Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dyrt/billigt hundfoder!

Featured Replies

Publicerat

Hej

Svårt det här med hundfoder körde Doggy i många år men sen jag skaffade Wachteln bytte jag till Roayl Canin mycket för att rasen är känd för sina hudproblem. Men nu när man har tre hundar tyckte jag det blev dyrt en säck kostar nästan 500 kr.

Hittade denna undersökning på nätet och där skiljer det väldigt lite mellan de dyra och billiga sorterna.

Test hundfoder

Så nu har jag provat Willys hundmat i två månader och tycker det funkar helt ok. Har inte behövt ökat fodermängden något alls, utan hundarna är fina i kroppen och inte mer skit i hundgårdarna heller. Sen får vi se vad som händer när jag börja jaga hårdare med dom. Men då kompletterar jag nog hellre med lite färskfoder, gjorde så med taxen förra säsongen och det funkade riktigt bra. Han fick tillbaka energin mycket fortare och jagade bättre.

Ska tilläggas att wachteln får en del annat foder Hills (skitdyrt) men det är för sin atros. Där får jag ge betydligt mer för annars blir han mager som en skrika, verkar vara betydligt magrare foder.

Kanske är det så att vi blir "lurade" att köpa onödigt dyrt foder. Kan inte vara rimligt att det ska skilja tre gånger i pris på nästan likvärdiga foder eller har jag helt fel?

\mats

Publicerat

Jag använder ett billigare foder och stödfodrar under jaktsäsongen med blodpudding, det har fungerat bra på de hundar som jag har haft hittills.

/Håkan H

Publicerat

Det är ett intressant ämne!

Dyrast kanske inte alltid är bäst. Kostnader för t.ex. reklam borde rimligen spela stor roll, jämför man Royal Canin (dyrt, amerikanskt) med Hundköket (billigt, svenskt) är det lätt att fundera på över hur mycket man egentligen betalar för "märket".

Men... efter att ha virrat endel i foderdjungeln med förra hunden, och känt många hundar och katter under åren, har min personliga uppfattning ändå blivit att priset har en viss betydelse. Det förekommer absolut att hundar lever ett långt och friskt liv, med blank päls och bra mage, ätandes lågprisfoder. Trots detta skulle jag personligen aldrig i livet stoppa i min hund Pedigree Pal, Friskies eller dylikt. Det är bara att slänga en blick på högen man ska plocka upp med påsen. Fullt av färgämnen!

Nej summa summarum - jag betalar hellre lite extra för hundmaten och inbillar mig att den dyra fodersäcken innehåller det den utlovar. Åtminstone bättre råvaror, hälsosammare proteinkällor och inte vete som första ingrediens.

Publicerat

appropå foder.... ger i dag royal canin, olika sorter då ena hunden är valp/unghund och andra gammal men behöver nu energi fodret när jakten startat. fick erbjundade genom jägareförbundet att prova Eukanuba everyday för en billig peng första säcken, hittar inte någon stans på nätet innehållet i den och har skickat mejl till tillverkaren men har inte fått svar..?? någon med erfarenhet?

har haft doggy för flera år sedan och då var det stoooora högar att plocka upp efter att provat Royal så var saken klar men visst har det hänt mycket på foder sidan på 10 år..

Publicerat
appropå foder.... ger i dag royal canin, olika sorter då ena hunden är valp/unghund och andra gammal men behöver nu energi fodret när jakten startat. fick erbjundade genom jägareförbundet att prova Eukanuba everyday för en billig peng första säcken, hittar inte någon stans på nätet innehållet i den och har skickat mejl till tillverkaren men har inte fått svar..?? någon med erfarenhet?

har haft doggy för flera år sedan och då var det stoooora högar att plocka upp efter att provat Royal så var saken klar men visst har det hänt mycket på foder sidan på 10 år..

Bestämde mig igår efter en viss tids huvudbry att prova erbjudandet om Everyday, dock så blev det också en säck Working & Endurance som jag kommer köra under jaktsäsongen!

Prova denna länk: http://www.severa.se/products/index/catego...5/productId/133

Publicerat
  • Författare

Precis min uppfattning om Doggy kontra Royal Canin därför var det en överaskning att det blir inte mer att plocka upp efter maten från Willys.

Sen undrar jag om min Jämte behöver mer energi, tycker där finns så det räcker och blir över :rolleyes:

\mats

Publicerat

Till Flex funka det mesta men krut har jag prövat många olika foder då han spottar ut o tar tid på sig o äta upp hittade Doggy extra dos stora bitar 199kr o han älskar de + att det är stora bita så han inte glufsar i sig maten utan blir tvungen att tugga.

