Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Myten om kulbanor som en granatkastare.

Featured Replies

Publicerat

Men om jag vänder på frågan.

Vad är det längsta avståndet det är försvarbart att skjuta på ett levande djur. Älg? Rådjur? Räv? osv.

Hur mycket skiljer det då i praktiken mellan dessa avstånd om jämför kulor i samma relativa vikt i förhållande till kalibern?

Jag laddar ju 150gr blyspetsar till 8x57'an och då får jag hålla ner laddvikten för att det inte ska slå sönder så in i h-e. Men jag drar upp den till 900m/s om jag önskar och jag kan inte för allt i världen förstå hur man kan tycka att den kulbanan är så usel när man pratar sig så varm runt 308win.

Just 308'an har ju blivit väldigt vanlig bland "sniperwannabemaffian" :D som har våta drömmar om extrema långhåll med sina TRG och PSG.

Och ni övriga kan ju ta fram popcornen för nu har jag just retat gallfeber på "taktiska klubben" som anser att den riktiga jakten sker med 24X på kikaren i skymningen och spanar efter rådjurpittar i aug månad rakt över fältet på 1km avstånd där man ligger med bössan på benstöden. :(:P:D

Missförstå mig rätt. Jag väljer gärna kulor och hastighet efter kulbana. Är väl inskjuten så jag tveklöst kan plocka ner en skata ur ett träd på 200m om jag så önskade. Kan nypa till en räv på avstånd som överstiger detta om läget blir det rätta. Men det är i mina ögon att anse som extremskytte i jakten.

Nu har ju 9.3'an en kulbana som inte är lika fin och där har jag lite större förståelse för argumenten kring småvilt och långa håll. Men jag hävdar envist att man jagar lika lite räv med 9.3an som man gör med 338'an eller andra grova rör.

I egenprecision så har min gamla 8x57'a levererat träffbilder som är riktigt imponerande för att vara skjutna med originaltrycke, 4moa Aimpoint och då har jag ändå bara provat en endaste laddning till den. Fanns ingen anledning till att rota vidare.

Att prata skjutbanor och 500m i jaktsammanhang???? Det får man förklara närmare hur det hänger ihop och jaktetiken runt detta.

Publicerat

Jag läste igenom tråden och måste säga att jag inte riktigt kommit fram till vad ni är oese om??

Till jakten som 90% av jägar sverige bedriver gör dom cm hit och dig som skiljer kulbanor i dom vanligaste kl1 kalibrarna absolut varken till eller ifrån, I 99% av fallen så handlar det om skytten skicklighet och omdömme om det går bra eller inte på skott på längre håll. Varför det skulle vara sämre egenprec i dom gammla 57 kalibrarna vet jag inte. Jag har en 9,3 x57 som garanterat slår många av jägarkårens bössor på fingrarna om de bara gäller att sätta 5 skott så nära varandra som möjligt.

ska man skjuta på längre håll så gäller det att träna och känna sina egna begränsningar för att kunna skjuta säkra skott, då spelar det ingen roll om du har en 9,3x57 eller en 300wm. dom flesta långhålls jägare som finner det intresant tränar mycket, har avståndsmätare osv. då spelar det ingen roll vad det är för kaliber. bara man vet avstånd och hur mycket man ska skruv eller hålla av.

Jag ska skjuta nån månadstävling med 9,3an nu när älgjakten är slut, jag är tämligen säker på att min poäng inte kommer vara nämnvärt lägre än med 308an.

Om man missar pg av att kulbanan är 5 cm krokigare på 200m så beror det på att man avlossat ett skott som man inte borde och hadde full kontroll över.

Mvh "potatiskastar Rikard"

Publicerat
Och ni övriga kan ju ta fram popcornen för nu har jag just retat gallfeber på "taktiska klubben" som anser att den riktiga jakten sker med 24X på kikaren i skymningen och spanar efter rådjurpittar i aug månad rakt över fältet på 1km avstånd där man ligger med bössan på benstöden

:D :D :D

Mvh.

Publicerat

Skrev ett inlägg för några år sedan på ett annat forum och det kan väl säkert passa även här, om vi strikt håller oss till data.

Alla fakta hämtar jag från Normas hemsida och jag försöker använda jämförbara jaktkulor så långt det är möjligt. (OBS att det vid handladdning går att uppnå andra värden med alla patroner.)

