rätt ammo ifrån det stödet.
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare Min teori än inte att bössan hinner röra sig så mycket bakåt för att åstadkomma den extrema spridning jag sett. Det tar väl ca 0.001sekund för kulan att komma ur pipan från att den lämnat hylsan. Ungefär hälften av rekylenergin kommer ifrån kulans acceleration, andra hälften från mynningsblåset när kulan lämnat pipan och påverkar då inte längre kulans träfflägeJag tror lite så här mellan tumme o pekfinger att man har ca 3 joule i rekylenergi enbart från kulans acc med 6gr jaktmatch i en 6.5'a. Med ca 4kg vapenvikt inklusive kikare så blir då motsvarande rekylhastighet ca 1m/s. Även om vi felaktigt antar att bössan haft 1m/s hela tiden under denna tusendels sekund så har den inte hunnit mer än 1mm bakåt. 1000mm/sek x 0.001sekund. Jag tror att det har med pipsvängningar och resonans att göra. Vissa bössor har en svängning som inte matchar stödets resonans så värst bra. Sandsäckar är däremot döda (resonansfria) så man slipper detta problem. Bänkskyttestöden är däremot av en inte lika självsvängande konstruktion och toppas med just döda sandsäckar. Därför så samlar mitt hf stöd damm och används till micklande och vapenvård. Jag byggde ett nytt stöd istället som jag kombinerar med Caldwell skjutsäck. Stödet blev tyvärr för högt och jag har av ren lathet inte kapat ner det. Det håller ihop skotten mycket bättre. Men höjden gör att jag får möblera om efter 2-3 skott och då har jag ofta ett annorlunda träffläge med 10-15mm med en 30-06'a. Men jag skjuter submoa med rätt ammo ifrån det stödet. Gillar du deras sandsäckar? funderade på att köpe dessa istället!
Publicerat Augusti 24, 200916 yr Författare Gillar du deras sandsäckar? funderade på att köpe dessa istället!
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Jag kan svara på det, jag sköt introtävlingen på Hackis över säckar och sedan introban/fälten på Stålboda under våren 2009, på Hackis tappade jag två träff eller om det var tre, på Stålboda sköt jag fullt 5x6 skott @45 sek@300, 400+400, 500, 600 meter ibland har man lite tur, men det är således även visat att det går att skjuta över säckar. Enkla säckar syr man med hjälp av ett par jeans, framsäcken från överdelen av ett ben och bak av en underdel. /Christian
Publicerat Augusti 25, 200916 yr kan dom vara något?? Jag har deras sandsäckar och de är väl OK. Fick en spricka i sömmen direkt på en av dem men orkade inte bråka... Skjuter helt OK träffbilder med min 30-06 och dessa säckar.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Sorry för att jag inte svarat. Jag kan i ärlighetens namn inte svara på frågan. Det är de enda köpesäckar jag testat. Att skjuta med dom som tänkt går men ger just ingen större justermån i höjd. Framsäcken i det hemmagjorda stödet har jag sytt själv. Bössan ligger ganska still när man bäddat iordning ordentligt. Men rekylen från 2-3 smällar har möblerat om, packat ihop så man får möblera om igen. Då får man oftast en liten träfflägesförändring på grund av att man inte kan ta rekylen exakt lika igen. Särskilt om man är taskigt tränad på bänken som jag är numera. 30-06 är ju inte den ultimata precisionpatronen direkt på grund av rekylen. Rent precisionmässigt med bra ammo så kan jag sätta 3 skott ohyggligt tätt men sedan börjar jag sprida ju mera jag har möblerat om och får inte till samma rekylupptagning. Har bara skjutit kanske 50 skott med den här kulan inklusive laddstegen. 