Publicerat September 4, 200916 yr Hej tänkte höra hur ni jägare ställer er till min fråga, det är så att jag har en ny granne/markägare han har ej hus på sin mark. Han har hagar precis utanför våran tomt för ett tag sedan satte han upp ett älgtorn knappt 50 meter från våran tomt med skottfält jämsmed våran tomt tycker detta känns väldigt osäkert vet ju att han har rätt att sätta upp sitt torn var han vill på sin mark. Iförrgår kväll kl 20:35 sköt han ett rådjur med resultatet att min hund reagerade samt att min dotter vaknade känns som riktigt stor jävla brist på respekt tilläggas skall att det var i stort sett mörkt när han sköt. Våran hund smet ut vid sidan av hans torn en gång, då sade han att vi skall vara väldigt försiktiga med hunden för att det är jakttid och man vet aldrig vad som händer. Känns som ett hot. Vad tycker ni vad skall man göra?
Publicerat September 4, 200916 yr Prata med din granne är nog en bra start, är han då omedgörlig har jag för mig att det finns en viss gräns hur nära hus och dylikt du får avlossa skott.
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Prata med din granne är nog en bra start, är han då omedgörlig har jag för mig att det finns en viss gräns hur nära hus och dylikt du får avlossa skott. Tyvärr så har det skurit sig imellan oss angående en annan fråga.
Publicerat September 4, 200916 yr Hej tänkte höra hur ni jägare ställer er till min fråga, det är så att jag har en ny granne/markägare han har ej hus på sin mark. Han har hagar precis utanför våran tomt för ett tag sedan satte han upp ett älgtorn knappt 50 meter från våran tomt med skottfält jämsmed våran tomt tycker detta känns väldigt osäkert vet ju att han har rätt att sätta upp sitt torn var han vill på sin mark. Iförrgår kväll kl 20:35 sköt han ett rådjur med resultatet att min hund reagerade samt att min dotter vaknade känns som riktigt stor jävla brist på respekt tilläggas skall att det var i stort sett mörkt när han sköt. Våran hund smet ut vid sidan av hans torn en gång, då sade han att vi skall vara väldigt försiktiga med hunden för att det är jakttid och man vet aldrig vad som händer. Känns som ett hot. Vad tycker ni vad skall man göra? hur långt från huset är hans torn ? om det är 50 meter från ditt hus är det ju jaktbrott att jaga sålänge man itne har godkänt från husägare.!
Publicerat September 4, 200916 yr Det finns något som kallas hemfridszon, tror att den brukar anges till en 50-60m radie runt boningshuset. Googla på "Brottsbalken Kap4" och kolla vad som står på §7 , borde vara tillämpningsbart i ditt fall. Verkar vara ett ärkesvin med tanke på hur han uttrycker sig så sätt åt han! /Micke
Publicerat September 4, 200916 yr Författare hur långt från huset är hans torn ? om det är 50 meter från ditt hus är det ju jaktbrott att jaga sålänge man itne har godkänt från husägare.! Det är knappt 50 meter från tomt gränsen och ca 60 meter från huset.
Publicerat September 4, 200916 yr Välkommen hit Orca, Att jaga nära bebyggelse kräver en del av jägaren i form av hänsyn och acceptans till de boendes behov, de kanske inte gillar att vakna som din dotter gjorde, iofs låter inte ett skott på 110 meters håll något enormt så någon egentlig störning enligt MB eller annan lagstiftning är det inte frågan om, men det är känslor vi talar om här. Att jägaren tycker illa vara när du inte har koll på hunden är ju föga förvånande, men att han hotade dig/den ser inte jag av det du skriver, däremot är det farligt för hundar att vistas i skog och mark utan att ha en ägare med, då tänker jag främst på att det är många hundar som körs ihjäl varje år. Därutöver har man som hundägare ett strikt ansvar för sin hund och dess hållning. En sammanfattning av detta är i korthet den att ni bör börja om, att det har skurit sig mellan er tidigare och i annan anledning är ju bara en ännu större anledning, klarar ni inte det som vuxna män, för jag antar att du är man, ja då är det ju inte mycket att dryfta om detta. BrB 4:7 angående ofredande så är det möjligt att lossandet av ett skott i närheten av er bostad motsvarar rekvisiten i paragrafen men efter en översiktlig genomgång av referad praxis, som jag har tillgång till avseende detta finns det inga avgörande som motsvarar förutsättningarna som angivits här. Med detta sagt är det således dags att bjuda till och börja om. En inbjudan till kaffe är kanske en lämplig approach. /Christian
Publicerat September 4, 200916 yr var har du fått 110m från? 50m från tomtgränsen o 60 från huset som då borde stå 10m in på tomten, så tolkar jag det iaf. Mvh Per
Publicerat September 4, 200916 yr så ja tar för mig att ni inte har i sverige 150 meters gränsen från bebyggnad ? mycket konstigt
Publicerat September 4, 200916 yr var har du fått 110m från?50m från tomtgränsen o 60 från huset som då borde stå 10m in på tomten, så tolkar jag det iaf. Mvh Per jag med
Publicerat September 4, 200916 yr En inbjudan till kaffe är kanske en lämplig approach./Christian Varför inte Kaffe med lårkaka förlåt jag kunde inte låta bli Tillbaks till ordningen! /Mike
Publicerat September 4, 200916 yr Tycker nog att Christian har en poäng. För det är ju ändå så att vi bara hört ena sidans åsikter.
