Publicerat Augusti 27, 200916 yr Hejsan. Har i stort sett beställt en astro nu. ifrån ett ställe med bra priser! Dom har en sk "skogsantenn" som det står såhär om: "Astro skogsantenn när du vill ha längre räckvidd! Den utdragbara teleskopdelen (ca 105 cm) sätts på ett handtag och kabeln i nedre änden fäster du i din Garmin. " Någon som testat denna o kan berätta hur mycket längre räckvidd man får av den? om nån undrar var den finns o hur den ser ut så är det www.daserikets.se det handlar om.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Hejsan. Har i stort sett beställt en astro nu. ifrån ett ställe med bra priser! Dom har en sk "skogsantenn" som det står såhär om: "Astro skogsantenn när du vill ha längre räckvidd! Den utdragbara teleskopdelen (ca 105 cm) sätts på ett handtag och kabeln i nedre änden fäster du i din Garmin. " Någon som testat denna o kan berätta hur mycket längre räckvidd man får av den? om nån undrar var den finns o hur den ser ut så är det www.daserikets.se det handlar om. Farsan köpte en Astro och satte på en skogsantenn som jag tror det är commaster gör. www.Jaktbutiken.nu köpte han antennen av, nackdelen är att risken är större att man knäcker fästet med lång antenn. Detta kommer man från med teleskopantennen. Teleskopantennen verkar dock INTE smidig att hålla på med.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Bäställt 3 men fick bara en, fast de andra kommer väl inom några dar. Alltså handhållen teleskopsantenn från Garmin. Man håller alltså handenheten vågrätt och teleskopsantennen lodrätt o högt. Tror det är den du menar. Hur som brodern har testat lite idag. Där han tappade med lilla knubbantennen va på 1.2 km då bytte han antenn och fick in pejlen på 3.2 eller va de nu va. Verkar ge mer än dubbla räckvidden Ser fram mot när min kommer verkar va kanongrej o ta till när hunden hamnar utom räckvidd för ordinarie antenn.
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Författare Låter bra det! Klumpig? Nja.. teleskopisk antenn.. borde ju få plats i fickan när den är ihopfälld! Dubbel räckvidd.. ja då får de va lite klumpigt isåfall bara man hittar hunden TACK för svaren! Det blir antenn
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Klumpig? Nja.. teleskopisk antenn.. borde ju få plats i fickan när den är ihopfälld! Har du stora fickor?
Publicerat Augusti 27, 200916 yr Funderat på en sån som reserv i ryggan, hade i helgen 8 hundar inlagda på astron, två hundar med samma ägare fick jag in på över 4,5km konstant över helgen, vet inte vad han gjort eller om han höll sig på höga positioner hela tiden så det var därför, fixat en bilantenn och kom på att jag skulle köpt ett fäste till magnetfots antennen idag, tar det imorgon.
Publicerat September 11, 200916 yr Funderat på en sån som reserv i ryggan, hade i helgen 8 hundar inlagda på astron, två hundar med samma ägare fick jag in på över 4,5km konstant över helgen, vet inte vad han gjort eller om han höll sig på höga positioner hela tiden så det var därför, fixat en bilantenn och kom på att jag skulle köpt ett fäste till magnetfots antennen idag, tar det imorgon. Hejsan . Jag har bytt kanal i astron vilket innebar att jag slapp grannen . Lasse D.
Publicerat September 11, 200916 yr Det som folk varnar för att man kan "knäcka" fästet till antennen måste ha hänt mig. Har skogsantennen från comaster eller vad det nu heter. Var ut igår med jämten på skammad grävling och tappade kontakten efter ca 30 m och sedan pendlade det fram och tillbaka men aldrig mer än en plupp på sändningen. Har använt pejlen flitigt och den har klart blivit mkt sämre. Spåren blir hackigt ser ut som en blixt om ni förstår. Vars kan man få detta lagat?
