Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FOB:s bra eller anus?

Featured Replies

Publicerat

Under mina trippar "over there" har det på senaste tiden snackats mycket om fobs http://www.starrflight.com/ . Jag har snackat med lite snubbar där o de gillar dem, var en kille på en pro shop som starkt rekommenderade dem och han använde dem själv, visst skall man inte tro på allt försäljare säger. Men nu var det så att han inte sålde dem i sin shop, dock e dom blazer återförsäljare :D Vilket enligt mig, styrker hans trovärdighet. Har även snokat på en del forum, där får de även bra med beröm, dock så skall det gå sönder ganska mycket då man övningskjuter då pilarna slår i varandra.. Jag är använder whisker biscuit, och combon fob o wb är ju omöjligt. Jag tänker nog hålla kvar mina WB, o därför skall det fletshas 4x2" blazer o wraps på mina nya pilar.

Men jag är intresserad av att höra om någon här har någon erfarenhet av FOB:s? Och om man någon gång köper drop away hylla, e fobs något att satsa på? (skulle gärna köpt o provskjutit om det inte var för att WB:n sitter så fint på min båge B) )

Publicerat
... Jag tänker nog hålla kvar mina WB, o därför skall det fletshas 4x2" blazer o wraps på mina nya pilar....

FOBs funkar säkert jättebra om man bara skjuter 1 och 1 pil mot tavlan eller sprider lite! <_<

Som du skriver så är jag rätt övertygad om att man skjuter sönder den om man har täta grupperingar.

Men varför 4 st blazer på en och samma pil??

Har du gigantiska jaktspetsar? <_<

Publicerat

:wub: jag skjuter bara Fobs nu mera! tycker dom är jätte trevliga att skjuta med! bra mycket snabbare och mindre kladd vid montering.

de blir alltid exakt samma vid varje montering. vid normala jakt avstånd så blir inte presitionen kanske så mycket bättre! men om de är lite vind och lite längre håll så är det skillnad.

finns igentligen bara ett minus! dom ser juh inte längre ut som pilar!.. <_<<_< ......

Mvh Mamre

Publicerat
  • Författare
FOBs funkar säkert jättebra om man bara skjuter 1 och 1 pil mot tavlan eller sprider lite! :wub:

Som du skriver så är jag rätt övertygad om att man skjuter sönder den om man har täta grupperingar.

Men varför 4 st blazer på en och samma pil??

Har du gigantiska jaktspetsar? <_<

Lite skrock, lite övertalning är svaret på frågan. Jag skjuter antingen 2 bladiga rage(rådjur mm) , eller 4 bladiga muzzy(mårdhund fågel mm). Då kan jag få bladen i linje med mina vanes, som jag inte får med 3 vanes, då det blir lite udda <_< . Det var skrocken. :lol:

Sen påstås det att man får en stabilare o bättre flykt med 4 stycken 2" än tre. Detta har jag dock ej sett vetenskaplig fakta på, om det än går att bevisa. Men en till kan ju inte skada så mycket, istället känns det som 4 stabiliserar mer än tre, samt ger bättre spinn. Samt en liten bråkdels grain till på pilen e bara +.. Det var övertalningen -_-

Men det känns tryggt helt enkelt med fyra blazers...

Publicerat

Om jag skulle använda FOB's skulle jag garanterat använd lysnockar, för pilen blir ennu jävligare att

hitta i gräset !

I övrigt funkar de säkert tror jag

Publicerat
  • Författare
bra mycket snabbare och mindre kladd vid montering.

de blir alltid exakt samma vid varje montering.

Mvh Mamre

Jo det är detta som talar till dess fördel! Men som sagt min whisker biscuit, e trevlig att ha vid smygjakt. Då slipper man oroa sig för att pilen skall falla o föra liv då den faller mot bågen. Men det blir nog en knippe fobs samt en en fallhylla då under vinterrundan till USA.

Men kul att du kör med dem! E så lite snack om dem här. jämfört med staterna där folk e i princip regilösa över dem...

Publicerat
Jo det är detta som talar till dess fördel! Men som sagt min whisker biscuit, e trevlig att ha vid smygjakt. Då slipper man oroa sig för att pilen skall falla o föra liv då den faller mot bågen. Men det blir nog en knippe fobs samt en en fallhylla då under vinterrundan till USA.

Men kul att du kör med dem! E så lite snack om dem här. jämfört med staterna där folk e i princip regilösa över dem...

sköt med samm hylla som dej tidigare! finns lösningar på att få pilen att ligga fast även med en fallhylla!.. små klipps som man fäster pilen i.. som man lätt flippar upp med tummen så e man redo för skott!..

för jakten så kanske inte fobs är så viktig! eftersom vi inte behöver jaga milimetrar... men vinden gör sin påverkan på en pil! blåser de mycket så styr pilen upp mot vinden efter som fenor fungerar som ett segel. spelar kanske inte så stor roll på ett större vilt men med en hare kan det vara skilnaden mellan träff å miss! fast man kan juh stanna hemma å låta bli att jaga :D

jag personligen tycker dom är överlägsna!.. å att finna pilen gör man rätt lätt ändå!..

post-1257-1252267021_thumb.jpg

Publicerat

Köp en Ripcord fallhylla istället pudd så behöver du bekymra dig ÄNNUMINDRE för att pilen hamnar på sniskan då du smyger o kommer till skott. Då kan du ju använda FOBs/satteliter också.

