Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pilens spine vs Bågens #

Featured Replies

Publicerat
Men att en lindning börjar röra på sig efter att den blivit spjälkt vid releasepunkten eller vafan de heter så kan du ju inte påstå att är ovanligt!?!?! Det säger sig ju självt att det är så. Åt något håll börjar den ju vandra då...

Om du läser mitt tidigare inlägg så tog jag upp just det du nämner.

Publicerat

Ja. Men du måste ju hålla med om att det då börjar röra på sig?.. På min hade jag otur att den spjälktes lite väl snabbt.. kanske efter 200 pilar.. Så när jag sköt 80 lbs så flyttade den sig nästan 1 mm uppåt per pil.

Eller inte hela lindningen troligen. Men den del som hade spjälkts var så "upparbetad" att nockläcket flyttade sig sammanlagt 4 mm.

Detta tycker jag att jag har läst flera gånger på amerikanska forumet. Att det rör på sig. Inget konstigt med det. Sånt händer.

Publicerat
Ja. Men du måste ju hålla med om att det då börjar röra på sig?.. På min hade jag otur att den spjälktes lite väl snabbt.. kanske efter 200 pilar.. Så när jag sköt 80 lbs så flyttade den sig nästan 1 mm uppåt per pil.

Eller inte hela lindningen troligen. Men den del som hade spjälkts var så "upparbetad" att nockläcket flyttade sig sammanlagt 4 mm.

Detta tycker jag att jag har läst flera gånger på amerikanska forumet. Att det rör på sig. Inget konstigt med det. Sånt händer.

Läs mitt inlägg igen så slipper du tjafsa om medhåll från mig. Det är ju precis det jag beskriver.

Fabrikslindade mittlindningar är många gånger sämre än de du gör själv med en lindningapparat. Jag har märkt att man ganska snart får byta ut en orginallindning till en egen customlindad för att erhålla hållbarhet även där man fäster releasen. När man har gjort ett bra jobb med sin lindning så är det mycket ovanligt att lindningen separerar ens vid stället där du fäster releasen. Snarare är det den mekaniska nötningen som tar död på mittlindningen just där.

Vaxar du din mittlindning regelbundet?

Publicerat

Jupp. Vaxar ca var 50nde pil.

Publicerat
Jupp. Vaxar ca var 50nde pil.

Där har du en förklaring. Om du vaxar mittlindningen så tränger vaxet in och fungerar som värsta glidmedlet för lindningen. Då tappar den fäste och kan börja glida isär. Det enda du ska vaxa är de oskyddade kardelerna i sträng och kabel. Lindningar behöver inget vax. Möjligen att du kan ha på lite vax på de lindningar som far runt cammarna. Men mittlindningen behöver inte ha vax.

Jag vaxar aldrig mittlindningen utan byter den när den börjar bli nött och har heller inga problem med att den rör på sig eller separerar av sig själv.

Publicerat

Kunde nästan gissa att du hade en baktanke med det där.

Men jag vaxar den rätt ordentligt för jag tycker den blir så luddig och ful annars. Men den kanske inte BEHÖVER vaxas.

Jag äger tyvärr ingen lindningsapparat så därför lindar jag så sällan jag kan om mina lindningar! Men det är nästa priosak på listan "Behöver ha" till bågen. Men jag kommer nog att fortsätta vaxa lindningen. Den blir som sagt rätt tråkig o ful annars. Känns som att den håller bättre om man vaxar osv osv.

Är dom ordentligt gjorda så ska dom inte röra sig ens om dom har vax på sig. Som min, nu.

Publicerat

Men jag vaxar den rätt ordentligt för jag tycker den blir så luddig och ful annars. Men den kanske inte BEHÖVER vaxas.

Jag äger tyvärr ingen lindningsapparat så därför lindar jag så sällan jag kan om mina lindningar! Men det är nästa priosak på listan "Behöver ha" till bågen. Men jag kommer nog att fortsätta vaxa lindningen. Den blir som sagt rätt tråkig o ful annars. Känns som att den håller bättre om man vaxar osv osv.

Är dom ordentligt gjorda så ska dom inte röra sig ens om dom har vax på sig. Som min, nu.

Va nog ingen "baktanke" annat än en logiskt förklaring till varför lindningarna gör som de gör

alla bågar jag haft under de senast 12 åren har jag aldrig vaxat mina lindningar, och jag har aldrig

haft problem med att de skulle röra på sig.

Min mentor som lärde mig bågjakt ägde en pro shop (köpte min första där)

berättade att jag inte behövde eller skulle vaxa dem, han sa dock aldrig varför, och jag frågade inte heller, så JS förklaring

är en fullt logiskt tanke.

