Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare och mynningsdämpare

Featured Replies

Publicerat

Vilken ska man ha ? Mynningsdämpare eller ljuddämpare?

bössan är en tikka t3 super varmint .308 w

fördelar samt nackdelar?

Vilka märken är bra och var kan man få tag på dessa?

Ha de gött !!!

Publicerat

.308w är väl ingen rakabajsare i rekyl så en ljuddämpare borde väl fungera perfekt?

Då en sådan dämpar både knall och rekyl... :)

Mvh

Publicerat
  • Författare

De e ju sant !

.308w är som sakt inte nån helvetes kaliber men rekylen kan i alla fall dämpas lite, själva ljudet är igentligen inte något problem då ja alltid skjuter med kåpor!

Du råkar inte veta var man kan få tag på dessa grejjer dunderklumpen, Och om de finns i rostfritt då pipan är det..

Ha de gött allihopa ! ;)

Publicerat
De e ju sant !

.308w är som sakt inte nån helvetes kaliber men rekylen kan i alla fall dämpas lite, själva ljudet är igentligen inte något problem då ja alltid skjuter med kåpor!

Du råkar inte veta var man kan få tag på dessa grejjer dunderklumpen, Och om de finns i rostfritt då pipan är det..

Ha de gött allihopa ! ;)

Tänk först och främst på om du skjuter nära en hund. Han kan i värsta fall bli döv på ett skott, och en döv hund kan man inte ha lika roligt med som en fullt frisk..

Ljuddämpare finns det dessutom en hel del tycke och smak kring. Det finns också en hel del tester som vapentidningarna gjort om dessa..

Men jag kan lägga in en liten text Stalondämparen gjort:

Frågor & svar

Rengöring & underhåll

Hoppas du hittar i denna djungel och faller för just den dämparen Du vill ha.

Mvh

Publicerat

Jag kommer att montera en broms på min LTR .308 iallafall, just för att inte göra den osmidig samt att det alltid finns tid för att ta på sig hörselskydd innan skott under den typ av jakt jag använder den till.

Publicerat

Jag har svårt att förstå nyttan med mynningsdämpare på en 308:a, den slår ju inte speciellt hårt. Mynningsdämpare ser man ju främst på betydligt grövre kalibrar. Men tycker man rekyklen är störande så är der ju naturligtvis helt ok, inget ont om det.

En ljuddämpare dämpar både ljudet och rekylen vilket ger massa fördelar, en mynningsdämpare ökar snarare ljudet då det trycks rakt bakåt. Jaktkamrater (både fyrbenta och tvåbenta) kan utsättas för mycket skadliga smällar. Moderna ljuddämpare anpassade för vapnet är inte speciellt skrymmande.

Mvh Erik

Publicerat

Det handlar inte om otäck rekyl, utan att vapnet flyttar sig i skottet så man tappar målet

Publicerat
  • Författare

Det är lika för mig som ehnebom säger. Jag kommer inte skjuta alldeles brevid någon samt att jag alltid använder kåpor och att rekylen igentligen inte är ett stort problem men all rekyl man kan dämpa tycker jag är bra samt att bössan som sakt rör sig lite mindre,

Det känns som att ljuddämpare är lite för klumpit och bössan väger lite redan som det är, Nu vet inte jag hur många gram de skilljer mellan en mynningsdämpare och en vanlig, Men känns som jag är ute efter en mynningsdämpare,

Har googlat lite men har inte hitta nått intressant, Var köper man bra mynningsdämpare ? Och finns de i rostfritt?

Sen en fråga till måste man gänga pipan till alla mynningsdämpare ? Har för mig att det finns sånna som ``limmas`` men kanske är helt ute å cyklar där.

Tack för alla svar ha de gött! ;)

Publicerat

För min del så kommer det bli en broms från Roedale Precision

Dom finns i kolstål eller rostfritt

251_0.JPG

251_1.JPG

Publicerat

Jag vill nog vara kvar på spåret att ni kanske inte behöver en mynningsdämpare igentligen. Vid praktisk jakt så betyder en förflyttelse av geväret ingenting, ni skall ändå göra en slutstycksrörelse för andra skottet. När man monterar en ljuddämpare så kortas först pipan av. Med på monterad dämpare så får ni ett mycket bra balanserat vapen.

