Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta räv på Älgjakten.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Tänkte höra hur andra lag gör med räv skytte på Älg jakten.

Vi har sedan några år tillbaka tillåtit detta. Då det ganska ofta ses räv under dreven.

Hur gör ni?

Mvh/Christer

• Svar 57
  • Visningar 7,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vi skjuter om tillfälle ges! Även mårdhund får vi skjuta om det kommer någon! <_<

Publicerat

Här är det no no att skjuta nått annat än älg tyvärr.

Publicerat

Vi får skjuta räv men inte något annat, undrar om det smäller annorlunda när man skjuter räv <_<

Skadade djur skjuts givetvis, men förhoppningsvis slipper vi det.

Att man inte skjuter rådjur är ok med mig men vildsvin trro jag att vi måste börja skjuta när tillfälle ges.

/Lasse

Publicerat
Hej!

Vi har sedan några år tillbaka tillåtit detta. Då det ganska ofta ses räv under dreven.

Hur gör ni?

Mvh/Christer

Det är väl på gränsen till tjänstefel att inte skjuta en räv om tillfälle ges!?

Publicerat

Viltvårdsområdet där jag jagar älg har stopp på småviltsjakten under älgjakten så det blir inga rävar skjutna där inte. Brukar iofs inte se så många heller.

Publicerat

Man kan ju tycka det, men det är ju upp till området att bestämma hur man gör, och är det inte tillåtet, så är det ju inte det.

Viltvårdsområdet där jag jagar älg har stopp på småviltsjakten under älgjakten så det blir inga rävar skjutna där inte. Brukar iofs inte se så många heller.

Samma här, och helgen före älgveckan ska vara jaktfri, huruvida det har någon betydelse eller inte för älgen, har jag ingen uppfattning om, men det är ju alltid nån harjägare som inte respekterar det, och är ute på helgen ändå, så det verkar kvitta vad som är bestämt.. ;)

Publicerat

Vi får inte skjuta räv.

MEN vi får skjuta vildsvin eller dov om några sådana råkar ha irrat sig in till oss.

Jag kommer att föreslå rävskytte i år igen. Har tagit upp den ökande rävstammen varje jaktmöte sedan i våras. (Och det har inte bara att göra med att mitt hönshus länsats)

Publicerat
Man kan ju tycka det, men det är ju upp till området att bestämma hur man gör, och är det inte tillåtet, så är det ju inte det.

Tur då att man jagar mest på småmarker där jakträttsinnehavaren själv får bestämma vad som ska skjutas... Förra söndagen kom jag hem sent från en duvjakt och utmed vägen (länsväg 273) på en sträcka av 12 km såg jag inte mindre än 5 rävar på olika ställen så nog vill man ta alla chanser som bjuds att hålla efter Mickel!

Publicerat

Vi skjuter räv om tillfälle ges.

Publicerat

Oftast så har man ju förbud mot annat vilt än just älg pga att man inte vill avbryta älgjakten med ett eventuellt eftersök.

Då är det ju också en samvetsfråga, hur många av er som då också skjuter räv på en älgjakt bryter densamme för att starta ett eftersök på räv?

Hur många gör ett regelrätt och seriöst eftersök på en räv?

Hur många kallar då in en, exempelvis grythund efter skott och spårning?

Inte många skulle jag tro!

MVH

Roggman66

Publicerat

vi skjuter inte undre älgjakten just pga att man inte vill avbryta jakten för att starta eftersök mm på annat vilt. Sen en sak till... jag vill inte att någon skjuter något annat djur än just älg för mina hundar, förra året fick tiken upp färska slag på just räv, jag o jaktledaren såg att hon gick på spåren och sen drev den och då blev det radioutrop med en gång att ingen skjuter räv nu för det är just det som hunden är på gång med. hade inte i det läget varit svårt att få henne intresserad av räv...

Publicerat

Skiljer lite på de jaktlag jag är med i.

I två av dem så jagar vi bara älg och gris gemensamt. Där är normalt sett inte räv tillåtet under älgjakt.

Sen har det ju betydelse vilka hundar som används. Är ju inte alla som vill att det skjuts räv för deras älghundar.

Men i slutänden brukar det vara Lina som bestämmer om vi jagar räv... <_<;)

Publicerat

Där jag har jagat som mest var älgjakten utfört som drevkarlsjakt med enbart drev,

det har då regelmässigt varit enbart älg att skjuta på under de första två dagarna för att sedan påföljande helg varit fritt att skjuta rå, räv och annat lovligt vilt.

Jag ser det praktiska i att enbart jaga älg när det är älgjakt men har samtidigt svårt att inte själv vilja nypa en räv om den bjuder till.

/Chris

Publicerat
Hej!

Hur gör ni?

Mvh/Christer

Skabbräv är ändast tillåtet att skjuta under våran älgjakt. Jag personligen tycker inte att man ska skjuta annat än älg heller. ;)

Publicerat
Det är det ju knappast. ;) Tycker INTE man ska blanda in mer än älg i just älgjakten....det är nog med bekymmer med det. Och våra älghundsägare skulle nog ta livet av oss om det skjuts annat vilt för deras hundar. <_<
Publicerat

Till er som skjuter annat än älg...

