Publicerat Augusti 25, 200916 yr Min winchester 670 30-06 har börjat sprida och det ordentligt. Om jag skjuter 4 skott/100m så sitter första där det ska och sen de övriga tre vandrar uppåt i jämn följd så det fjärde kommer ca 30cm från mitten. Bössan är ny rengjord (gick likadant före). stocken klämmer ej. Har prövat med båda kikarna på den (Leupold 3-9*50 vx 1 och en electro dot). Alla skruvar till stock och kikare sitter fast. prövat två olika jaktmatch ammo + blykulor. Enda skillnaden jag märkt är att den sprider mer i klunga utan ljuddämpare medans den sprider från centrum på femettan till en hög trea kl 1 på fyra skott med. träffbilden utan dämparen är dock inte tillfredställande då det rör sig om 20cm spridning. Bild till vänster är med ljuddämpare och höger utan. tacksam för tips! Mvh //Kristoffer Sjöström
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Min winchester 670 30-06 har börjat sprida och det ordentligt.Om jag skjuter 4 skott/100m så sitter första där det ska och sen de övriga tre vandrar uppåt i jämn följd så det fjärde kommer ca 30cm från mitten. Bössan är ny rengjord (gick likadant före). stocken klämmer ej. Har prövat med båda kikarna på den (Leupold 3-9*50 vx 1 och en electro dot). Alla skruvar till stock och kikare sitter fast. prövat två olika jaktmatch ammo + blykulor. Enda skillnaden jag märkt är att den sprider mer i klunga utan ljuddämpare medans den sprider från centrum på femettan till en hög trea kl 1 på fyra skott med. träffbilden utan dämparen är dock inte tillfredställande då det rör sig om 20cm spridning. Bild till vänster är med ljuddämpare och höger utan. tacksam för tips! Mvh //Kristoffer Sjöström kolla om du kan trä en tjuga mellan pipan å stocken hela vägen ner till lådan kan du inte det har du felet där.ursäkta läste visst lite slarvigt...
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare skruva isär den å kolla om du har sprickor i kolven. har ej hittat några sprickor i den.
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Författare Nä hade nog skjutit 200-250 skott med den efter monteringen utan problem När började den sprida? Efter montage av dämpare?
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Vad har du för rengörningsgrejer? Du kan ha fått en förträngning i pipan kanske
Publicerat Augusti 25, 200916 yr Ja det kan ha med bristande eller felaktig vapenvård att göra, hur går du tillväga som sagt?
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Författare känns nästan omöjligt att det ska bero på det. men jag drar igenom pipan ungefär 1ggr per 50ask jaktmatch mellan säsongen och efter 10-20 skott under jaktsäsong. har en form av gun foam. Jag använder leupolds snabb fästen. Ja det kan ha med bristande eller felaktig vapenvård att göra, hur går du tillväga som sagt?
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Frågan är snarare vad du gör rent med och vilka av föroreningarna du igentligen får bort. Det absolut vanligaste felet folk gör vid vapenvård är att dom gör rent med fel och för några kemikalier För att dra det hela lite snabbt så om vi har en absolut kliniskt ren pipa så när man avlossar ett skott så kommer först kulan att stryka hela pipan med koppar, därefter så kommer krutgaserna och oförbränt krut att lägga sig som en hinna. Den hinnan kommer sedan att fungera som ett smörjmedel mellan nästa kula och kopparlagret som redan ligger i pipan. Nästa kula kommer alltså inte att skrapa av sig lika mycket koppar och kommer lämna ett nytt lager med smörjning Om man då gör vapenvården som så att man endast använder sig av solvent så tar man bara bort krutslagget och lämnar en ren kopparyta i pipan. Man har alltså bara en halvren pipa När man då skjuter nästa kula så kommer friktionen koppar mot koppar att bli hög och ett mycket tjockare lager av koppar än normalt kommer att fastna i pipan. Efter ett par felaktiga rengöringar senare så har man då ett tjockt lager koppar i pipan och friktionen blir ännu högre pga den minskade loppdiametern. Detta leder i sin tur till att när pipan blir trängre och trängre så kommer trycket i patronen att öka efter som att kulan går tyngre i pipan. Ju högre tryck desto högre hastighet (ja vi säger så...) och du kommer få ett annat träffläge på kulan. I ditt fall så blir pipan varmare och varmare skott för skott vilket även ökar friktionen och därmed trycket/hastigheten samt pipsvängningarna. Så min igentliga fråga är, vad använder du för att göra rent din pipa?
