Publicerat Augusti 30, 201213 yr Måste säga att jag förstår mig verkligen inte på endel ibland. Folk har mage att gnälla när man släpper en hund på 20ha, för då går drevet huvudsakligen på grannens mark. En del blir dessutom sura när man sitter och skjuter ett par bockar på samma 20ha. Det tolkar jag som om marken är för liten för att jaga med hund och den är för liten för att hysa ett par bockar som man kan skjuta. Då är det kiden kvar, alltså det som man enkelt kan kalla för "avkastningen" från marken. De kan jag skjuta, men när? I September är det för osportsligt och i okt-jan måste de ha en hund efter sig. För att citera Emil i lönnerberga "När i hundan ska jag...." få skjuta kiden Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Jag skjuter inte kid i september. O sällan på vakt/smygjakt oavsätt årstid. Mest för att jag hellre sparar dom till hundjakten. Mkt trevligare att skjuta ett kid efter ett fint drev men det är min åsikt I Joacims fall så ser jag inget problem med att skjuta kid Inte någon bock heller.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Det är ju uteslutet att släppa hund då marken består av 2 st 20 ha med en smal fastighet i mellan. Jag kommer, hur omanligt en del nu tycker det är, ta bort ett kid nu när de är ute på klöverfälten. Köttet är ju grymt trots det lilla man får. Jag är inte alls orolig för att de kommer bli brist på rådjur pga min gallring :-)
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Men vi kan väl slänga in dovkalven som ex då jämfört med råkidet. Skulle ni anse att det är mera rätt att skjuta dovkalven då jämtemot råkidet?..i låt oss säga 1Okt..då den jakten får startas..med drivande hund alltså men ta även med smyg/vaktjakten för den som bedriver detta. Jag själv ser inga problem till att skjuta en dovkalv den 1Okt om det är med drivande hund. Inte heller att smygjaga dom. Råkiden ser jag inte heller något problem till att fälla för hunden1 Okt..dock känns det fel att smygjaga dem den 1Sep..varför storleken? eller vad vet jag?
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Jag skjuter heller inga kid så länge trafikolyckorna i området inte ökar, blir det så så kommer jag gallra av den anledningen men hellre då att jag knäpper en bock eller två extra och ser att nästa års råjakt blir lika bra eller bättre än tidigare det är ju föryngringen man skjuter bort annars. Vi är rädda om både Get och Kid så länge det finns fog för det och hade det varit dåligt med bockar så hade de också fått fred.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Detta är en populär post. Ekvationen är väldigt enkel. Ingen är tvingad att skjuta kid i sept lika lite som någon är tvingad att skjuta någonting annat under någon del av året. Septemberjakt på kid är till för dom som har tillgången,lämpliga marker och tycker att det är en lämplig jaktform för marken ifråga. På vissa marker är det direkt olämpligt att släppa hund,på vissa marker "försvinner" rådjuren när åkrarna plöjs eller vallarna gulnar,dessutom blir dagarna kortare ju längre man väntar och den mörka perioden längre vilket resulterar att ev rådjur har sitt huvudsakliga fodersök under den mörka perioden när det inte är lagligt att skjuta på dom. Svenska jägare är världsledande att peka ett anklagande finger åt det andra gör medans det dom själva pysslar med är det enda rätta Se jakttidtabellen som en verktygslåda där var och en kan använda sig av det verktyget som passar bäst för jobbet ifråga. /Mike
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Herregud , är man så skjutkåt att man måste skjuta en 4-5 kg:s köttbit ?????????Skjut kid i dec-jan .
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Nu var det bara ett exempel från min sida. Sitter inte "i sjön" själv. Nog för att jag huserar på en 20ha mark också. Men den största anledningen till exemplet i texten ovan är att det verkar som om 15-20ha är en minimumgräns. Skjuter man rådjur på marker under det så blir det skriverier och pekpinnar. Hur som helst så förstår jag inte riktigt vart folk får "skjutkåt" ifrån. Om man inte tycker om att skjuta, varför jagar man då? Oavsett om man skjuter ett kid i september eller i Januari så måste man ju vara "skjutkåt". Bara du kröker fingret, oavsett vad som står framför så är man "skjutkåt". Nä, köp en kamera vet jag om du har svårt för att kröka fingret. Utöver detta så tycker jag att Mike har täckt upp det mesta. Mycket bra skrivet! Mvh/Joacim Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Detta är en populär post. Herregud , är man så skjutkåt att man måste skjuta en 4-5 kg:s köttbit ?????????Skjut kid i dec-jan . Finns ju.till och med en.del.som skjuter.duvor, och där.blir.det banne mig inga kilon...