Publicerat
sköt med samm hylla som dej tidigare! finns lösningar på att få pilen att ligga fast även med en fallhylla!.. små klipps som man fäster pilen i.. som man lätt flippar upp med tummen så e man redo för skott!..

för jakten så kanske inte fobs är så viktig! eftersom vi inte behöver jaga milimetrar... men vinden gör sin påverkan på en pil! blåser de mycket så styr pilen upp mot vinden efter som fenor fungerar som ett segel. spelar kanske inte så stor roll på ett större vilt men med en hare kan det vara skilnaden mellan träff å miss! fast man kan juh stanna hemma å låta bli att jaga :mellow:

jag personligen tycker dom är överlägsna!.. å att finna pilen gör man rätt lätt ändå!..

Du måste ha jäkligt kort gräs hemma hs dig ! ;)

Publicerat
  • Författare
Du måste ha jäkligt kort gräs hemma hs dig ! B)

jo, jag har valt bort att jaga på åkrar eller gräsvallar som bönderna slår. skulle nog inte vara såå populärt om dom hittar en pil med ett stycke spets på i sina balar.. men växlarna till o från åkrarna duger fint ;)

letade en halvtimme efter pilen på en åker, då jag sköt en bisamråtta som satt på åkerkanten. Hittade den, men det var sista gången.. e inte värt att bli osams med markägarna ;)

Men har man vraps som mamre har, så blir nog pilen tilräckligt synligt trots att fobben trillat av, dock har jag vita wraps för att jag skall kunna se färgen på bloden tydligare o det gör dem mer svårfunna än de neongröna ovan..

Publicerat
Du måste ha jäkligt kort gräs hemma hs dig ! :blush:

Norduppland e känd för sina slätter!.. å att de blåser mycket!.. ;)

Mvh

Publicerat

för jakten så kanske inte fobs är så viktig! eftersom vi inte behöver jaga milimetrar... men vinden gör sin påverkan på en pil! blåser de mycket så styr pilen upp mot vinden efter som fenor fungerar som ett segel. spelar kanske inte så stor roll på ett större vilt men med en hare kan det vara skilnaden mellan träff å miss! fast man kan juh stanna hemma å låta bli att jaga :blush:

Jag har alltid tyckt de liknar nåt som du fått i ett Kinderägg! Eller små plasthjul till en leksaksbil från Toys R us :D

Men kan faktiskt tänka mig att testa dom och se vad de kan göra för precisionen. Inte för att jag har några problem med den nu. Men man kan ju faktisk kanske kunna skjuta nötterna av en bladlus på 40 meter med dom. Nu klarar jag bara av det på 30 meters håll.

Publicerat
Jag har alltid tyckt de liknar nåt som du fått i ett Kinderägg! Eller små plasthjul till en leksaksbil från Toys R us :P

Men kan faktiskt tänka mig att testa dom och se vad de kan göra för precisionen. Inte för att jag har några problem med den nu. Men man kan ju faktisk kanske kunna skjuta nötterna av en bladlus på 40 meter med dom. Nu klarar jag bara av det på 30 meters håll.

:lol: ... Du brukar väll inte vara den som tänkt dö nyfiken!.. B)

MVh

Publicerat

Jag har inte provat FOB!

Vid jakt känns följande som argument som är att ta hänsyn till:

Fördel: Bättre precision

Nackdel: Kräver fallhylla, fler prylar som kan strula!

Svårare att hitta igen pilen, som sagts ovan.

Vid 3D skytte kan den bättre precisionen vara bra men eftersom dom andra skyttarna i ett skjutlag ofta siktar på redan skjutna pilar kan det bli dyrt.

Jag kör nog med devisen: Keep it simple, stupid! MAO: Whisker biscuit o Blazers! :ph34r:

Publicerat
  • Författare

Jag kör nog med devisen: Keep it simple, stupid! MAO: Whisker biscuit o Blazers! ;)

Då e vi två :P

Men det lutar nog åt att köpa fallhylla p pröva fobs efter säsongen e slut.. skoj o se vad det kan göra för precisionen.. Sen slipper man ju risken att man skall påverka pilens riktning innan den lämnat WB:n.. Men man måste ju prova :ph34r: Kan ju vara bra att få bättre precision på längre avstånd om man nu får tummen ur ******, o tar tag i skarvjakten..

