Publicerat September 1, 200916 yr Hallå! En fundering om det är många som bedriver jakt på kid nu i september? Mvh/ Christer
Publicerat September 1, 200916 yr Hallå!En fundering om det är många som bedriver jakt på kid nu i september? Mvh/ Christer Ja det händer men jag brukar vänta till mitten minst innan jag försöker mig på att jaga dom. /Lasse
Publicerat September 1, 200916 yr Nej jag skjuter inga kid. Väntar hellre på att få släppa hunden. /Nicke
Publicerat September 1, 200916 yr För min del ska jakt vara spännande och skjuta kid i september är inte spännande. Där får vara en hund efter för att höja pulsen. De små krabaterna som man har suttit och tittat på under fjorton dagars bockjakt ska man helt plötsligt börja skjuta på nu. Då kan man lika gärna skjuta hare istället.
Publicerat September 1, 200916 yr För min del ska jakt vara spännande och skjuta kid i september är inte spännande. Där får vara en hund efter för att höja pulsen. De små krabaterna som man har suttit och tittat på under fjorton dagars bockjakt ska man helt plötsligt börja skjuta på nu. Då kan man lika gärna skjuta hare istället. JAPP /Lasse
Publicerat September 1, 200916 yr Skjutit en killing i september en gång för många år sedan och aldrig mer.. fy! Mvh!
Publicerat September 1, 200916 yr Det är bättre att vänta. Eller inte skjuta alls.. Låt kiden vara Mvh
Publicerat September 1, 200916 yr Författare Skjutit en killing i september en gång för många år sedan och aldrig mer.. fy!Mvh! Okej! Jag har aldrig gjort det heller men var lite nyfiken på hur andra gör. Mvh
Publicerat September 1, 200916 yr I slutet av sept är de inte längre så små om det är det ni stör er på och därför inte vill skjuta dom, skilanden mellan 20 sep och 1 okt torde inte vara många gram. /Lasse
Publicerat September 2, 200916 yr Det handlar inte om vikt för i så fall är de rätt små i början på oktober också utan det handlar om att det helt enkelt är för lätt. Känns meningslöst på något sätt att bara sitta och skjuta ner de. Ingen spänning och de är ju såpass oerfarna att de inte gör jakten svår precis. Nu kom smålänningen in igen Skurebo. Köttet är en bonus men om man räknar på vad man lägger ut på jakten så är det jävligt dyrt kött.
Publicerat September 2, 200916 yr På min ena mark skjuter jag killing i september och på min andra icke. Frågeställningen är inte alltid så enkel som svart eller vitt. På min rådjursmark är det uteslutet att släppa hund,starkt trafikerade vägar och häst/fårhagar sätter stopp för det. All beskattning sker med kula och den beskattningen sker företrädesvis under sept-okt då rådjuren i hög utsträckning fortfarande går ut på vallarna. Från november tar dessutom min andra mark all ledig tid i anspråk. En liten killing i sept är bättre än ingen alls Så visst skjuter jag kid i sept! dum vore jag annars. /Micke
Publicerat September 2, 200916 yr Det handlar inte om vikt för i så fall är de rätt små i början på oktober också utan det handlar om att det helt enkelt är för lätt. Känns meningslöst på något sätt att bara sitta och skjuta ner de. Ingen spänning och de är ju såpass oerfarna att de inte gör jakten svår precis.Nu kom smålänningen in igen Skurebo. Köttet är en bonus men om man räknar på vad man lägger ut på jakten så är det jävligt dyrt kött. Jag tror inte att smålänningen i mig har med detta att göra Att det skulle vara FÖR lätt vet jag inte, ta bockjakten, lättare en det kan de ju knappast vara, bockarna är hormonstinna och springer runt som..... ja kåta bockar helt enkelt. Nu kan jag nog inte påstå att jag ränner runt och skjuter kiddar stup i kvarten, har skjutit en de sista 3-4 åren om det inte är längre. Men är jag ute o jagar rådjur så kan det nog hända att jag lägger ner en killing om läget och allt annat stämmer. Men som vanligt måste man vara lyhörd till olika sett att se på saker och ting och att man kan ha olika anledningar till varför man gör på det ena eller det andra sättet. Vill man jaga kid i sept så kan man så enkelt är det /Lasse
Publicerat September 2, 200916 yr Så visst skjuter jag kid i sept! /Micke Vad väger en kidde i sep ? (jag städar i januari månad istället) //////////////// Jag får inte ut nått av att skjuta kid och så har jag en tax som jag släpper en månad senare på dem. BTW: En riktigt stor fälthare kan väga upp emot 5kg fint krubb på den med ! På en kidde är det i princip bara lår och rygg som är nått att ha. (även vuxna djur till viss del) Glöm inte haren..
Publicerat September 2, 200916 yr Vad väger en kidde i sep ?(jag städar i januari månad istället) //////////////// Jag får inte ut nått av att skjuta kid och så har jag en tax som jag släpper en månad senare på dem. BTW: En riktigt stor fälthare kan väga upp emot 5kg fint krubb på den med ! På en kidde är det i princip bara lår och rygg som är nått att ha. (även vuxna djur till viss del) Glöm inte haren.. Som med allt annat så varierar det,säg mellan 6-8kilo i normalfallet. Om man inte får ut något av killingjakt i sept så ska man givetvis inte syssla med det,så enkelt är det ju bara. Finns många jaktformer jag inte får ut något av och givetvis så lägger jag ingen tid på dessa Hararna glöms inte! imorgon finns risk för ett har race /Mike
Publicerat September 2, 200916 yr Ja det händer men jag brukar vänta till mitten minst innan jag försöker mig på att jaga dom./Lasse +1 Men jag har specialuppdrag av polis just nu som innebär att jag ska försöka skjuta två moderlösa stackare. Men annars försöker jag nog vänta ett tag.. Har dock skjutit killing 13nde september som vägde 12.1 kg..
