Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundtokiga jägare

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle nog inte vara så våldsam. Men ett bra och kraftfullt slag med ett järnrör över benen , kanske inte skulle vara fel. Då kanske förövaren sent skulle glömma vad han gjort. Ett långt lidande, detsamma som  de  berörda hundägarna får utstå.

Publicerat

Laika knivdödad

2005-10-03

Kristianstad (JJ) Efter tre dagar hittades den försvunna laikan Doris med halsen avskuren och med flera skärsår på kroppen.

Petter Andersson och hans bror jagade grävling i trakterna av Emmislöv utanför Sibbhult när Doris försvann. Tre dagar senare ringde polisen och berättade om det makabra fyndet. En veterinär har bekräftat skadorna.

Polisen har tagit upp anmälan om djurplågeri.

Författare: Roger C Åström

Artiklen finns på www.jaktjournalen.se sök på laika...

• 2 weeks later...
Publicerat

Vilken tragedi att mista en familjemedlem på det sättet. Jag tycker att alla katt"jägare" kan fundera lite på alla kattägare som förlorar sina familjemedlemmar varje år. Jag vet att katter kan vara en sanitär olägenhet och svåra predatorer men dom är också till 99% någons sällskapsdjur.

(Är inte kattägare själv, men jag kan störa mig på hur det snackas i vissa kretsar)

//Fabben

Publicerat

"Jag tycker att alla katt"jägare" kan fundera lite på alla kattägare som förlorar sina familjemedlemmar varje år. Jag vet att katter kan vara en sanitär olägenhet och svåra predatorer men dom är också till 99% någons sällskapsdjur."

Dessvärre så stämmer inte detta med 99%, inte ens nästan. Skjutit ett 30-tal katter i samma område och jo, för 3-4 år sedan var TVÅ av dem någons sällskapsdjur men nu är det ingen som bryr sig om dem. Som hundägare så är man otroligt försiktig när det gäller avlivning så här kan man verkligen säga att regeln "Hellre fria än fälla" tillämpas!

Sen finns det en rätt hyfsad lagstiftning när det gäller katter så följer man bara den så torde man undvika missöden.

Mvh!

Publicerat

Svar till Fabben och Hipshot!! Undrar varför debatten "Hundtokiga jägare" kommer in på katter. Har väl ändå inget med Hamiltonstövaren Snoas öde att göra. Ända fördelen är i så fall att det blir flera inlägg, men det blir också en helt  snedvriden och urspårad debatt. Vore tacksam om ni i stället hade åsikter och inlägg i ämnet det gäller. ( finns säkert något kattforum att debattera kattfrågor i)

Publicerat

Jag vart på en tidigare jaktmark hotad av grannmarkens innehavare som lovade att han skulle på lämpligt sätt ta min hund av daga om den visade sig inne på hans lilla markbit, jag svarade att den dagen då detta händer så kommer du att gå samma öde till mötes och det tog skruv i gubbj***ln. Min hund tog han inte men jag vet tre hundar han låste eller in körde iväg och dumpade långt bort så de fick springa närmre en 6-7 kilometer extra för att ta sig tillbaka till sina ägare.

Vad kan man säga, han är numera hatad av hela byn då han har polisanmält alla minst en gång för vad som helst, gjort sig totalt ovän med grannbyns jaktlag för då han anklagat dem för tjuvjakt på hans marker mmm....listan går att göras lång.

Publicerat

Det där med att skjuta katter eller inte är ju min personliga åsikt och var och en får ju så klart agera efter eget huvud, så länge man håller sig inom lagens ramar. Jag skulle inte själv tycka att det var speciellt kul att jaga varken katter eller hundar eller andra förvildade tamdjur men det var inte det som var poängen med mitt inlägg. Jag kom att tänka på katterna när jag såg allas deltagande i sorgen efter den döda hunden och tänkte att det kanske kunde väcka en tanke hos någon.

Nu har jag skrivit det jag hade att säga om det här och jag ska inte försöka göra ett katt forum av den här tråden ;)

Hoppas verkligen att sadisten som dödade hunden åker dit rejält och att det var en ensam sjuk fan och inte någon slags organiserat djurplågeri.

