Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro "skogsantenn"

Featured Replies

Publicerat

Lite frågor bara, ungefär hur långt avstånd kan det vara mellan handenheten och hund? Förstår att det beror på terräng osv men tänk skog och inga större höjder emellan. Hur långt blir avståndet sen med skogsantenn?

Publicerat

Tror inte det är antennerna i sig som "knäcker" fästet, utan det är när man håller på att skruva och byta antenner ofta.

Det sitter en 8mm mutter (syns från ovansidan i antennfästet) som håller hela köret på plats. När man skruvar av och an så lossnar muttern med tiden och resulterar i att hela antennfästet roterar vid antennbyte/åtdragning. Detta resulterar i att kabeln mellan antennfästet (SMA-hona) och kretskortet går av. Min astro var det nära på. Öppnade och drog åt med 8mm hylsa samt limmade fast/låste antennkontakten med snabblim.

Har numera skaffat en SMA-hane till BNC-hona som jag monterat på handenheten. Slipade till en bricka som gör att adaptern har gott stöd mot handenheten. Nu behöver jag inte "skruva" vid antennbyte utan med BNC kontakten så trycker man fast antennen och låser med ringen. Man måste självfallet också ha adaptrar som passar till antennerna man ska använda.

Jag använder en 36cm harvest antenn som jag köpt från 409shop. En mycket flexibel antenn som har (i mitt fall) betydligt längre räckvidd än originalstumpen som medföljer astron. Fick bra signal upp till 4.7km, men det var under idealiska förhållanden. Originalen fungerar upp till ~2km efter samma sträcka.

Har en teleskopantenn som jag kan skruva på direkt på astron. Men den nådda jag 6.5km. Det är en Opek HR-22 som jag beställde från USA. Kostade 150kr med frakt vill jag minnas. Tror hylte säljer samma för 300:-

Teleskopen används bara sporadiskt när hunden farit på långa förföljande. Man få vara försiktig för den är rätt tung och kan ju knäcka hela baletten om man har otur och skulle råka stöta i träd eller liknande.

Har haft 2 st original long range antenner men bägge har varit dåliga. Stiftet i kontakten har varit glappa och åkt in. Lämnade tillbaka/återköp på dessa.