Publicerat September 2, 200916 yr Generellt sett så jagar jag inte kid i september men i slutet av september & början av oktober så kan inte skillnaden vara stor. Skulle det dessutom vara på en mark där det av olika skäl inte jagas med drivande hund så varför inte om det är en bra killing.
Publicerat September 3, 200916 yr Sen har jag någon skum nojja när det gäller detta.. Vill ogärna skjuta röda rådjur! De är så mycket finare eller vad jag ska säga när de fått vinterpälsen, då lockar det mer! Men som sagt, det är en nojja eller vad jag ska kalla det.. Mvh!
Publicerat September 3, 200916 yr Jag vill spara så mycket kid kvar till hundjakten som möjligt så att jag kan säga att vi bara skjuter kid för att minska risken för fällebockar och getter. Sköt dock mycket kiddar på 90-talet med studsare när det behövdes för att hålla stammen nere. En September kidde är lika god som en i Oktober.
Publicerat September 3, 200916 yr Har skjutit ett kid en gång för ca8-10 år sedan, och det är enda gången jag fått en klump i magen efter ett avlossat skott
Publicerat September 3, 200916 yr Det var som.... Trodde de hade förbjudit kidjakten i september. Jag tycker det känns totalt meningslöst att skjuta kid, nu när rådjuren inte är lika talrika. Som någon också skriver, ger det ingen spänning eller utmaning. Då går jag hellre ut och skjuter mig en fälthare om det bara är några kilo kött jag skall ha.....
Publicerat September 3, 200916 yr +1Men jag har specialuppdrag av polis just nu som innebär att jag ska försöka skjuta två moderlösa stackare. Men annars försöker jag nog vänta ett tag.. Har dock skjutit killing 13nde september som vägde 12.1 kg.. 12,1 kg ! Måste vart en liten/undernärd fjoling. Vad väger en fjoling bock, 14-15kg.
Publicerat September 3, 200916 yr 12,1 kg ! Måste vart en liten/undernärd fjoling. Vad väger en fjoling bock, 14-15kg. nåå nog tycker jag mig se skillnad på fjolingar o killingar nog . Den var med get dessutom. Men sen är det ju heller inget ovanligt att man skjuter 12 kgs killingar i november.. samt 16kgs killingar i november. Det skiljer ju otroligt mycket på dom! Fjoling-djur överlag tycker jag brukar hamna på mellan 15-18 kg. ?? Jag ska se om jag får domdär moderlösa nu o se vad dom väger! Knappast mycket då dom varit ensamma o utan di en månad nu men. dom ser stora ut i kroppstommen men magra o skitiga o fula! Jag meddelar om utgången av detta. Den minsta killing jag skjutit var i oktober, den var uppsvälld och såg ut som ett biaffrabarn.. mager o eländig.. Jag minns inte om jag tog ur den eller ej, men vågen stannade på 7kg! Det var en ensam stackare. Kasserade den då den luktade illa med diarré osv. Babblar på i vanlig ordning!
Publicerat September 3, 200916 yr här nere runt elsöv landskrona i skåne kan en get gå runt med 3 kid. det brukar resultera i trafikdöd för många av dem som går sist i ledet över 90-vägarna. jag har stannat och lagt många till sidan och ringt polis när det närmar sig oktober november så jag har andra värderingar i frågan, jag har heller inte hund. att skjuta bort en av dem två eller tre ser jag inte som något problem, det är ju ingen skillnad när man skjuter dem för det är mat hursom. visst är det mer kött i januari men då brukar jag få känslan att man skjuter på de som klarat sig fint under den vinter som varit. så är man ingen troféjägare, vilket jag inte är så tycker jag det kan vara befogat när ungdjuren är många. bättre att ha dem till mat än till räv/kråkmat. som exempel har en vän till mig nu i år 8 kid på 3 getter, där kan man väl decimera utan moraliska komplikationer tycker jag nog. /Karl
Publicerat September 3, 200916 yr Jo håller med. Kråkorna har nog mat så det räcker ändå.. (vi med iofs) Men jag minns en av orsakerna att jag lämnade det andra forumet. Det blev ett jäääävla liv när jag lade upp bilder på skjutna killingar i september! Att jag inte var människa från denna jord osv.. Inte poppis. Visst kan jag förstå att det känns fel att skjuta en killing. Inte fan är det ju någon höjdarpoäng man får direkt. Men finns det gott om dom som Karl.Ö skriver, så ser jag inte problemet! Mat är det på dom också, kanske inte så mycket, men ACK ACK så mycket mörare!
Publicerat September 3, 200916 yr En annan igår var o sköt killingarna fick jag veta nu! 7.5kg styck vägde dom. Man kunde ju ha trott att dom skulle vara magrare. Men enligt skytten så verkade dom VÄLDIGT hungriga o verkligen hetsåt, han kunde skjuta dom bådatvå på plats utan svårigheter. Helt klart vilsna små liv. Skönt att dom är borttagna nu så att dom inte behöver lida i vinter.