Min mentor har jagat/skjutit båge i närmare 35 år, från recurve till comp så tror det var hans erfarenhet där som talade, men är man osäker kan man skicka tillverkaren av bågen ett e-mail och fråga, tror säkert de svarar om de är något service minded i alla fall.

My 2 cents

Publicerat

Det var säkert därför som man inte skulle göra det då.

Men jag gillar inte fula luddiga ting på min sträng. ( <_< )

Problemet är ju löst. Jag har nu en egenhändigt lindning som håller sig på plats fast jag vaxar den ^^ .

Det jag menar med baktanken var att han sade "vaxar du din mittlindning regelbundet?" = "Du vaxar väl den ordentligt?" .. Istället för att säga "Du ska inte vaxa lindningen sen".

Jag kan ärligt säga att jag visste inte detta. Men jag gör det ändå.

Publicerat
Det jag menar med baktanken var att han sade "vaxar du din mittlindning regelbundet?" = "Du vaxar väl den ordentligt?" .. Istället för att säga "Du ska inte vaxa lindningen sen".

Jag kan ärligt säga att jag visste inte detta. Men jag gör det ändå.

Lite av ett problem med text chat, dvs man tolkar nyanser lite olika, blir så när man skriver som man talar med skillnaden

att man inte hör toneringen i språket, därmed kan man tolka ord meningsuppbyggnad lite tokigt.

Vi utrycker oss alla olika både i text och ord...

Gör så du, funkar det för dig är det helt ok

Publicerat

Det fanns ingen baktanke alls med det. Skulle bara kolla om du var med! :)

Lindningar är slitvaror och fungerar bäst ovaxade.

Sen ska du inte ta råd och tillrättavisningar som personliga påhopp. Jag har haft många lärlingar genom åren. Det gemensamma för dem har varit att de lyssnar och samtliga har till också fällt vilt med sina bågar. Du ska nog också lyssna mer för det lär man sig av.

Annars kan du ju gå den långa vägen och lära genom "try and error" metoden. Det funkar också. men tar längre tid och kostar mera.

Men om man läser varje inlägg med inställningen att "det finns nog en baktanke med detta", så är man knappast mottaglig för råd.

Då är det ju ingen idé att snacka med dig överhuvudtaget. Då får du väl prova själv.

Annars brukar det vara uppskattat av nybörjare att konsultera någon som har hållt på ett tag. Man kanske slipper göra de värsta misstagen.

P.S För din kännedom så skriver jag detta inlägg utan några undertoner och den ska läsas i normal samtalston. För det är det jag använder när jag skriver mina inlägg.

Publicerat

Jag läser lyssnar o lär nog. Men försöker gå min egen väg så mycket som möjligt ändå. Jag tror man utvecklas mest då. Nog kommer jag att ha detta med "inte vaxa" i baktanken nästa gång jag byter ut lindningen. Då kommer jag nog inte att fortsätta med det. Bara jag har en lindningsapparat så jag kan byta ut den varannan vecka.. ^^

Publicerat
Jag läser lyssnar o lär nog. Men försöker gå min egen väg så mycket som möjligt ändå. Jag tror man utvecklas mest då. Nog kommer jag att ha detta med "inte vaxa" i baktanken nästa gång jag byter ut lindningen. Då kommer jag nog inte att fortsätta med det. Bara jag har en lindningsapparat så jag kan byta ut den varannan vecka.. ^^

Det är bra! man lär sig genom att experimentera lite. Men var försiktig med att dela ut för mycket råd till andra innan du själv hunnit utvärdera dina nyvunna kunskaper.

Just nu har jag själv en kul grej på gång med att skippa insatser och limma jaktspetsen direkt i skaftet. Fick ett litet tips om detta från en kompis och ska nu göra lite egna tester. Det första som hände är att hastigheten gick upp 12 fot/sekund. Det har ju att göra med att pilen blev lättare. Men fördelen är ju att du slipper en insats i skaftet som kan glappa och det jag omedelbart märkte att jaktspetsarna satt perfekt rakt direkt man stack in dom i skaftet. Behövde inte trimma dom ett dugg. Sen gick jag ut och sköt och drog iväg jaktspetsen först och sen sköt jag sönder nocken med fältspets pilen. Nog flyger dom lika allt!

Jag ska testa dom på lite längre håll och sen återkommer jag med nåt inlägg om hur det lyckades!

Skjuter med Trophy ridge crush 300 skaft. Dom är smala nog så en jakt eller fältspets sitter perfekt i dom. Andra skaft kan kanske bli för glappa utan insats.