Hur gör ni med eftersök på övrigt vilt? Vad finns för rutiner för det? Är hela laget involverat eller hur går ni tillväga?

Publicerat
Det är det ju knappast. :) Tycker INTE man ska blanda in mer än älg i just älgjakten....det är nog med bekymmer med det. Och våra älghundsägare skulle nog ta livet av oss om det skjuts annat vilt för deras hundar. ^_^

Nja, nu beror det väl på var och hur man jagar, eller? Vi brukar vara ett par/tre man som jagar UTAN hund och den som säger sig sett en räv på lämpligt håll och inte provat blir nog hållen för att ha begått tjänstefel.

I så fall så borde det ju vara förbjudet att nu när septemberjakten börjar skjuta björn bara för att man jagar älg (om man nu har nå'n björn kvar på tilldelningen)... Tror väl att de flesta älgjägare smäller på nalle om de bara får chansen!

Publicerat
Till er som skjuter annat än älg...

Hur gör ni med eftersök på övrigt vilt? Vad finns för rutiner för det? Är hela laget involverat eller hur går ni tillväga?

När det gäller gris så gör vi väl som med älg. Anpassar oss efter situationen. Ibland så är vi hela laget men vi kan också dela på oss och en del jagar vidare på ett annat område.

Publicerat

Giftigt detta!

Vi kan börja med att skippa hela eftersöksfrågan, oavsett vad så ska det vara en självklarhet.

Värt att respektera är om älghundar är iblandade och hundförarna har vettiga skäl till att det inte skjuts räv. Stora såtar och räv i ena ändan och hund i andra ser jag inte som vettiga skäl men det är förhandlingsbart helt klart. Springer jycken på skott under sök så är det ruskigt obra att skjuta en räv.

Många lag börjar ju morgon och kväll med att sitta och passa och då finns inga som helst skäl att inte skjuta räv tycker jag. Under jakten så ska det finnas ett fungerande samband så då ska det inte utgöra något problem.

Men såna här slentrianmässiga gamla mossiga beslut att inte skjuta då man är rädd att skrämma älgarna till grannarna har jag lite svårt att köpa. Visst respekterar man dem men inte utan att ifrågasätta innan.

Mvh!

Publicerat

En sak som inte kommit upp i diskussionen är att i många fall köper inte älgjägare småviltskort. Det är en av anledningarna till att vi inte skjuter räv på vår älgjakt. En som löst älgkort har ingen rätt att fälla annat vilt än älg inom ett viltvårdsområde. BJÖRN INRÄKNAT då dessa ligger under "övrigt vilt". Man kan givetvis skriva in att man får skjuta björn under gemensamhetsjakt på älg eller hur man nu vill ha det. Har man inte ett beslut på årsstämman är det ett NEJ på skott mot annat än älg! Skabbrävar eller skadat vilt är väl lite annorlunda...

Sen att älghundarna skulle bli rävhundar vet jag inte. Dom brukar ju lära sig att sånt man inte kan ställa är inte så kul. Men det är väl individuellt? :)

När det gäller eftersöksbiten håller jag med om att det är blankt NEJ för vi har aldeles nog dåliga skyttar som inte träffar en räv på 10m ens! ^_^

Publicerat

Vi får skjuta räv samt vildsvin under älgjakten. Det brukar dock vara ganska bra fart på rävarna när man går drev och såtarna är förhållandevis små.

Publicerat

vi har inte rätt att skjuta räv eller nåt annat på älgjakten, förutom det är ett skadat djur. (skabräv mm,) men jag tänker försöka lobba lite in att vi skall skjuta räv sofort tillfälle ges även om vi inte sitter i passtornen. för vi har så ltie med rådjur på vår mark(den marken jag jagar älg på) bara enstaka djur och inte är det svårt för räven att ta kål på hela stammen) vi har också börjat få in vitsvans hjort så det skulle också löna sig att skjuta rävarna så kalvarna får större chans.. men får se hur det går, detta är bara mitt andra år i detta jaktlag :) så respektera måste jag endå göra oavsett vad dom säger.

Publicerat
Sen att älghundarna skulle bli rävhundar vet jag inte. Dom brukar ju lära sig att sånt man inte kan ställa är inte så kul. Men det är väl individuellt? :)

Du kan ju försöka förklara för mina hundar att inte rävar går att ställa. ^_^ Verkar som varken de eller rävarna hört talas om det. ;)

Publicerat

Min fråga ang eftersöken är delvis med tanke på resonemanget hos ett av de jaktlag jag är med i. Där var det sagt att vi under älgjakten skulle skjuta, älg och räv om vi fick tillfälle. Men inte vildsvin, med hänvisning till att om nu köttet skulle tillfalla respektive jakträttsinnehavare så var det fel att ta delar av jaktlaget i anspråk på ett eftersök av ett vildsvin där köttet kom en jakträttsinnehavare tillgodo.

Men räv var inga problem att skjuta och hur eftersöken var planerade där har jag ännu inte fått ngt svar på.. :/

För egen del anser jag att räven må vara fredad, men är det ok från hundförare och jakträttsinnehavare så ska man ävne skjuta vildsvin. Får se hur det ser ut inför jakten i år.... :)