Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på kid

Featured Replies

Publicerat

Med din argumentationsteknik så är det svårt att fatta något annat än att vi har fel och du rätt.

Och avslutningen på din mening bör du inte fortsätta på :dry:

/Mike

Var väl iof du som började. Resten kan vi ta via pm
  • Svar 113
  • Visningar 18,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Finns ju.till och med en.del.som skjuter.duvor, och där.blir.det banne mig inga kilon...

• Ungefär lika skjutkåt som dom som måste till afrika till varje pris för att fylla huset med trofeer /Mike

• Ekvationen är väldigt enkel. Ingen är tvingad att skjuta kid i sept lika lite som någon är tvingad att skjuta någonting annat under någon del av året. Septemberjakt på kid är till för dom som har ti

Posted Images

Publicerat

Du har helt rätt där . Jag skjuter definivt inga dovhindar efter brunsten då jag gjort denna tabbe. Ingen rolig sak att ta ur en dovhind i februari. Vilket du säkert vet

Jag har inga problem med att skjuta hondjur om så behövs.

Men i konsekvensens och ärlighetens namn så skall dom som har synpunkter på kidavskjutning i sep inte heller skjuta fosterbärande hondjur,precis samma sak bara vid olika tidpunkt och med mindre ammunitionsåtgång ,och där får man verkligen inte ett gram till frysen av det som lämnas till kråkor och rävar.

/Mike

Publicerat

Ja ja ni är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ duktiga

Publicerat
Ja ja ni är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ duktiga

Det var precis vad vi var ute efter att få höra :wallbash:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Det var precis vad vi var ute efter att få höra :wallbash:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Vad kul att du blev nöjd
Publicerat

Oj oj vad folk blev skenheliga nu då. Ni måste väl ändå hålla med om att kidkött, precis som vilken annan kalv som helst är otroligt fint......jag skjuter för det lilla fina köttet och INTE för att jag är skjutkåt. Den lusten kan jag ta bort genom att skjuta lerduvor, på skjutbanan, en och annan kråka med 22:an osv.

Hade det funnits ont om rådjuren på marken där jag huserar hade jag inte skjutit men nu finns det gott om det.

Publicerat

Vad skiljer i vikt mellan tidig höst och sist på säsongen på kiden?

Publicerat

Ett par kilo väl så det är ju egentligen inte så mycket att tjafsa om kan man tycka ;-)

Publicerat

Nått sånt,mellan 1-5 kilo beroende på plats och födotillgång.

Blir det en hård vinter tidigt i dec så kan dom väga mer i nov än i jan.

/Mike

Publicerat

Mmmm och just på grund av det så skjuter inte du hondjur av något klövvilt då mer eller mindre samtliga bär foster i magen under jaktsäsong? eller?

/Mike

Precis så :) skjuter bara kapitala stora djur under jakt :P

Publicerat

Jag tänker såhär, jag förvaltar ett kapital och kan göra ränteuttag. I september är räntan betydligt lägre än i dec/jan, lätt som en plätt! Vad. som är moraliskt eller ej är väl upp till var och en, eller? Så länge man håller sig till reglerna så är det ju vars och ens ensak men man kan ju inte förvänta sig att alla ska tycka att just det jag tycker är det rätta och då får man tåla att alla pratar för sin sak.

Publicerat

Precis så :) skjuter bara kapitala stora djur under jakt :P

Bra! det är din och amakulus filosofi,men det innebär inte med automatik att det skall gälla för alla andra.

/Mike

Publicerat

Bra! det är din och amakulus filosofi,men det innebär inte med automatik att det skall gälla för alla andra.

/Mike

Har jag skrivit ngt sådant ? Jag har skrivit vad JAG anser. Detta är inte förenligt med jaktsidans policy idag tyvärr. Här skall man vara i SJF:s mall
Publicerat

Har jag skrivit ngt sådant ? Jag har skrivit vad JAG anser. Detta är inte förenligt med jaktsidans policy idag tyvärr. Här skall man vara i SJF:s mall

Om det är mig du syftar på så är jag inte med i SJF ej heller JRF och inte heller i SVF.