Mvh.

Publicerat
Sen undrar jag om min Jämte behöver mer energi, tycker där finns så det räcker och blir över :huh:

\mats

*s* nä det kan man ju fundera på ibland fast detta gällde den gamla damen på 10½ år :rolleyes:

Publicerat

Kör COOPs foder i lågsäsong då hundarna i ett småbarnshushåll får en del rester, därav är det bra att det är magert.

Som regel byter jag till ett foder med mer fett när jaktsäsongen börjar, men är inte märkestrogen utan går strikt efter näringsinnehållet.

På Ö&B finns dessutom pasta att köpa billigare än hundfoder, ibland kör jag storkok som i kväll. För att få en hund att hålla längre är riktigt fet fläskfärs uppblött i vatten riktigt bra efter första såten.

Publicerat

Mina hundar får Eukanuba gick över till för ca 6 år Raffi var då kanske två år ett par saker märktes ganska omedelbart,

hans analsäcks problem upphörde & pälsen blev mycket tätare.

Tidigare hade jag använt Doggy, Hills mm då inte endast på Raffi det fanns andra hundar innan honom.

Ajax som unghunden heter (Är son till Raffi & 14 mån) har därför aldrig fått något annat än Eukanuba.

Fodret är inte så billigt men om du är medlem i Jägarförbundet så får du köpa 20 kg säckar till samma pris som 15 kg säckar,

dvs. du får samma rabatter som polisen, säckarna heter då inte riktigt detsamma men innehållet är det.

Nu har jag ju inte så stora hundar utan DSG:s (Skånsk Terrier kallades de en gång i tiden) så priset spelar inte så stor roll.

En sak som jag märkt går du från en hund till två hundar så fördubblas inte foderåtgången utan den flerdubblas så därför kör jag numera med

maitainence på lågsäsong & High performance under jaktsäsong från att tidigare kört med High Performance hela året.

Ovanstående låter litegrann som en reklam annons men jag tycker att det är det bästa fodret som jag använt.

//Lasse D

Publicerat
Mina hundar får Eukanuba gick över till för ca 6 år Raffi var då kanske två år ett par saker märktes ganska omedelbart,

hans analsäcks problem upphörde & pälsen blev mycket tätare.

Tidigare hade jag använt Doggy, Hills mm då inte endast på Raffi det fanns andra hundar innan honom.

Ajax som unghunden heter (Är son till Raffi & 14 mån) har därför aldrig fått något annat än Eukanuba.

Fodret är inte så billigt men om du är medlem i Jägarförbundet så får du köpa 20 kg säckar till samma pris som 15 kg säckar,

dvs. du får samma rabatter som polisen, säckarna heter då inte riktigt detsamma men innehållet är det.

Nu har jag ju inte så stora hundar utan DSG:s (Skånsk Terrier kallades de en gång i tiden) så priset spelar inte så stor roll.

En sak som jag märkt går du från en hund till två hundar så fördubblas inte foderåtgången utan den flerdubblas så därför kör jag numera med

maitainence på lågsäsong & High performance under jaktsäsong från att tidigare kört med High Performance hela året.

Ovanstående låter litegrann som en reklam annons men jag tycker att det är det bästa fodret som jag använt.

//Lasse D

Tack för info :( visst är det så att det man tycker funkar kanon får man lätt att låta som en reklam annons :P ska ta o åka till handlaren i morgon o kolla ordentligt på säckarna först själv för man verkar inte få något svar av tillverkaren i allfall o på deras hemsida blev jag inte klokare på innehåll mm... kanske bara jag som inte hittar rätt produkt där.. :unsure:

Publicerat

Eukanuba Everyday Small/Medium

Pris

449 kr

Storlek

19 kg

Ingredienser

Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, hönsmjöl, sorghum, korn, torkade sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, fiskmjöl, hela torkade ägg, jäst, kaliumklorid, salt, sodium hexametafosfat, DL-metionin.

Analys

Protein 26 %, Fett 15 %, Mineraler 7 %, Växttråd (fibrer) 3 %, Vatten 8 %, Kalcium 1 %, Fosfor 0,8 %, Vitamin A: 13.500IE, Vitamin D3: 840IE, Vitamin E: 250 mg, Koppar II sulfat: 14 mg, L-karnitin: 40 mg, B-karoten: 20 mg. Innehåller EU-godkänd antioxidant: tokoferoler

Publicerat

Ett tips är att gå ihop några stycken o köpa helpall med foder.

