Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bågval

Featured Replies

Publicerat
Roger, Roger.. Allt är inte Hoyt som glimmar :wub: o VAD har PSE med Skoda att göra?

peace

( jo jag fattar liknelsen )

Jag skjuter Bowtech ! :wub:

Publicerat
  • Författare
Forumets kärleksspridare :wub:

Nä men.. Det är klart man önskar lycka till! Men att köpa en båge i en typ cykelaffär.. Ajaj..

LOL det skulle dom höra på vildsvinsbutiken att du kallar det en cyckelaffär :wub:

Den är ju trots allt väletablerad o rätt så stor :D

www.vildsvin.se

Publicerat
Jo det kan jag ha förståelse för i o med att dom har sålt bågar så pass länge som dom har. Men som sagt att personalen i dessa butiker jagar själva med denna båge så dom borde ju veta vad dom sysslar med. Tycker jag i alla fall.

O är det inte så att även butiker som inte funnits med i 20 år kan ha något att komma med. Alla måste vi ju börja någonstans. O ser inte riktigt logiken i att ligga o köra 120 mil när jag kan få assistans genom att köra 7mil :wub: kostar ju lite att ligga o åka oxså.

Självklart gör du som du vill. Jag bara rekommenderar.

Jag skjuter Bowtech ! :wub:

Ja, men du vill ha en Hoyt. :D

Publicerat
Tack tack ser att du kommer från Växjö det är ju inte så långt att åka. Har ni några bra butiker där uppe?

Dåligt med butiker här...

Men hjälp finns om det kör ihop sig! :wub:

Det är som JS och Mattsson skriver, Viktigt att du anlitar någon som kan skruva med bågen. Vem är ointressant, så länge dom vet vad dom håller på med. Försök att läsa en massa om trimning mm, alla är vi nybörjare i början.

Publicerat
  • Författare

Ja, men du vill ha en Hoyt. :D

Jo jag förstår det och jag är tacksamm för all hjälp jag kan få :wub: men ett par 120mils resor till stockholm så har ju hela semesterkassan för planerade framtida ålands resor gått åt :wub:

Publicerat

Ja, men du vill ha en Hoyt. :wub:

Jag HAR en HOYT :wub:

Publicerat
Jag HAR en HOYT :wub:

O de skyltar du med? :D:wub:

Publicerat

Vet inte om du lyckats missa inläggen där folk köpt bågar av just det företag du funderat att köpa ifrån.

Dessa personer har i slutändan ändå fått kontakta en av de etablerade firmorna.

Detta på grund av att de sålt bågar som varit fullständigt oanpassade för den som köpt bågen!

Tex för lång draglängd, fel pilar etc..

De (i mina ögon) är bara ute efter att tjäna pengar på nybörjre som inte har någon kunskap.

Jo jag förstår det och jag är tacksamm för all hjälp jag kan få :wub: men ett par 120mils resor till stockholm så har ju hela semesterkassan för planerade framtida ålands resor gått åt :wub:
Publicerat
  • Författare
Vet inte om du lyckats missa inläggen där folk köpt bågar av just det företag du funderat att köpa ifrån.

Dessa personer har i slutändan ändå fått kontakta en av de etablerade firmorna.

Detta på grund av att de sålt bågar som varit fullständigt oanpassade för den som köpt bågen!

Tex för lång draglängd, fel pilar etc..

De (i mina ögon) är bara ute efter att tjäna pengar på nybörjre som inte har någon kunskap.

Jo jag har faktiskt missat det totalt.

Får väl lägga det hela på hyllan tills jag har vägarna förbi en riktig återförsäljare. Tycker dock det borde finnas mer än 3 butiker i hela sverige som vet vad dom sysslar med.

Kan någon rekomendera några butiker i danmark? Har närmre dit än till tex stockholm.

Publicerat

Jag har städat lite i tråden angående Bowswedes dubbelpost.

När det gäller ditt bågköp, så ta till dig av vad som sägs om val av handlare, det finns en jäkligt bra anledning till varför det tjatas om de 3 erfarna handlarna.

Låt inte snålheten bedra visheten i detta fall, det kan med stor risk innebära att du likaförbannat får åka till någon av de etablerade handlarna för att fixa ihop bågen, om du nu inte kan få hjälp på någon lokal bågskytteklubb.