2/3 av de grupper jag skjutit på bästa laddning har gett sådana här femskottsgrupper som i bilderna längst ner. 3skott ohyggligt tätt och sedan 2 flyers som jag ser direkt i rekylen på bössan. Så det beror på vilka krav du har. Är du en bänkskytte eller sniperwannabe som jagar den ultimata precisionen framför allt så finns det nog bättre grejor. Men vill man kunna testa laddningar och skjuta in bössan så duger riggen i alla fall.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare Sorry för att jag inte svarat. Jag kan i ärlighetens namn inte svara på frågan. Det är de enda köpesäckar jag testat. Att skjuta med dom som tänkt går men ger just ingen större justermån i höjd. Framsäcken i det hemmagjorda stödet har jag sytt själv. Bössan ligger ganska still när man bäddat iordning ordentligt. Men rekylen från 2-3 smällar har möblerat om, packat ihop så man får möblera om igen. Då får man oftast en liten träfflägesförändring på grund av att man inte kan ta rekylen exakt lika igen. Särskilt om man är taskigt tränad på bänken som jag är numera. 30-06 är ju inte den ultimata precisionpatronen direkt på grund av rekylen. Rent precisionmässigt med bra ammo så har kan jag sätta 3 skott ohyggligt tätt men sedan börjar jag sprida ju mera jag har möblerat om och får inte till samma rekylupptagning. Har bara skjutit kanske 50 skott med den här kulan inklusive laddstegen. 2/3 av de grupper jag skjutit på bästa laddning har gett sådana här femskottsgrupper som i bilderna längst ner. 3skott ohyggligt tätt och sedan 2 flyers som jag ser direkt i rekylen på bössan. Så det beror på vilka krav du har. Är du en bänkskytte eller sniperwannabe som jagar den ultimata precisionen framför allt så finns det nog bättre grejor. Men vill man kunna testa laddningar och skjuta in bössan så duger riggen i alla fall. Nja precisionen är väl inte det viktigaste men när jag ska skjuta in eller kontrollera bössan innan jakt så måste ju kunna få en träffbild åtminstånde. jag skjuter på förmiddagar på våran bana så då kan jag inte låna saker där då det är låst
Publicerat Augusti 26, 200916 yr Har haft ett HF stöd i ca 15 år, har väl inte varit sån precisionsfreak, men kan väl hålla med om att det ibland blivit en del märkliga resultat,men även riktigt bra träffbilder åxå. Kollade 6,5an förra veckan och den satte 3st jaktmatch på ca 15mm med HF-stödet. Dock funkar det inte till att skjuta in drillingen med då framstocken ej når fram till främre stödet. Beställde idag ett Shoot-saver stöd för framstocken, och sandsäckar från racerback. Ska bli intressant att jämföra och kolla skillnaderna.
Publicerat Augusti 26, 200916 yr Sako'n som träffbilderna var skjutna med skjuter runt 30-40mm med HF stödet. Jag hade ingen anledning att misstänka något skumt förräns vi provade polarens HVA 1600 som spred som en cylinderborrad hagelbössa för att 5min senare skjuta tätare träffbilder än de jag visade ifrån vanliga sandfyllda tygpåsar och avklippta jeansben med sand. Sen så ordnade jag bättre grejor o krympte träffbilderna på Sakon så bästa hittills provade laddningen skjuter ca 20mm med helkalibrerade blandade norma hylsor utan att ens testat friflykt eller med hylsor från samma batch.
