Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på kid

Featured Replies

Publicerat
nåå nog tycker jag mig se skillnad på fjolingar o killingar nog :huh: . Den var med get dessutom. Men sen är det ju heller inget ovanligt att man skjuter 12 kgs killingar i november.. samt 16kgs killingar i november. Det skiljer ju otroligt mycket på dom!

Fjoling-djur överlag tycker jag brukar hamna på mellan 15-18 kg. ??

Jag ska se om jag får domdär moderlösa nu o se vad dom väger! Knappast mycket då dom varit ensamma o utan di en månad nu men. dom ser stora ut i kroppstommen men magra o skitiga o fula! Jag meddelar om utgången av detta.

Den minsta killing jag skjutit var i oktober, den var uppsvälld och såg ut som ett biaffrabarn.. mager o eländig.. Jag minns inte om jag tog ur den eller ej, men vågen stannade på 7kg! Det var en ensam stackare. Kasserade den då den luktade illa med diarré osv.

Babblar på i vanlig ordning! :lol:

Pratar du slaktvikt eller passad vikt ?

• Svar 113
  • Visningar 18,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Finns ju.till och med en.del.som skjuter.duvor, och där.blir.det banne mig inga kilon...

• Ungefär lika skjutkåt som dom som måste till afrika till varje pris för att fylla huset med trofeer /Mike

• Ekvationen är väldigt enkel. Ingen är tvingad att skjuta kid i sept lika lite som någon är tvingad att skjuta någonting annat under någon del av året. Septemberjakt på kid är till för dom som har ti

Posted Images

Publicerat
Pratar du slaktvikt eller passad vikt ?

Passad vikt, alltid. Slaktvikten på ett vuxet djur är ju svårt att dra ett snitt över då man skjuter olika dåligt o behöver plocka bort bogar osv ibland. Så det är enligt mig en felaktig term att mäta vikten i. ?

Passad vikt. = Urtagna.

Slaktvikt= Kanske kan betyda mera saker? För mig är det styckat o klart. ?

Publicerat

Då förstår jag dina vikter lite bättre.

Mr M och jag pratade slaktvikt där av den mkt lägre vikten.

Publicerat
Då förstår jag dina vikter lite bättre.

Mr M och jag pratade slaktvikt där av den mkt lägre vikten.

Hmm. en killings slaktvikt, ligger inte den ikring 4-5 kg nu på en ca 8-9 kgs passad killing?

Måste säga att jag är dålig på att uppskatta slaktvikt då jag inte reflekterar så mycket över den vikten :wub:

Publicerat
Jo håller med. Kråkorna har nog mat så det räcker ändå.. (vi med iofs)

Men jag minns en av orsakerna att jag lämnade det andra forumet. Det blev ett jäääävla liv när jag lade upp bilder på skjutna killingar i september! Att jag inte var människa från denna jord osv.. Inte poppis.

Det var nog bara inte den anledningen Herr Mattsson. Har för mig att flera av de bilderna var direkt olämpliga på ett forum.... :wub:

Publicerat
Det var nog bara inte den anledningen Herr Mattsson. Har för mig att flera av de bilderna var direkt olämpliga på ett forum.... :wub:

På DET forumet iallafall. Jägare som inte tål lite utgångshål? En bild på knickers med tofsar söker sig obekymrat in i mitt huvud då jag tänker tillbaka på den tidens krig. ^^

Om jag minns rätt lade jag upp samma bilder på detta forum och inte ett negativt ord kom det.

Bilderna var ju bra dokument på vilken ammo man INTE ska använda på killingar i december. Men dom flesta reaktionerna uppfattade jag som att jag var "elak mot killingarna" då jag använde blöt blykula. Oetisk, fast dom dog snabbt.

Fast vi ska inte starta upp dessa diskussioner här. :D Blev ganska trött på det redan då.

