Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur långt ska jag plasta?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska plasta om bössan efter pipbytet. Hur långt ska jag plasta den? Ska jag plasta in på den cylindriska delen av pipan eller ska jag bara plasta fram till framkant av rekylklacken. Vet att det finns olika uppfattning och skolor men vad anser ni prickskyttar och bänkskyttar vara rätt? Skickar en bild på hur det ser ut. Har slipat bort den gamla bäddningen då jag upptäckte att den nya pipan spände lite i början och att det inte räckte att slipa utan att ta bort för mycket material i stocken.

post-59-1251988709_thumb.jpg

Publicerat

Pipan skall inte bäddas alls enligt den metod som jag har kommit att använda ty då kan pipan inte komma att vara påverkad av några krafter alls från bäddningen.

/Chris

Publicerat
  • Författare

Nästa fråga. Vad använder ni för släppmedel? Duger Turtle bilvax eller finns det bra lättåtkomliga medel som ni rekommenderar?

Publicerat

Bilvax, teflonspray mm. mm.

Har du hel pejl på hur en bäddning skall göras? Nu menar jag inte en fuskbäddning alá 500spänn som endast görs kring rekylklacken utan en riktig bäddning. ^_^

Om inte så gör du dig onödigt mycket arbete med risk för noll eller negativt resultat...

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

All hjälp och förslag välkomnas tacksamt. De vapen jag har bäddat har jag bara bäddat fram och bak så jag har inte gjort någon hel bäddning. Har köpt epobed och har fått tag i äkta släppmedel.

Publicerat
  • Författare

Tänk att man alltid ska öppna käften innan man startat hjärnan. Hade jag bara sökt på bäddning hade jag säkert hittat Din kanonbeskrivning. De tidigare bössor som jag bäddat har jag gjort så som du beskrivit med den skillnaden att jag nöjt mig med två varv eltejp för att få pipan friliggande. Nu måste jag ju kolla om magasinet kanske har presskontakt. Tur att jag har lämnat lite plast så att det går att se.

Publicerat
  • Författare

Magasinet klämmer ordentligt i kanterna och man måste höja allt ca 1,5-2 mm för att det ska bli bra. Kvällen är räddad. :) Nu kanske problemet med friflykt och matningsproblem försvinner också. Här är en bild som visar att underbeslaget fått lite stryk, hoppas att det inte gör någonting.

Tack Anders!

post-59-1252084078_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Måste och få tag i m6 vagnsbult... Nu j-lar ska det plastas och sedan väntar banan åt veckan.

Publicerat

Har du bäddat om bössan sedan du köpte den av mig?

Jag rekommenderar att du riktar underbeslaget innan bäddning.

Publicerat
  • Författare

Hejsan Lars

Nej jag har bara bytt pipa. Den sköt ju inte sådär bra när jag fick den heller men jag hoppas att det här löser problemen när inte pipbytet gjorde allt. Den hängde på pipan och inte på rekylklacken så jag tog bort ca 1mm av stödet under pipan innan jag bytte pipa. Nu var den nya lite grövre så den tog i på tre till fem millimeter framför rekylklacken men då var det så lite utrymme längst fram i kolven så hade jag slipat bort det så hade pipan klämt fast i hela dess längd ändå. Då ansåg jag det bäst att plasta om alltihopa och rikta upp hela systemet i lådan hellre än att ta bort hur mycket som helst av gods i stocken.

Publicerat
  • Författare

Underbeslaget är riktat. Några lätta slag med en baksidan av en gummiklädd skruvmejsel så löste det sig.

Publicerat
  • Författare

Kolven är maskerad, modellera överallt. Släppmedel ett sista varv och låta det torka till i morgonbitti. Sedan är det dags för

att blanda bäddmassa. Men för att inte stressa och göra någon Rembrandt så blir det imorgon.

Publicerat
Kolven är maskerad, modellera överallt. Släppmedel ett sista varv och låta det torka till i morgonbitti. Sedan är det dags för

att blanda bäddmassa. Men för att inte stressa och göra någon Rembrandt så blir det imorgon.

