Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dyrt/billigt hundfoder!

Featured Replies

Publicerat

Vad kostar en säck,och vad blir det för dags pris för en 20kg hund.

Publicerat

De av mina hundar som bor hos mig får taste of the wild och det mår de toppen på och anledningen att de får det (tämligen dyra) fodret är för att det är vetefritt och för att jag inte längre har en frys enbart för hundmat, för tidigare gjorde jag ju eget färskfoder till hundarna och kompletterade bara med torrfoder.

Taste of the wild High Prairie innehåller 32% råproteiner och 18% fett.

Ingredienser: Bisonkött, lammjöl, kycklingmjöl, äggprodukter, sötpotatis, ärtor, potatis, rapsolja, brynt bisonkött, brynt venisonhjortkött, naturlig smak, tomatmos, fiskmjöl, salt, kolinklorid, torkad cikoriarot, tomater, blåbär, hallon, yucca schidigera extrakt, torkade jäsningsprodukter från enterococcus faecium, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei och lactobacillus plntarum, torkat jäsningsextrakt från trichoderma longibrachiatum, vitaminer och mineraler

Analytiska beståndsdelar:

Råprotein 32%

Råfett 18%

Aska 9,5%

Råfibrer 3%

Fukt 10%

Kalcium 2,1%

Fosfor 1,4%

Näringstillskott:

Vitamin A 11,500 IE/kg

Vitamin D 800 IE/kg

Vitamin E 175 IE/kg

Järnproteinate 60 mg/kg

Kopparproteinate 7 mg/kg

Järnsulfat 60 mg/kg

Kopparsulfat 7 mg/kg

Kaliumjodid 1,5 mg/kg

Manganproteinate 20 mg/kg

Manganoxid 20 mg/kg

Omega-6 fettsyror 2,8%

Omega-3 fettsyror 0,3%

Kalorier:

3,719 kcal/kg (370 kcal/cup)

Beräknat omsättbar energi.

Vad är priset för en säck,och vad blir det för kostnad per dag för en 20kg hund

Publicerat

Vad kostar en säck,och vad blir det för dags pris för en 20kg hund.

Det har jag aldrig räknat på.

Jag har aldrig vägt hennes portion/måltid.

Publicerat

Har provat det mesta. Tycker Arion och royal canin är bra. Dock betalar man mycket för märket på det sistnämnda. Inget slår dock färskfoder.

Publicerat

Det jag sett genom åren är att det många gånger verkar vara individberoende vad som fungerar bra för olika hundar. Ger Royal till våra och det fungerar bra för samtliga.

Publicerat

Vad är priset för en säck,och vad blir det för kostnad per dag för en 20kg hund

Min på 16 kg har i snitt en foderkostnad på ca 30 kr/dag. Blir säkerligen billigare om man köper storsäck och olika butiker har säkerligen lite olika prissättning. F n så bor bara en av hundarna här och för att fodret ska hållas fräscht, så köper jag de mindre säckarna = blir dyrare och det finns bara ett ställe här i stan vad jag vet som säljer dem.

Mängden mat varierar efter om det är jaktsäsong eller inte och aktivitetsnivå i resten av hundlivet, så jag individanpassar det efter "fingertoppskänsla". Mäter/väger inget alltså.

Men tillverkaren har ju en fingervisning om man vill väga/mäta http://www.tasteofthewild.se/index.php/produkter/high_prairie/63/#fodergiva

Publicerat

jag har testat det mesta torrfoder i dom högre proteinklasserna, men dessutom några färskfoder.

det billigaste färskfoder , typ fodax är bättre än det dyraste torrfoder, därmed basta :smile:

jag köpte nått kanadensiskt torrfoder med ca 85% kött som kostade massor, när jag bytte till fodax fick jag , mindre skithögar och bättre kondis på hunden( då en kh vorsteh)

voh som nämns i tråden är nog kanske det bästa foder du kan köpa men då det är rätt dyrt så kör jag med fodax!

ska du tvunget jämföra torrfoder med färskt så får du igen pengarna på frysen om du köper färskfoder!

Publicerat

Jag ger vom og hundemat men för att få ner kostnaden så köper jag 30kg åt gången i 5kg korvar. Dessa är lätta att dela med en yxa i fem bitar på ca ett kg. Mina hundar äter ca ett kilo om dagen. Kostnaden blir totalt ca 950 kr i månaden för mina två hundar. Båda väger ca 25 kg. Dom mår dessutom kanon.

Publicerat

Jag har bytt till Magnusson och är ganska nöjd. Han blev lite lös i magen av Precept plus som han hade när han var valp, mennu är det bättre. Blandar ut med lite färskfoder också.

Publicerat

Hundfoder är ett gissel ibland. Vissa sorter är dom fasta o bra i magen utav medans dom får nästan ränneskita av andra sorter o detta trots att det är ungefär samma innehåll i samma sorts foder fast det är olika fabrikat.

Eukanuba är det foder som jag har anv. mig mest utav. 

Publicerat

Jag kör på det här:http://www.swedishpetfood.se/produkt/high-energy-competition/

Funkar bra till alla hundar jag har haft. Bra i magen osv, lite större giva när dom arbetar. Provat bla eukanuba som är ung samma foder fast dubbelt så dyrt och hundarna fes väldigt illa av det.

Kostar ung 325-350 kr/15 kg hemkört till dörren.

Körde att tag med det här:http://www.swedishpetfood.se/produkt/high-energy-professional/under jakttid och Tello under lågsäsong.

Men sen blev det competition året runt istället. Så slipper hundarna ställa om magen till olika foder. Bara storleken på givan som behöver ändras.