Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare och mynningsdämpare

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle aldrig montera tillbaka min mynningsbroms efter att ha köpt en ljuddämpare. Ljuddämparen gör allt som mynningsbromsen gör plus att den minskar smällen inte fördubblar den.

Publicerat
Annars får man väl köpa en massiv rostfri bit och gå över till grannan med ett par öl en kväll å svarva och fräsa en egen :rolleyes:

Det där testade en av mina kompisar och det blev världens största hål genom löpmålälgen och ingen har hittat mynningsbromsen efter det. Men gör man det rätt och är noga med fastsättningen på pipan så nog går det säkert bra.

Publicerat
  • Författare

Okej ! :rolleyes: Vi får se hur de blir innan allt är klart men hur pass klumpig är en ljuddämpare då ?

Har alldrig skjutit men en ljuddämpare! och hur mycket väger de ?

Det värkar ändå som de allra flästa föredrar en ljuddämpare.....

Vilket fabrikat ska man ha vad föredrar ni ?

Ha de bra !!!

Publicerat
Det värkar ändå som de allra flästa föredrar en ljuddämpare.....

Vilket fabrikat ska man ha vad föredrar ni ?

Ha de bra !!!

Jag provsköt min dämpare för första gången i går då jag precis fått den.

För min del blev det en VMAC 3, satt och sköt med 9,3:an i bänk och rekylen blev riktigt behaglig med dämparen monterad.

Smällen reducerades givetvis också så jag är grymt nöjd med investeringen.

Här står att läsa mer om dämparen: VMAC3

Publicerat

Har även jag en vmac 3. Den har inte absolut bästa värdena på dämpning men den är tyst och låter inte som en kyrkklocka om man slår den i någonting.

Publicerat

Du har 5 års garanti på VMAC:en också medan dom andra tillverkarna bara ger ett.

Publicerat
  • Författare

Okej och ni som har de dämparena och testat med andra tycker dessa e bäst?

De var inte så jävla dyra heller,,

Kanske ska överväga en dämpare endå !

Eller vad tycker ni ?

Ha de gött allihopa!!

Publicerat

En mynningsbroms är en ljuddämpare utan skal.. Typ.. Den enda nackdelen med dämparen är att vikten kanske blir lite tyngre...

Men rör du dig inte mycket eller är gjord av kattskit ;) så skulle jag välja ljuddämpare framför bromsen.

Publicerat
  • Författare

hur mycket väger vmac dämparen?

Tänkte åka förbi den lokala handlaren i morgon kasnke om det finns tid, Tänkte höra mig för lite angående dämpare och lite mer,

Skall även införskaffa benstöd.

Har läst enormt bra om harris modeller, Vad är era erfarenheter av dessa ?

Eller finns det något annat märke som är bättre som jag missat kanske??

Alltid kanon att kunna lägga ut lite frågor så här på detta kaonon forum och se vad andra tycker om vissa saker man själv är lite osäker på ;)

Ha de fint!!

Publicerat
eller är gjord av kattskit :wub:

Varför började jag tänka på Flex helt plötsligt? :wub:

Men jag håller fast vid min åsikt att en dämpare är bättre än mynningsbroms.

:D

Publicerat

jag har en tikka t3 varmint med samma rekyl + ljuddämpare som på trg.n! skjuter lika med eller utan ljuddämpare. rekyldämparen sitter alltid på bössan o vid vakjakt så skruvar man bara ditt dämparen o när man går med hund eller liknande så tar man lös den,

Publicerat
hur mycket väger vmac dämparen?

Tänkte åka förbi den lokala handlaren i morgon kasnke om det finns tid, Tänkte höra mig för lite angående dämpare och lite mer,

Skall även införskaffa benstöd.

Har läst enormt bra om harris modeller, Vad är era erfarenheter av dessa ?

Eller finns det något annat märke som är bättre som jag missat kanske??

