Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pilens spine vs Bågens #

Featured Replies

Publicerat

Om jag köper skaft som passar till båge ställd på 70# . Sedan skruvar jag ner bågen för att 60# räcker till mindre vilt. Hur uppför sig dessa skaft då? Något problem?

Ska jag köpa skaft för 65# båge eller bör jag ha 2 uppsättningar pilar. För 70 respektive 60 # ? :blush:

Publicerat
Om jag köper skaft som passar till båge ställd på 70# . Sedan skruvar jag ner bågen för att 60# räcker till mindre vilt. Hur uppför sig dessa skaft då? Något problem?

Ska jag köpa skaft för 65# båge eller bör jag ha 2 uppsättningar pilar. För 70 respektive 60 # ? :D

Nu är jag ingen spine expert, men dels beror det på tilverkare/material till viss del även om spine är den samma

men dock kan jag nog med säkerhet säga att om du har tex Vapor 5000 skaft så ser du ingen skillnad innom

30 meter i alla fall, det är faktiskt värre att gå i motsatt riktning, dvs för mjuka skaft/hög dragvikt

Publicerat

Ska jag köpa skaft för 65# båge eller bör jag ha 2 uppsättningar pilar. För 70 respektive 60 # ? ;)

Bättre med för styva än för vekt spinade pilar. Om du skjuter med release så finns egentligen inget som heter för styvt. Däremot så är det mer nogrannare om du är fingerskytt. Om du har en båge på 70 pound så tar du pilar för den bågen. Sen kan du i princip skjuta dessa pilar i vilken båge som helst om du använder release.

Sen beror det på hur vassa cammar du har på en båge. Jag fick t.ex korta ner mina pilar med 10 mm för att de skulle flyga bra i min Martin Firecat. Tidigare sköt jag den mindre aggressiva Bear Truth2. Så även camdesignen har betydelse för val av pil.

Publicerat

med min Black mamba är skillnaden större än på kobran av nån jävla skum anledning med tanke på att kobran borde göra hela saken ytterligare ett steg känsligare. Men icke.

Är mamban ställd på 70lbs med mina 28.74 cms 340 spinade bemanskaft så blir träffbilden laggårdsvägg. Är den ställd på 60 pund blir de hål i hål.. Detta KAN dock vara psykologiskt. Högst troligt då jag är en psykodude..

Med kobran kan jag skjuta med vad som helst för spine. Det har ingen betydelse.. Inte 340 när den är ställd på 80pund dock.

Däremot så är det nu utstuderat som så, att kobran är känsligare för viktförändringar än vad mamban är. O ju lättare pilar man har.. ju bättre funkar denna båge. Den är helt enkelt inte gjord för tunga pilar. Mamban kan jag mata med vad som helst o den har en i stort sett konstant hastighet på omkring 290-300 fps. 25 grams pilar skickar den i 310.

Fick hem 26.7 grams pilar till kobran idag. Ska bli intressant att studera pilbanan ut till 30 meter nu då den har pilar som den bör hantera med bravur.

Lätta pilar gör mig inget. Djur är som Roger en gång sade, som vattenballonger.. Inget motstånd för en pil direkt. O Vad ska man då med massa energi till? Nej tacka vet jag hastighet med lätta pilar..

Fan vad OT detta blev.. Men.. Turbo! Testa dig fram. Papertuna o se hur olika spine beter sig nära bågen. De e lite böga att hålla på med detta papertuning men ack så kul när pilarna flyger rakt utan att fladdra me arslet..

Publicerat
  • Författare

Ok, det får bli skaft som matchar bågens max# då. Har ju 2 bågar så kanske skaften passar båda.

Guardians cammar är väl aggressiva och min singelcam-Darton lite snällare men jag går på Guardian så får det bli som det blir. Ska nämligen köpa för inneskjutning oxså och vill inte skjuta genom butten så jag skruvar ner bågen en bit. Trött på att fena av pilarna på dåliga buttar !

Men OK .......... Tackar för svaren ;)

Publicerat
Ok, det får bli skaft som matchar bågens max# då. Har ju 2 bågar så kanske skaften passar båda.