Jag har valt att jämföra 6,5x55, .308W, 30-06, 8x57JS, 9,3x57, 9,3x62, .338WM, .358NM, .375HH och .458WM - de speglar bredden i älgskogen och täcker säkert 90% av de kalibrar som används.

Jag väljer att titta på e0, e100, e200, tvärsnittsarea, kulbana (vid inskjutning på 150 m) 100m, 200m, 300m.

Enheter är millimeter, kvadratmillimeter samt joule. Inskjutningen 150m är vald då den ger en hyfsad kulbana även vid svåruppskattade avstånd (dvs vid praktisk jakt).

6,5x55 Oryx 10,1g

e0 3072

e100 2447

e200 1934

Tvärsnittsarea mm2 33,16

kulbana 100m +35

kulbana 200m -92

kulbana 300m -475

.308W Oryx 11,7g

e0 3707

e100 2818

e200 2117

Tvärsnittsarea mm2 45,58

kulbana 100m +35

kulbana 200m -93

kulbana 300m -496

30-06 Oryx 13g

e0 4160

e100 3297

e200 2591

Tvärsnittsarea mm2 45,58

kulbana 100m +33

kulbana 200m -87

kulbana 300m -454

8x57JS Oryx 12,7g

e0 3765

e100 2961

e200 2307

Tvärsnittsarea mm2 50,24

kulbana 100m +37

kulbana 200m -96

kulbana 300m -500

9,3x57 Oryx 15g

e0 3888

e100 2864

e200 2080

Tvärsnittsarea mm2 67,89

kulbana 100m +47

kulbana 200m -123

kulbana 300m -651

9,3x62 Oryx 18,5g

e0 4795

e100 3749

e200 2962

Tvärsnittsarea mm2 67,89

kulbana 100m +44

kulbana 200m -113

kulbana 300m -584

.338WM Oryx 14,9

e0 5257

e100 4267

e200 3439

Tvärsnittsarea mm2 55,15

kulbana 100m +28

kulbana 200m -75

kulbana 300m -390

.358NM Oryx 16,2g

e0 5715

e100 4553

e200 3597

Tvärsnittsarea mm2 62,10

kulbana 100m +28

kulbana 200m -77

kulbana 300m -404

.375HH Oryx 19,4g

e0 5901

e100 4606

e200 3561

Tvärsnittsarea mm2 71,21

kulbana 100m +36

kulbana 200m -94

kulbana 300m -493

.458WM Swift A-frame 32,4g

e0 6740

e100 5343

e200 4208

Tvärsnittsarea mm2 102,55

kulbana 100m +58

kulbana 200m -141

kulbana 300m -718

Nu tillåter tyvärr inte forumformatet att jag gör en graf men man kan tex lägga in värdena i staplar för enklare jämförelse. Vi får väl se om jag hinner göra något sådant om intresse finns och lägga ut som bilder.

Det man kan se är bland annat att 30-06 är mer flackskjutande än både 6,5x55 och .308, dessutom med betydligt tyngre kula. Det framgår också vilka kalibrar som är lämpliga där hållen blir svårbedömda och vilka kalibrar som har lite extra "punch" och vilka som har en tvärsnittsarea som ger ordentliga hål - dvs ett argument bågjägarna anför.

Energi då? Tja, kring 3000 joule på 100m (dvs när den träffar) är nog ingen dum regel om vi pratar storvilt, en grov kaliber kan ha lägre för att vara effektiv då den har andra fördelar.

Korta reflektioner:

.308 och 8x57JS är i stort sett likvärdiga, dock ger den tyngre kulan utslag på energisidan även på längre håll. Kulbanan är nästan exakt densamma.

.338WM och .358NM är likvärdiga på alla avstånd, dock faktiskt med ett övertag för .358NM. Kvale visste uppenbarligen vad han gjorde.

9,3x62 och .375HH är ganska likvärdiga, men den högre hastigheten i .375HH ger utslag i energi.

9,3x57 och .458WM är utpräglade korthållskalibrar, liknande kulbanor men kulvikten i .458NM ger dubbla energin på alla avstånd.