//Fabben

Publicerat

Tyvärr verkar det som det är en ny Bosse Ringholmare är på gång när det gäller polisens arbete. Utredaren hos polisen i Norrköping har serverats följande för att få utredningen till förhoppningsvis en åtföljande dom: platsen där Snoas skall tysnade under pågående drev, Ingen hund på träffades trots eftersök, veterinärbesiktningsprotokoll, fragment av gevärskula funnen i huvudet på Snoa, plats på skogsvägen där Snoa lämpades av, bilen som användes för transporten dit samt namn och adress  på gärningsmannen. Vad händer nu efter några svettiga dagars utredande, JO det man redan anade från början, NERLAGD UTREDNING!!! Men skönt att man är beredd på det värsta, har idag skrivit och skickat in ett överklagandet till Åklagarkammaren i Norrköping. Nu väntar jag på nästa besked. Ska fallet tas upp eller läggas ner ingen??? Är förberedd för nästa tur med nytt överklagade. Varför ska vårt svenska rättssamhälle behöva innehålla överklagningar av polisutredningar, vore det inte bättre för alla parter och framför allt billigare för skattebetalarna om utredningarna vore så fullständigt solklara så man slipper överklaga. Får väl snart gå med i SGT=skjut, gräv o tig. Kan vissa ta lagen i egna händer måste väl även andra kunna få göra det!!!

Publicerat

Återigen är det då tyvärr bevisat att tamdjur inte i närheten har samma rättsskydd som till exempel en varg, för det är väl ingen som på allvar tror att en utredning om en skjuten varg skulle läggas ner lika fort. Skamligt är vad det är.  >:(

Publicerat

ja men har ni koll på vem som gjort det så förstår jag inte problemet! hadde det varit någon utav mina hundar som råkatut för liknande och jag visste vem det var så -------------------sensurerar resterande text---------------. skulle inte klura en sekund på kommande påföljder!

Publicerat

Jag blir så förfärligt förbannad och ledsen när jag läser om detta. Jag känner poliser som har uppmanat mig till att ta lagen i egna händer i vissa sammanhang då de vet att de inte kan gå vidare. "Tar du han på bar gärning så ge på honom som fan, vi bryr oss inte om detta". Hur som helst skulle jag nog som ägare (familjemedlem !), i en liknande situation om jag vore säker på min sak göra upp själv med förövaren och "ta straffet".

Sen kan man ju fråga sig om människor som är kapabla till sådana här grymheter mot en hund skulle gå lösa i samhället överhuvudtaget. Det kan ju inte vara så långt till att ge sig på oskyldiga människor.

Publicerat

Vad ska man säga, hela historien verkar SJUK!!!! Lås in skiten och släng nyckeln.....

Publicerat
bilen som användes för transporten dit samt namn och adress  på gärningsmannen.

om ni /dom vet det...varför gå till polisen....SGT...som du själv uttryckte det.

Polisen i detta avlånga land är så överjävligt fega att det är hemskt...nog för att USA är ett sjukt land i övrigt, men kolla deras poliskår...hade en sån poliskår funnits i Sverige hade Hundmördarna garanterat varit bakom lås å bom...förhoppnigsvis hade dom varit REJÄLT misshandlade först.

/ Fredrik

Publicerat

Polisen lägger ner utredning om skjuten hund

Det som inte blir gjort vid rätt tid, rätt plats och i rätt kommun. Får man strida om. Utredningar behandlas väldigt olika i olika polisdistikt och framför allt beroende på vad för slags djur som blir skjutet. Älg, rådjur o.s.v. på fel mark eller på fel tid= jaktbrott. Varg oavsätt fel tid o plats=jaktbrott, Jakthundarna är det tydligen fritt att skjuta i enbart Söderköpings kommun, utan att det händer något, har för säkerhetskull kollat jakttabellen och kurslittratur för jägarexamen, men kan enbart finna att hundjakt är tillåten, men inte på det här viset, hund är inte klassad som skjutbart jaktbyte. Eftersom man använt skjutvapen vid detta tillfälle, jakthundsägare som under pågående jakt blir av med sin hund på detta vis är totalt rättslösa

Publicerat

hade jag vetat vem det var så hade jag tagit lagen i egna händer.....gett han samma behandling som den jäveln gjorde med hunden....fast gjort processen lite mer utdragen så han får plågas ordentligt....

Publicerat

"gett han samma behandling som den jäveln gjorde med hunden....fast gjort processen lite mer utdragen så han får plågas ordentligt...."

