Publicerat September 5, 200916 yr Vad tänker du göra då Orca, det förefaller som att du kan greppa det här på rätt sätt och vara proaktiv. /Chris
Publicerat September 5, 200916 yr Författare Vad tänker du göra då Orca,det förefaller som att du kan greppa det här på rätt sätt och vara proaktiv. /Chris Jag har tänkt att prata med honom först men ville ha mer kött på benen ifall att han börjar att bråka ännu mera, har tänkt att erbjuda att han ringer och kollar om vi är hemma skall vi bort så är det bara att jaga. Men tyvärr tror jag att han kommer att säga att det är fan min mark jag gör vad jag vill attityd, precis som han har påvisat innan för mig och min familj.
Publicerat September 6, 200916 yr Jag har tänkt att prata med honom först men ville ha mer kött på benen ifall att han börjar att bråka ännu mera, har tänkt att erbjuda att han ringer och kollar om vi är hemma skall vi bort så är det bara att jaga. Men tyvärr tror jag att han kommer att säga att det är fan min mark jag gör vad jag vill attityd, precis som han har påvisat innan för mig och min familj. Om du äger ett dragspel kan du altid spela en lång snutt utomhus då han kommer och ska jaga de e ju fan din tomt och ditt dragspel... Snacka me varandra är nog alltid bäst
Publicerat September 6, 200916 yr Om du äger ett dragspel kan du altid spela en lång snutt utomhus då han kommer och ska jagade e ju fan din tomt och ditt dragspel... Snacka me varandra är nog alltid bäst eller dra fram dendär gamla casio/rolands synthen du alldrig riktigt lärde dig att spela i plugget.
Publicerat September 6, 200916 yr Författare Jag har faktisk kört lite trimmer och gräsklippare men det var faktiskt planerat innan han kom men likförbannat har han suttit kvar. Skall ta lite kort hur hans torn är i förhållande till min tomt, det kommer kanske senare idag eller imorgon.
Publicerat September 6, 200916 yr Ha en dialog med din granne först så ni kan komma överens om ett fungerande förhållande om samtalet krasar så innan du går så kan du på minna att du funderar på o flytta ut dina trumpet lektioner till verandan Mvh.
Publicerat September 7, 200916 yr Författare Taget med mobilen därför ej bästa kvalitet, står här på min tomt i ena hörnet. Ser ut av vara längre avstånd på bild än i verkligheten.
Publicerat September 7, 200916 yr Som det ser ut på bilden så kommer ju han att skjuta mot din tomt vilket ju inte kan sägas vara bra. Mycket olycklig placering även om jag kan se varför han vill ha ett torn där. Som sagt försök prata med honom även om det säkert inte är det lättaste. /Lasse
Publicerat September 8, 200916 yr Sådana här frågor är alltid svåra. Vår jaktmark ligger i anslutning till en by och vi har pass som också ligger i närheten av bostads hus.( ca 50m ) Nu har några av dessa hus byggds på senare tid och än så länge har de boende "tagit seden dit de kommer" Som jägare har man ett ansvar mot omgivningen. Om jag varit den aktuella jägare hade jag kommit överens om ett signal system. Jag gör så här. På en en fastighets staketstolpe har jag hängt upp en träplatta som är röd på ena sidan och grön på den andra. När familjen går och lägger sina barn går de först ut och vänder den röda sidan utåt och när de på morgonen hämtar tidningen vänder de den gröna sidan utåt, de har bara glömt att vända tillbaka den en gång. På detta vis kan jag välja ett annat pass som ligger längre från bebyggelse. På detta sätt kan man ha en tyst dialog och inte störa varandra. I och försig så kan jag inte ta allt för tidiga morgon eller kvällspass men ju längre hösten går blir det mörkare och detta blir därför inga problem.
