Publicerat September 2, 201213 yr Det är vell upp till var och en omman vill skjuta kid i sep. Gott kött och har man mycket rådjur så kan man vell göra det. Själv sparar jag dom en månad till så att det finns fler djur när man ska gå ut med taxen. För 3 år sen sköt jag kid o september men efter 2 hårda vintrar så har det blivit betydligt mindre rådjur hemma, denna säsong har jag märkt att stammen är påväg upp :-) lycka till alla "knäppa jägare". ;-)
Publicerat September 2, 201213 yr Blir ett bockvarv ikväll på en del av marken som vi jagar mkt sällan. Där kan det mycket möjligt bli så att det åker med en skaplig killing om det kliver fram nån. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat September 2, 201213 yr Skjutit två kid i september men det var lite magstarkt, det sista var sanslöst litet och jag såg inte hur litet det var i siktet. Efter den upplevelsen så aldrig mer. Men jag har inga som helst problem med att andra väljer att ta dem! Mvh!
Publicerat September 2, 201213 yr I fredags satt jag två timmar i ett välmaskerat torn på egen mark 20 ha. Det var rekord i djur. Helt stilla och tyst, regnet precis upphört, dimman la sig lätt. Räknade 6 getter, 1 bock och 3 kid samt två kronhjortar, den ena med 12 taggar och den andra var en liten 4-taggare. De hade lite brunstupptakt. Gissa vem som drog ;-) hur som haver kom get med två kid in på 50 meter och åt av klövern på fältet. Kiden såg bra stora ut måste jag säga så jag tänkte att lördag morgon gör vi ett försök. De tog sedan lega på en liten äng längre bort. Bocken var på ca 200 m bort på fältet så den fick vara. Morgonen efter ute precis kl 05.30 och geten med kiden låg kvar på samma ställe!!! Kröp upp i tornet men hade ca 160 m. Tänkte att de skulle gå ut på fältet framför mig men icke. Så det blev smygjakt och en lååång omfattning vänster i skogsbrynet. Trots 3 uppmärksamma huvuden kom jag in från sidan och lasern visade 130 m. Lade an mot ett träd men vingel i sida gjorde att jag avvaktade skott. Försökte lägga mig ned och var nästan klar när de fick för sig att dra, inget skall. Ännu en omfattning vänster men ser då att de gick in på grannens så det var kört. Sen började det blåsa och med det alla djur puts väck. Sens moral hade skjutit ett av kiden om jag haft bättre stöd eller kommit in närmare än 130 m. De ser mkt välväxta ut för årstiden. Tilläggas kan att det går ytterligare get med kid på fältet längre bort så rådjur finns det gott om.
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Grattis! Vad kör du med för kaliber o kula? Alltid intressant tycker jag. Skruvade du in dig eller höll upp?
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Vi har en del av markerna som inte jagas med hund. Fält och sjöbeten med hus, vägar och järnväg tvärs igenom. Där skjuts det när tillfälle ges och tabellen stämmer. Efter det är plöjt blir det svårt att komma till. Så det är mycket det som styr just på detta område. Men visst är det en rätt stor skillnad på en kid den 1/9 och den 30/9? Sker inte det mesta av höstens och vinterns viktökning då? /Må
Publicerat Oktober 1, 201213 yr Skjuter varken kid eller get, endast bock. Jag jagar dock i regel på ganska rådjursfattiga marker så då känns det inte riktigt etisk att skjuta mer än någon enstaka bock. Har skjutit kid om jag stött på något litet som jag inte bedömer ska klara vintern, oftast ett av två då. Håller annars med Mike, har man en mark med mycket rådjur så visst kan man skjuta kid, för min del kan man väl skjuta get också om man har gott om rådjur. Är väl ingen som tvekar på att skjuta älgko eller kalv?
Publicerat Oktober 1, 201213 yr <br /><br />Jasåå, hur såg skottskadorna ut Rakt igenom o ena bogen gick o rädda! Mvh.