Alltid kanon att kunna lägga ut lite frågor så här på detta kaonon forum och se vad andra tycker om vissa saker man själv är lite osäker på :D

Ha de fint!!

Kollar du på produktbladet om dämparen som finns på hemsidan så ser du att dämparen ligger på 517gr.

Jag kör med Harris benstöd och tycker att dom är kanonbra!

Publicerat
Varför började jag tänka på Flex helt plötsligt? ^_^

Men jag håller fast vid min åsikt att en dämpare är bättre än mynningsbroms.

:P

Ur vilket hänseende? Att dämpa ljudet eller att styra rekylen dit man vill?

Publicerat

Jag använder harris benstöd och de är kanon. Vid liggande skytte får du i stort sett bänkskyttestabilitet med dem. Drar jag ut dem till sittande är de många gånger bättre än t.ex en skjutkäpp. Tänk bara på att benstöden är lite skrymmande att ha på bössan, men det är en vanesak.

Erik

Publicerat

Och kolla träffläget BÅDE liggande med korta ben och sittande med helt utfällda. Skilde 17 cm, visade det sig, när jag skaffade mina Harris. Sköt in liggande med korta ben, och tänkte aldrig tanken att träffläget kunde skilja. Det blev en otrevlig skadeskjutning...

Problemet försvann efter att jag plastbäddade bössan.

Publicerat
Jag använder harris benstöd och de är kanon. Vid liggande skytte får du i stort sett bänkskyttestabilitet med dem. Drar jag ut dem till sittande är de många gånger bättre än t.ex en skjutkäpp. Tänk bara på att benstöden är lite skrymmande att ha på bössan, men det är en vanesak.

Erik

Benstöden tar inte bort rekylen,

Publicerat

Jag har valt bort benstöden numera, och kör med ryggsäcksstöd vid liggande skytte, och egenhändigt tillverkad klyka vid sittande skytte.

Men det var väl ljuddämpare kontra mynningsbroms tråden gällde egentligen.. ^_^

Publicerat
  • Författare

Okej !

Sant att tråden gälde olika bromsar, de var jag som slängde ut frågan om stöden sorry....

Ska åka till handlarn snart han har kvälls öppet i da så får vi se var de slutar alltihopa.

Men tack för alla generösa svar varjefall,

Ha de gött ! :D

Publicerat
Benstöden tar inte bort rekylen,

Nej, men han efterfrågade även benstöd inte bara mynningsbroms/ljuddämpare.

Publicerat
Okej !

Sant att tråden gälde olika bromsar, de var jag som slängde ut frågan om stöden sorry....

Ska åka till handlarn snart han har kvälls öppet i da så får vi se var de slutar alltihopa.

Det är ju din tråd, klart du får fråga om benstöd med.

Publicerat
Okej !

Ops..jag bommade att det var du som frågade om stöden först, trodde vi var off topic nämligen.. :D

Publicerat
  • Författare

Hehe lungt ;)

Kom aldrig i väg till handlaren i dag, Har förberett för björnjakten i morgon :D

I söndags när vi var ut så kom björnen på 70 meter men fick aldrig chansen att avlossa ett skott då det både gick fort och taskigt läge mot en passgranne !!

Men i morgon då skall han få sig en match till.... :D

Så vi får väl se kanske kommer i väg till han i morgon efter jakten, Men ni tycker harris stöden och vmac dämparen är värld en extra titt då ?

Ha de gött !!

Publicerat
  • Författare

Ny har detta ingenting med denna tråd att göra men eftersom jag skrev lite om jakten på björnen i går lär jag uppdatera efter en vild dag i skogen,,

Skymtade björnen 3 gånger utan ett bra läge men senare under dagen gick han förbi en av killarna i laget och där ramlade han, -_-

158 kg vägde han och nu är det inte många kvar på tilldelningnen ska fan ut i morgon oxå får se vad de andra säger..

Man blir som sakt björnbiten :D

Ha de gött!