Det är inte för på något sätt kasta skit på övriga bågförsäljare som jag skriver detta, men det har varit flera fall nu där nybörjare köpt sina bågar på de butiker du nämner, och sen inte fått grejor som stämmer ihop, grejor som ej stämmer med skytten, och hjälpen har varit obefintlig från handlaren, och det hela har slutat med att den olycklige köparen har fått tagit kontakt med någon av de 3 etablerade handlarna, där ägarna själva har en lång erfarenhet av bågar och bågjakt, det går inte att komma ifrån.

Anledningen till att det bara finns 3 st proffshandlare inom bågjakteriet i landet, är ju just det att vi inte har haft bågjakten här på så länge nu, men nu när vi börjar andas morgonluft igen, så hänger ju övriga handlare på tåget, det gäller ju att få vara med och tjäna slantar på detta.

Men det är inte som att köpa en ny studsare detta, det är så mycket mer parametrar som skall stämma med en jaktbåge, än med en studsare, och den allmänna kunskapen om just studsare som finns ute bland jägare och skyttar, finns inte när det gäller bågar, inte ännu i alla fall.

Jag har handlat endast en båge på plats, alla de andra har jag fått per post av någon av de tre, och det funkar utmärkt.

Har du bara de uppgifter om draglängd osv, som handlaren måste veta, så plockar denne ihop det du behöver, och du vet med säkerhet att det blir rätt, du behöver inte vara orolig att över att du får felspinade pilar som splittras när du släpper strängen, med följden att du får en trasig kolfiberpil genom armen...kolfiber syns inte på röntgen, så du vet.

Men det är ditt val hur du gör.. :D

Publicerat
  • Författare
Jag har städat lite i tråden angående Bowswedes dubbelpost.

När det gäller ditt bågköp, så ta till dig av vad som sägs om val av handlare, det finns en jäkligt bra anledning till varför det tjatas om de 3 erfarna handlarna.

Låt inte snålheten bedra visheten i detta fall, det kan med stor risk innebära att du likaförbannat får åka till någon av de etablerade handlarna för att fixa ihop bågen, om du nu inte kan få hjälp på någon lokal bågskytteklubb.

Det är inte för på något sätt kasta skit på övriga bågförsäljare som jag skriver detta, men det har varit flera fall nu där nybörjare köpt sina bågar på de butiker du nämner, och sen inte fått grejor som stämmer ihop, grejor som ej stämmer med skytten, och hjälpen har varit obefintlig från handlaren, och det hela har slutat med att den olycklige köparen har fått tagit kontakt med någon av de 3 etablerade handlarna, där ägarna själva har en lång erfarenhet av bågar och bågjakt, det går inte att komma ifrån.

Anledningen till att det bara finns 3 st proffshandlare inom bågjakteriet i landet, är ju just det att vi inte har haft bågjakten här på så länge nu, men nu när vi börjar andas morgonluft igen, så hänger ju övriga handlare på tåget, det gäller ju att få vara med och tjäna slantar på detta.

Men det är inte som att köpa en ny studsare detta, det är så mycket mer parametrar som skall stämma med en jaktbåge, än med en studsare, och den allmänna kunskapen om just studsare som finns ute bland jägare och skyttar, finns inte när det gäller bågar, inte ännu i alla fall.

Jag har handlat endast en båge på plats, alla de andra har jag fått per post av någon av de tre, och det funkar utmärkt.

Har du bara de uppgifter om draglängd osv, som handlaren måste veta, så plockar denne ihop det du behöver, och du vet med säkerhet att det blir rätt, du behöver inte vara orolig att över att du får felspinade pilar som splittras när du släpper strängen, med följden att du får en trasig kolfiberpil genom armen...kolfiber syns inte på röntgen, så du vet.

Men det är ditt val hur du gör.. :wacko:

Tackar för all info som sagt. Och kan säga att det handlar inte om snålhet jag tycker bara att det känns onödigt att ligga o flänga över halva landet om det inte behövs.

För att återgå till vad ni sagt om dom butikerna jag nämnde.

Vildsvinsbutiken kan jag inte hitta något negativt om på forumet.