Man kan också konstatera att steget mellan 6,5x55 och de i klassen strax ovanför är betydligt större än vad många tror, både energimängd och tvärsnittsarean avgör definitivt frågan till .30-kalibrarnas fördel, för att inte tala om 8x57JS. Alla kloka storviltsjägare som idag jagar med 6,5x55 borde ju omgående byta upp sig till den alldeles utmärkta kalibern 8x57JS - den sparkar inte mer, den är inte dyrare att skjuta och den är betydligt effektivare. .308W är ju i princip likvärdig och ett bra alternativ. OBS att tvärsnittsarean är minst 50% större än 6,5x55...

Detta kan vara underlag för en vidare diskussion i sammanhanget och det finns många andra faktorer som är viktiga. För precisionsjakt på längre håll är en rak kulbana viktig såtillvida att den minskar fel pga avståndsbedömningen.

Vilken kaliber man anser lämplig beror på den jakt man bedriver.

Publicerat

Hej,

låt mig en gång för alla slå fast att visst håller jag med om att 8x57, 9.3x62 etc är alldeles utmärkta kalibrar för älgjakt!

Lillefar skrev i sitt första inlägg att "Själv finner jag 8x57 som den optimala rådjurskalibern." och även om jag håller med om att den fungerar utmärkt till rådjur så håller jag inte alls med om att den skulle vara optimal. I mina ögon är den istället en kompromiss för rådjursjakt som motiveras med att man samtidigt skall kunna fälla klass 1 vilt. Det kan också vara så att det är den enda studsaren i vapenskåpet och då finns det givetvis inga skäl att avstå från rådjursjakten. I mina ögon är en 6.5x55 eller en lämplig klass 2 studsare ett betydligt mer optimalt rådjursvapen. Visst kan man välja andra bössor med både grövre kalibrar och tyngre kulvikter men jag förstår inte varför man vill göra det, så länge som vi pratar rådjur, räv etc, handlar det om klass 1 vilt så kommer saken i ett annat sken men det talade ju lillefar om att det var inte dessa vilt han avsåg med sitt inlägg. det var i alla fall så jag förstod "Jag jagar inte nästan aldrig älg, är utpräglad rådsjursjägare sen mer än 20 år. Att jag jämförde med älgjakten är för att det är dessa kalibrars vanligaste användningsområde."

I min rådjursjakt så ligger nog medelavstånden på ca 150m, jag anser att det optimala skjutavståndet på rådjur för MIG ligger mellan 100-200m och det är också därefter jag planerar min jakt. Att andra jägare föredrar jaktformer som ger kortare skjuthåll har jag inga synpunkter på utan det gäller för samtliga jägare att bedriva sin jakt på ett sätt som är etiskt försvarbart, effektivt och passar de egna preferenserna. Att vissa jägare föredrar jakt med hund och andra lite mer sociala jaktformer är bara ett bevis på att vi är olika som människor. För egen del så uppskattar jag ensamjakten allra mest, jag finner helt enkelt andra arenor för min sociala samvaro. Dessutom jagar jag på marker som lämpar sig väl för ensamjakt men betydligt sämre för "kompaniuppställningar".

Micke, ställde en fråga om vilket det längsta försvarbara skjutavståndet är på levande vilt. I mina ögon är det en fråga som inte har något svar utan är av karaktären "hur mycket är lagom?". Vilket avstånd som är OK beror på ett stort antal olika omständigheter och de är dessa sammantagna omständigheter som bestämmer vilket avstånd som är etiskt försvarbart.

• De tekniska begränsningarna när det gäller vapenval och ammunition har stor betydelse, de tekniska begränsningarna när jag sitter med min lilla dubbelstudsare i 8x57 IRS är helt annorlunda än om jag sitter med min Tikka T3 varmint i 6.5x55.
  • Skjutställningen har också stor betydelse, jag har ett helt annat maximalt skjutavstånd när jag smyger omkring i skogen och helt plötsligt upptäcker ett vilt där jag måste ta ett eventuellt skott på frihand än om jag sitter i ett vettigt konstruerat jakttorn eller skjuter med benstöd.
  • Yttre förhållande som ljus och vind påverkar också vilket avstånd som jag kommer att betrakta som etiskt försvarbart.
  • Viltets uppträdande, för mig är det stor skillnad på t ex ett rådjur som är stressat eller ännu värre i rörelse eller en bock som står och betar och precis lyft huvudet och står och tuggar klöver i godan ro.
  • Dessutom kan det tillkomma saker som att viltet är skadat sedan tidigare.

