Publicerat September 3, 200916 yr Min fråga ang eftersöken är delvis med tanke på resonemanget hos ett av de jaktlag jag är med i. Där var det sagt att vi under älgjakten skulle skjuta, älg och räv om vi fick tillfälle. Men inte vildsvin, med hänvisning till att om nu köttet skulle tillfalla respektive jakträttsinnehavare så var det fel att ta delar av jaktlaget i anspråk på ett eftersök av ett vildsvin där köttet kom en jakträttsinnehavare tillgodo. Härligt resonemang.
Publicerat September 3, 200916 yr Du kan ju försöka förklara för mina hundar att inte rävar går att ställa. Verkar som varken de eller rävarna hört talas om det. Får gärna förklara det för min hund oxå hon tyckte det var jätte kul att jaga räven speciellt när hon oxå fick syn på den på ängen när hon drivit en stund men eftersom det inte smällde släppte hon efter ett tag när hon märkte att matte inte blev imponerad och gick därifrån... men visst visade hon tecken på att vilja gå tillbaka när vi gått ett tag i skogen utan älgkontakt
Publicerat September 3, 200916 yr Härligt resonemang. Blir det samma i år ska jag inleda första dagen med att "skjuta på en räv", om du förstår hur jag menar..
Publicerat September 3, 200916 yr Blir det samma i år ska jag inleda första dagen med att "skjuta på en räv", om du förstår hur jag menar.. Låter som en mycket bra idé.
Publicerat September 3, 200916 yr Morbrorn hade en grävling på passet på älgjakten ifjol.. Men då bilen stog bakom, grusväg med sten i och han enbart hade en 375 H&H med blyspets avstod han skottet. Hade nog blivit en ganska dyr räv annars.. Själv så vet jag ärligt talat inte om vi får skjuta räv på passen, men det skall jag ta reda på. Mvh Dunderklumpen
Publicerat September 3, 200916 yr Författare Hej igen! Många svar och olika. Kan tillägga att vi även skjuter vildsvin under pågående älgjakt. Då vi i laget har ett ex antal hundar som är förstörda på gods jakter så gör det inte oss hundförare någe om nån jycke skulle komma fram till skjuten räv om den inte har skabb förstås. Och min Laika tror jag tycker om räv fast inte så lång bit. Och jag anser att ALLA eftersök har samma prioritet oavsett viltslag. Mvh/Christer
Publicerat September 3, 200916 yr i ena laget jag är med i så skjurs de bara älg då dom som saktr inte vill bryta jakten för ett eftersök på nått annat villt, men kommer de en räv framför mej i höst när de jagas älg så skjuter jag den oxå då de offtast är jag som bandar med min pudel så men i de andra laget ( skolan) så skjuts de älg men gris om tillfälle ges samt att jag kommer även att skjuta grävling då jag vet att polarens laika ställer de om hon får tag i dom
Publicerat September 3, 200916 yr Då vi i laget har ett ex antal hundar som är förstörda på gods jakter så gör det inte oss hundförare någe om nån jycke Ha-ha, du är ärlig du. Exakt när konstaterar man en jycke godsförstörd, när den tappar söket eller när den sticker på skottriktning? Brukar ju ha tuffe_herting springa efter älgarna med sin gråpäls, skulle jag skjuta en räv för den så skulle han nog trampa ner mig i en blötmyr
Publicerat September 4, 200916 yr I vårt jaktlag har vi stående att mårdhund och skabbräv inte bara bör skjutas utan även i princip ska skjutas. Utöver detta är det bara älg och eventuell Björn som får påskjutas.
Publicerat September 4, 200916 yr I vårt jaktlag har vi stående att mårdhund och skabbräv inte bara bör skjutas utan även i princip ska skjutas.Utöver detta är det bara älg och eventuell Björn som får påskjutas. Är inte alla rävar mer eller mindre skabbiga...
Publicerat September 4, 200916 yr Då vi, mig veterligen, inte har någon grythund tillgänglig i älgjaktslaget, så är jag ganska övertygad om att skjuta räv itne är någon bra idé...
Publicerat September 4, 200916 yr Exakt, det var dit jag ville komma med mitt inlägg! Man har alltså sällan eller aldrig en sådan hund tillgänglig under ÄLGJAKT. En lämplig hund för ändamålet alltså. MVH Roger S
Publicerat September 4, 200916 yr Exakt, det var dit jag ville komma med mitt inlägg! Man har alltså sällan eller aldrig en sådan hund tillgänglig under ÄLGJAKT. En lämplig hund för ändamålet alltså. MVH Roger S Och det var även dit jag ville komma..