Guardians cammar är väl aggressiva och min singelcam-Darton lite snällare men jag går på Guardian så får det bli som det blir. Ska nämligen köpa för inneskjutning oxså och vill inte skjuta genom butten så jag skruvar ner bågen en bit. Trött på att fena av pilarna på dåliga buttar !

Men OK .......... Tackar för svaren ;)

Om man vill slippa fena om p.g.a att pilarna går igenom butten så ser man till och köper rejält med ethafoam och bygger en butt som stoppar pilarna. Jag skjuter alltid max även då jag tränar inombus på vintern. Håller musklerna igång på ett trevligt sätt.

Publicerat
Är mamban ställd på 70lbs med mina 28.74 cms 340 spinade bemanskaft så blir träffbilden laggårdsvägg. Är den ställd på 60 pund blir de hål i hål.. Detta KAN dock vara psykologiskt. Högst troligt då jag är en psykodude..

Kan även bero på att du inte orkar skjuta ordentligt med 70 pound. Alltför hög dragvikt gör att tekniken blir lite lidande och det gör att spridningen ökar. Jag har sett det otaliga gånger genom åren då nybörjare har alltför bråttom att skruva upp sina bågar till max. Men troligt är även att pilarna blir ett snäpp underspinade vid 70 pound och det rättas till vid 60 pound. Då kan man antingen välja ett styvare skaft eller att kapa sina befintliga skaft några millimeter i taget. Det var ju det jag fick göra med mina trophy ridge då jag bytte från Bear till Martin båge.

Publicerat
Kan även bero på att du inte orkar skjuta ordentligt med 70 pound. Alltför hög dragvikt gör att tekniken blir lite lidande och det gör att spridningen ökar. Jag har sett det otaliga gånger genom åren då nybörjare har alltför bråttom att skruva upp sina bågar till max. Men troligt är även att pilarna blir ett snäpp underspinade vid 70 pound och det rättas till vid 60 pound. Då kan man antingen välja ett styvare skaft eller att kapa sina befintliga skaft några millimeter i taget. Det var ju det jag fick göra med mina trophy ridge då jag bytte från Bear till Martin båge.

Borde jag inte ha samma problem med 73 punds kobran isåfall? Om jag inte skulle orka med 70 punds mamban borde jag väl inte orka med kobran heller? Som har ännuhårdare kammar o ännusnärtigare?

Men med 340 spinade pilarna till kobran så blir träffbilden helt ok! Konstigt det. Då det är en snabbare båge i sig. Men med samma pilar o mamban på 70 pund så då sprider det. Måste ju vara psykologiskt. Helt orimligt annars.

Publicerat
Borde jag inte ha samma problem med 73 punds kobran isåfall? Om jag inte skulle orka med 70 punds mamban borde jag väl inte orka med kobran heller? Som har ännuhårdare kammar o ännusnärtigare?

Men med 340 spinade pilarna till kobran så blir träffbilden helt ok! Konstigt det. Då det är en snabbare båge i sig. Men med samma pilar o mamban på 70 pund så då sprider det. Måste ju vara psykologiskt. Helt orimligt annars.

Är det samma hyllor på bågarna ?

Publicerat

Nä. Men fallhylla på båda nog. Men vad kan det ha för betydelse ?

Publicerat

Det kan ha en stor betydelse. Samma sak är det med greppet i handtaget. Många förbiser det faktum att även en mindre skillnad i greppet gör att du träffar ibland mycket olika. Ett grepp som t.ex passar bra i din mamba behöver inte betyda att det är klockrent i din kobra. Även dragkurvans utseende har betydelse för hur pilen reagerar vid avfyrning. Det räcker med att din skytteform för dagen inte är perfekt för att få en båge att bestraffa dig med konstig spridning. Då blir det inte bättre av låga stränghöjder och höga hastigheter. Jag har sett det mesta bland konstiga fel hos nybörjare under alla de år jag agerat trimmare och skytteinstruktör.

Oftast hittar du felet i den som håller i prylarna. Att skylla på enbart nåt psykologisk fenomen som i tid och otid göra att du inte träffar är att göra det lätt för sig. Snarare är det skytterutinen som det brister i. Du har helt enkelt skjutit för kort tid för att komma upp i en nivå där du vet vad du håller på med och för att kunna rätta till dessa fel på egen hand. Du gör det enkelt genom att skylla på nåt "psykologiskt", felet kan faktiskt vara rent mekaniskt när man börjar studera det närmare.