För egen del så innebär det att jag skulle beskriva det längsta etiska avståndet som det avstånd där jägaren under de rådande omständigheterna kan vara säker på att kunna avlossa ett direkt dödande skott. Konsekvensen av detta tankesätt är att jägaren måste verifiera sin egen och det valda vapnets på olika avstånd för att med säkerhet veta vilket avstånd som är OK.

Millgard presenterade en del information som han sammanställt om några av de vanligare kalibrarna, i stort sett alla kalibrarna redovisas med Oryx kulor förmodligen för att få fram jämförbara siffror. För egen del så är det inga kulor som jag använder utan jag fördrar i stort sett alltid att använda lättare och betydligt bättre kulor ur ett ballistiskt perspektiv. Vi pratar med jämna mellanrum om olika kalibrar men i mina ögon är det betydligt intressantare att diskutera olika kulor eftersom det är betydligt större skillnader mellan olika kulor än vad det är mellan olika kalibrar. För att på ett enkelt sett exemplifiera vad jag menar så har jag istället räknat på de laddningar som jag använder i två av de redovisade kalibrarna. Nämligen 308 win och 9.3x62. Jag har så långt det är möjligt försökt räkna med samma förutsättningar som Millgard.

308 win, 9.7 gram TTSX i 885 m/s

e0 3806

e100 3200

e200 2673

Tvärsnittsarea mm2 45,58

kulbana 100m +21

kulbana 200m -62

kulbana 300m -322

9,3x62 16.2 gram Accubond 800 m/s

e0 5184

e100 4447

e200 3795

Tvärsnittsarea mm2 67,89

kulbana 100m +28

kulbana 200m -76

kulbana 300m -390

Om nu använder statistik som den druckne använder gatulyktan, för stöd snarare än för upplysning så drar man då slutsatsen att 308 win är överlägsen 30-06 när hållen blir lite längre och att 9.3x62 är en kraftfullare kaliber än 375 H&H på avstånd över 100m.

Givetvis är det ett tokigt sätt att resonera men det visar på vad som kan åstadkommas genom att byta kula i en befintlig kaliber. En annan fråga är vad som händer när kulan träffar viltet men det är en annan fråga och där vet vi sedan tidigare att det finns en hel del olika preferenser.

Vi har tidigare konstaterat att vi har olika uppfattningar om hur den optimala kulan skall reagera och jag tror att vi funnit en konsensus om att även här beror det på hur jakten ser ut och inte minst vilken skottplacering man eftersträvar.

Min slutkläm blir därför att visst funkar en 8x57 eller en 9.3x57 även för rådjursjakt men jag fattar inte varför man fördrar kalibrar som dessa så länge som vi inte pratar om klass 1 vilt???

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Ja Henrik.

I din jämförelse där man ta andra kulor och laddar sin egen ammo så kan man ju faktiskt kompenser för brister i patronen.

Ex du kan ta en 8x57 och ge den en 9,7gr kula i ca 900m/s. En 8grams Norma FMJ kula kan man till o med dra upp till 950m/s för flack kulbana till toppfågel. Men samtidigt så kan man skicka iväg 13-14 grams pärlor efter älg och gris.

En 9.3x57 kan ju slänga ur sig en 15gr kula i ca 720m/s eller en tung 18.5 grams kula i betydlig lägre hastigheter runt 630m/s

Men en 223rem eller en 22-250 kan du aldrig skjuta annat än 3-4 grams kulor med och därmed bara småvilt.

Detta faktum ihop med den förbannelsen som heter vapengarderob gör ju att vi ofta försöker vara lite universial för ALL den jakt vi kommer att bedriva. I grunden är ju garderoben bara 4 vapen. Det innebär för min del 2st klass1, en 22'a och en hagelautomat. På sikt så ska det in en brytbar hagel också. Först på sjätte plats så kan man motivera ett kulvapen klass 2-3.