För att svara på din fråga så;

"Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Knäppt att knäppa kid i sept. "

Om avsikten med detta uttalande inte är att dom små killingarna i sept bör få upp till lika vackra trofedjur som dom i afrika så får du förklara dig.

Köttbortfallet? Känslomässigt? oetiskt?

/Mike

Publicerat

Om det är mig du syftar på så är jag inte med i SJF ej heller JRF och inte heller i SVF.

För att svara på din fråga så;

"Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Knäppt att knäppa kid i sept. "

Om avsikten med detta uttalande inte är att dom små killingarna i sept bör få upp till lika vackra trofedjur som dom i afrika så får du förklara dig.

Köttbortfallet? Känslomässigt? oetiskt?

/Mike

Du vet fortfarande vad jag menar men... du väljer att inte svara på det. Vad skall jag göra? Skjut du dina 300 m huvudskott så åker jag till Afrika när ekonomin tillåter och skjuter trofeer o fyller huset med dessa. F.N 9 st. Trofeer från sverige ? Vet inte hur många det ligger kvar i skogen. Många är det iaf.
Publicerat

Du vet fortfarande vad jag menar men... du väljer att inte svara på det. Vad skall jag göra? Skjut du dina 300 m huvudskott så åker jag till Afrika när ekonomin tillåter och skjuter trofeer o fyller huset med dessa. F.N 9 st. Trofeer från sverige ? Vet inte hur många det ligger kvar i skogen. Många är det iaf.

Men då e vi ju överens gubben :wink: du jagar som du vill och jag har inga synpunkter på det och vise versa förståss.

/Mike

Publicerat

???? Äter ni inte Kyckling?? 3mån gammal i affären

Kalv ??

Finns det mycket kid på marken så kan de också få vara med på jakten.

Publicerat

/Mike

Det kanske inte framgick men ja va mest bara ironisk :P

Publicerat

Kalle Anka du har jakttabellen att gå efter, om killingen dör i 11sep eller 4okt lär inte göra nån skillnad för den. En minnesvärd pursch behöver inte vara efter stora hornklädda herrar, skitjakt !

Publicerat

Innan jag skaffade hund sköt jag gladerligen kid vid pürch i september, men nu håller jag mig och ser fram emot injagningen av min lilla stolla istälet. Nästa år kanske jag ändrar mig.

Publicerat

Ja jag har ju som vanligt lyckats röra om i grytan. Mad Micken o jag har ju aldrig lyckats vara överens. Men jag kan ännu inte förstå varför man ska skjuta kid i sept. När man har fyra månader till att skjuta dessa. Micken förklara utan att blanda in dik dik o oribi. För du förstår tydligen inte skillnaden

Publicerat

Jag har aldrig skrivit ska däremot menar jag att man kan och bör på vissa marker om man väljer att se jakttidtabellen som en verktygslåda som jag skrev i ett tidigare inlägg för rätt mark vid rätt tillfälle.

Exempel på två fiktiva marker:

Den ena är på 250ha välarronderad produktiv skogsmark med några enstaka ha gammal inägomark insprängt,en mycket svårjagad mark för smygjägaren/vakjägaren men en drömmark för hundjägaren med tex tax.

Hur och på vilket sätt väljer man att jaga sina rådjur lämpligast jo med hund och då startar man enligt lag 1okt.

Den andra marken är också på 250ha varav 230 är slättmark/åker och 20ha skogsholmar med en starkt trafikerad väg genom,helt otänkbart att släppa hund på men en mycket trevlig mark för den inbitne smyg/vakjägaren.

På den här marken är huvuddelen av åkermarken plöjd runt 1okt och i samband med det så försvann slättrådjuren därifrån.

Är tillgången på rådjur god så finns det ingen anledning att inte jaga kid i sept på den marken.

Ingen av markerna gör något fel,bägge använder sig av lämplig metod vid lämplig tidpunkt för att skörda av överskottet.

/Mike

Publicerat

Me love you Mike

Publicerat

Bra där Mike

Publicerat

Me love you Mike

Right back at ya :smile:

/Mike