Racerback har jag hittat negativt om men om jag läser det rätt har det börjat jobba en kunnig person på bågsidan efter detta, o efter att han började har jag ej hittat negativ info.

Nu inte sagt att allt är frid och fröjd för det, och ska det någonsin kunna bli mer än 3st på er lista över "godkända" butiker måste ju nybörjarna få vara med på ett hörn o få en chans att sälja lite så dom får erfarenhet och goda omdömmen.

Eftersom jag endå ska gå med i den lokala bågskytte klubben ska jag be dom om hjälp att passa ut draglängder osv för mig så blir det nog att jag beställer en båge online.

Och för att komentera det där någon skrev om att dom börjar bli riktigt trötta på att serva o fixa bågar som är köpta någon annan stans är som att säga att jag vill inte serva/laga en bil eller en bössa som du inte köpt i min butik.

Man tjänar ju faktiskt pengar på att laga och serva även om man inte har sålt produkten själv från början :wacko:

Publicerat
Man tjänar ju faktiskt pengar på att laga och serva även om man inte har sålt produkten själv från början :D

Jag tänkte själv införa en timpenning på runt 876,50 för service och intrimning! :D

Då har man snart tjänat ihop till en älgjakt i Kanada.

Nu är det ju så att handlaren självklart vill sälja de bågar han sen ska serva. Det finns nog ingen handlare som nekar service. Men var lugna för att det inte kommer att vara gratis om du köpt bågen på annat håll och sen vill ha proffs hjälp när det visar sig att firman som sålt bågen går bet på att fixa fel.

Det har dykt upp handlare som enbart är ute för att sälja bågpaket. men att rekommendera rätt pil eller bistå med trimningsråd kan de inte. Jag har själv fått maila till en firma och påpeka grava fel på deras hemsida. Men om du är intresserad av som kund att ge dem erfarenhet av bågar så är det väl bara att handla där. De får erfarenheten och du betalar. Jag skulle då hellre vända mig till någon som redan kan.

Vill ju inte gärna anlita en snickare som ska lära sig yrket hemma hos mig och sen kräva betalt som ett proffs.

Nåja, nog tjafsat om detta. Bear har dock fina bågar och du gör inte bort dig om du köper en sån.

Publicerat
  • Författare
Jag tänkte själv införa en timpenning på runt 876,50 för service och intrimning! :D

Då har man snart tjänat ihop till en älgjakt i Kanada.

Nu är det ju så att handlaren självklart vill sälja de bågar han sen ska serva. Det finns nog ingen handlare som nekar service. Men var lugna för att det inte kommer att vara gratis om du köpt bågen på annat håll och sen vill ha proffs hjälp när det visar sig att firman som sålt bågen går bet på att fixa fel.

Det har dykt upp handlare som enbart är ute för att sälja bågpaket. men att rekommendera rätt pil eller bistå med trimningsråd kan de inte. Jag har själv fått maila till en firma och påpeka grava fel på deras hemsida. Men om du är intresserad av som kund att ge dem erfarenhet av bågar så är det väl bara att handla där. De får erfarenheten och du betalar. Jag skulle då hellre vända mig till någon som redan kan.

Vill ju inte gärna anlita en snickare som ska lära sig yrket hemma hos mig och sen kräva betalt som ett proffs.

Nåja, nog tjafsat om detta. Bear har dock fina bågar och du gör inte bort dig om du köper en sån.

Då vet jag ju vart jag ska vända mig då ju :D

O givetvis förstår jag ju att dom saltar räkningen om man inte handlat den hos dom.

Och som sagt tror inte att tex vildsvinsbutiken bara vill tjäna pengar då dom har varit igång så länge o har så stort utbud o personal osv. Tror mer det handlar om att folk har frågat efter bågar så dom har det mer som en service.

Men som sagt blir nog att handla över postorder från en av dom rekomenderade. Tack så hemskt mycket för synpunkter och hjälpen.

Nu ska jag bara kunna bestämma mig för om det blir en pse eller bear. Men lutar åt den sistnämnda :D

Publicerat
  • Författare

Fastnade för bear lights out bågen. Var i kontakt med kent på kih archery och han tyckte det var en bra båge, dock saluförde han inte Bear bågar längre. Och det var ingen annan på listan som gjorde det så jag handlade den lokalt på jaktbiten (racerback).