På min fråga om maximal försvarbart skjutavstånd så kan jag specificera den lite grann. Vad är det längsta håll den genomsnlittliga jägaren med BÄSTA tänkbara jägarmässiga förhållanden kan skjuta på respektive vilt för att vi skall anse det etiskt försvarbart? Dvs inte onödigt stor risk för skadskjutning.

Då vill jag påstå att den genomsnittliga jägaren skall hålla sig väl inom 200m på så stora djur på älg under bästa förhållanden. Under 150m på rådjur. Inom de avstånden så räcker kulbanan faktiskt ganska bra på alla de nämnda kalibrarna.

Men jag är själv kåt på bra kulbanor och vill ha kapaciteten för långskott. Men då har jag sista året skjutit ganska många tusen skott. Allt som allt inkl hagel så pratar vi +5000skott. För att vara riktigt självbelåten och självgod så vill jag påstå att det kan ge mig 50-100 meter extra att skjuta på om jag skulle få det läget. Jag har inte nytjjat möjligheten till långskott på grund av det jäkligt totalt omöjliga läget att hinna med ett andra skott på rörligt mål om det skulle gå åt h-e.

Prova att räkna på 30-06 med en 9.7gram på fullt ös så får du se när du skall jämföra med en 308win. Håller väl upp ca 250-300mm på 300m lite beroende på kula och inskjutning.

Publicerat

Det är sällan kaliberns kulbana som avgör det etiska max avståndet utan oftast han som håller i bössan ;)

Jag tycker allt för många tittar på kulbanan för att bilda sig uppfattningen om på vilka avstånd man kan skjuta på vilt, det är betydligt mer rättvisande att åka till en långhållsbana och testa sin praktiska precision med vapnet!

Publicerat

Micke, för enkelhetens skull så tar jag mig friheten att klistra in mina "svar" i citatet nedan

Ja Henrik.

I din jämförelse där man ta andra kulor och laddar sin egen ammo så kan man ju faktiskt kompenser för brister i patronen.

Ex du kan ta en 8x57 och ge den en 9,7gr kula i ca 900m/s. En 8grams Norma FMJ kula kan man till o med dra upp till 950m/s för flack kulbana till toppfågel. Men samtidigt så kan man skicka iväg 13-14 grams pärlor efter älg och gris.

I princip håller jag med även om det kan finnas en del praktiska problem med inskjutning etc eftersom det är rätt svårt att få såpass skiljda kulvikter som de du pratar om.

En 9.3x57 kan ju slänga ur sig en 15gr kula i ca 720m/s eller en tung 18.5 grams kula i betydlig lägre hastigheter runt 630m/s

Samma sak här men där är den praktiska skillnaden inte alls lika stor, vare sig när det gäller vilka jaktliga situationer man kan hantera eller de praktiska problemen.

Men en 223rem eller en 22-250 kan du aldrig skjuta annat än 3-4 grams kulor med och därmed bara småvilt.

Det stämmer, dessa båda kalibrar är och förblir klass 2 alternativ. Visserligen börjar det dyka upp en del vapen i dessa kalibrar med en brantare räffelstigning som gör att de kan stabilisera lite tyngre kulor men de är likt förbaskat klass 2 kalibrar.

Detta faktum ihop med den förbannelsen som heter vapengarderob gör ju att vi ofta försöker vara lite universial för ALL den jakt vi kommer att bedriva. I grunden är ju garderoben bara 4 vapen. Det innebär för min del 2st klass1, en 22'a och en hagelautomat. På sikt så ska det in en brytbar hagel också. Först på sjätte plats så kan man motivera ett kulvapen klass 2-3.

Jag räknar som regel alltid med 6 vapen i garderoben vilket är en möjlighet för de allra flesta jägare. Här ser såklart behoven helt olika ut och för egen del så består garderoben av en 22 LR, en hagelbössa, en klass 2 och tre klass1 vapen men det speglar bara min jakt och är inte optimalt för andra.

På min fråga om maximal försvarbart skjutavstånd så kan jag specificera den lite grann. Vad är det längsta håll den genomsnlittliga jägaren med BÄSTA tänkbara jägarmässiga förhållanden kan skjuta på respektive vilt för att vi skall anse det etiskt försvarbart? Dvs inte onödigt stor risk för skadskjutning.