Publicerat September 4, 200916 yr Grannsämja är ett hett ämne många ggr. Om man bortser från om det är lagligt eller inte så kan det tyckas att det inte är klokt att ha ett torn 50 meter från någons hus. jag skulle inte vilja sitta o jaga från det när jag vet att det är folk hemma. Sen skulle jag heller inte vilja ha en granne som sitter i sitt torn 50 m från mitt hus. Så om alla vore som jag skulle det inte vara några problem Tyvärr är det ju inte så lätt. Försök prata med grannen utan att vara påflugen o kräva saker är nog det bästa men därmed inte sagt att det är lätt. /lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Författare var har du fått 110m från?50m från tomtgränsen o 60 från huset som då borde stå 10m in på tomten, så tolkar jag det iaf. Mvh Per Japp det stämmer bra huset står 10 meter in på tomten
Publicerat September 4, 200916 yr då tänker jag främst på att det är många hundar som körs ihjäl varje år. Därutöver har man som hundägare ett strikt ansvar för sin hund och dess hållning. Om vi bortser från att Orca skrev att hunden smet ut en gång så visst har alla hundägare ett strikt ägaransvar. Om det var ett förtäkt eller öppet hot eller bara en allmän upplysning om risken att ha en löslöpande hund utan tillsyn kan väl diskuteras. Om varningen uttalades såsom Orca skrev den så är åtminstone min uppfattning om meningsinnebörden solklar /Micke
Publicerat September 4, 200916 yr Författare Kan tillägga att hunden slet av repet hon var bunden vid hon jagade vår ena katt och fick upp sådan fart plus att repet skavde mot en cementkant vid tillfället tyvärr så pang av, mycket pinsamt. Hunden är av rasen Leonberger så ganska mycket tyngd.
Publicerat September 4, 200916 yr Leonberger, ack så vackra hundar, nog om det, Orca- du måste arbeta dig ur det här på egen hand i samråd med jakträttsutövaren, o det är som alltid när det gäller hotfullheter, det är inte så mycket vad som sägs utan hur det sägs och i vilket sammanhang, jag har själv tidigare varit på kant med en jaktmarksgranne, mycket på grund av att vi inte talat tydligt och tillräckligt väl med varrandra, efter vad man kan kalla för ett slags vuxen mans gräl och efterföljande ömsesidiga ursäkter har vi idag en mer än fungerande kommunikation och en samsyn som tidigare saknats. Att vara osams är inte alltid något negativt men det kräver en hel del inre styrka och integritet parat med en förmåga att förlåta, glömma och se mot framtiden. /Christian
Publicerat September 4, 200916 yr Att vara osams är inte alltid något negativt men det kräver en hel del inre styrka och integritet parat med en förmåga att förlåta, glömma och se mot framtiden./Christian Ack så klok du är chris /Lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Lasse- det är en yrkesskada, jag låter klok, men om jag sen är det, tja det visar sig efter man har stiftat närmare bekantskap med mig.. Men jag är ganska snäll i varje fall. /Chris
Publicerat September 4, 200916 yr Lasse- det är en yrkesskada,jag låter klok, men om jag sen är det, tja det visar sig efter man har stiftat närmare bekantskap med mig.. Men jag är ganska snäll i varje fall. /Chris Får väl se till o träffas så ska jag utverdera Slut spammat /Lasse
Publicerat September 4, 200916 yr Men jag är ganska snäll i varje fall./Chris Det är bara förnamnet /Micke
Publicerat September 5, 200916 yr Författare Säg åt din granne att bli medlem på JS så kan vi vara medlare? ^^ Hehe kanske vore något=).