Publicerat Augusti 27, 200916 yr känns nästan omöjligt att det ska bero på det. men jag drar igenom pipan ungefär 1ggr per 50ask jaktmatch mellan säsongen och efter 10-20 skott under jaktsäsong. har en form av gun foam.Jag använder leupolds snabb fästen. jag vet inte av någon produkt som tar både krut och tombak utom polerpasta, är det något sådant du kör med.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Så här gör du rent din pipa. 1. Börja med att ta ur slutstycket ur vapnet och sätt i en boreguide, boreguide är ett plaströr du sätter där slutstycket suttit. Boreguiden styr läskstången genom patronläget och ser till så att läskstången och jaggen inte skadar patronläget eller pipan. Boreguiden styr också läskstången så den går rakt genom hela pipan. Den förhindrar också att smuts och solvent inte hamnar i mekanismen. (All rengöring och läskstångshantering ska ske bakifrån, det vill säga från slutstycket och ut genom pipan.) 2. Ta sedan en draglapp och blöt den med krutlösarsolvent. För sedan igenom den från patronläget (boreguiden) fram emot mynningen. Lappen ska inte gå överdrivet trögt genom pipan men ändå ha ett visst motstånd. När lappen kommer ut ur mynningen så avlägsnar du lappen och drar sedan tillbaka läskstången utan lapp. Upprepa momentet cirka 2-4 gånger. 3. Skruva sedan på en bronsborste på läskstången, blöt även den med krutlösare innan den förs in i boreguiden/pipan. Dra bronsborsten fram och tillbaka i pipan men se till att hela borsten kommit ut ur mynningen innan du vänder och drar åt andra hållet (detta är viktigt för att inte skada själva pipan och pipans kröning). Dra cirka 10-15 drag fram och tillbaka i pipan med bronsborsten. 4. Ta sedan en draglapp med krutlösarsolvent och för igenom pipan. Första lappen kommer garanterat vara väldigt skitig. Dra några lappar till genom pipan, kommer lapparna fortfarande ut svarta eller grå så upprepa moment 3 och 4 igen. När lapparna endast har en blå eller grön nyans alternativt helt vita så gå vidare till steg 5. 5. Torrdra pipan med en helt torr draglapp 1-3 gånger. 6. Ta nu ur boreguiden och rengör den innan den sätts tillbaka i patronläget. 7. Nu är det dags för kopparlösaren, den löser kopparen som avlagrats i pipan efter att man skjutit kopparmantlade eller tombakkulor vilket nästan alla kulor på marknaden är. Tag en draglapp och blöt den med kopparlösarsolvent och för sedan igenom den från patronläget (boreguiden) fram emot mynningen. När lappen kommer ut ur mynningen så avlägsnar du lappen och drar sedan tillbaka läskstången utan lapp. Vänta cirka 2 minuter innan du drar igenom nästa lapp med kopparlösare. (Lapparna kommer nu ut blå/grön färgade) 8. Sätt sedan på en nylonborste på läskstången, blöt borsten med kopparsolvent och för den fram och tillbaka i pipan 5-10 gånger. Låt sedan kopparsolventen verka cirka 5 minuter i pipan. 9. Ta sedan ytligare en draglapp och blöt den med kopparsolvent, för sedan den genom pipan. Upprepa 2-3 gånger. Kommer lapparna ut helt vita eller väldigt lite blå/grönt så gå till steg 10, i annat fall upprepa steg 6-9. 10. Torrdra pipan med en helt torr draglapp 1-3 gånger. 11. Ta nu ur boreguiden och rengör den innan den sätts tillbaka i patronläget. 12. Dags att olja in pipan. Blöt en lapp med vapenolja och för igenom pipan. Upprepa 1-2 gånger. Olja in slutstycket och övriga vapendelar. 13. Klart Mvh.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr http://www.vapenvardsbutiken.se/ Krutlösare: Shooters Choise Kopparlösare: Sweets 7.62 Sån så behöver du stänger, borstar, jaggar och moppar/lappar Jaktias prylar duger inte om man vill göra rent ett vapen
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Forrest foam fungerar faktist överraskande bra, men man måste låta det ligga en _bra_ stund Andreas
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Forrest foam fungerar faktist överraskande bra, men man måste låta det ligga en _bra_ stundAndreas Om det är det han har ja, och det duger inte att lapparna blir "hyffsat" vita...