Då vill jag påstå att den genomsnittliga jägaren skall hålla sig väl inom 200m på så stora djur på älg under bästa förhållanden. Under 150m på rådjur. Inom de avstånden så räcker kulbanan faktiskt ganska bra på alla de nämnda kalibrarna.

Här har du förmodligen helt rätt, jag brukar normalt nöja mig med att referera till hur jag själv jagar och resonerar och ställer mig egentligen lite frågande till om det finns någon genomsnittlig jägare. Men om man inte lägger tid och energi på att träna skytte och verifiera sin förmåga så kanske de uppgivna skotthållen till och med är väl långa.

Men jag är själv kåt på bra kulbanor och vill ha kapaciteten för långskott. Men då har jag sista året skjutit ganska många tusen skott. Allt som allt inkl hagel så pratar vi +5000skott. För att vara riktigt självbelåten och självgod så vill jag påstå att det kan ge mig 50-100 meter extra att skjuta på om jag skulle få det läget. Jag har inte nytjjat möjligheten till långskott på grund av det jäkligt totalt omöjliga läget att hinna med ett andra skott på rörligt mål om det skulle gå åt h-e.

Prova att räkna på 30-06 med en 9.7gram på fullt ös så får du se när du skall jämföra med en 308win. Håller väl upp ca 250-300mm på 300m lite beroende på kula och inskjutning.

De var just det som var min poäng, alla kalibrar kan få olika skepnader beroende på vad vi laddar dem med och i vilka bössor vi skjuter dem.

Henrik

Publicerat
Jag tycker lillefars resonomang håller, läser man titeln och sedan översätter till vilka håll medelsvenssons (och även jag) normalt skjuter vilt på är det ingen större skillnad på en 308 och en 8x57.
Jag läste igenom tråden och måste säga att jag inte riktigt kommit fram till vad ni är oese om??

Till jakten som 90% av jägar sverige bedriver gör dom cm hit och dig som skiljer kulbanor i dom vanligaste kl1 kalibrarna absolut varken till eller ifrån, I 99% av fallen så handlar det om skytten skicklighet och omdömme om det går bra eller inte på skott på längre håll. Mvh "potatiskastar Rikard"

Hej,

låt mig en gång för alla slå fast att visst håller jag med om att 8x57, 9.3x62 etc är alldeles utmärkta kalibrar för älgjakt!

Lillefar skrev i sitt första inlägg att "Själv finner jag 8x57 som den optimala rådjurskalibern." och även om jag håller med om att den fungerar utmärkt till rådjur så håller jag inte alls med om att den skulle vara optimal. I mina ögon är den istället en kompromiss för rådjursjakt som motiveras med att man samtidigt skall kunna fälla klass 1 vilt. Det kan också vara så att det är den enda studsaren i vapenskåpet och då finns det givetvis inga skäl att avstå från rådjursjakten. Vänligen,

Henrik

Själv tycker jag att de här tre citaten ger svaret på tråden.

Har själv en 8*57 men föredrar 6,5an till rå och räv. Bara för att den är mer inpassad med val av sikte, kolv , benstöd och trycke osv.

Nu snart får jag hem en ny 8*57 i form av en Tikka T3. Då ska jag prova mig fram lite bättre då den bössan enligt mig är mer lättskjuten än min gamla 640.

Och tycker han att 8*57n är optimal till rådjur så låt han göra det (han skjuter ju sällan över 150m) andra föredrar 300WM och skjuter ändå inte över 150m, det tycker jag är mer fel.

/over and out.

Publicerat

De här kaliberdebatterna är lite skoj. :rolleyes:

Det finns en helvetes massa synpunkter på det här och ingen är beredd att ge med sig. Jag kan till och med höra gamla gubbar surna till där 3st kan debattera favoriternas hackkyckling 6.5x55. En gubbe har skjutit +150 älg med den och tycker det är världens bästa kaliber. En annan säger att den slår sönder älgarna för mycket och den tredje säger att den är för klen. Ingen kommer att ge med sig i diskusionen och alla har några väl utvalda exempel på att de har rätt.

Sen flikar jag in att det kanske beror på skottplacering och kulval först och främst. Då blir jag avsnäst snabbare än någonsin. en pojkspoling på 38år ska väl inte tro att han kan något. Nåja förutom att fixa deras vapen och övrig utrustning när det blir problem.