Publicerat

Nja, tänkte mest för att hitta en gemensam nämnare, det är ett underligt fenomen du beskriver

men å andra sidan är det 2 olika bågar fast med samma pilar/release och skytt, jag tror likt

JS att det kan nog ligga i skyttens form/teknik eller flera små detaljer som byggs i hop till

ett större resultat så att säga, att de sku vara psyko relaterat har jag svårt att tro, men däremot

att du helt enkelt kanske skjuter på samma sätt med 2 olika bågar, där den ena kräver en viss teknik.

Det är just därför det kan vara svårt att skjuta bra med någon annans båge, vi anpassar vår form/teknik

mycket till den båge vi använder mest tror jag.

Kanske dax att ställa upp video kameran, filma skjutteknik med båda bågar studera se om du ser något du

gör annorlunda.

Publicerat
Nja, tänkte mest för att hitta en gemensam nämnare, det är ett underligt fenomen du beskriver

men å andra sidan är det 2 olika bågar fast med samma pilar/release och skytt, jag tror likt

JS att det kan nog ligga i skyttens form/teknik eller flera små detaljer som byggs i hop till

ett större resultat så att säga, att de sku vara psyko relaterat har jag svårt att tro, men däremot

att du helt enkelt kanske skjuter på samma sätt med 2 olika bågar, där den ena kräver en viss teknik.

Det är just därför det kan vara svårt att skjuta bra med någon annans båge, vi anpassar vår form/teknik

mycket till den båge vi använder mest tror jag.

Kanske dax att ställa upp video kameran, filma skjutteknik med båda bågar studera se om du ser något du

gör annorlunda.

Bara en sån grej som att ändra skjutställning från stående till knästående eller sittande påverkar träffläget om man inte har koll på sin teknik. Ett exempel på hur man effektivt ändrar träffpunkt är när man skjuter in sin båge på plan mark stående. Sen går man upp i ett jakttorn och skjuter i en vinkel neråt. Istället för att bibehålla skjutställningen och böja ner midjan, så siktar man på djuret genom att sänka bågarmen. Detta garanterar i de allra flesta fall en träff på allt annat än där man siktar. Bara ett sådant här moment kan orsaka huvudbry för en nybörjare. För att klara av att förstå dessa förändringar så ska man nog ha skjutit och trimmat pilbågar i x antal år och sen även ha förmåga att förstå det som påverkar intrimningen.

Många rekommenderar papperstest. Jag säger att du kan fullständigt strunta i papperstest. Så länge du är intresserad av att få jaktspetsar och fältspetsar att flyga lika så är det perfekta kulhålet efter en pil i ett papper fullständigt ointressant.

Som bågjägare uppnår man oftast den bästa grupperingen (fasta blad)jaktspets/fältspets när pilen lämnar bågen en aning högt och lite till vänster. Ska du skjuta olympisk bågskytte på tavla så kan papperstest vara bra att göra. men aerodynamiken hos en jaktspets gör att intrimningen i papper inte ger något. För den inställningen stämmer sällan överens med den gruppering du vill ha mellan jaktpsetsar och fältspetsar.

Det är grupperingen som i slutändan avgör din intrimning. Jag gör dessa intrimningar på 70 meter eller mer när jag riktigt finlirar.

Men då träder ytterliggare en parameter in i bilden. För att du ska kunna tillgodogöra dig skytte på 70 meter, så måste du kunna skjuta bra. Det där är ett problem för en nybörjare. Skjuttekniken är inte konstant hos nybörjaren.

Alla kan träffa mitt i prick emellanåt. Men gör det 30 gånger på raken. Det är där skillnaden ligger mellan nybörjare och den som hållt på i 10 år eller mer.

En annan grej som många nybörjare råkar ut för är att det krävs 4-10 pilar innan man är uppvärmd och klar och pilarna sen börjar sitta mitt i prick. Min filosofi är att första pilen ska sitta perfekt. För det är den som räknas.