Publicerat Augusti 26, 200916 yr Sako'n som träffbilderna var skjutna med skjuter runt 30-40mm med HF stödet. Jag hade ingen anledning att misstänka något skumt förräns vi provade polarens HVA 1600 som spred som en cylinderborrad hagelbössa för att 5min senare skjuta tätare träffbilder än de jag visade ifrån vanliga sandfyllda tygpåsar och avklippta jeansben med sand. Sen så ordnade jag bättre grejor o krympte träffbilderna på Sakon så bästa hittills provade laddningen skjuter ca 20mm med helkalibrerade blandade norma hylsor utan att ens testat friflykt eller med hylsor från samma batch. Ska bli kul att testa, vi bor ju inte så långt ifrån heller..........ser jag nu.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Författare Har haft ett HF stöd i ca 15 år, har väl inte varit sån precisionsfreak, men kan väl hålla med om att det ibland blivit en del märkliga resultat,men även riktigt bra träffbilder åxå. Kollade 6,5an förra veckan och den satte 3st jaktmatch på ca 15mm med HF-stödet. Dock funkar det inte till att skjuta in drillingen med då framstocken ej når fram till främre stödet. Beställde idag ett Shoot-saver stöd för framstocken, och sandsäckar från racerback. Ska bli intressant att jämföra och kolla skillnaderna. skriv gärna hur det går vore kul att se eller höra
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Bara att hänga på till skjutbanan. Det är ju nästgårds. Inte omöjligt, kunde ju vara trevligt!!
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Inte omöjligt, kunde ju vara trevligt!! Jag brukar husera mestadels på en jaktskyttebana dit jag har egen nyckel ca 3mil norr om där jag bor. Vi har då 3st skeet, 2trap (bara en fungerande just nu). 80 o 50m viltmål och inskjutningsbana med dubbla skjutplatser. 80m viltmål måste man hämta utrustningen till så den brukar jag bara skjuta på bemmanade tider. Skjuter 363 dagar året från soluppgång till solnedgång.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Har en plätt där vi skjuter duvor och jaktstig på marken där jag jagar, har en halvranglig skjutbänk och kan skjuta på ca 75 m om det inte är tröskat.............ligger mellan Kumla och Örebro, ca 5km rakt väster om E20. Finns det chans att du känner Sonny Eriksson från Granbergsdal? Han brukar vara med och sköta älgbanan därikring nånstans, han bor numera på marken där jag jagar och är med i laget.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Nä, inte till namnet i alla fall. Men jag är ju med i både Karlskoga JSK, Bofors JG förutom Storfors JSK. Risken är ju stor att jag träffat honom på någon av banorna. Men vi har även en bana några km norr om Karlsdal, grannbyn till Granbergsdal eller hur vi ska kalla det. Men då är väl de där små skytteträffarna som "Dansken" brukar ordna inte så långt ifrån dig?
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Nä, inte till namnet i alla fall. Men jag är ju med i både Karlskoga JSK, Bofors JG förutom Storfors JSK. Risken är ju stor att jag träffat honom på någon av banorna. Men vi har även en bana några km norr om Karlsdal, grannbyn till Granbergsdal eller hur vi ska kalla det. Men då är väl de där små skytteträffarna som "Dansken" brukar ordna inte så långt ifrån dig? Nä då, Dansken gar ju nåt fuffens för sig, men har aldrig varit med. Vi är ju med i Åsbro jsk båda två. Jävla skit, beställde sandsäckar och en "shootsaver" på Racerback, det är en typ sån som du gjort..........kom idag, men dom hade natirligtvis skickat fel!!!!! Fick nån typ av stöd liknande HF.............min vanliga tur......Skulle få köpa det för halva priset, kostar 579:-, så om nån är sugen så finns det ett till bra pris. Heter Remington rangemaster riflerest.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Nä då, Dansken gar ju nåt fuffens för sig, men har aldrig varit med. Vi är ju med i Åsbro jsk båda två.Jävla skit, beställde sandsäckar och en "shootsaver" på Racerback, det är en typ sån som du gjort..........kom idag, men dom hade natirligtvis skickat fel!!!!! Fick nån typ av stöd liknande HF.............min vanliga tur......Skulle få köpa det för halva priset, kostar 579:-, så om nån är sugen så finns det ett till bra pris. Heter Remington rangemaster riflerest. Hur mycket vill du ha för den?
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Hur mycket vill du ha för den? 300:- + frakt, skicka gärna pm om det e intressant!