Publicerat September 12, 200916 yr Det som folk varnar för att man kan "knäcka" fästet till antennen måste ha hänt mig. Har skogsantennen från comaster eller vad det nu heter. Var ut igår med jämten på skammad grävling och tappade kontakten efter ca 30 m och sedan pendlade det fram och tillbaka men aldrig mer än en plupp på sändningen. Har använt pejlen flitigt och den har klart blivit mkt sämre. Spåren blir hackigt ser ut som en blixt om ni förstår. Vars kan man få detta lagat? Du får skicka den till garmin för reperation. Dock så kommer det förmodligen inte gå på garantin om du ens har någon sådan. Men, jag fick in en astro för ett tag sedan där det hade hänt någonting liknande. Nu har jag aldrig skruvat isär någon astro men upp till antennen/fästet skall det gå en eller två kablar. På astron som kom hit hade en av dessa gått av men kunden var kapabel till att löda ihop dessa själv och nu fungerar den igen. Dock skall man veta, misslyckas man och behöver hjälp så är man ju illkörd när man väl lämnar in den. Det ser dem ju på en gång att man varit och mixtrat med.
Publicerat September 12, 200916 yr Nu blir jag skrämd för jag har också en sk skogsantenn från ja var den nu är ifrån . Ska kanske då skaffa en teleskop antennen istället vet att den är från garmin men hur kopplar jag den till Astron, pluggar jag in den i samma utag som jag har för ladda ner spår till Pc eller ? Lasse D
Publicerat September 12, 200916 yr Antennfästet är känsligt på handenheten o på den hundenheten man har i sele på ryggen. Halsbandsmodellen vet jag inte om den är lika känslig. Tydligen är trådarna som är där av hårt material som lätt bryts av. Speciellt med lång antenn verkar det som. Min och mina bröders samt ett par polare har alla haft samma problem. Men det går att fixa lätt för de som kan. Våra lagades för en trehundring och då löddes en mjukare tråd dit som bör hålla bättre. Va visst nån i Rimbo, Clas Granberg eller nåt sånt hette han nog.. som lagat massor av sånna fel på USA modellen. Har ni börjat tappa kontakten på kort håll så är det rätt säkert antennfel. Har idag testat teleskopsantennen o den verkar skitbra. Stor o lång.. jepp men den använder jag bara när jag sitter i bilen eller om jag tappar kontakt nånstans. Sladden fäster där vanliga antennen skruvas på. Så jag tar av o på teleskopsantennen. Har den i benfickan när den är av o det verkar fungera bra. Knölar ner sladd o sånt så bara den ihopfällda antennen sticker ur fickan. hmm... snart har man 5 kilo elektronik o släpa på....
Publicerat September 12, 200916 yr ska precis köpa svenska mod, några fel på dom ?samme Är ju samma grej med antennfästen o sånt oavsett svensk eller inte.
Publicerat September 12, 200916 yr Jag fick ju överta en handenhet från en berömd Gällivare bo här på listan, nu gick ju inte den mer än ca 100m så jag fick tips och råd av en att sända den till Göran på Färjestad rid o trav i Karlstad. Han är ju jägare själv och lovade fixa den omgående. Nu har man ju en viss reservation på det här omgående Tänkte väl att det tar väl en 2 veckor eller nåt efter två dagar låg den i brevlådan och då har han lagat en kabel som var avvriden till antennen och dessutom formaterat den till svensk meny... För det facila priset av 200 spänn... Man kan bara buga och tacka för en sådan service... Så pm mig så ska ni få adr o telnr.
Publicerat September 13, 200916 yr Jag fick ju överta en handenhet från en berömd Gällivare bo här på listan, nu gick ju inte den mer än ca 100m så jag fick tips och råd av en att sända den till Göran på Färjestad rid o trav i Karlstad.Han är ju jägare själv och lovade fixa den omgående. Nu har man ju en viss reservation på det här omgående Tänkte väl att det tar väl en 2 veckor eller nåt efter två dagar låg den i brevlådan och då har han lagat en kabel som var avvriden till antennen och dessutom formaterat den till svensk meny... För det facila priset av 200 spänn... Man kan bara buga och tacka för en sådan service... Så pm mig så ska ni få adr o telnr. hmm låna alternativt köpa iaf går dom sönder som skit dessa när man börjar med antenner,haft 2st och ena sket jag i så fick per som sagt ta och låna den och ha den då jag kunnde ta en svensk och skicka in den för varje fel,lessna på strulet och köpte en tracker och tänkte nu köpa ännu en till garmin då priset från usa är bra för en som har bekanta där som då... nackdelen med svenska är att man inte kan öppna en förrän garantin går ut,men amerikanska ska jag nästa gång sätta en mojäng så man kan vrida hur mycket som helst utan den går av,ska visa bild på hur den ser ut senare...trampet.se & rimborambo är några som lagar enheter btw få svensk meny kan även fixas ganska lätt idag med data och tror även nya astro apparater har svenska i usa modellerna från början... kommer även ut en ny fastighetskarta inom kort för rimliga 2195:- svenska riksdaler med uppdelning av rutor där man köper rutor likt tracker har idag men snor dyrt istället,,man kan juh glädjas åt att kartan ligger där den ligger och blir tvingad att köpa kartor som hos andra företag....