Men ni gör naturligvis som ni vill.

Publicerat

Jag har nog lite bättre koll på mitt behov än vad du har...det jag skjuter kräver bara ett skott och att man behåller målbilden hela tiden efter skottet

Publicerat
Jag har nog lite bättre koll på mitt behov än vad du har...det jag skjuter kräver bara ett skott och att man behåller målbilden hela tiden efter skottet

Naturligtvis, jag sprang iväg lite där och trodde det var jakt du skulle ha det till, my bad.

Publicerat

Det är jakt det handlar om, men lite annorlunda sådan. Och som du ser behövs inget andra skott, utan det är mer välkommet att kunna ligga kvar å sikta på skottplatsen direkt efter skottet för att se hur det tog

http://film.jaktjournalen.se/index.php?page=movie&id=338

Publicerat
Naturligtvis, jag sprang iväg lite där och trodde det var jakt du skulle ha det till, my bad.

Hörrödu.. .... "jakt".. Vad är jakt anser du?

Publicerat
Hörrödu.. .... "jakt".. Vad är jakt anser du?

Jakt handlar bla om respekt för djuret och ödmjukhet inför sin egen förmåga.

Om man tror att man bara behöver ett enda skott och alltid tror att man träffar perfekt, ja då är man i mina ögon inte jägare utan möjligtvis skytt som gillar att skjuta på djur.

Faktiskt så var just säljakten ett exempel på när man faktiskt bara "behöver" ett skott utan möjlighet att skjuta ett till.

Publicerat

mhm. Nå. Jag ids inte börja kriga med dig om detta. Men jag kan säga att vi kanske inte har riktigt samma syn på saker o ting. Men att man t.ex har en enkeltskottare eller pilbåge betyder inte att man inte respekterar viltet.

Anser du det?

Publicerat
Jakt handlar bla om respekt för djuret och ödmjukhet inför sin egen förmåga.

Om man tror att man bara behöver ett enda skott och alltid tror att man träffar perfekt, ja då är man i mina ögon inte jägare utan möjligtvis skytt som gillar att skjuta på djur.

Nu är vi långt utanför ämnet, men om man räknar med att man behöver fler än ett skott så ska man hålla sig hemma och besöka skjutbanan istället för skogen

Publicerat
mhm. Nå. Jag ids inte börja kriga med dig om detta. Men jag kan säga att vi kanske inte har riktigt samma syn på saker o ting. Men att man t.ex har en enkeltskottare eller pilbåge betyder inte att man inte respekterar viltet.

Anser du det?

Självklart inte, men jag har aldrig heller hört en bågjägare eller enskottsjägare säga att de aldrig behöver mer en ett skott med sig i skogen.

99% av alla djur kanske man klarar med ett skott, men skadeskjutningar kan man aldrig svära sig fri ifrån, eller hur?

Att säga att man alltid bara behöver ett skott är väll kanske att ge sig själv lite väl mycket kredit, tycker du inte det?

Jag reagerade på att han sa att han aldrig behövde mer en ett skott, sånt är skitsnack eller så har man bara inte jagat tillräckligt länge för att vara med om en skadeskjutning.

Däremot ändrade jag mig när han påvisade vilken jakt det var han sysslade med, kanske den enda gången då man faktiskt kan säga att man alltid klarar sig med ett skott då man aldrig för en andra skottchans.

Jag kanske är ny på forumet, men knappast ny som jägare och jag står för mina åsikter.

Publicerat
Nu är vi långt utanför ämnet, men om man räknar med att man behöver fler än ett skott så ska man hålla sig hemma och besöka skjutbanan istället för skogen

Jag borde naturligtvis inte ha räknat med att du bedrev nån avart av jakt, du är säkert seriös så jag ber som ursäkt. Däremot ska man alltid räkna med att fler skott behövs när man jagar, annars hade man ju kunnat gå ut med endast ett skott i loppet och aldrig behöva en eftersöks hund, och sådana jägare finns bara i noveller.