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Forrest foam fungerar faktist överraskande bra, men man måste låta det ligga en _bra_ stundAndreas funkar det på krut också jag har bara använt det mot koppar.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Ehnebom: jag vet att du skrivit detta tidigare, men vad rekommenderar du för verktyg?
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Hejsan . Har lite svårt att tro att det har med rengörningen att göra detta pga skotten vandrar ju uppåt utan någon direkt spridning höger vänster. Dålig rengöring borde ge en mer slumpmässig spridning dessutom så borde dålig spridning ge tecken på högt tryck på hylsorna. Likaså borde ett dåligt kikarfäste/kikare ge en mer slumpmässig spridning. Hade jag inte läst tidigare inlägg så skulle jag direkt säga "Värmevandring", vet att du har kollat skruvar osv ..... Lasse
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Jag tror på fästen/kikare... Du har inte blivit smällrädd och börjat rycka av skotten? Just höjdskillnad verkar det kunna bli om kikaren vandrar bakåt Knepigt sånt där, men jag tvivlar på att det beror på att den är skitig. Jag tror på smällrädd/kikare, fäste eller i värsta fall att trät ligger mot någonstans.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Jag tror på fästen/kikare... Kan mkt väl vara siktet som har gett upp? Vad har du för sikte o fäste?
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Hejsan .Har lite svårt att tro att det har med rengörningen att göra detta pga skotten vandrar ju uppåt utan någon direkt spridning höger vänster. Dålig rengöring borde ge en mer slumpmässig spridning dessutom så borde dålig spridning ge tecken på högt tryck på hylsorna. Likaså borde ett dåligt kikarfäste/kikare ge en mer slumpmässig spridning. Hade jag inte läst tidigare inlägg så skulle jag direkt säga "Värmevandring", vet att du har kollat skruvar osv ..... Lasse Det är omöjligt att säga hur nånting kommer att sprida pga otillräcklig rengörning, vi vet heller inte hur hylsorna ser ut eller vapnet betett sig i skottet. En sak är dock ganska säker, och det är att det har med värmen att göra. Om det sedan har med dålig rengöring eller nått mekaniskt fel är svårt att säga. Vad man igentligen skulle behöva är fler träffbilder samt mer info. Jag tror på fästen/kikare...Du har inte blivit smällrädd och börjat rycka av skotten? Just höjdskillnad verkar det kunna bli om kikaren vandrar bakåt Knepigt sånt där, men jag tvivlar på att det beror på att den är skitig. Jag tror på smällrädd/kikare, fäste eller i värsta fall att trät ligger mot någonstans. Kan mkt väl vara siktet som har gett upp? Vad har du för sikte o fäste? Han har provat två olika riktmedel, borde innebära att vi kan utesluta riktmedlen samt fästen.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Behöver inte nödvändigtvis betyda att vi kan utesluta fästena. Om han har ett par seriöst runddragna Leupold QR eller om en klack inte längre sitter som den ska kan man få problem.
Publicerat Augusti 28, 200916 yr Författare har leupolds snabbfästen som jag tagit lös och kontrollerat efter min kunskap. har använt leupold 3-9*50 vx1 och ett electro dot sikte. har inte blivit smällrädd iaf har skjutit med ljuddämpare så bössan stöter mindre än en tung 6,5. ljudet bör det ju inte vara heller då den smäller lite mer än en 22lr. Men rådslog lite med några kompisar och vi kom fram till att det kan bero på att ljuddämparen trots allt. Den lämnar ju mer värme kvar och kanske är det det som är problemet?!. för som ni ser på träffbilderna så är det inte samma spridning på skotten utan ljuddämpare men dock ej aceptabelt. Tackar för alla tips om rengöring, använder föresten forest gun foam. //Krille