Publicerat September 13, 200916 yr Hejsan Jag har en bilantenn med i hundförarsäcken fungerar helt perfekt,den är inte så lång heller 45 cm. Hälsningar L
Publicerat November 2, 200916 yr Kolla in den här antennen. Köpte en och har testat lite. Den fungerar utmärkt. Mjukare än originalet, så det borde inte leda till några avbrutna ledningar/fästen. http://www.magasinet.no/display.aspx?menui...amp;prodid=2831
Publicerat November 2, 200916 yr Jag plockar isär teleskop antennen till två delar då blir den mycket smidigare att ha med sig!!!!! Annars är den suverän!!!!
Publicerat November 16, 201015 yr Jag fick ju överta en handenhet från en berömd Gällivare bo här på listan, nu gick ju inte den mer än ca 100m så jag fick tips och råd av en att sända den till Göran på Färjestad rid o trav i Karlstad.Han är ju jägare själv och lovade fixa den omgående. Nu har man ju en viss reservation på det här omgående Tänkte väl att det tar väl en 2 veckor eller nåt efter två dagar låg den i brevlådan och då har han lagat en kabel som var avvriden till antennen och dessutom formaterat den till svensk meny... För det facila priset av 200 spänn... Man kan bara buga och tacka för en sådan service... Så pm mig så ska ni få adr o telnr. Fint, skicka mig adress å telenr så man kan få den här saken fixad. Tackar
Publicerat November 19, 201015 yr Jag har tre antenner, dels det knubbiga originalet, dels skogsvarianten med den fasta smala antennen som kanske är 50-60 centimeter samt teleskopvarianten. Och jag ångrar mig. Skillnaden mellan knubbiga originalet och den fasta (ej teleskopiska) antennen är gigantisk, ofta får jag in på 4-5 kilometer med den längre. Däremot är skillnaden mellan den längre och den teleskopiska så liten att det inte motiverar köp tycker jag. För mig är nog idealiskt med: •fasta skogsantennen på i skogen •bilantennen, med magnet på taket när det bär iväg riktigt långt o jag hamnar i bilen (på eftersök, eller när jag ska rädda hunden undan tillbakagång över vägar). Tyvärr är detta scenariot alldeles för vanligt.
Publicerat November 19, 201015 yr Dessa j-vla antenner.... Har nu brutit av 2 teleskopsantenner och bilantennen är bara foten kvar o faen vet om skogsantennen fungerar som den ska.. har förresten verkat av 2 skogsantenner oxå.. även om de är böjliga så fixar en bildörr dem oxå.. Lagat Asron 4 ggr men blir ändå inte bättre nu vid sista lagningen. Tröttnade och köpte en ny US variant. Testade lite i början på veckan. över 2 km med stubantennen inne i bilen det gamla halsbandet funkade visst kanon oxå. DC40 va dock bättre. Har en teleskopsantenn som är hel, den går att vinkla och sätts direkt på Astron. Fortsatte o testa lite med bilen o fick kontakt på 5,5 km med teleskopsantennen och dc 40 halsbandet. Snackat med en som lött ihop en del antennfästen och han misstänker att äldre Astros får problem o då inte bara antennfästerna utan det är nått annat som skiter sig med åldern oxå. Är ju skit men håller denna jag nu har sig hel så kommer det bli en asbra höst pejlmessigt Kommer att ha stubbantennen på så mycket det bara är möjligt för att spara antenfästet..
Publicerat November 19, 201015 yr Efter att ha knäckt antennfästet så har jag slutat byta antenn. Kör bara med stubbantennen. Tycker den böjliga skogsantennen är ivägen mycket också. Fick också hem en ny Us med dc40 igår, ska bli kul att testa i morgon. En liten fråga. Varför är antennen längre på dc40 än på dc30?
Publicerat November 19, 201015 yr Det är kanske det som är uppgraderingen från DC30 Oj då...Det bqara slank ur mig.