Publicerat

Vi är lite OT nu, men jag förstår nu hur du menar och tar tillbaka mina spydigheter!

Men ofta så kan man heller inte förlita sig på ett andraskott heller. Jag räknar alltid med att första träffar bra. Hinner jag med ett andra skott eller inte så är det ett sekundärt problem. Men ett andraskott är inget jag har som "säkerhet". Bara som en eventuell backup ifall något går snett. :rolleyes:

Publicerat
Vi är lite OT nu, men jag förstår nu hur du menar och tar tillbaka mina spydigheter!

Men ofta så kan man heller inte förlita sig på ett andraskott heller. Jag räknar alltid med att första träffar bra. Hinner jag med ett andra skott eller inte så är det ett sekundärt problem. Men ett andraskott är inget jag har som "säkerhet". Bara som en eventuell backup ifall något går snett. :rolleyes:

Många missförstånd i den här tråden. ;)

Publicerat
Jag borde naturligtvis inte ha räknat med att du bedrev nån avart av jakt, du är säkert seriös så jag ber som ursäkt. Däremot ska man alltid räkna med att fler skott behövs när man jagar, annars hade man ju kunnat gå ut med endast ett skott i loppet och aldrig behöva en eftersöks hund, och sådana jägare finns bara i noveller.

Vad jag menar är att man ska aldrig utgå ifrån att skjuta fler skott, utan man ska utgå ifrån att man klarar sig med ett. Sen så beror det ju helt å hållet på vad man jagar också, vid älgjakt t.ex så ligger det en ny patron i loppet redo att avfyras innan tomhylsan har ramlat i backen.

Nu skiter vi i det här och riktar in oss på dämpare och bromsar igen

Publicerat
Det är lika för mig som ehnebom säger. Jag kommer inte skjuta alldeles brevid någon samt att jag alltid använder kåpor och att rekylen igentligen inte är ett stort problem men all rekyl man kan dämpa tycker jag är bra samt att bössan som sakt rör sig lite mindre,

Det känns som att ljuddämpare är lite för klumpit och bössan väger lite redan som det är, Nu vet inte jag hur många gram de skilljer mellan en mynningsdämpare och en vanlig, Men känns som jag är ute efter en mynningsdämpare,

Har googlat lite men har inte hitta nått intressant, Var köper man bra mynningsdämpare ? Och finns de i rostfritt?

Sen en fråga till måste man gänga pipan till alla mynningsdämpare ? Har för mig att det finns sånna som ``limmas`` men kanske är helt ute å cyklar där.

Tack för alla svar ha de gött! :rolleyes:

Jag har en mynningsbroms på min 7mm rem mag. Den tar kanske halva rekylen. Men man får en knytnäve av smällen rätt i ansiktet. Kåpor är ett måste. Överväger att skaffa en ljuddämpare istället....

Mynningsbromsar för limmning finns här: http://www.poff-tech.se/

Publicerat
  • Författare

Hehe här har det gått hett till under dagen ser jag :rolleyes:

Men tack för alla bra innlägg och tips...

Vi får se hur det blir med allt innan det är klar,, men lutar vart fall som hälst åt en mynningsbroms ;)

¨

Vad tycker ni är fördel / Nack del mellan de två dämparna ?

Mvh Tom

Publicerat
  • Författare

Var in på Roedale Precision hemsida och kikade runt lite, hittade en mynningsdämpare som var avsedd för tikka t3 varmint och den fans i rostfritt. Men när ja skulle beställa den så var det tydligen slut i lagret och de fanns bara svart ståls modellen.

Ingen som vet var man kan få tag i en annan i rostfritt hos någon annan leverantör ?

och de där Roedale Precision hade var ju kanon bra som jag förstod så skulle man inte behöva gänga eller limma då de bara dras fast med hjälp av bultarna,

Annars får man väl köpa en massiv rostfri bit och gå över till grannan med ett par öl en kväll å svarva och fräsa en egen <_<

Ha de gött allihopa!