Fick ett bra paket pris. Och ett vänligt och vad jag tycker kompetent bemötande (av han som hade hand om bågarna).

Han ställde om draglängd riktade in pilhyllan, justerade siktet och provsköt bågen och förklarade hur jag skulle göra o allt.

Kan säga att det gick bättre för han än för mig vid provskjutningen :P

Har bokat in tid på den lokala bågskytte klubben på tisdag så jag kan börja skjuta :D får väl hoppas man inte gör bort sig totalt :lol:

Så nu hoppas jag att jag ska komma in i den här bågskytte världen ordentligt :D

Och att man är välkommen att ställa frågar fast jag inte handlade bågen hos någon av dom seriösa handlarna i sverige :lol:

Publicerat

Du är alltid välkommen att ställa dina frågor här!

Och helt säkert hos andra handlare än där du köpte bågen.

Lycka till med nya bågen!! :)

Fastnade för bear lights out bågen. Var i kontakt med kent på kih archery och han tyckte det var en bra båge, dock saluförde han inte Bear bågar längre. Och det var ingen annan på listan som gjorde det så jag handlade den lokalt på jaktbiten (racerback).

Fick ett bra paket pris. Och ett vänligt och vad jag tycker kompetent bemötande (av han som hade hand om bågarna).

Han ställde om draglängd riktade in pilhyllan, justerade siktet och provsköt bågen och förklarade hur jag skulle göra o allt.

Kan säga att det gick bättre för han än för mig vid provskjutningen :P

Har bokat in tid på den lokala bågskytte klubben på tisdag så jag kan börja skjuta :D får väl hoppas man inte gör bort sig totalt ;)

Så nu hoppas jag att jag ska komma in i den här bågskytte världen ordentligt ;)

Och att man är välkommen att ställa frågar fast jag inte handlade bågen hos någon av dom seriösa handlarna i sverige ;)

Publicerat

Kan säga att det gick bättre för han än för mig vid provskjutningen -_-

Har bokat in tid på den lokala bågskytte klubben på tisdag så jag kan börja skjuta ^_^ får väl hoppas man inte gör bort sig totalt :lol:

Så nu hoppas jag att jag ska komma in i den här bågskytte världen ordentligt :huh:

Och att man är välkommen att ställa frågar fast jag inte handlade bågen hos någon av dom seriösa handlarna i sverige ^_^

Du får inte missförstå oss! men vi har vid så många tillfällen sett exempel på när någon köp sin båge hos någon som inte kanske har alla nödvändiga kunskaper så att ge sina kunder rätt hjälp, Racerback tex gjorde snabbt en helomvändning å anstälde en kille som kan lite om bågar, vilket är hederssamt.

självklart hjälper vi till och delar med oss av våra kunskaper om du får problem!..

Mvh Mamre!..

Publicerat
  • Författare
Du är alltid välkommen att ställa dina frågor här!

Och helt säkert hos andra handlare än där du köpte bågen.

Lycka till med nya bågen!! :D

Tack tack :(

Publicerat
  • Författare
Du får inte missförstå oss! men vi har vid så många tillfällen sett exempel på när någon köp sin båge hos någon som inte kanske har alla nödvändiga kunskaper så att ge sina kunder rätt hjälp, Racerback tex gjorde snabbt en helomvändning å anstälde en kille som kan lite om bågar, vilket är hederssamt.

självklart hjälper vi till och delar med oss av våra kunskaper om du får problem!..

Mvh Mamre!..

Nej då jag missförstod er inte fattade precis vad ni menade och ville ha fram. Än så länge funkar det bra för mig, o har fått en hel del hjälp från David på racerback, i morgon ska jag dit och få mitt peepsight utbytt och draglängden justerad så kanske det funkar lite bättre sen :D

Publicerat
Nej då jag missförstod er inte fattade precis vad ni menade och ville ha fram. Än så länge funkar det bra för mig, o har fått en hel del hjälp från David på racerback, i morgon ska jag dit och få mitt peepsight utbytt och draglängden justerad så kanske det funkar lite bättre sen :P

Toppen!.. David är bra å brinner för bågjakt! tur ni fått kontakt!

Lycka till nu! så ser vi fram mot att träffa dej i framtiden!.. ;)

MVh