Går direkt o få ner priset med minst 10%

Har någon sen kennelnamn och går med i tex Doggy klubb så får han/hon 25% tillbaka när man skickar in kvittorna.

Gissar på att de andra tillverkarna har liknande rabbatt system.

Torrfoder har minst ett års hållbarhet så att ligga på 5-6 säckar är inga bekymmer alls om man nu har plats o mus o råttfritt...

Vilket brodern inte hade... :rolleyes:

När han så byggde om garaget o rev ena väggen rasade många kilo hundfoder ur väggen...

Fans ingen isolering kvar allt va utbytt mot doggykulor en meter upp från golvet. ^_^

Han hade nog väldens fetaste men ändå mest vältränade möss....

Blir många rundor för o tömma en säck... :rolleyes:

Publicerat
Eukanuba Everyday Small/Medium

Pris

449 kr

Storlek

19 kg

Ingredienser

Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, hönsmjöl, sorghum, korn, torkade sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, fiskmjöl, hela torkade ägg, jäst, kaliumklorid, salt, sodium hexametafosfat, DL-metionin.

Analys

Protein 26 %, Fett 15 %, Mineraler 7 %, Växttråd (fibrer) 3 %, Vatten 8 %, Kalcium 1 %, Fosfor 0,8 %, Vitamin A: 13.500IE, Vitamin D3: 840IE, Vitamin E: 250 mg, Koppar II sulfat: 14 mg, L-karnitin: 40 mg, B-karoten: 20 mg. Innehåller EU-godkänd antioxidant: tokoferoler

;) jösses var hittade du detta??? eller skrev du av din säck? jag klickade runt i den länken som en toka i går utan att bli klokare B)

Tack ^_^

Publicerat
:blush: jösses var hittade du detta??? eller skrev du av din säck? jag klickade runt i den länken som en toka i går utan att bli klokare <_<

Tack :wub:

Valde "hund", "produkter" ute till vänster sen "Eukanuba hundmat", osv,

Lycka till!

Publicerat

hej hej .vi kör med royal enrgy 4800 under jaktsäsongen & grymt nöjda med den maten. då vi har kennel så får vi 25 procent rabatt i butiken så då ligger priset helt rätt.blir strax över 500 kr för en säck.

HUVUDINGREDIENSER

Torkad fågel, animaliskt fett, ris, vetegluten*, vegetariska oljor (inkl. kopraolja), dehydrerat kycklingprotein*, mineraler, lever, betfiber, psylliumskal och frön, frukto-oligosackarider, spårämnen (inkl. kelaterade spårämnen), hydrolyserat jästextrakt (rikt på mannan-oligosackarider), L-lysin, taurin, L-karnitin, hydrolysat från skaldjur, hydrolysat från broskvävnad, tagetesextrakt (rik på lutein), vitaminer. * L.I.P.= utvalda proteiner för sin mycket höga upptagningsförmåga

Analysvärden Energy 4800

Näringsämnen

Protein (%) 32

Fett (%) 30

Fett Omega 6 (%) 4,9

Fett Omega 3 (%) 1,1

EPA och DHA (%) 0,5

Aska (%) 7,9

Stärkelse (%) 15,1

Dietisk fiber (%) 6

Mineraler/Spårämnen

Kalcium (%) 1,5

Fosfor (%) 1

Magnesium (%) 0,07

Järn (mg/kg) 216

Koppar (mg/kg) 22

Mangan (mg/kg) 73

Zink (mg/kg) 240

Jod (mg/kg) 3,5

Selen (mg/kg) 0,25

Natrium (%) 0,4

Klor (%) 0,8

Kalium (%) 0,7

Vitaminer

Vitamin A (lE/kg) 25000

Vitamin D3 (lE/kg) 1200

Vitamin B1 (mg/kg) 12

Vitamin B2 (mg/kg) 7

Vitamin B6 (mg/kg) 6,5

Vitamin B12 (mg/kg) 0,29

Vitamin Niacin (mg/kg) 27

Biotin (mg/kg) 0,85

Folin (mg/kg) 1,2

Kolin (mg/kg) 3000

Vitamin E (mg/kg) 700

Vitamin C (mg/kg) 350

Övriga näringsämnen

Lutein (mg/kg) -

Taurin (%) -

Polyfenoler från druva och grönt te (mg/kg) -

Glokosamin + Kondroitin (mg/kg) 1000

L-karnitin (mg/kg)4 200

Omsättningsbar energi NRC 85 (kcal/kg) 4300

Uppmätt omsättbar energi (kcal/kg) 4540

• 5 years later...
Publicerat

Hejsan!