Vad jag förstår så tog de hunden på tisdagen, och hon hittades först på torsdagsmorgonen/förmiddagen och då var hon nyligen avrättad. Är inte det en utdragen process? Nästan två dygn...frågan jag ställer mig är NÄR krossade de hundens käke?...på tisdagen...under onsdagen eller precis innan de sköt henne?? Jag tycker nog att hunden Snoa plågades på tok för länge då inget djur oavsett art skall plågas. Men jag håller med dig på en punkt dessa människoliknande varelser som gjort detta borde plågas ordentligt...En annan fråga jag ställer mig är hur man efter att ha gjort en sån här sak klarar av att leva med sig själv...svaret på den frågan är att man har gjort det förut...och då troligen kommer att göra det igen...frågan då är bara hur många ben den individen går på...två eller fyra??

Om ni som gjort detta har så mycket hjärna så ni kan ta er ut på internet och klarar av att läsa detta inlägg vill jag bara säga att snart är det jul men den familj som mist sin familjemedlem inte kommer att få en god jul utan en jul i stor saknad och sorg...fan vad jag hatar er som gjort detta...

Må ni brinna i helvetet om inte dessför innan...kanske när Skymningen faller...

Publicerat

Förundersökningen om Snoas död återupptas

Av Hans Andersson  2005-12-21

Åklagarmyndigheten i Norrköping kommer att besluta om att polisen ska återuppta förundersökningen om hamiltontiken Snoas död. Detta bekräftar idag, den 21 december, såväl chefsåklagare Torsten Angervåg samt åklagaren Lars Folkunger.

Det formella beslutet är inte taget, men så kommer att ske inom kort.

- Jag anser att det är ett prioriterat ärende och har skrivit direktiv till polisen vad de ska göra, säger Folkunger.

Efter att ha tagit del av de uppgifter som föreligger ser han mycket allvarligt på det inträffade och anser att det är väsentligt att polisen gör så mycket de kan för att bringa klarhet i ärendet. Brottsmisstanken har ändrats till djurplågeri.

Bakgrunden till det hela, som Jakt och Jägare tidigare skrivit om, är denna.

Hundägaren Tony Törngren var inbjuden jaktgäst på gården Hovslagartorp strax söder om Söderköping i Östergötland. Detta var tisdagen den åttonde november. På eftermiddagen tystnade hunden plötsligt mitt under ett hardrev. Två dagar senare, alltså på morgonen torsdagen den tionde november, hittades hunden cirka två kilometer från denna plats, liggande på en mötesplats alldeles intill väg E22.

Då hade tiken avlivats med ett skott i huvudet av ett finkalibrigt vapen, sedan först framtänderna slagits av. Händelsen polisanmäldes, men lades senare ned av polisen. Den nedlagda förundersökningen överklagades till åklagarkammaren i Norrköping, som alltså kommer att besluta om att förundersökningen återupptas.

Nämnas kan också att i det aktuella området har ett flertal hundar försvunnit under en lång följd av år.

Utklippet kommer från Jägarnas riksförbunds hemsida.

• 3 weeks later...
Publicerat
Förundersökningen om Snoas död återupptas

Av Hans Andersson  2005-12-21

Hallå har det kommit nån uppföljning på det här jannepson eller hur går det?? Det är nog fler än jag som undrar 941 besök ;)

Publicerat

Det som händer nu är att polisen i Norrköping utreder fallet. Eftersom Åklagarkammaren prioriterar ärendet har det skjutit ordentlig fart. Förhör av en del personer pågår. Som läget är nu är jag förhindrad att avslöja för mycket. Ni kommer att få nya rapporter. Men jag kan inte lägga ut allt på nätet ännu. Lugn o fin det kommer mera.

• 9 months later...
Publicerat

Det har snart gått ett år.....Hur går det i ärendet?

Publicerat

man kan ju inte skjuta gubbfan för detta, men ett vådaskott kan ju lätt gå av...

• 4 months later...
Publicerat

Nu vet jag att Tony har många goda vänner och bättre bekanta som hjälper honom att driva detta vidadare, men jag beundrar Tony att han verkligen gör allt som han bara kan för att få dit Snoas baneman!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=251864

Nähä det blev inte rätt med länken....prövar väl igen då.

Publicerat

Hur är såna här mäniskor funtade  >:( Blir så arg förbannad när jag hör talas om sådant här. Ge sig på djur på detta sätt.