Bäst att hålla käft, ta fram en öl och en påse popcorn för att lyssna på cirkusen.

Men för att återgå till potatiskastardebatten så är ju Henrik med på att en som inte tränar så mycket ska hålla sig väl inom 200 på älg och 150 på rådjur. Kanske till och med 150 på älg och 100 på rådjur eftersom den genomsnittliga jägaren inte är känd för att träna. Och vem f-n har råd med det egentligen när det kommer gubbar till skjutbanan med jaktmatch i 30-06 och 8x57 för +500kr asken. (dvs 10kr/smällen)

Hur mycket skiljer det då på kulbanan mellan en snabb 900m/s kula och en 720 meters 15gram i 9.3'anpå de 100 kanske 120 meter som är mera passande?

Publicerat
Min slutkläm blir därför att visst funkar en 8x57 eller en 9.3x57 även för rådjursjakt men jag fattar inte varför man fördrar kalibrar som dessa så länge som vi inte pratar om klass 1 vilt???

Vänligen,

Henrik

Eminent inlägg som vanligt Henrik!

Jag kan bara hålla med att man ska utgå från behovet som den enskiljde jägaren har. Själv jagar jag på Skånes slätter och då måste man begränsa riskerna för övriga befolkningen så mycket som möjligt. Risker uppstår vid rikoscheter och genomslag. Därför vill jag ha en liten lätt kula som dödar snabb men som inte går igenom djuret eller där ett ev. genomslag sker med en sönderslagen kula/kulfragment. Mitt val blir då en klass 2 bössa. Jag har idag en 222R som jag haft i många år och som slår tätt. Med den skjuter jag upp till ca 200m för efter det avståndet droppar kulbanan betänkligt och kulan (55g) är vindkänslig. Jag funderar faktiskt att gå upp till 22-250, 243W eller 25-06 för att kunna utöka skjutavståndet 50-100m men om jag gör det så blir det ändå med en lätt och mjuk kula. Detta är en kombo som passar mig och min jakt idag på de flesta marker jag har men inte alla. Vissa marker kommer alltid att besökas med 308/9,3:an i handen för där finns möjlighet till klass 1 vilt.

Publicerat

Skånes slätter är väl kanske inte det mest represantiva jaktformen i landet. Även fast skåningarna vill göra det gällande. :rolleyes: Jag hävdar däremot att det snarare sagt tillhör Danmark eller borde i alla fall göra det. :huh::) :)

Publicerat
Skånes slätter är väl kanske inte det mest represantiva jaktformen i landet. Även fast skåningarna vill göra det gällande. :lol: Jag hävdar däremot att det snarare sagt tillhör Danmark eller borde i alla fall göra det. :P:P :P

Nä, representativ för sverige är skåne inte. Vi har mycket mer vilt/ha och högre arrende.

DK bör man undvika som jägare om man inte har flis. Jag besökte DK i helgen för att jaga hjort. Marken var på 400ha och kostade 280 000skr/år för 6 jägare att dela på... ^_^

Det kryllade i o f s av Sika-, dov- & kronhjort (de utfodrade för 60 000skr/år), men ändå. Inte konstigt att danskarna tycker att det är snorbilligt i sverige. Jag sköt inget för det var restriktioner om minst 10-tagg på kron, 8-tagg på Sika och helskovel på dov. De sköt ca 35 vilt/år varav ca 15-20 råbockar d v s ca 15-20 kapitala hjortar.

Det vore förövrigt ganska trevligt att tillhöra DK då deras löner är ca 50% högre och arbetslösheten mycket lägre.

Publicerat
Skånes slätter är väl kanske inte det mest represantiva jaktformen i landet. Även fast skåningarna vill göra det gällande. <_< Jag hävdar däremot att det snarare sagt tillhör Danmark eller borde i alla fall göra det. :blush::wub::blush:

Största delen av skåne är skog.

Publicerat
Största delen av skåne är skog.

Du menar Nord Arabien....

Kan tillägga att jag har en Blaser 8*57 som jag jagar ALLT med.Innan den hade jag en Sako 75 308W och teoretiskt är det kanske en viss skillnad men i praktiken är det samma bössor(Kalibrar) enligt mej iaf.

Mvh/Christer