Hur blev det? Bilder.. BILDER! :lol:

Publicerat
  • Författare

Inte så mycket att se. Nu ska jag ha tag i en träbit för att fördela trycket jämnt över lådan. Sedan blir det 450 grain plast och 27 grain härdare. Det ligger 4 lager släppmedel på ALLT. Ska inte bli någonting som inte är tänkt nu.

post-59-1252135682_thumb.jpg

post-59-1252135696_thumb.jpg

Publicerat

Jag skulle nog ha slipat bort all gammal bäddmassa.

Sen på dom ställen du inte vill att bäddmassan ska fastna, t.ex magasinschakt, pipkanal osv så smörjer då på med kronans vapenfett eller liknande.

Åsså en fråga, ska du göra en hel eller tvåpunktsbäddning?

Publicerat
  • Författare

Nej något vapenfett ska jag inte sätta då jag ska lacka igen laminatet efteråt. Det syns inte men bössan är pelarbäddad i bakkant med ett aluminiumrör. Jag har funderat på om insertarna till compundpilar i grövre dimension skulle fungera som pelare om man borrar ur dom. Men du har kanske rätt i att jag ska ta bort mera av den gamla bäddmassan. Om inte annat för att systemet lättare ska gå att få på plats vilket var lite segt nu när jag testade på morgonen.

Publicerat
  • Författare
Åsså en fråga, ska du göra en hel eller tvåpunktsbäddning?

Det blir en tvåpunktsbäddning. Annars hade förarbetet sett lite annorlunda ut.

Publicerat
  • Författare

Nåja Ut i snickarbodan och fram med dremeln lite till innan det är dags.

Publicerat
  • Författare

Sådär! Nu är det försent att ångra sig. Ett antal bilder från jobbet.

post-59-1252142817_thumb.jpg

post-59-1252142833_thumb.jpg

post-59-1252142861_thumb.jpg

post-59-1252142878_thumb.jpg

post-59-1252142897_thumb.jpg

post-59-1252142914_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Första bilden visar tareringen av vågen och att jag fick vikta ner den för att kunna väga exakt. Härdaren vägde jag i korken och tog några grains för mycket då det blir lite kvar som inte rinner ut. De andra bilderna är från själva plastningen och jag tar den frampressade massan som ett tecken på att det fyllt ut bra. 400 grains eller ca 25 gram räckte gott och väl för att bara punktbädda. Det gör ca 6-8 vapen om man är snål på en 200 grams burk. Nu är det bara att svettas och hoppas att man får lös alltihopa när det härdat. Skillnaden mot två gånger tidigare är att nu är det ingen stress och jag har varit enormt noga med släppmedel.

Publicerat

Ja 25 gram ska nog räcka, jag brukar köra 50 grams laddningar till helbäddningarna och då brukar det bli lite över.

Själv väger jag på en digital våg, lägger på bäddmassan först 50 gram och fyller sedan på med härdare tills det blir 53g.

Gör detta på en pappskiva så jag kan blanda det direkt på skivan sen utan att flytta det.

Publicerat
  • Författare

Med en gnagande oro över att metallen inte skulle lossna från träet så släppte jag på tvingen. Oron var obefogad och efter att ha skruvat lös de provisoriska kolvbultarna så släppte allt med lite krusande. Har nu putsat bort överflödig plast och det ser bra ut efter vad jag kan se. Då kolven är av vänstermodell och resten är höger och jag är högerskytt så har jag beslutat att göra en ny kolv. Men jag ska först göra en enklare form av kopierfräs. De bitarna ligger i garaget och bara jag får tid så ska det skruvas samman och då blir det minst två nya kolvar. Tyvärr inga bilder då batteriet är tomt i kameran.

Publicerat
  • Författare

Färdigt resultat. Nu blir det banan och testa bara jag får sova en liten stund.

post-59-1252216014_thumb.jpg

post-59-1252216021_thumb.jpg

Publicerat

Najs :lol:

Alltid roligt med bilder på välgjort hempyssel.

Några fina träffbilder nu, låt oss bli imponerade ^_^