Publicerat September 4, 200916 yr Då vi, mig veterligen, inte har någon grythund tillgänglig i älgjaktslaget, så är jag ganska övertygad om att skjuta räv itne är någon bra idé... Och handen på hjärtat, hur många har alltid det när ni jagar räv annars? Eller skjuter ni inte på räv under småviltsjakt om ni inte har grythund med?
Publicerat September 4, 200916 yr Och det var även dit jag ville komma.. Så'n tur då att man är begåvad med en rävsprängare!
Publicerat September 4, 200916 yr Exakt, det var dit jag ville komma med mitt inlägg! Man har alltså sällan eller aldrig en sådan hund tillgänglig under ÄLGJAKT. En lämplig hund för ändamålet alltså. MVH Roger S Tror inte älgjakt är något undantag! Tror inte det är många av alla som jagar räv som har tillgång till grythund oavsett om det är älgjakt eller inte. Men det är nog vanligt oavsett vad som jagas att det inte finns hundar att tillgå som löser alla tänkbara situationer vid ev eftersök tyvärr. /Petter
Publicerat September 4, 200916 yr Och handen på hjärtat, hur många har alltid det när ni jagar räv annars? Eller skjuter ni inte på räv under småviltsjakt om ni inte har grythund med? Kanske likvärdig med hur många som har en grythund med sig då de jagar grävling? Tillägg: Jag har inte med mig ngn grythund om jag jagar räv, men däremot har jag avtalat med två terrier ägare som jag vet jag kan ringa till om jag inte får tag i dem innan grytet.
Publicerat September 4, 200916 yr Självklart skjuter vi räv på älgjakten, var med i ett lag tidigare där vi inte fick skjuta räv. Gick ur laget nu i våras bla pga dessa idiotiska bestämmelser. Räv anser jag ska skjutas så fort läge/tillfälle ges, finns inte en enda bra anledning till att inte skjuta räv. Köttjägarna tror dock att man skrämmer ev matvilt om man stänker till en räv
Publicerat September 4, 200916 yr i vårat lag skall man skjuta från mink till räv vid pass En bra regel i ett bra lag!
Publicerat September 4, 200916 yr QUOTE (John @ Sep 4 2009, 11:15 ) i vårat lag skall man skjuta från mink till räv vid pass En bra regel i ett bra lag! I mina ögon en rent dum regel. Att det är tillåtet att skjuta kan jag väl gå med på. Men det där med skall är rent jävla bullshit. Det ska vara upp till var och en om de vill skjuta.
Publicerat September 4, 200916 yr I "mitt" jaktlag jagar vi bara älg. Det är mest pga tradition. Så har "vi" alltid gjort och vissa äldre herrar har inte så lätt bryta dessa traditioner. Vi har även endel ivriga rävjägare som anser att räv ska skjutas för en stövare eller tas i gryt. Så att skjuta en räv under älgjakten skulle vara mindre populärt. Själv skulle jag gladeligen, under rätt förutsättningar, knäppa en räv under älgjakten och då är jag själv hundförare!
Publicerat September 4, 200916 yr I mina ögon en rent dum regel. Att det är tillåtet att skjuta kan jag väl gå med på. Men det där med skall är rent jävla bullshit. Det ska vara upp till var och en om de vill skjuta. där är vi igen vissa skall skjuta 10-30 rävar per år för att vissa andra skall kunna/vill bara skjuta klövdjur som älg och rå.
Publicerat September 4, 200916 yr Visserligen inte räv det handlar om här (så som frågeställningen var från början i dena tråd) men väl en uppmaning om att hålla naturen städad och fin... Uppmaning att skjuta annat än älg på älgjakten!
Publicerat September 4, 200916 yr där är vi igen vissa skall skjuta 10-30 rävar per år för att vissa andra skall kunna/vill bara skjuta klövdjur som älg och rå. För det första. Räv jagar man väl för man vill det och tycker det är intressant. Inte för att någon annan bestämt att man ska göra det. Eller? För det andra så blir väl inte markerna helt tomma på klövvilt bara för man inte kör utrotningskampanjer på rovvilt?