Därför har jag t.ex aldrig uppvärmningsskjutit inför det Åländska provet. Sist jag var hos Roger så plockade jag upp bågen ur väskan och gick ut på banan och sköt provet. Alla pilarna satt bra. Vad man däremot kan göra är att roterar axlar och stretcha huvudet fram och tillbaka för att värma upp musklerna en aning så man inte drar sönder något om man skulle vara lite kall.

Hur ofta har du möjlighet att uppvärmningsskjuta inför en morgonjakt? Oftast är man på pass 1 timme innan det ljusnar och har förmodligen inte släppt en pil innan djuret dyker upp. Jag sitter ofta på pass och stretchar och roterar axlarna fram och tillbaka. detta håller en förvånandsvärt bra uppvärmd inför stunden då man ska skjuta på levande vilt.

Jag skjuter dagligen här hemma. Sätter på kaffe! tar bågen och skjuter 4 pilar. Sitter alla där jag siktar så är jag nöjd. Tror ni grannarna tittar en aning när jag på förmiddagsskiften ibland står och drar iväg några pilar kl. 5 på morgonen?

Det går ju bra sommartid. På vintrarna går jag ner i gillestugan och skjuter iväg några pilar på 8 meters håll.

Det är bättre att skjuta 4 kvalitetspilar än att gödsla bakgården med 50 pilar som tar halvdant.

Med detta menar jag inte att det skulle vara något fel i att mängdträna. På vintrarna skjuter jag mängträning minst en gång i veckan. Den internetcup vi hade här på jaktsnack är ett utmärkt sätt att hålla igång.

Men om man bara drar och släpper iväg pilar utan att lägga tillräcklig vikt vid kvaliteten på skjutandet så kan man lika gärna gå på gym och lyfta skrot istället och spara på strängar och kablar.

Publicerat

För att göra det enkelt, som att ha två bilar. Lite skillnad blir det. sen går det att få bägge att fungera. Fast den du skjuter bäst med är förmodligen den som passar dig bäst.

Lite av ett I-landsproblem.... :-)

JAG förstår inte varför man ska byta ut något som fungerar!

Visst är det roligt med nya prylar... men för egen del lägger jag helllre pengarna på en jaktresa.

Iof inget svar på varför bågarna går olika. Fast å andra sidan, om du "bara" har EN så slipper du GARANTERAT problemet.

Ps. Lycka till med skruvandet :D

Publicerat
Ps. Lycka till med skruvandet :rolleyes:

Skruva?????? Varför det???? :D

Publicerat

Han där JS e redan färdig skruvad !

Publicerat
Han där JS e redan färdig skruvad !

Ja, det tar i runda svängar ca en timme för mig att trimma in en båge och sen skjuta bra resultat med den. Man behöver inte skruva mer än så! :lol:

Publicerat

Ni som har nya bågar. Har ni tänkt på en sak? Mittlindingen är oftast onödigt lång och kan med fördel kortas av. Jag gjorde det med min Firecat och tjänade 5 fot per sekund direkt plus att man fick en mittlindning som håller bättre än de maskinellt lindade från fabriken. En customlindad håller bättre. Genom att plocka några fot här och några fot där så kan man faktiskt få ut mer fart än vad många tror genom en grundlig intrimning. Mamres APA fick vi upp med 15 fot genom korrekt trimning.

Publicerat

eller som på kobran.. onödigt kort var den. Du har inte haft tankarna på att lindningen kan röra på sig med snärtiga bågar?

Jag fick linda extra på min då det började röra på sig. Men de ligger väl nåt i de du säger. Maskinlindningarna håller sämre.

Det där med två olika bågar.. jag använder bara en. Men jag berättade om deras olika beteenden med samma pil.. Har inget att göra med att jag använder två bågar.

mvh

Publicerat
Ja, det tar i runda svängar ca en timme för mig att trimma in en båge och sen skjuta bra resultat med den. Man behöver inte skruva mer än så! :D

Det är ju som sagt lite finjusteringar...... men en hel timme??? B)

Publicerat
eller som på kobran.. onödigt kort var den. Du har inte haft tankarna på att lindningen kan röra på sig med snärtiga bågar?

Jag fick linda extra på min då det började röra på sig. Men de ligger väl nåt i de du säger. Maskinlindningarna håller sämre.