Publicerat September 8, 200916 yr Jag å andra sidan jagar mitt bland hus. Jag jagar ute i de västra delarna på hisingen, och på sina ställen är det EXTREMT tätt med hus. Kommer någon och klagar så får man ta till sig det, höra om det är tänkbart att jaga på annat sätt och dylikt. Flertalet av de hus jag jagar i närheten av brukar jag sticka in med en bit rådjurskött, någon gås, eller en bunt duvebröst eller en hare. Det smörjer relationerna väldigt bra. Att som jägare, likt din granne orca, bete sig så som han gör är ju självklart aldrig ett bra tillvägagångssätt... Men det primära är att få upp en dialog. Det är första steget. Sedan tycker jag att tornets placering är direkt helt åt helvete. För om han skjuter rakt fram från tornet, så kommer den största mängden ljud att transporteras mot erat hus. Vi brukar istället försöka placera tornen, självklart i samråd med husägarna som det kan störa, så man sitter med ryggen mot husen, då kommer en bra mycket mindre mängd ljud dit.
Publicerat September 8, 200916 yr Författare Sådana här frågor är alltid svåra.Vår jaktmark ligger i anslutning till en by och vi har pass som också ligger i närheten av bostads hus.( ca 50m ) Nu har några av dessa hus byggds på senare tid och än så länge har de boende "tagit seden dit de kommer" Som jägare har man ett ansvar mot omgivningen. Om jag varit den aktuella jägare hade jag kommit överens om ett signal system. Jag gör så här. På en en fastighets staketstolpe har jag hängt upp en träplatta som är röd på ena sidan och grön på den andra. När familjen går och lägger sina barn går de först ut och vänder den röda sidan utåt och när de på morgonen hämtar tidningen vänder de den gröna sidan utåt, de har bara glömt att vända tillbaka den en gång. På detta vis kan jag välja ett annat pass som ligger längre från bebyggelse. På detta sätt kan man ha en tyst dialog och inte störa varandra. I och försig så kan jag inte ta allt för tidiga morgon eller kvällspass men ju längre hösten går blir det mörkare och detta blir därför inga problem. Riktigt bra system det där, om jag kommer så långt med gubben skall jag föreslå detta.
Publicerat September 8, 200916 yr Som Bastard skrev, så trotts att det ser illa ut är det bättre om han ställer tornet närmare tomten och skjuter bortåt
Publicerat September 8, 200916 yr Att jag nära bebyggelse innebär en del intressanta utmaningar. Jag jagar på en mark som gränsar mot två olika radhusområden, dessutom finns det ett stort antal antal hus "inne" i marken vilket gör att den överväldigande majoriteten av de vilt som vi skjuter skjuts inom 300m från något hus. Årligen skjuter vi dessutom en handfull vilt mindre än 100m från något hus. För min del innebär det att jag måste fundera lite extra när vi planerar jakten, dessutom är det svårt att ta dit kompisar som inte kan marken. Vi försöker bedriva den allra största delen av jakten på den marken som vak eller smygjakt och hittills har vi klarat oss från några större konflikter med grannarna. Det vanligaste klagomålet är annars att det skjuts alldeles för lite rådjur på dessa marker trots att vi har ett uttag som är på den nivån att jag omöjligen kan skriva om hur mycket vilt vi fäller per hektar. Vi arrenderar den delen som gränsar mot radhusområdena av kommunen och därifrån är det ett hårt tryck på att vi skall skjuta mer rådjur. För att minska klagomålen använder vi numera i princip bara ljuddämparförsedda vapen vilket ytterligare minskat klagomålen. Samtidigt brukar vi årligen råka ut för att någon ringer till polisen och rapporterar skottlossning, visserligen resulterar det normalt i att polisen omedelbart ringer till mig för att kontrollera om det är vi som skjuter men det är ändå en påminnelse om det känsliga i den verksamhet vi bedriver. I princip varenda gång som vi jagar ser vi hundägare, ryttare, löpare eller mountainbikecyklister när vi rör oss i markerna eller sitter på pass. Skall man jaga på sådana marker som de vi jagar på så får man helt enkelt anpassa sig efter de givna förutsättningarna. Det gäller att visa hänsyn så långt det går.. //Henrik
Publicerat September 8, 200916 yr Även jag jagar både tätortsnära och i tätort.. En grej som jag tycker har funkat bra förutom dialog osv är signalfärger så folk er en direkt och fattar att man är ute. De är då förberedda på ett annat sätt. Sen är det viktigt att såfort tillfälle gives byta några ord med de man möter och vara trevlig eller vad jag ska säga. Samtidigt så är det jakträttsinnehavarens privilegie att jaga på sin mark så ibland har man fått förklara detta för folk som är anti. Tror att Henriks koncept med smygjakt och ljuddämparförsedda vapen är bra, hundjakt och drivna djur kan generera en del trassel i den här miljön. Alltid när vi är inne i eller i närheten av samhällena på skyddsjaktsuppdrag så underrättar vi polis innan för att undvika utryckningar och obehag. Mvh!