Nu är ju den här tråden kanske dött ut helt men tänkte att det kanske är någon annan som är på jakt efter hundfoder som lyckas hitta sig hit :)

Körde själv på vanligt standardfoder från matbutiken men hunden blev smal som en sticka så som han fick ränna runt.. Testat mig fram lite och något som funkat för mig är Royal Canin Sporting Life hundfoder som har en ganska rejäl halt fett så han håller energin uppe utan att bli rent spinkig!

Hoppas detta hjälper någon.

Vänliga hälsningar,
Uffe

Publicerat

Det bästa torrfodret jag använt är Acana, spannmålsfritt och svindyrt.
Hundarna mådde kanon, pälsarna fina och skithögarna små.

Bästa färskfodret jag testat är Nordic, finns också i olika varianter.

När jag flyttade fick jag 4 säckar torrfoder av en bekant som inte behövde dom.

2 säckar Hundköket och det funkade fint, men en viss stank av fisk kring hunden.

2 säckar Tello, vilket inte verkar funka alls på min tik. Stora och många högar..och väldigt lös i magen.

Så jag ger Tello ett par dagar till, men det lutar åt att byta.
Min tik har stålmage och verkar tåla allt, förutom just den här varianten av Tello då!

Publicerat

Vom og hundmat, har deras lax och har kört de i 5år. Tänker inte byta trots att de är dyrt. Har bara en för tillfället så är skit samma. De som retar mig är att dem smyg höjt priset hela tiden. Men effektivt är de.

Snabb återhämtning, Små högar och mycket vatten får dem i sig. Riktigt fin päls av laxen med.

Hel nöjd.

S.

Publicerat

VoH har jag hört mycket gott om, men aldrig testat själv

Publicerat

Jag använder Nordic till jämten,8kr/dagen.

Funkar bra,kompletterar med laxolja.

/Lars.

Publicerat

Använder Doggy Professional Extra sen flera år, hunden mår super, fin i pälsen o, pigg och lämnar inga jätte högar efter sig. 18kg för 365kr på granngården och det vara i ca 7v för min 30kg´s Boxer, en ras känd för eksem och hud åkommor!

Provat Carrier, Eukanuba, Royal Canin, McDog och Nutra Nuggets, endast de två sista jag var nöjd med. Carrier fälde hon konstan med och Aukanuba fick hon diarré av..

Publicerat

Hört fler som haft problem med diarre' av Eukanuba.

Publicerat

De av mina hundar som bor hos mig får taste of the wild och det mår de toppen på och anledningen att de får det (tämligen dyra) fodret är för att det är vetefritt och för att jag inte längre har en frys enbart för hundmat, för tidigare gjorde jag ju eget färskfoder till hundarna och kompletterade bara med torrfoder.

Taste of the wild High Prairie innehåller 32% råproteiner och 18% fett.

Ingredienser: Bisonkött, lammjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, potatis, rapsolja, brynt bisonkött, brynt venisonhjortkött, naturlig smak, tomatmos, fiskmjöl, salt, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, torkade jäsningsprodukter från enterococcus faecium, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei och lactobacillus plntarum, torkat jäsningsextrakt från trichoderma longibrachiatum, vitaminer och mineraler

Analytiska beståndsdelar:
Råprotein 32%
Råfett 18%
Aska 9,5%
Råfibrer 3%
Fukt 10%
Kalcium 2,1%
Fosfor 1,4%

Näringstillskott:
Vitamin A 11,500 IE/kg
Vitamin D 800 IE/kg
Vitamin E 175 IE/kg
Järnproteinate 60 mg/kg
Kopparproteinate 7 mg/kg
Järnsulfat 60 mg/kg
Kopparsulfat 7 mg/kg
Kaliumjodid 1,5 mg/kg
Manganproteinate 20 mg/kg
Manganoxid 20 mg/kg
Omega-6 fettsyror 2,8%
Omega-3 fettsyror 0,3%

Kalorier:
3,719 kcal/kg (370 kcal/cup)
Beräknat omsättbar energi.

Publicerat

Hört fler som haft problem med diarre' av Eukanuba.

Jag anv. Eukanuba Performence o har gjort det till dom flesta hundarna o har aldrig haft något problem med det o inte hos valparna heller.