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Detta är en populär post. Herregud , är man så skjutkåt att man måste skjuta en 4-5 kg:s köttbit ?????????Skjut kid i dec-jan . Ungefär lika skjutkåt som dom som måste till afrika till varje pris för att fylla huset med trofeer /Mike
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Ungefär lika skjutkåt som dom som måste till afrika till varje pris för att fylla huset med trofeer /Mike Där satte du huvudet på spiken Vill själv till Afrika, och jag skjuter absolut kid från 1/9 om läge uppkommer. Jag måste vara djävligt "skjutkåt" Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Inte en relevant liknelse. Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Knäppt att knäppa kid i sept.
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Inte en relevant liknelse. Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Knäppt att knäppa kid i sept. Oavsett om du skjuter en dik-dik i Afrika eller ett kid här i September så är du lika "skjutkåt". Kan omöjligtvis finnas mer kött på en såpass liten antilop iallafall. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Oavsett om du skjuter en dik-dik i Afrika eller ett kid här i September så är du lika "skjutkåt". Kan omöjligtvis finnas mer kött på en såpass liten antilop iallafall. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2 Du har skjutit långt förbi målet min "vän".
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Inte en relevant liknelse. Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Knäppt att knäppa kid i sept. Då e de väldigt knäppt att knäppa alla yngre djur om man resonerar så... Tänk på dom små varelser som knappt börjat livet...
Publicerat Augusti 30, 201213 yr jag har inga moraliska bekymmer att skjuta kid i sept men avstår oftast om jag inte anser att stammen är "för stor" för marken
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Inte en relevant liknelse. Jakt i afrika inriktas på trofedjur inte små varelser som knappt börjat livet. Jaja förståss tänkte inte på det. Afrika har ju dik-dik,klippspringer och oribi som samtliga är välvuxna och med stora trofeer. Eller är det så att det spelar inger roll vad jag skriver för jag har fel och du har rätt /Mike
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Då e de väldigt knäppt att knäppa alla yngre djur om man resonerar så... Tänk på dom små varelser som knappt börjat livet... I min värld ska ett djur som skjuts kunna ANVÄNDAS som mat , päls eller ngt likvärdigt. Ett kid i september är i min värld icke andvändbart som mat eller ngt annat. Vad sen andra tycker SKITER jag fullständigt i
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Du har skjutit långt förbi målet min "vän". Förklara gärna hur du tänker istället för att slå bort våra frågor. En Dik-dik kan väll inte väga mer än 4-5kg i slaktvikt? Är det också oetiskt att skjuta en sådan då? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Jaja förståss tänkte inte på det. Afrika har ju dik-dik,klippspringer och oribi som samtliga är välvuxna och med stora trofeer. Eller är det så att det spelar inger roll vad jag skriver för jag har fel och du har rätt /Mike Du om ngn borde fatta vad jag menar. Gör du inte det är du fullständig...............
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Då e de väldigt knäppt att knäppa alla yngre djur om man resonerar så... Tänk på dom små varelser som knappt börjat livet... Mmmm och just på grund av det så skjuter inte du hondjur av något klövvilt då mer eller mindre samtliga bär foster i magen under jaktsäsong? eller? /Mike
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Du om ngn borde fatta vad jag menar. Gör du inte det är du fullständig............... Med din argumentationsteknik så är det svårt att fatta något annat än att vi har fel och du rätt. Och avslutningen på din mening bör du inte fortsätta på /Mike
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Mmmm och just på grund av det så skjuter inte du hondjur av något klövvilt då mer eller mindre samtliga bär foster i magen under jaktsäsong? eller? /Mike Du har helt rätt där . Jag skjuter definivt inga dovhindar efter brunsten då jag gjort denna tabbe. Ingen rolig sak att ta ur en dovhind i februari. Vilket du säkert vet
Publicerat Augusti 30, 201213 yr I min värld ska ett djur som skjuts kunna ANVÄNDAS som mat , päls eller ngt likvärdigt. Ett kid i september är i min värld icke andvändbart som mat eller ngt annat. Vad sen andra tycker SKITER jag fullständigt i Mycket intressant. Så vitt jag vet så går kiden att äta även i September. Ett litet berett skinn från ett kid i september där prickarna fortfarande syns svagt, det hade jag velat ha framför öppna spisen. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2