Publicerat
På DET forumet iallafall. Jägare som inte tål lite utgångshål? En bild på knickers med tofsar söker sig obekymrat in i mitt huvud då jag tänker tillbaka på den tidens krig. ^^

Om jag minns rätt lade jag upp samma bilder på detta forum och inte ett negativt ord kom det.

Bilderna var ju bra dokument på vilken ammo man INTE ska använda på killingar i december. Men dom flesta reaktionerna uppfattade jag som att jag var "elak mot killingarna" då jag använde blöt blykula. Oetisk, fast dom dog snabbt.

Fast vi ska inte starta upp dessa diskussioner här. :wub: Blev ganska trött på det redan då.

Nä, det skall vi inte! :D Jag har inte sett några "fula" bilder på bra länge. :D

Publicerat
Nä, det skall vi inte! :wub: Jag har inte sett några "fula" bilder på bra länge. :D

Var du nån av dom i motståndsrörelsen? :D

Publicerat
Var du nån av dom i motståndsrörelsen? :lol:

Kan jag tyvärr inte svara på. :lol:

Publicerat

Har aldrig skjutit kid i september av den enkla anledning att jag tycker de är för små och knappast är värda ansträngningen gentemot vad man får ut i kött. Skjuter hellre en hare då jag tycker det ger mer kött i förhållande till storleken. Innan jag hade tillgång till rådjursvallare så hände det att jag var ute och pyrschade rådjur i okt-november, har dock inte gjort det de senaste 10 åren då jag föredrar att jaga rådjur med hund. Dock får jag nog tänka om en del då jag har fått en ny jaktmark där det av olika anledningar inte går att bedriva meningsfull rådjursjakt med hund. möjligen kommer jag att skjuta något kid på den marken, dock inte i september.

Många jägare blir dock provocerade/förbannade när det pyrschas kid i september, själv har jag inget emot detta rent etiskt. Av någon anledning så anses det lite fult att banka ner kid med studsare i september :lol:

Publicerat
Många jägare blir dock provocerade/förbannade när det pyrschas kid i september, själv har jag inget emot detta rent etiskt. Av någon anledning så anses det lite fult att banka ner kid med studsare i september ;)

Visst är det så,väldigt många jägare blir provocerade av det mesta som dom själva inte sysslar med..sen om det har med fågel,klövvilt eller rovdjur att göra spelar mindre roll...bara man kan reta sig på något.

Samma jägare som spyr galla över jägaren som skjuter en killing i september skjuter däremot gladeligen hondjur på drev från oktober och framåt.....oavsett om hondjuret har ett,två eller tre kid i magen... där kan man snacka om att få lite kött från killingarna ;)

/Micke

Publicerat
Samma jägare som spyr galla över jägaren som skjuter en killing i september skjuter däremot gladeligen hondjur på drev från oktober och framåt.....oavsett om hondjuret har ett,två eller tre kid i magen... där kan man snacka om att få lite kött från killingarna B)

/Micke

Visst är det så Micke, jag tycker själv att det är helt fel att skjuta getter på drev men det anses som ok då det ju är för hund B)

• 3 months later...
Publicerat

En gammal tråd...men ändå.Har inte för avsikt att ha nån diskussion om detta...men det är ändå tydlig skillnad

på vilket djurslag man jagar....

Endel förfasas över att man skjuter kid tidigt under hösten...omoraliskt..ingen sport...ej för hund osv osv...

Samtidigt kan man skjuta rävvalpar i juli med gott samvete....förmodligen en av de lättare jakter man kan bedriva....

Kanske nåt att tänka på....

I all välmening // Kettukiller...oxå kallad illviljan... ;)

Publicerat
En gammal tråd...men ändå.Har inte för avsikt att ha nån diskussion om detta...men det är ändå tydlig skillnad

på vilket djurslag man jagar....

Endel förfasas över att man skjuter kid tidigt under hösten...omoraliskt..ingen sport...ej för hund osv osv...

Samtidigt kan man skjuta rävvalpar i juli med gott samvete....förmodligen en av de lättare jakter man kan bedriva....