Det där med två olika bågar.. jag använder bara en. Men jag berättade om deras olika beteenden med samma pil.. Har inget att göra med att jag använder två bågar.

mvh

Nu förstår jag inte? Var lindningen onödigt kort? Fick du inte plats med ett nockläge på den? I allmänhet är lindningarna ca 10-15 cm långa och jag krymper gärna ner dem till 4-5 cm. Man drar av lite vikt från strängen och jag ser ingen annan anledning till en lång lindning än att den ska skydda strängkardelerna från islag och onödigt slitage då den ibland slår i armen/kläderna på nybörjare. Själv var det väl en 10-12 år sen man hade ett islag i armen.

Om en lindning rör sig oavsett hur snärtig en båge är så är det läge att reklamera skiten. En lindning får inte röra sig det minsta. Då är det något fel på den. Den båge är inte uppfunnen som klarar av att få en korrekt lindning att röra på sig. Jag har aldrig fått en lindning att röra sig som jag gjort själv. Det händer dock att lindningen separerar där man fäster releasen. Men det har med mekanisk nötning att göra. Jag vill ju inte skjuta med loop. Fabrikslindningarna och då i synnerhet monofilament (nylonlina) var tidigare ökända för att gå av ganska snart eller att röra på sig. Man ska använda lindningstråd i syntetmaterial om man vill få den att hålla sig still. När man sen lindar så ska man helst dra en tunn tråd av stränglindning under den tråd som man sen lindar på ovansidan. På så sätt låser du allt på plats.

Du har inte förstått det jag och Roger menar. Att du alternerar mellan två bågar gör att du förmodligen inte behärskar någon av dem till fullo. Den erfarenheten som jag skaffat mig genom åren är att man har en favorit båge som man skjuter med och båge nummer 2 aldrig är den som man skulle skjuta bättre med. Det olika betendet som pilarna visar har förmodligen inget med bågarna eller pilarna att göra. Felet sitter hos skytten. Skyttens skjutteknik räcker inte till för att skifta mellan de olika bågarna och prestera bra med båda.

Jag kan tänka mig att ha 2 bågar den dagen som en ska göras till en ren bäverbåge. Inför en bäverjakt så tränar man intensivt några veckor före jakten och blir kompis med just den bågen.

När man trimmar en båge så gör man det för att kompensera skyttens brister. Bågen blir väldigt personlig med andra ord. Det räcker inte att man tar en båge som någon precis skjutit världsrekord med. Om den inte är trimmad efter dina förutsättningar så kommer du aldrig att skjuta bra med den. Därför är det inte bra att som nybörjare laborera med olika bågar. Det är bättre att lära sig skjuta ordentligt med en båge.

Publicerat
Det är ju som sagt lite finjusteringar...... men en hel timme??? :D

Jag har ju inte bråttom och en fikapaus är inräknad. ;)

Publicerat

Är vi fulla eller bara blinda?

Jag använder bara en båge.

Och kobran är inget skit. Men lindningen rörde på sig och vad du än säger så är det inget ovanligt problem. O då gör man om lindningen om man kan. Varför reklamera en båge för en sån simpel sak?

Vart vill du riktigt komma? Att jag är nybörjare och du är proffs? Då säger vi så. Det är ok med mig.

Eller missförstår jag dig bara?

Jag tycker återigen nu att jag hör "Jag är mycket bättre än dig" tonläge i dina inlägg och, ja det retar mig. Men det kan ju vara som sagt, ett missförstånd. Brukar kunna bli det via forum.

Jag har bara hållit på ett år. Men jag är inte dum i huvet för det.

Publicerat
Är vi fulla eller bara blinda?

Men lindningen rörde på sig och vad du än säger så är det inget ovanligt problem.

Vi säger väl så då! Du borde ju veta att det inte är något ovanligt problem! Jag menar, du har ju varit med rätt länge i bågjakts svängen och sett det mesta redan. Fine with me!

Publicerat

Men att en lindning börjar röra på sig efter att den blivit spjälkt vid releasepunkten eller vafan de heter så kan du ju inte påstå att är ovanligt!?!?! Det säger sig ju självt att det är så. Åt något håll börjar den ju vandra då...