Publicerat September 8, 200916 yr Med tanke på hur våra marker ser ut så är det rätt vanligt att de rådjur som känner sig pressade och vill byta område gör detta genom att ta vägen över ett radhusområde. I det läget är det ingen höjdare att de har en skällande hund i hasorna. För några år sedan råkade en av mina jaktkompisar ut för en situation där en wachtel kom i kapp ett skadat rådjur på en lekplats ca 200m från skogen och det pass där rådjuret blivit påskjutet. De insändarna som detta genererade i lokalpressen var ingen positiv PR för jägarkåren. Även om insändarna bemöttes med sakliga argument så gav de en ganska besk eftersmak. Så visst finns det problem med hundjakten i direkt anslutning till bebyggelse. //Henrik
Publicerat September 9, 200916 yr Att hänvisa till grannfejden är nog ALLTID en dålig idé, maken till kassa medlare har inte setts sedan hedenhös. Eller som en vän till mig brukar säga "när dackes farsa var grabb". Nej jag tror att det helt enkelt får vara ett försök till öppet samtal. Eftersom det är du som önskar få till en ändrad situation, och helst på så vänliga och trevliga sätt som möjligt är det nog bara att inta ställningen "jag måste vara den större mannen/kvinnan här, och vara extremt öppensinnad i mina samtal". Det innebär inte att du gör avkall på dina behov, bara att du tar några extra andetag innan du blir förbannad. Försök att se det från jägarens sida, kan det vara så att han är rädd att ni skall klaga så att han inte får jaga alls och han därmed intar en ställning för att visa att han minsann inte skall hunsas med? Det kan vara bra att i samtal påpeka att det minsann inte är jakten i sig du är emot, utan att ditt behov kanske är mer åt hållet att dels skall din familj kunna känna trygghet och dels skall din dotter kunna sova vissa tider. Kanske är det så att jägaren skulle uppfylla dessa behov med ett ljuddämpat vapen och ett samtal till er innan jaktens början? Ja, lösningarna kan vara oändliga, kom bara ihåg att försvara behov, inte ställningar. //Jakob
Publicerat September 9, 200916 yr Författare Har precis pratat med jägaren, påtalade det sena skottet med dottern som vaknade rädd, först sa han bara vadådå så jag frågade han så du skiter i det? Och det gjorde han tydligen lade fram lite argument om att en god kommunikation skulle kunna lösa upp en del knutar, så nu skall det peppar peppar höras av innan jakt. Håller tummarna att detta skall funka.
Publicerat September 9, 200916 yr Orca- det är stort av dig att ta det steget, jag hoppas verkligen att det här kommer att fungera bra nu och i framtiden för dig. /Christian
Publicerat September 9, 200916 yr Klockrent ORCA99 kan bara hålla med Christian här hoppas att du får till ett fungerande förhållande Mvh.
Publicerat September 9, 200916 yr Bra jobbat, grunden till ett lyckat samarbete är kommunikation. Håller tummarna för er båda. /Lasse
Publicerat September 10, 200916 yr Starkt att ta initiativ och försöka lösa problemet ORCA99 ofta klagas det mkt men ingen gör ngt. Håller rummarna