Kanske nåt att tänka på....

I all välmening // Kettukiller...oxå kallad illviljan... :)

Då jag inte äter rävkött och inte heller har någon rävhund bryr jag mig inte om när under jakttiden räven skjuts. Rävjakten jag bedriver är till stor del i viltvårdande syfte (rättare sagt för att gynna stammarna av rådjur och hare). I och med jakten på rävungar i juli är det större möjlighet att jag lyckas med att decimera rävstammen till den nivå jag vill ha den. Rådjuren däremot äter jag köttet från och har även en hund jag vill släppa på rådjur. Därför skjuter jag inte kid i september utan väntar till lite längre fram på hösten.

Tycker för övrigt att folk får göra som de vill så länge de håller sig inom jakttiderna och har en god jaktetik.

Alla är vi olika och bedriver olika typer av jakt. Tycker var och en får avgöra vad som är bäst för just dem.

/Johannesson

Publicerat
Tycker för övrigt att folk får göra som de vill så länge de håller sig inom jakttiderna och har en god jaktetik.

Alla är vi olika och bedriver olika typer av jakt. Tycker var och en får avgöra vad som är bäst för just dem.

/Johannesson

Mycket sant.

/Lasse

Publicerat

-

Publicerat
Jag sköt ett kid i september som vägde 16! kg. Jag sköt ett kid förra söndagen som vägde 11 kg.. slutsatsen av det och vad jag anser om kidjakt i september får ni gissa själva.

jag och min morbror och hans kompis har en egen jaktkalender vi börjar killing jakten den 1/10 både för hund och på pyrsh

tycker dom e för små annars. min morbror sköt ett bocka kid i mitten på okt slakt vikt 12,5 kg det var ovanligt stort iaf på våra marker

Publicerat

-

• 2 years later...
Publicerat

Lyfter tråden. Hur många skjuter kid nu i September? På min egen mark, totalt 40 ha går det 3 getter med enkel eller dubbelkid. De har haft gott om mat och vuxit till sig bra nu. Funderar på att ta bort 1 st lördag morgon. Är man att betraktas som idiot då?

Publicerat

Lyfter tråden. Hur många skjuter kid nu i September? På min egen mark, totalt 40 ha går det 3 getter med enkel eller dubbelkid. De har haft gott om mat och vuxit till sig bra nu. Funderar på att ta bort 1 st lördag morgon. Är man att betraktas som idiot då?

Varför skulle du vara det? Önskar att jag själv kunde jaga rådjur, men här har lo städat rejält i stammen så det finns inte så mycket att jaga.

Publicerat

Skjuta en killing i september? Det kan ju knappast vara för att få mat så då är det väl bättre att skjuta en räv eller grävling i stället.

Publicerat

Det har jag redan gjort, grävlingar och räv alltså.....men de är rätt stora nu och jag är sugen på köttet, har tomt i frysen.

Publicerat

Jag har alldrig skjutit ett kid i septemper och kommer alldrig att göra det. Det tar imot av någon anledning.

Publicerat

Finns absolut ingen anledning att inte skjuta kid i sept om man vill det.

Bättre kött än så går inte att få av ett rådjur! är man så snål att man mår illa av ett bortfall av 1-2kilo lägre slaktvikt gentemot oktober så har man nog andra problem :wink:

Kettukiller har ett bra inlägg längre upp i tråden;

"Endel förfasas över att man skjuter kid tidigt under hösten...omoraliskt..ingen sport...ej för hund osv osv...

Samtidigt kan man skjuta rävvalpar i juli med gott samvete....förmodligen en av de lättare jakter man kan bedriva...."

/Mike

Publicerat

Det har jag redan gjort, grävlingar och räv alltså.....men de är rätt stora nu och jag är sugen på köttet, har tomt i frysen.

OK, är det av matbristanledning så må det vara hänt, de är ju lovliga. Själv hade jag hellre köpt en falukorvsring, hoppats på en snöfattig vinter och skjutit dom för en hund i januari.