Publicerat

Precis man får ju inte dö nyfiken! :ph34r:

Till skarven kanske Magnus Bullhead vore nåt? ;)

Publicerat
  • Författare

Till skarven kanske Magnus Bullhead vore nåt? B)

Jo dom e fiiina. Men dom har så kort räckvidd typ max 20 meter, sen blir dom som en stor propeller i luften.. Men det skulle vara drömmen att fälla en med en magnum eller guilliotine... satsar nog på turkey terror för det långa skyttet, en spets av "gut ripper" typ B) Men dom e luriga dom små liven :lol:

• 1 month later...
Publicerat

Finns det någon som saluför FOBs i sverige ännu?

Mvh

Publicerat

Mvh

Vet faktiskt inte! Men beställ själv direkt från USA så har du grejorna hemma på 7-10 dagar.

Jag ska snart dra iväg en ny beställning så att det blir lite julklappar till mig! Kanske man skulle beställt ett gäng fobs för att testa! Dom kan säkert vara effektiva. Men ser ut som om de kommer direkt ur ett kinderägg! B)

Publicerat

<_< jag är verkligen skit nöjd med FOB:s toppen å skjuta med!...

MVh

Publicerat
  • Författare

Mvh

Finns säljare på ebay som säljer världen över, bra pris också.. Är osäker på om starrflight säljer utanför N.amerika, men säkert.. Men ebay e ju smidigt :D men kika in på www.starrflight.com finns videos mm..

Har inte hört om någon som säljer i Sverige iaf.. :D

Publicerat
Finns säljare på ebay som säljer världen över, bra pris också.. Är osäker på om starrflight säljer utanför N.amerika, men säkert.. Men ebay e ju smidigt :ph34r: men kika in på www.starrflight.com finns videos mm..

Har inte hört om någon som säljer i Sverige iaf.. ^_^

Starrflight säljer även till SWE! bara beställa på deras hemsida!.. så gjorde iaf jag! fast de skulle vara skönt om någon här hemma hade dom!...

Mvh

• 5 months later...
Publicerat
Starrflight säljer även till SWE! bara beställa på deras hemsida!.. så gjorde iaf jag! fast de skulle vara skönt om någon här hemma hade dom!...

Mvh

FOBs funkar även med en rekurvbåge om du monterar på en fallhylla och har rätt spine på pilen.

Publicerat

Jag kan inte förstå vad som skulle vara så bra med FOB. Så jag hoppas någon kan förklara detta för mig.... ;-)

Jag hittade en bra artikel om olika fenor & FOB:

http://archeryreport.com/2009/10/fletching...iew-speed-drop/

Jag kan tänka mig följande fördelar med FOB:

- Lätt att montera, slipper lim osv. Väldigt liten fördel då det inte är allt för jobbigt att limma.

- Vid träff i vilt så markerar dom skottplatsen vid genom skott.

Men jag kan också se följande nackdelar:

- funkar bara med drop away

- väger mer än vanliga fenor vilket ger sämre FOC

- svårt att hitta rena skaft när dom trillat av. För att motverka detta så montera många wraps på skaften vilket ger ännu sämre FOC (och en del jobb vilket skulle vara en av fördelarna)

- oerhört fula (dock väldigt subjektivt....)

- "mer" att skjuta sönder om man skjuter grupper

- bromsar pilen mer än fenor, viket ger sämre fart.

- dyrare

- Låter mer än vanliga fenor (tycker jag personligen är den största nackdel)

Publicerat
Jag kan inte förstå vad som skulle vara så bra med FOB. Så jag hoppas någon kan förklara detta för mig.... ;-)

Jag hittade en bra artikel om olika fenor & FOB:

http://archeryreport.com/2009/10/fletching...iew-speed-drop/

Jag kan tänka mig följande fördelar med FOB:

- Lätt att montera, slipper lim osv. Väldigt liten fördel då det inte är allt för jobbigt att limma.

- Vid träff i vilt så markerar dom skottplatsen vid genom skott.

Men jag kan också se följande nackdelar:

- funkar bara med drop away

- väger mer än vanliga fenor vilket ger sämre FOC

- svårt att hitta rena skaft när dom trillat av. För att motverka detta så montera många wraps på skaften vilket ger ännu sämre FOC (och en del jobb vilket skulle vara en av fördelarna)

- oerhört fula (dock väldigt subjektivt....)

- "mer" att skjuta sönder om man skjuter grupper

- bromsar pilen mer än fenor, viket ger sämre fart.

- dyrare

- Låter mer än vanliga fenor (tycker jag personligen är den största nackdel)

Upplever inte alls alla dom nackdelar du skriver om!

hastigheten har vi testat! och på dom mätningar jag gjort är FOB:s snabbare?

ljudet upplever inte alls att dom låter mer!

Dyrare! visst, men dom håller längre än fenor! dom sköt man sönder eller släppe i limningen, så tror nog de går jämt upp!

där imot så om man skjuter grupper så ökar risken för sönder skjutning.

en fördel till är att om det är mycket sid vind så blir det mindre påverkan av pilen eftersom ytan är mindre! vilket gör att du träffar bättre!

fula! o ja! ser rent för jävligt ut! hahaha..

men detta är juh som allt annat! vi som tycker om dom! ser kanske inte lika kritiskt på dessa nymodigheter!

Mvh